Cisco 2611 ping probleem

Pagina: 1
Acties:

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 16:40
Ik heb een Cisco 2611 router met 2x een 10mbit eth interface. Verder heb ik een HP Procurve 4000M liggen met 2 vlan's geconfigureerd.

Het volgende is geconfigureerd voor de router te testen:
interface eth 0/0 met ip / subnet: 10.0.0.3 255.0.0.0 full-duplex
interface eth 0/1 met ip / subnet: 195.195.195.1 255.255.255.0 full-duplex

eth 0/0 hangt aan vlan1. De switch heeft in dit vlan ip 10.0.0.1
eth 0/1 hangt aan vlan2. De switch heeft in dit vlan ip 195.195.195.2
Beide poorten waar de router aan de switch hangt zijn op 10mbit full duplex ingesteld.

Via eth 0/1 kan ik gewoon over en weer pingen (vanuit de switch naar de router en andersom, ook vanuit een client). Maar via eth 0/0 krijg ik alleen time-outs (zowel naar de switch als naar clients). Vanuit clients kan ik de router op eth 0/0 ook niet pingen. Maar nu komt het gekke, vanuit de HP switch kan ik de router wel pingen :?.

Wat ik ondertussen heb geprobeerd:
De ip-range van eth 0/0 en 0/1 omgedraait (dus 0/0 ip 195.195.195.1 en 0/1 ip 10.0.0.3) en de UTP-kabels op de switch omgestoken. Geeft het zelfde resultaat.

Interface eth 0/0 heb ik via een crosscable aan mn laptop gehangen. En dan kan ik ineens wel heen en weer pingen :?.

Wie kan mij hierbij helpen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
Cisco gebruikt vlan 1 voor "administrative vlan", ik denk dat daar het probleem zit.
Probeer eens vlan 2 en vlan 3 te gebruiken, ipv 1 en 2

• M14
De namen van de vlan's zijn anders als in mijn voorbeeld en zijn geconfigureerd in de HP-switch.
Bij de router zijn alleen de ip-addressen ingesteld.

Verwijderd

Hallo,

welk IP adres gebruik je als default gateway voor de clients ? Het adres moet in ieder geval het adres van de router en niet van de VLAN van de switch zijn.

• M14
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 22:10:
Hallo,

welk IP adres gebruik je als default gateway voor de clients ? Het adres moet in ieder geval het adres van de router en niet van de VLAN van de switch zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik bedoel :)

Er zijn alleen IP-adressen in de router geconfigureerd. --> 'erase startup-config' en vervolgens 'reload'. Het ding doet verder niks, dus ook niet routen.
Ik kan dus vanuit een client in vlan1 niet pingen naar interface eth 0/0 die ook in vlan1 hangt.

Nogmaals een voorbeeldje (het kan goed zijn dat ik niet duidelijk ben geweest :)):
eth 0/0 heeft ip 10.0.0.3.
Vlan1 van de switch heeft ip 10.0.0.1.
Een willekeurige client heeft als ip 10.0.1.2. Ze hebben allemaal 255.0.0.0 als subnetmask.
Nu kan ik vanuit de console van de router niet naar 10.0.0.1 of 10.0.1.2 pingen. Ik kan vanuit de client (10.0.1.2) ook niet naar de router (10.0.0.1) pingen.

Dit geldt niet voor interfase eth 0/1. Bij deze interfase werkt het naar behoren. Zodra ik interfase eth 0/0 via een crosscable aan mijn laptop hang en mijn laptop het ip 10.0.0.1 geef, dan kan ik wel over en weer pingen.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 03-03-2006 03:06 ]

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Heb je de poort van je switch toevallig als trunk geconfigureerd staan ?

Probeer die laptop eens aan een switchpoort te hangen in het zelfde VLAN, het kan zijn dat je switch niet wil reageren op ping is in dat VLAN, de meeste switches kijken alleen naar hun management VLAN. Soms moet je de IP interface in een bepaald VLAN nog wel even aanzetten als je hem aanmaakt.

Hang je echter een laptop met het juiste IP in het VLAN dan zou dat altijd moeten werken.

IP Rocks

Verwijderd

Hallo,

kijk even op de HP switch welke VLANs er active zijn:

Vanuit de switch console main menu:

Switch Configuration --> Advanced Features --> VLAN Menu

Als je nu 1 of ENTER intoetst, dan zou je de Active VLANs kunnen zien. Met EDIT of de spatiebalk kun je togglen tussen No en Yes.

• M14
De vlan's zijn goed geconfigureerd. Deze hebben de juiste IP's en daar kan ik ook heen pingen vanuit clients. Het ligt niet aan de switch, want de poorten zijn gewoon goed.

Zoals in mijn eerste post te lezen is, ik heb de interfases van poort verwisseld en de configuratie in de router om gedraait. Het gevolg was dat eth 0/1 op de poort waar eerst eth 0/0 was aangesloten voor 100% functioneerde. En eth 0/0 functioneerd niet op de poort waar eerst eth 0/1 op zat. Verder heb ik ook andere poorten op de switch geprobeerd, waar clients wel gewoon werken. Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat het echt niet aan de switch ligt.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Misschien toch wel ik ken die Switch niet ,maar het lijkt alsof ie niet automatisch trunkt en er maar 1 Vlan beschikbaar is vanaf je client.

