Toon posts:

[VOIP + ASDL/kabel]Delen met buren, setup ok?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb al heel veel gelezen over de Sipura's, andere ATA's, routers met VOIP, etc

Toch kom ik er helaas niet helemaal uit.

Ik ben voor ons bezig om ons netwerkje (thuis) dat via Chello kabel al 5 jaar loopt, eens op een rij aan het zetten.

Op dit moment draai ik een Linux Smoothwall server met UPnP samen met de buren. Op zich draait het al jaren goed, op een Pentium 133. Aangezien er alleen gerouterd wordt, volstaat dit prima. Zelfs VOIPBuster als tijdelijke VOIP oplossing loopt prima.

Maar.... de voorruitgang gaat hard..veel routers draaien zelfs onder Linux, dus de verschillen worden veeeeel kleiner dan 5 jaar geleden.... Een dedicated mail of webserver is hier buiten de discussie, die kan ik altijd nog in de DMZ zettten (nu route ik alleen, verder niets).

Wij willen echter graag over naar een totale VOIP oplossing om de vaste analoge telefonie van KPN uiteindelijk de deur uit te doen en onze DECT toestellen daarvoor te gebruiken. En....de buren hebben ISDN. Als er een goede VPN-oplossing bij zit: prima!

Hoe?
Het liefst eerst met een lifeline oplossing als tussenoplossing tot alles probleemloos draait en dan onze nummers porteren naar VOIP (abonnement geen VOIPBuster, ivm zekerheid/bereikbaarheid).

Hiervoor lijkt de Draytek 2200V een zeer geschikte optie, nu omdat lifeline voorzien is en later voor ASDL ook geschikt. De prijs hiervoor lijkt heel netjes (108-115 euro).

Bovendien zit in de Draytek 2200V een behoorlijke VPN optie in, die bij Linux altijd wat lastiger te installeren is. Dus das mooi meegenomen.. ;)

Maar voor een ander probleem heb ik nog geen adequate oplossing. Dus mijn vragen:

Mijn buurman heeft nl ISDN. De Draytek 2200V heeft maar 1 lifeline. Er is wel een 2900V type voor 2 lijnen VOIP maar die heeft dan weer geen lifeline. Voor een aantal Speedtouch types geldt "Op de PSTN-poort sluit u een analoge telefoonlijn aan (veelal een analoge lijn vanuit uw centrale, maar niet de Voice-lijn vanaf uw splitter!)" Dus daar heb ik niets aan. De Draytek 2200V kan dit weer juist wel maar heeft dus maar 1 lifeline.

We draaien nu nog bij Chello, maar VOIP telefonie via de kabel vind ik minder betrouwbaar dan via ASDL. Dus we denken erover om te switchen, waarbij we, zoals boven vermeld is, bij de tussenoplossing nog even onze analoge en ISDN lijnen in stand houden tot alles goed werkt om vervolgens pas onze nummers te porteren naar een geschikte VOIP provider.
Juist vanwege deze werkwijze is de 2200V zo geschikt (zowel kabel als ASDL).

Welke oplossingen zouden kunnen?
  1. twee exemplaren van Draytek 2200V, mochten we van de buren splitsen, hebben we allebei toch goed spul in huis
  2. een Linux server laten staan en dan met pure ATA's werken? Lifeline is dan een must. ISDN en lifeline kan wel. VPN blijft lastig (weinig tijd om goed uit te zoeken)
  3. een combi van 1 en 2: een Draytek 2200V router met lifeline en mijn buurman zet een geschikte ATA ertussen met ISDN lifeline
  4. .........................
Wat spreekt ons aan (als het klopt...)
  • De eerste optie spreekt me het meest aan, maar zie ik wat over het hoofd? Is het duurste..
  • De 2e is het goedkoopst, maar minder opties (VPN, te oude PC?), wellicht meer stroomverbruik dan 2xDrytek 2200V.
  • De 3e zit er tussenin.
Op- en of aanmerkingen welkom voor een betere opzet

