De opstelling
Ik wilde een klein testje doen, aangezien hier 4 pc's draaien en voor de nodige kosten zorgen, kwam ik op het idee om 2 pc's virtueel te laten draaien.
Dus de situatie ziet er zo uit:
1 Hoofdpc (wordt niet gebruikt om mee te werken, maar dient als host) met daarop 2 virtuele pc's.
Mainpc: Windows Xp - 2x 100Mbit nics (Realtek 8139)
Virtual pc1: Ipcop
Virtual pc2: Freenas
Gebruikte software
Vmware Pro 5.5 build 18463
Vmware server build 20923
Ipcop laatste stabiele versie.
Freenas Laatste stabiele versie.
De bedoeling is dat:
- Ipcop voor router speelt, op zijn beurt internet bezorgd aan Hoofdpc (en andere pc's).
- Freenas zorgt voor een storageserver
- De hoofdpc heeft niet echt een functie buiten vmware opstarten.
Het probleem
Zo ver, zo goed.
Alles werkt perfect. Ipcop deelt ip's uit vanuit zijn virtuele omgeving naar de "reele" omgeving en freenas is beschikbaar vanuit elke pc.
Echter ik zit met het volgende probleem. Wanneer ik bv via ftp een bestand upload naar de Hoofdpc, dan gebeurt dit aan de volle 8-10 mb/s. (automatisch transferrate staat aangeduid).
Wanneer ik het zelfde bestand naar een virtuele pc (in dit geval freenas) wil uppen, dan kom ik niet hoger dan 600 kb/s ~ 1Mb/s.
Het lijkt erop dat virtueel de nic serieus beperkt wordt. Nu ik weet dat een virtuele omgeving nooit 100% de volle snelheid kan hebben, maar dit is echt wel traag.
Er zijn geen errors qua collisions voor zover ik weet, of andere rare meldingen.
De 2 reele nics zijn bridged met vmnet2/3 en de dhcpservice van vmware is uitgeschakeld. (moest dit enige info zijn).
Spelen met half / full duplex 10/100 maakt geen verschil uit.
Gedane acties
- Vmware geupdate naar vmware server (Vmware server build 20923): geen succes.
- Windows Xp vervangen door windows 2003 server: geen succes.
- Andere netwerkkaarten (3com): geen succes.
- "Spelen" met half/full 10/100 settings: geen succes.
- Setting van netwerkkaart zitten veranderen van vmxnet naar vlance en vice versa: ook geen succes.
- Andere nas software geprobeerd; ook geen succes.
- Forum afgespeurd
- Helpbase van Vmare uitgepluisd.
Is het echt niet mogelijk om die transferrate hoger te krijgen ?
Ik wilde een klein testje doen, aangezien hier 4 pc's draaien en voor de nodige kosten zorgen, kwam ik op het idee om 2 pc's virtueel te laten draaien.
Dus de situatie ziet er zo uit:
1 Hoofdpc (wordt niet gebruikt om mee te werken, maar dient als host) met daarop 2 virtuele pc's.
Mainpc: Windows Xp - 2x 100Mbit nics (Realtek 8139)
Virtual pc1: Ipcop
Virtual pc2: Freenas
Gebruikte software
Vmware Pro 5.5 build 18463
Vmware server build 20923
Ipcop laatste stabiele versie.
Freenas Laatste stabiele versie.
De bedoeling is dat:
- Ipcop voor router speelt, op zijn beurt internet bezorgd aan Hoofdpc (en andere pc's).
- Freenas zorgt voor een storageserver
- De hoofdpc heeft niet echt een functie buiten vmware opstarten.
Het probleem
Zo ver, zo goed.
Alles werkt perfect. Ipcop deelt ip's uit vanuit zijn virtuele omgeving naar de "reele" omgeving en freenas is beschikbaar vanuit elke pc.
Echter ik zit met het volgende probleem. Wanneer ik bv via ftp een bestand upload naar de Hoofdpc, dan gebeurt dit aan de volle 8-10 mb/s. (automatisch transferrate staat aangeduid).
Wanneer ik het zelfde bestand naar een virtuele pc (in dit geval freenas) wil uppen, dan kom ik niet hoger dan 600 kb/s ~ 1Mb/s.
Het lijkt erop dat virtueel de nic serieus beperkt wordt. Nu ik weet dat een virtuele omgeving nooit 100% de volle snelheid kan hebben, maar dit is echt wel traag.
Er zijn geen errors qua collisions voor zover ik weet, of andere rare meldingen.
De 2 reele nics zijn bridged met vmnet2/3 en de dhcpservice van vmware is uitgeschakeld. (moest dit enige info zijn).
Spelen met half / full duplex 10/100 maakt geen verschil uit.
Gedane acties
- Vmware geupdate naar vmware server (Vmware server build 20923): geen succes.
- Windows Xp vervangen door windows 2003 server: geen succes.
- Andere netwerkkaarten (3com): geen succes.
- "Spelen" met half/full 10/100 settings: geen succes.
- Setting van netwerkkaart zitten veranderen van vmxnet naar vlance en vice versa: ook geen succes.
- Andere nas software geprobeerd; ook geen succes.
- Forum afgespeurd
- Helpbase van Vmare uitgepluisd.
Is het echt niet mogelijk om die transferrate hoger te krijgen ?