Kijk dus even in welke mode die Vlan1 en 2 staat en verander hem van acces naar trunk (Vlan1 en 2 daar instoppen als dat niet automatisch gaat)

En controleer even de interface op de router of die ook wel getrunkt staat. Ik weet namelijk niet of die 2611 wel trunking ondersteund (ik heb een 2600 maar die kan het niet) kijk dus even na welk IOS je hebt en of deze trunking ondersteund anders moet je een extra kabeltje spannen.

[ Voor 34% gewijzigd door Herby op 03-03-2006 12:45 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• M14
Er wordt helemaal niet getrunkt. Ik heb het de hele tijd over eth 0/0 en eth 0/1. Dat zijn 2 10mbit ethernet aansluitingen. Vanuit elke interfase loopt 1 kabel naar 1 poort die in een vlan zit. Er wordt verder helemaal niet gebruik gemaakt van trunking oid.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Gooi je configuratie is neer , ik zat niet te lezen met mijn trunks.

[ Voor 5% gewijzigd door Herby op 03-03-2006 13:57 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• M14
Dit is alles:

Router#show running-config
Building configuration...

Current configuration : 760 bytes
!
version 12.2
no service single-slot-reload-enable
service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
no service password-encryption
!
hostname Router
!
logging rate-limit console 10 except errors
!
memory-size iomem 15
ip subnet-zero
!
!
no ip finger
!
no ip dhcp-client network-discovery
!
!
!
interface Ethernet0/0
ip address 195.195.195.1 255.255.255.0
full-duplex
!
interface Serial0/0
no ip address
shutdown
!
interface BRI0/0
no ip address
shutdown
isdn x25 static-tei 0
cdapi buffers regular 0
cdapi buffers raw 0
cdapi buffers large 0
!
interface Ethernet0/1
ip address 10.0.0.3 255.0.0.0
full-duplex
!
ip classless
ip http server
!
!
line con 0
transport input none
line aux 0
line vty 0 4
login
line vty 5 15
login
!
end

Eth 0/1 doet gewoon wat ie moet doen. Naar of vanuit eth 0/0 pingen heeft geen enkel resultaat.

[edit]
Heel vaag dit. Ik heb nu een HP Procurve 2524 er bij gepakt. Daar werkt ie gewoon op :?

[ Voor 5% gewijzigd door M14 op 03-03-2006 14:20 ]

Verwijderd

Kent een 4000 wel meerdere ip vlan interfaces om te managen. De meeste layer 2 switches die ik ken kunnen het namelijk niet.

Aangezien layer 2 switches geen routing tabellen hebben en maar een default gateway kun je er effictief over het algemeen maar een ip adres per switch gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 16:36 ]

Verwijderd

Hallo,

ik heb de handleiding van de 4000 bekeken, er staat inderdaad dat, als er meerdere VLANs zijn, elk VLAN een IP adres kan krijgen. Ik begrijp eigenlijk ook niet precies waarvoor, de 4000 is immers geen Layer 3 switch. Normaal gesproken zou de 2611 met een trunk verbonden moeten worden met de HP, en zouden op de 2611 Ethernet subinterfaces geconfigureerd moeten worden...
Hier is de link naar de handleiding, kijk even op pagina 6-51 (127), misschien zie jij iets.

• M14
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 17:12:
Hallo,

ik heb de handleiding van de 4000 bekeken, er staat inderdaad dat, als er meerdere VLANs zijn, elk VLAN een IP adres kan krijgen. Ik begrijp eigenlijk ook niet precies waarvoor, de 4000 is immers geen Layer 3 switch. Normaal gesproken zou de 2611 met een trunk verbonden moeten worden met de HP, en zouden op de 2611 Ethernet subinterfaces geconfigureerd moeten worden...
Hier is de link naar de handleiding, kijk even op pagina 6-51 (127), misschien zie jij iets.
Ik heb de manual hier al een tijdje liggen ;). Waarom elke vlan een eigen ip heeft is niet zo moeilijk. Dan kun je em altijd managen via telnet, ongeacht in welk vlan je zit.

Maar nogmaals, het gaat hier niet om een trunk, maar om 2 losse verbindingen. En om een of andere reden wil de router ineens wel met de procurve 4000m praten, sinds hij kennis heeft gemaakt met mn procurve 2524 (zie mn vorige post). Ik snap niet waarom nu wel, maar het werkt :).

Verwijderd

Hallo,

goed om te horen dat het werkt. Handige feature trouwens van HP, het toekennen van een IP adres aan VLANs op de switch zelf.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:23:
Hallo,

Handige feature trouwens van HP
niet teveel credit voor HP, he! het is gewoon een management interface. Daar heeft HP niets mee te maken... ;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1