PS:
VOIP kunnen we separaat aanvragen, dus ik hoef niet te weten wat mijn buurman precies doet...
Koperdraadje delen kost 10 euro, ASDL kan bijv voor ca 35 euro 6MBit/1MBit,
De derde buur deelt alleen ASDL of kabel met ons...
VOIP kan dus vrij gekozen worden:
* Optibel 12.95 euro p/m gratis in NL vaste nummers.
* lokale communcatie boer biedt mij 5.95 p/m met scherpe tikkenprijs (combi met VOIPBuster!!! drukt prijs)
* etc.. .zie andere topics
Kortom: uiteindelijk per gezin voorbeeld met VOIP met 6MBit/1MBit ASDL is dan (10 + 35)/3 plus 12.95= 27.95 euro
Zet dat af tegen IBP:
Basic 6 Mb/s 768 Kb/s 59,95 met gratis bellen wordt dat + € 10 = € 69.95
Uiteraard nog wel de afschrijfkosten voor de routers en/of ATA's...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze mail naar Cisco gestuurd, van de NL-winkels krijg ik nog (steeds) geen antwoord (ik heb er nog wel een paar op het oog). We willen van kabel naar ASDL dus die aanname zit er al in.
Dear people,

As I was impressed about the possibilities of your product I have some questions whether it will be also Ok for our situation.

Please let me explain:

Our situation
° ASDL with a Linux router (Smoothwall with UPnP)
° Network with the neighbors using hubs after the router (2 families, total 9 people, 10-11 PC's/Mac's
° we have and will keep both our physical phone lines separately KPN, NL (backup)
° but we want to have both VOIP

Requirements
° my neighbor wants to have 3 phone lines, 1 landline (backup/fax) and 2 VOIP's (2x voice or 1x voice plus 1 fax)
° we want to have 2 phone lines, 1 landline (backup) and 1 VOIP
° we want to have different providers for VOIP !!!
° so in total it may concern maximal 3 or at leat 1 or 2 providers involved
° all must work in combination with the only router we have together: before or after it?
° we are willing to change the router to e.g. Drytek 2200V, not for the VOIP solution (only one account)
° but it has pretty good VPN (not easy under Smoothwall) and it is not too expensive
° Lifeline solution may be possible, if your solution only works without, we will accept it

Questions:
° as the Sipura's are quite versatile: is it possible with e.g. 2 Sipura's?
° how should it be configured? Before or after the router?
° If not possible this way? Do you have another solution for this private situation ?
° One possible provider Optibel http://www.optibel.nl/ will deliver a ready to use Sipura 2100 or 2000 (the 2100 is the best one for us?)
° See http://www.internl.net/cms/optibel/control.cfm?ID=6734
° Will your solution work with this pre-configured Sipura (2100?).
° We may combine 1 account from this provider with another provider (Optibel for the longer calls and for the fax a cheap account, having low starting credits).

If you need more information, please let me know!

Thanks very much in advance, we are looking very much forward to your answer!

Best regards from the Netherlands.

Verwijderd

Topicstarter
Binnen een paar uur antwoord, toen ik op een oor lag.... ;)
Nog even een aantal zaken checken, maar het lijkt zo wel te gaan lukken :)
Thank you for contacting Sipura Technical Support.

