[MP3] Frame checker

Pagina: 1
Acties:

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Beste Tweakers,

Heb er al naar gezocht op google maar kan toch niet vinden wat ik wil (Maar misschien bestaat het ook niet)

Ik heb ongeveer 200 CD's naar MP3 gemaakt met EAC en LAME. Had de Error correction op Standaard staan (Dacht ik) niet op extreem.
Nu zit ik net een mp3 te luisteren en ik geloof toch dat die cd een beetje beschadigt is.

Betekend dit dat ik die cd opnieuw moet rippen en dan error correction op MAX bijv moet zetten? Of bestaat er een programma wat al mijn mp3s kan bekijken op skip of glidge 'krasachtige frameskip fouten' ?

Het zou fijn zijn als er een programma was die als batch al mijn mp3s kan bekijken en testen of ze allemaal 100% kloppen zijn. NU vraag ik me wel af hoe als dit bestaat zo'n programma dat kan bepalen als de MP3 door EAC is gemaakt en dus de wav al een 'tikje' had, door de kras op de cd.

Maar mocht iemand weten of het toch slim is en zo'n programma bestaat dan hoef ik niet eerst alle mp3s af te luisteren maar zou ik ze dus kunnen laten analyzeren door dit programma.

Mocht iemand mij een tip kunnen geven zou super zijn.

Bedankt al vast.

Als ik ze opnieuw moet beluisteren en moet rippen met EAC op een hogere error level dan zit er idd niets anders op dan mp3 voor mp3 te luisteren

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Google geeft als 2e pagina dit programma aan, wat volgens mij precies is wat je zoekt. Wat had je zelf allemaal gevonden? Waar had je naar gezocht? :)

Signature

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Fonk_ schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:03:
Ik heb ongeveer 200 CD's naar MP3 gemaakt met EAC en LAME. Had de Error correction op Standaard staan (Dacht ik) niet op extreem.
Nu zit ik net een mp3 te luisteren en ik geloof toch dat die cd een beetje beschadigt is.
De error correction instelling heeft geen invloed op de nauwkeurigheid van de detectie van fouten in EAC. Dus wanneer je dit op 'Low' zou zetten zal EAC nog steeds even betrouwbaar fouten vinden, maar zal minder moeite doen om ze te herstellen. Als je er zeker van bent dat EAC goed geconfigureerd is (juiste secure instellingen voor je drive) en EAC geen leesfouten rapporteerde na het rippen van dat nummer, dan kun je er wel van op aan dat er geen fouten in de ingelezen data staan. Dat wil niet zeggen dat er nu geen 'fout' in kan zitten. Misschien stond de fout al vanuit de studio op de cd (fouten in het geluid kan EAC ook niet herkennen omdat dat - hoewel verkeerd voor ons oor - wel correcte audiodata vormt), of misschien is de mp3 ondertussen beschadigd geraakt (bijvoorbeeld door een stilaan stervende harddisk). BIj een goed geconfigureerde EAC en een verder perfect werkend systeem is het alleszins onzinnig om alle geripte nummers opnieuw te gaan beluisteren. EAC garandeert je perfecte rips wanneer geen leesfouten worden aangetroffen en duidt de exacte posities van de fouten aan indien er wel leesfouten optreden. Dat is net het voordeel van software als EAC boven andere rippers. Bij andere rippers weet je nooit of er fouten zijn, en als je het al weet dan weet je nog steeds niet waar de fouten zijn zonder alles te beluisteren. En je zult zeer waarschijnlijk veel kleine leesfouten niet horen wanneer je niet weet waar ze staan. Als je de locatie van een fout kent dan kun je naar die paar seconden geconcentreerd luisteren en ze zeer waarschijnlijk toch waarnemen.

Als EAC niet goed geconfigureerd is, dan bestaat natuurlijk wel de kans dat er leesfouten optraden die niet door EAC herkend werden. Dus ondanks het feit dat EAC misschien nooit fouten aantrof op je cd's, betekent dat meteen dat je hele collectie plots even onzeker is als wanneer je een andere ripper zou hebben gebruikt. Daarom is het van zulk een groot belang dat je EAC correct ingesteld staat! Copy/paste desnoods eens even de inhoud van een EAC logfile.

Neem de cd waar dat nummer vandaan kwam er even bij. Rip dat nummer met EAC naar ongecomprimeerde wav (dan is er geen postbewerking waar iets mis mee kan lopen). Let erop of de foutcorrectie (de rode vakjes) in actie komt. Indien dat niet het geval is, is de cd gaaf en is de kans dat er de vorige keer wel leesfouten optraden zeer klein (1 rood lijntje aan het uiterste begin of einde van een track zijn normaal - daar hoef je je geen zorgen over te maken). Controleer na het rippen of er geen 'suspicious positions' zijn. Indien niet, dan is de rip perfect. Beluister nu de wav file... Is er op de plaats waar het in de mpm mis gaat ook een fout te horen?

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10-2025
Bedankt!

[ Voor 91% gewijzigd door maartn op 22-03-2015 19:54 ]