LCD Scherm Repareren

Pagina: 1
Acties:

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-07 22:45

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag een LCD scherm gekregen die "kapot" verklaard was, het scherm deed bij het aansluiten op de stroom enkel het volgende: http://www.robbruno.net/dell1702fp.wmv

de verschillende lichtjes bleven pinken!

Nu heb ik dat scherm gedemonteerd, en ontdekt, dat als ik het volgende half los doe,
hier in het rood omcirckeld

de lichtjes stoppen met pinken, power led groen wordt, en als ik dan dat kabeltje er weer volledig induw, werkt het scherm perfect! Iemand enig id waaraan dit kan liggen ? want soms werkt het ook zonder dat kabeltje los te trekken!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Klinkt als een rot mainboard (bord waar die connector aan hangt.)
Voor de rest... veel plezier met zoeken.

[ Voor 78% gewijzigd door fraggie op 03-03-2006 16:32 ]

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-07 18:50
Maar dan heb je m toch al grepareerd, je moet aleen iets bedenken waardoor die het altijd meteen doet. Misschien dat kabeltje beter vastzetten.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
gisteren kon ik het scherm normaal aan uit zetten, dus ik dat ding volledig toevijzen,
nu probeer ik het deze morgen aan te steken, tuurlijk, zelfde probleem, ik niet direct zin om het opnieuw open te vijzen, dus ik laat het ff aanstaan, en plots, BEELD !

dit vind ik echt raar |:( waarom werkt het plots wel ? en soms niet ?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Volgens mij zit er gewoon ergens een draad of contact breuk in, meer niet. :)

Maar zoals iemand anders dus al zei.. veel plezier met zoeken. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Da_maniaC op 03-03-2006 23:19 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Misschien kan je hem ter reparatie aanbieden. Met jouw bevindingen erbij vermeld, scheelt het allicht in de onderzoekskosten.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Er is een grote kans dat ergens een kabel/contact breuk is. Dus of ergens in de connector of in de kables/printbanen daar naar toe.

Als je het scherm aanzet wordt het warm, waardoor de printbanen iets uit kunnen zetten. Dit kan verklaren waarom het scherm het na een tijdje opeens wel doet.

Het handigst is om het scherm weer op te maken en met een loep o.i.d. alle printbanen in de buurt van die connector na te lopen. Mocht je niets vinden (het is niet altijd goed zichtbaar) kan je het scherm ter reparatie aanbieden met al jouw bevindingen erbij, want het zoek gebied is dan al redelijk afgebakend.

Verwijderd

Bij garantie zeker, en er dan bij gaan vertellen dat je hem al open heb gehad :9

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
Zoek iemand die goed kan solderen, en laat hem/haar die connector effe hersolderen (ik lees tussen de regels door dat jij dat zelf nog niet hebt gedaan, en aldus niet goed genoeg (denkt) te kunnen solderen). Dus elk eilandje ff heropwarmen tot het soldeer smelt, zodat het contact weer perfect is, zonder dat je er 2 aan elkaar hangt.

@tips met loep: de slechte contacten en draadbreuken kunnen zo klein zijn, dat ze onzichtbaar zijn. En ff heel die connector hersolderen gaat sneller dan alles nakijken.

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 04-03-2006 21:36 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb onderhand zo'n 600 stuks van die schermen gehad op mijn werk waarvan enkelen (3 stuks naar mijn weten) dezelfde symptomen hadden.. (sommige gebruikers dachten dat hun pc heel lang bezig was met opstarten :P) het wordt steeds erger en gaat steeds langer duuren voordat ie aangaat totdat... inderdaad het oneindig duurt voordat ie aangaat :)

Thuis natuurlijk wezen hobbyen en daarbij enkele condensatoren vervangen rechts naast de powersupply ingang en ze doen het weer. Overigens verder probleemloze schermpjes.. (ik heb er nu dus ook 3 thuis :P)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 21:29:
Bij garantie zeker, en er dan bij gaan vertellen dat je hem al open heb gehad :9
Wie heeft het hier over garantie? Wij hadden het over ter reparatie aanbieden, en dat is iets anders :>

• dupondje

dupondje

Topicstarter
wat zijn nu de condensators ??