How fast is your ADSL connection? How big is your bandwidth? VOIP utilizes a great amount of bandwidth so it will really affect the speed of your network. You will have to contact Optibel and inquires about the network requirements for their service since they will be your VOIP provider. You will also have to inquire with your ADSL provider about the bandwidth or the total throughput for their service. You need a router that has QOS (quality of service) features to prioritize the quality of service for a certain application. I suggest not to purchase an SPA-2100 since you already have an existing router on the network, you just need a telephone adapter like the SPA-2002 which has 2 independent phone lines, which means you can use it if have 2 accounts with your VOIP provider or the SPA-2000 which has 1 phone line. The telephone adapter will be placed behind the router. For the SPA-2002, you can provision each phone with a different VOIP provider. You might want to look into those devices, please visit: http://www.sipura.com/support/ for more information on our devices. You said that you and your neighbor wants to have 3 phone lines, 1landline (backup/fax) and 2 VOIP's (2x voice or 1x voice plus 1 fax) for their end and you want to have 2 phone lines, 1 landline (backup) and 1 VOIP, are you referring to a regular PSTN line? Because if you are referring to a regular PSTN line and 1 VOIP for your network, you basically just need an SPA-2000 since you just need 1 VOIP account, your neighbors need an SPA-2002 for 2 VOIP accounts.

For your convenience, answers to many Frequently Asked Questions are located on our Support site, http://www.sipura.com/support/.

Sincerely,

Harold
Sipura Support
sipura-support@external.cisco.com

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Voip: (Als je weinig belt): Budgetphone, 10eur per jaar.
Alleen dan niet gratis bellen naar vaste nummers, maar gezien het prijsverschil moet je aardig wat bellen naar vast nrs om gelijk te komen met optibel. (ik weet jullie belgedrag natuurlijk niet)

De buren hebben ISDN zeg je. Hebben ze nu ISDN toestellen of een Quattrovox met weer analoge toestellen hierop?
In situatie 2 is het niet zo'n punt, dan kun je toestellen blijven gebruiken.
In situatie 1 kun je t ook vrij eenvoudig oplossen: Koop een los basisstation. Iig bij de Siemens gigasets werken de handsets gewoon lijn-independend: Je kan een ISDN toestel prima aanmelden op een analoog basisstation.. Dan kun je gewoon de losse handsets/toestellen blijven gebruiken (muv natuurlijk meerdere gesprekken gelijktijdig voeren)

Verwijderd

Of VoIP met voipplanet.nl géén abo kosten, maar alleen je belkosten!
Of als je een eigen nummer wilt hebben zodat anderen jou ook rechtstreeks kunnen bellen dan betaal je € 2,50 / mnd voor dat nummer. (088-nummer)
Ik heb dit nu sinds januari, en werkt perfect!
Ik heb hier op een Linuxserver Asterisk draaien en ben daar goed tevreden over.
Je hoeft natuurlijk niet perse Asterisk te hebben.
Je kan ook gewoon met een willekeurig soft-phone pakketje, ATA of VoIP toestel(len) aan de slag. (wat SIP-protocol ondersteund)

Ohja,
QOS in een router is voor particuliergebruik niet echt noodzakelijk!
Je kan dat met iptables onder Linux ook perfect regelen.
Reserveer max. 64kbit/s per kanaal en je hebt ruim voldoende voor je VoIP.
Wanneer je gebruik gaat maken van betere codec's kan dit zakken tot 6,1 kbit/sec per kanaal! (lees: per lijn die je wilt gebruiken, 1 gesprek is dus 1 kanaal. Wil je vanaf meedere toestellen tegelijk kunnen bellen is dat per gesprek dus 1 kanaal)
Op voip-info.org kan je heel veel info vinden.
En over Asterisk kan je alles vinden op hun eigen site en ook op voip-info.org.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 10:01:
Voip: (Als je weinig belt): Budgetphone, 10eur per jaar.
Alleen dan niet gratis bellen naar vaste nummers, maar gezien het prijsverschil moet je aardig wat bellen naar vast nrs om gelijk te komen met optibel. (ik weet jullie belgedrag natuurlijk niet)

