Nieuw DFI LANparty UT nF3-Ultra moederbord blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb voor een vriend een PC in elkaar gezet op basis van de volgende specificaties:
- Moederbord: DFI LANparty UT nF3-Ultra
- Processor: AMD Athlon 64 3200+
- Geheugen: 2 x 1Gb kingston matched-pair
- Grafische kaart: Matrox Millenium P650 (agp 8x)
- Harde schijven: 2 x 250gb seagate SATA + 120Gb Maxtor PATA + 200Gb Maxtor PATA

Na het installeren van alle componenten was het grote moment aangebroken om de eerste levenstekens te aanschouwen.. of niet.. het scherm bleef totaal zwart. De fans gingen draaien, de harde schijven gingen draaien, maar geen beeld, geen foutmeldingen door piepjes, niks.
Het eerste wat er gecontroleerd is is het goed vastzitten van alle stroomstekkertjes.. De ATX-connector en zijn kleine 4-pins broertje, dat zat goed.
Daarna geprobeerd het BIOS te resetten, tot 2 maal toe, middels de jumper. Er kwam zowaar een teken van leven! een onophoudende serie van lange pieptonen, niet het soort reactie waar ik op gehoopt had. (deze foutcode wordt overigens niet in de handleiding besproken)
Daarna de volgende dingen geprobeerd:
- Starten met een (zondermeer werkende) 256Mb DDR-reep
- Starten zonder drives aangesloten
- Starten met een andere videokaart (een radeon 9200) (werkt goed in een andere PC)

In principe heb ik op deze manier alle onderdelen uitgesloten behalve het moederbord, de processor en de voeding. De voeding lijkt het me niet te zijn omdat de fans gaan draaien en de harde schijven hun spin-up doen. Processor lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat dan in de meeste gevallen een foutmelding tevoorschijn komt met iets in de trant van "cpu test fail".
Met andere woorden, ik denk dat het moederbord bij aankomst al defect was. Heb ik iets over het hoofd gezien of is dit een typisch gevalletje RMA?

p.s. Het scherm is overigens ook goed ;)

• Intrepidity
kick :)

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42

Verwijderd

Luister eens goed hoeveel piepen je krijgt, of het kort of lange piepen zijn en plaats de resultaten eens hier. Dan kunnen we je misschien wat verder helpen. Je zou ook zelf op het internet kunnen zoeken en kijken wat die piepjes betekenen en zo je conclusie trekken.

Verwijderd

Nou doe eens iets vriendelijker tegen die jongen. Hij heeft toch al wat behoorlijk info gegeven en geprobeerd. Als je nou uitzoekt wat die piepjes beteken en nog niet weet wat het is dan horen we het wel.

• Intrepidity
Het is een herhalende lange pieptoon. Het boekje van het moederbord beschrijft slechts 2 soorten: een enkele lange toon (memory error), en een lange toon gevolgd door 3 korte (video error). Beide problemen zijn zo goed als uitgesloten (zijn er meer problemen bekend met DFI mobo's en kingston ram?) Op google kom ik tegen dat de lange herhalende pieptoon ook een geheugenfout kan betekenen... maar ik heb zowel een 1gb, 512mb en 256mb staafje geprobeerd, waarvan ik van de 512- en 256 zeker weet dat ze werken (in een andere pc in ieder geval).
Al met al; de pieptoon maakt het niet echt duidelijker..

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Heb je het bord nieuw gekocht? zoja,dan zou ik hem terug sturen mocht niets helpen.
probeer eens het batterijtje eruit te halen,en daarna nog even bios resetten batterij terug(of andere batterij).
mocht dat niet helpen haal dan eens de bios chip eruit ,en duw hem er weer in(of probeer andere gelijkwaardige chip).
Ik heb zelf ooit een DFI bord gehad,hoop geklooi met het bios en zwarte schermen,maar daarna goed met nieuwe bios erin.
succes ;)

PowerStation

Verwijderd

Staat mem in QVL?
Als dat zo is ligt het 100% zeker aan mobo.

Verwijderd

Is dit probleem inmiddels al opgelost?? Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn net nieuwe DFI Lanparty UT nF3 Ultra-D en Athlon X2 3800+.. Blijft bij jouw ook de power-led knipperen??

Topic:
DFI NF3U met ATHLON X2 boot niet, Doa??
Pagina: 1