Afbeeldingslocatie: http://www.dupondje.be/condensator.jpg

In het rood of geel ? of nog iets anders ? :)

Verwijderd

dupondje schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 12:54:
wat zijn nu de condensators ??

[afbeelding]

In het rood of geel ? of nog iets anders ? :)
geel

• DukeBox
  • Niet online
nope.. zoals het plaatje is, boven de rood omcirkelde spoeltjes.. een foto iets schuingenomen had dat iets duidelijke aangegeven :)

• dupondje

dupondje

Topicstarter
http://www.dupondje.be/condensator2.jpg

een extra foto, hopelijk is het nu duidelijk ?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6015/condensator2omcirkeld4gz.th.jpg

Wat daar omcirkeld is (eerst klikken anders zie je het niet) dat zijn Condensators. :)

• dupondje

dupondje

Topicstarter
dus indien ik die 2 dingen vervang zou het weer goed moeten werken :D

• dupondje

dupondje

Topicstarter
weet soms iemand waar ik de betekenis van de verschillende kabels van die connector kan vinden ?
(die van 1ste post)
want als ik die half losdoe, start scherm perfect, maar wel geen beeld, maar als ik hem dan weer aandruk, werkt het perfect!

• DukeBox
  • Niet online
En dat komt door de rotte condensatoren die het vermogen niet kunnen leveren om 'door te starten'.. zonder scherm wordt er geen vermogen gevraagd en start ie dus op :)

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-07 13:54
Kun je die elkos niet gewoon doormeten?
Hoe moet dat dan?

• naftebakje
Joepi schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 13:45:
Kun je die elkos niet gewoon doormeten?
Hoe moet dat dan?
"Gewoon" doormeten lukt je niet, de capaciteit ziet er hetzelfde uit, je moet al een RLC meter hebben die de Q-factor kan weergeven om goed te kunnen meten. Of een functiegenerator en scoop, en kijken hoe de condensator reageert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-07 13:54
Hey bedankt!
BTW: Zou zo,iets duur zijn?
Afbeeldingslocatie: http://www.eds-inc.com/Images/eds88a.gif
http://www.eds-inc.com/cap.html

• naftebakje
Op het eerste zicht ziet dat er geen goed materiaal uit (rare site, alleen op bestelling enzo), maar als het waar is wat ze claimen kost dat wel veel vrees ik, er worden er niet veel van gemaakt dus zijn ze duur, en ook moet er wel het een en het ander in zitten, dus de ontwikkel en bouwkosten zijn ook wel aanzienlijk. Dat zal wel minimaal enkele 100den euro's gaan kosten vrees ik.

• DukeBox
  • Niet online
Je kan ze ook wel 'gewoon' doormeten maar dan moet je ze wel lossolderen.
Eerst opladen en vervolgens met een volt meter en een stopwatch meten (tegen de tijd) wanneer de spanning omlaag gaat..
Hiervan kan je een grafiekje tekenen die hetzelfde weergeeft als die dure meter hierboven.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
Zal die condensatorkes dan eens vervangen :)

En wat ik ook superraar vind, nu start hij echt niet meer op, achter uur nog niet opgestart,
ik leg scherm plat, en na 30seconden werkt het :s

The Mystery Of Electronics zeker ? :)

• DukeBox
  • Niet online
dan gaan de kromme volts weer rechtliggen..