De buren hebben ISDN zeg je. Hebben ze nu ISDN toestellen of een Quattrovox met weer analoge toestellen hierop?
In situatie 2 is het niet zo'n punt, dan kun je toestellen blijven gebruiken.
In situatie 1 kun je t ook vrij eenvoudig oplossen: Koop een los basisstation. Iig bij de Siemens gigasets werken de handsets gewoon lijn-independend: Je kan een ISDN toestel prima aanmelden op een analoog basisstation.. Dan kun je gewoon de losse handsets/toestellen blijven gebruiken (muv natuurlijk meerdere gesprekken gelijktijdig voeren)
Die Budgetphone, 10eur per jaar is wel handig voor bereikbaarheid (fax of 2e lijn weinig bellen, dus inkomend).
Volgens mij hebben de buren een Siemens installatie, met normale toestellen. Uiteindelijk is het toch interessant om die ISDN kwijt te raken, ga je van ruim 27 euro naar 9.70 voor een budget (of 9.40 voor het koperen draadje). Belbudget achter de hand houden is handig voor hem, backup lijn voor zijn mini-bedrijfje (hij wil 3 nummers).
Met die ATA's kun je wel lekker op de hub inpluggen...
Zie verder ook andere reaktie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 10:36:
Of VoIP met voipplanet.nl géén abo kosten, maar alleen je belkosten!
Of als je een eigen nummer wilt hebben zodat anderen jou ook rechtstreeks kunnen bellen dan betaal je € 2,50 / mnd voor dat nummer. (088-nummer)
Ik heb dit nu sinds januari, en werkt perfect!
Ik heb hier op een Linuxserver Asterisk draaien en ben daar goed tevreden over.
Je hoeft natuurlijk niet perse Asterisk te hebben.
Je kan ook gewoon met een willekeurig soft-phone pakketje, ATA of VoIP toestel(len) aan de slag. (wat SIP-protocol ondersteund)

Ohja,
QOS in een router is voor particuliergebruik niet echt noodzakelijk!
Je kan dat met iptables onder Linux ook perfect regelen.
Reserveer max. 64kbit/s per kanaal en je hebt ruim voldoende voor je VoIP.
Wanneer je gebruik gaat maken van betere codec's kan dit zakken tot 6,1 kbit/sec per kanaal! (lees: per lijn die je wilt gebruiken, 1 gesprek is dus 1 kanaal. Wil je vanaf meedere toestellen tegelijk kunnen bellen is dat per gesprek dus 1 kanaal)
Op voip-info.org kan je heel veel info vinden.
En over Asterisk kan je alles vinden op hun eigen site en ook op voip-info.org.
thnx! Voipplanet ziet er aardig uit, ga ik uitwerken...
Zie http://www.nettopic.nl/voip.php daar is voipgate ook een leuke ivm meer kanalen.
Asteriks: ken het, maar amper ervaring. Het ontbreekt me echt nu aan tijd om er in te duiken (mijn werk verhuist van lokatie, afstand groter.. maar wel nog werk!).
En telefoon moet wel werken, dus dat lijkt helaas nu niet te gaan lukken. Wel jammer, ik had het wel graag gedaan. Idem voor iptables, het moet goed zijn, niet dat ik een lek creeer dor gebrek aan tijd. Smoothwall draait al jaren probleemloos, ik heb er haast geen omkijken naar, af en toe wat onderhoud.. Als er geen stroomuitval geweest was dan hadden we een aardige uptime gehad.... ;)

Verwijderd

Die Budgetphone, 10eur per jaar is wel handig voor bereikbaarheid (fax of 2e lijn weinig bellen, dus inkomend).

Mogelijk lees ik het verkeerd, maar let wel even op dat je over een VOIP verbinding geen data verkeer kan hebben dus geen fax of evt. internet inbellen... Je faxnummer zal dus het belbudgetabbo nummer moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:40:
Mogelijk lees ik het verkeerd, maar let wel even op dat je over een VOIP verbinding geen data verkeer kan hebben dus geen fax of evt. internet inbellen... Je faxnummer zal dus het belbudgetabbo nummer moeten zijn.
fax inderdaad op de belbudgetabbo, ik was nog bezig om te kijken wie wel fax aanbied... (de ATA's kunnen fax aan...).
PS 1e berekening per maand (alles meegenomen!!!)
voipplanet€ 31,41
optibel € 40,98
KPN € 47,66
De rekening was gemiddeld hoger door 06.
Hierbij heb ik aangenomen dat de kids meer naar vast gaan bellen (ik heb nl 06 geblokkeerd, liep uit de hand), de andere bedragen met meer mobiel waren
voipplanet ca € 45
optibel ca € 54
KPN ca € 61 (maar we hadden ook wel een 90-95.....)
alles per maand...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2006 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
nog eens met de buren overlegd:

