Toon posts:

[XP] herinstallatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een compaq pc, presario 5149EA.
Daarin zit vanaf de fabriek een harde schijf, 40 GB.
C:/ -> eigenlijk alles, windows, progs, docs, etc. (+/- 34 GB)
D:/ -> herstelpartitie van compaq. (2,7 GB)

Oorspronkelijk stond er windows ME op.
Dit heb ik ruim een jaar geleden na een format. vervangen door windows XP Pro.

Omdat hij langzaam vol raakte, langzamer werd, foutjes ging vertonen enz., besloot ik XP Pro dr opnieuw op te zetten.
De bedoeling was naar een format van de hele C: schijf (D: heb k ook leeg gemaakt)

Dus: xp cd dr in, install, geen update, maar nieuwe installatie gekozen.
maar toch kreeg ik niet de keuze om te formateren, dus heeft hij alleen windows opnieuw geinstallerd, en de rest van de schijf is net als daarvoor gebleven.

Nogmaals geprobeerd, hetzelfde resultaat.

Toen op de D:/ geinstalleerd.
Boot.ini overgezet een aangepast, toen werkte het gewoon.
Maar bij schijfbeheer staat de D: partitie als 'opgestart', en de C: als 'systeem'
Formateren leek te lukken, op het laatst kreeg ik een fout dat het niet lukte, en eigenlijk alles stond er nog. K heb handmatig geprobeerd Doc's and Settings te verwijderen, maar dat gaat niet ivm. gebruikersmachtigingen. Windows map heb ik wel gedeleted.

Om het niet al te lang te maken: Nu staat windows op C:/, met alle bestanden. Die hele partitie moet dus eigenlijk leeg. de D:/ is nu 'niet toegewezen ruimte'.

Maar het probleem is, dat de pc de windows cd niet goed pakt in de boot volgorde.
Er staat zoiets al: 'Druk op een toets om de computer vanaf de cd-rom te starten'.
Alleen werkt mij toetsenbord op dat moment niet. heel vreemd. in de bios, ervoor wel, maar bijv. bij het selecteren van een besturingssysteem weer niet, en bij bovenstaande melding dus ook niet.

-Dus mijn vraag is, wat kan ik heb beste doen, zijn er geschikte programma's, moet ik formatteren, herinstalleren, iets met diskette's en opstartbare cd's proberen ofzo?

Elk antwoord is welkom, ik weet nu namelijk niet wat me te doen staat.

• joggie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2025

joggie

Wie niet gek is, is saai

als je gaat installeren met winxp cd...heb je ook al geprobeert om de partities eerst te vewijderen en dan opnieuw in te delen?

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
joggie schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:35:
als je gaat installeren met winxp cd...heb je ook al geprobeert om de partities eerst te vewijderen en dan opnieuw in te delen?
Via schijfbeheer gaat dat niet, omdat óf Windows erop draait, óf omdat de partitie als 'systeem' aangegeven staat.
Via de xp cd, in het installatieproces, heb ik het ook geprobeert, maar krijg ik de melding dat er bestanden op de partitie staan die nodig zijn voor de installatie, en kan ik alleen op Enter duwen (doorgaan).

Daarom wilde ik vanaf de cd, bij het opstarten de setup draaien, maar dat lukt dus niet, ivm met het 'weigeren' van het toetsenbord.

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Via de xp cd, in het installatieproces, heb ik het ook geprobeert, maar krijg ik de melding dat er bestanden op de partitie staan die nodig zijn voor de installatie, en kan ik alleen op Enter duwen (doorgaan).

Daarom wilde ik vanaf de cd, bij het opstarten de setup draaien, maar dat lukt dus niet, ivm met het 'weigeren' van het toetsenbord.
Waar krijg je die error dan?

Kun je wel wanneer je de win xp cd boot op enter drukkn om de installatie te starten?

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
joggie schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:00:
[...]

Waar krijg je die error dan?

Kun je wel wanneer je de win xp cd boot op enter drukkn om de installatie te starten?
Nee, zeg maar één seconde ervoor lijkt het toetsenbord niet meer te reageren.
K heb het geprobeerd met het numlock lampje.
Dit constant aan en uit gezet.
Op een gegeven moment bleef het uit, en lijkt het toetsenbord niet meer te reageren.
Verder werkt het toetsenbord wel altijd.
Zou het iets te maken kunnen hebben met USB, of toetsenbordindeling onder DOS?

Verwijderd

Oplossing: maak de 6 'bootdisks' voor XP, boot met deze diskettes en doe de installatie =)

Succes, laat horen of het werkt :)

PS als er iets mis is met dat toetsenbord, probeer met een ander toetsenbord, mocht het een USB zijn kan het zijn dat je dit even in de BIOS moet config-en.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 21:09 . Reden: gebruik hirens bootcd voor beheer zonder instals ]

• joggie

joggie

Wie niet gek is, is saai

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:04:
[...]

Nee, zeg maar één seconde ervoor lijkt het toetsenbord niet meer te reageren.
K heb het geprobeerd met het numlock lampje.
Dit constant aan en uit gezet.
Op een gegeven moment bleef het uit, en lijkt het toetsenbord niet meer te reageren.
Verder werkt het toetsenbord wel altijd.
Zou het iets te maken kunnen hebben met USB, of toetsenbordindeling onder DOS?
Als je een USB toetsenbord gebruikt moet je er zeker van zijn dat je "USB Legacy Device" enabled in je bios...

Wanneer je deze niet aan hebt staan, werkt je toetsenbord inderdaad niet tijdens het booten...

Verder, wanneer je dan wel kunt booten van de installatie cd, kun je het best eerst de partities verwijderen, en dan opnieuw aanmaken...

Joggie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Owkay, heel erg bedankt, k ga morgen 6 diskette's verzamelen en proberen.
Ook dat USB probleem zal ik bekijken.
Ik heb m.b.v. zo'n omzetstukje het toetsenbord ook op de PS/2 aansluiting gehangen. Toen deed het helemaal niets meer, dus toch maar weer usb gedaan.
Maar ik ga de adviezen opvolgen, en post zodra ik ergens tegenaan loop.
Alvast erg bedankt voor de tips en het meedenken!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmorgen even in de BIOS rondgekeken.
Ergens bij chipset configuration stond inderdaad de functie: USB Legacy Device".
Deze heb ik ingeschakeld, waarna ik dus bij het laden van de XP cd als opstartbare installatie cd wél op een toets kun drukken.
Momenteel staat hij de schijft te formateren, dus nu gaat het verder wel lukken.
Het blijft vreemd dat ik de usb nooit handmatig in de bios uitgezet heb.
Maar nu werkt het, en in ben weer gelukkig! :)
Joggie en Bram, bedankt voor de hulp, het is erg bruikbaar geweest voor mij!
Topic hierbij afgesloten wat mij betreft.

Verwijderd

Fijn dat het geholpen heeft. Een paar dagen terug zat ik met het zelfde probleem en kwam er achter na diverse dingen te proberen uit. Die diskettes boden uiteindelijk mijn oplossing.
Jammer dat het de eerste keer bij mij zelfs *mis* ging omdat een diskette oud was en dit een bestand beschadigde. Mocht je nog errors krijgen tijdens de install van de floppy's kijk dan eerst even deze na, als iemand dit topic nog eens opzoekt :P . (De fouten staan duidelijk aangegeven).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 13:02 . Reden: ik bedoelde dat fouten duidelijk worden uitgeduid ]

Pagina: 1