• naftebakje
dupondje schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 15:16:
Zal die condensatorkes dan eens vervangen :)

En wat ik ook superraar vind, nu start hij echt niet meer op, achter uur nog niet opgestart,
ik leg scherm plat, en na 30seconden werkt het :s

The Mystery Of Electronics zeker ? :)
Een component (vermoedelijk die elco's) werkt nét niet goed genoeg om op te starten, wanneer je hem platlegt kan de warmte iets minder goed weg, waardoor de slechte elco net wat minder slecht wordt, en hij toch kan starten...
Mystery of electronics idd, met dingen die niet werken ben je tenminste zeker, maar dingen die net wel/niet werken is altijd zoeken.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
ga direct eens 2 elco's gaan halen, solderen, en we zien dan wel of het dat was hé :)

EDIT:
Was nog ff iets aan het proberen, en had hier gelezen dat warmte zou helpen om elco weer iets beter te maken, dus ik, waarom niet eens die elco vastnemen, en zien of het dan opstart, met die 2 die het aangeduid waren, werkte dit niet, maar plots pak ik een andere elco? vast, en 2sec later scherm springt aan, natuurlijk kon dit toeval zijn! dus ik scherm ff uitzetten, weer aansteken, werkte niet, pak die elco? vast, en ja, 2sec later => BEELD :)

http://www.dupondje.be/check.jpg
is dit een elco ? want dit is het element dat als ik het vastneem, het scherm aanslaat :)

[ Voor 79% gewijzigd door dupondje op 25-03-2006 16:30 ]

• naftebakje
dupondje schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:11:
ga direct eens 2 elco's gaan halen, solderen, en we zien dan wel of het dat was hé :)

EDIT:
Was nog ff iets aan het proberen, en had hier gelezen dat warmte zou helpen om elco weer iets beter te maken, dus ik, waarom niet eens die elco vastnemen, en zien of het dan opstart, met die 2 die het aangeduid waren, werkte dit niet, maar plots pak ik een andere elco? vast, en 2sec later scherm springt aan, natuurlijk kon dit toeval zijn! dus ik scherm ff uitzetten, weer aansteken, werkte niet, pak die elco? vast, en ja, 2sec later => BEELD :)

http://www.dupondje.be/check.jpg
is dit een elco ? want dit is het element dat als ik het vastneem, het scherm aanslaat :)
Dat is idd een elco, maar een SMD versie. Die kan je door een gewone vervangen, als je de pootjes zo plooit dat ze op de contactvlakken kunnen gesoldeert worden.

Om trouwens zeker te zijn dat het niet aan een slecht contact ligt (dat zal ook door warmte net wat beter worden), kan je best nog eens met iets van plastic (zodat je geen warmte en ook geen electrische invloed hebt op de elco) duwen op die elco. Als dat helpt, dan moet je gewoon eens met een soldeerbout de 2 contactvlakjes even aantikken (tot het tin vloeibaar wordt), dan zou het moeten opgelost zijn.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
Op die elco staat:

100
-----
16

wat is de capaciteit van die elco dan ?

• naftebakje
Ik heb ff moeten zoeken om zeker te zijn (mss toevoegen aan de FAQ?), maar bij die SMD Elco's staat de capaciteit in µF erop, en daaronder de spanning (zoals ik dacht).
Dus het is een 100µF 16V elco.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
die 100/16 staat niet op die SMD, op die SMD staat er

1 (en dan een rare krul :s)
100
16 (en dan weer een rare krul :p)

maar prolly ook 100µ 16v ?

want heb gistrn met men scherm naar electro winkel geweest, en die heeft me 3 elco's meegegeven van 100µ 25v en nu start scherm nog niet, maar als het idd 16v moest zijn dan weet ik de oorzaak :P

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

16 of 25 volt maakt in deze niet uit...helaas > verder zoeken ;)

tijd voor verandering.

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
ziet er wel uit als een los kontakt in de buurt van die elco..

als ie weer eens niet opstart , met de achterkant van een schroevendraaier op die print drukken , start ie dan wel op heb je ergens een los kontakt zitten...
Pagina: 1