* de Draytek 2200V biedt voor ons al een VOIP optie, dus daar kan ik mijn DECT hoofdstation mooi op kwijt.. Als ik nog een VOIP extra wil kan er een ATA bij komen.
De 2200V neemt meteen de QoS voor zijn rekening.
VOIP-account: voipplante of voipgate lijken voor onze sitatie het meest interessant.

* de buren hebben dus ISDN. Maar het bleek net... dat de buurvrouw net een jaarcontract voor Dailycom afgesloten had... :( (voor de buren). Een pakket op hun mobiel, een op hun vaste nummer. (*)
Dus voorlopig geen VOIP voor hun? Tenzij de berekeningen een combi toestaan... Een ATA is zo aangesloten.
Interent blijven we delen, zie onder.

Wel: ASDL is aangevraagd, mijn zoon had een dun lijntje van mij geleend bij Demon, die heb ik nu terug en geupgrade naar 6M/1MB voor €36.50 euro en kan Chello Classic (€ 49,95), die al 5 jaar via de buren loopt en we met 3 buren delen, de deur uit. Voordeel: geen onderbreking in ons internet en de dubbele kosten delen we met zijn 3-en... Bellen via kabel: zien we niet zitten, het internet ligt er te vaak uit. En kost ook 11 euro extra... en ook dan heb ik een ATA of andere VOIP hardware nodig

* het Dailycom is op nummer afgesloten, ik heb een suggestie gedaan om te kijken of dit contract mee kan bij de migratie van ISDN naar belbudget.... Dan bel je tot die 8.95 van Dailycom op is en bereken of het uit kan om VOIP te nemen voor de rest. ze bellen erg veel. Een KPN rekening van 200 euro is normaal.. (alle familie op afstand en hij heeft naast zijn werk een geregistreerd grafisch ontwerp bedrijfje. Hij wil zijn zaakjes wel goed voor elkaar hebben tav bereikbaarheid (dus de backup / fax optie is ook belangrijk). Maar de kosten liepen toch ook wel zover op dat Dailycom aantrekkelijk leek...

Verwijderd

Topicstarter
zo zou het moeten worden..
Afbeeldingslocatie: http://img469.imageshack.us/img469/8554/voip6wm.th.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Mail van Linksys:
Thank you for contacting Sipura Technical Support.
Based from your reply, it seems that your network is well inside the minimum requirement for a VOIP connection, I suggest a router that has QoS so we could at least prioritize VOIP for your network. Another is if possible to change the hub for switch because a hub shares the bandwidth. I’ve also check the diagram that you’ve attached and verified that your network setup is possible.
For your convenience, answers to many Frequently Asked Questions are located on our Support site, http://www.sipura.com/support/.
Sincerely,
Harold
Conclusie zit wel goed, de 2200V is besteld. Het netwerkverkeer houd ik wel in de gaten. QoS was ingecalculeerd en de switch kan altijd nog, immers het is een 6MB/1MB terwijl we niet eens zulke grote gebruikers zijn, maar omdat we het toch delen kost het ons amper meer..
Indruk van ons verkeer: piekje onlangs, een van de kids ons en van de buren, rest niets bijzonders....
Afbeeldingslocatie: http://img400.imageshack.us/img400/6558/verkeer3jc.th.jpg
Week 6 hebben we er met Chello een hele dag uitgelegen of zo... vandaar de overgang naar ADSL voor VOIP. Het gebeurde te vaak, terwijl de snelheid van classic meestal wel goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 18:59 ]

Pagina: 1