Weer een monitor die uitvalt.

Pagina: 1
Acties:

• Davidoff_Smoker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-01-2023
Enige tijd geleden had mijn pc het probleem dat de monitor soms niet weer aanging als de pc was aangebleven (encoden/downloaden)
Later heeft ie het een paar keer geflikt dat tijdens surfen en gamen plots uitviel.
Hele tijd goed gegaan.
Poosje terug verhuist en vanaf dat moment heeft ie weer kuren.
Weer dat de monitor tijdens gebruik zonder reden wegviel.
Dacht dat het wellicht aan de monitor lag.
Van een Hansol 19" CRT naar een Acer 19" TFT gegaan. :*)
Twee dagen ging het goed. :(
PC naar de computerzaak gebracht en laten nakijken,maar konden niks vinden.
Is weer een paar weken goed gegaan,tot enkele dagen geleden.
Weer dat ie tijdens surfen/gamen zomaar op zwart gaat.
Het is me nu wel opgevallen dat het toerental omlaag gaat met opstarten en de monitor weer zwart gaat
Helaas kan ik geen oorzaak meer vinden. :?

Asrock K7S8X (had toen krap budget)
AMD2600+ Athlon
Infeon 256 MB + TwinMos 512 MB (Doet ie het al 1,5 jaar ofzo op)
XFX 6600GT AGP 8x
2x 80GB Schijven (merk weet ik zo niet)
LiteOn CD brander
Nec DVD brander
Sunny technologies ATX-400 voeding
Acer al1916 scherm

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik denk dat het eerder aan je videokaart ligt dan aan je monitor...

BOINC stats

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 20:09

JdM

Humbled

Lijkt me in eerste instantie dan een videokaart probleem, of gaat ie niet alleen op zwart, maar loopt je pc ook vast?

edit:
iets met 11 ofzo :P

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 02-03-2006 16:00 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:25
gaat je monitor op standby of uit
in geval van standby ligt het waarschijnlijk je videokaart (wordt die niet te warm??)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Davidoff_Smoker
monitor gaat op standby "no signal" en de pc blijft verder wel doorgaan.
Videokaart is net een jaar oud.
Bij nakijken gezegt of ze extra naar de videokaart wilden kijken ivm garantie wat er nog opzit.
Was ook niks mis mee zeiden ze.

• JdM

JdM

Humbled

Davidoff_Smoker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:04:
Bij nakijken gezegt of ze extra naar de videokaart wilden kijken ivm garantie wat er nog opzit.
Hoe weet je dat de PC blijft doorgaan?
Hoe kunnen ze weten dat er niks met de videokaart mis is? Hebben ze deze getest dan en zo ja, waarmee?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 14:25
Davidoff_Smoker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:04:
zit er geen temp sensor in?
hou anders je hand eens op het koelblok
probeer een andere kaart

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Davidoff_Smoker
JdM schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:06:
[...]

Hoe kunnen ze weten dat er niks met de videokaart mis is? Hebben ze deze getest dan en zo ja, waarmee?
De rest blijft draaien.
Dan ga ik ervan uit dat het het doet.
Hoe ze hem getest hebben weet ik nie,was er niet bij.
wouter37 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:06:
[...]

zit er geen temp sensor in?
hou anders je hand eens op het koelblok
probeer een andere kaart
Koelvin draait wel van de kaart.

• JdM

JdM

Humbled

Davidoff_Smoker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:13:
[...]

De rest blijft draaien.
Dan ga ik ervan uit dat het het doet.
Hoe ze hem getest hebben weet ik nie,was er niet bij.

[...]
Daar heb je vraagstuk nummer 1 dan voor jezelf, ga eerst eens na of de PC vastloopt, óf dat de videokaart geen signaal meer geeft, daarna kunnen we verder troubleshooten.
Hoe je controleert of de pc vastloopt of niet, mag je zelf even uitzoeken ;)

• Davidoff_Smoker
JdM schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:16:
[...]

Daar heb je vraagstuk nummer 1 dan voor jezelf, ga eerst eens na of de PC vastloopt, óf dat de videokaart geen signaal meer geeft, daarna kunnen we verder troubleshooten.
Hoe je controleert of de pc vastloopt of niet, mag je zelf even uitzoeken ;)
Maar dan blijf toch wel beeld houden bij een vastloper?
En het is ook niet altijd op een bepaald punt of programma.
Heb er 2 accounts op,ik log in,boel word gestart,beeld,geen beeld.
Monitor geeft nog aan "no signal" en de lucht in de kamer word op zo'n moment dan ook ff weer zwart. ;)

Verwijderd

Het is of je voeding die niet genoeg koeling krijgt of niet genoeg spanning kan leveren. Of je videokaart die niet genoeg koeling krijgt. Probeer eens wat extra koelers in je kast te plaatsen. Of de airflow te verbeteren.

• Davidoff_Smoker
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:29:
Het is of je voeding die niet genoeg koeling krijgt of niet genoeg spanning kan leveren. Of je videokaart die niet genoeg koeling krijgt. Probeer eens wat extra koelers in je kast te plaatsen. Of de airflow te verbeteren.
Had er extra koelers in.
Deed ie precies hetzelfde mee.

• JdM

JdM

Humbled

Davidoff_Smoker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:22:
[...]

Maar dan blijf toch wel beeld houden bij een vastloper?
En het is ook niet altijd op een bepaald punt of programma.
Heb er 2 accounts op,ik log in,boel word gestart,beeld,geen beeld.
Monitor geeft nog aan "no signal" en de lucht in de kamer word op zo'n moment dan ook ff weer zwart. ;)
Waarom denk je dat je beeld blijft houden bij een vastloper? Ik denk dat je beeld dan best eens kan wegvallen.
Goed jij zegt dattie blijft draaien? Dan zul je je kaart moeten testen, google maar eens wat raak, voor de vershillende opties
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:29:
Dit is erg kort door de bochtwerk, je kunt namelijk naar aanleiding van de gegevens die je hebt deze conclusie nog helemaal niet trekken, en we willen de TS niet met onnodige kosten confronteren toch?

• Davidoff_Smoker
JdM schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:34:
[...]

Waarom denk je dat je beeld blijft houden bij een vastloper? Ik denk dat je beeld dan best eens kan wegvallen.
Dan blijft ie toch op een bepaald is hangen?
Dit is gewoon random.surfen,gamen,photoshoppen,screensaver.
Maakt niet uit wat,als ie zin heeft vervelend te doen,doet ie dat.

Kan ook best zijn dat het,net als de laatste tijd,weken of maanden goed kan gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Davidoff_Smoker op 02-03-2006 16:47 ]

• JdM

JdM

Humbled

Davidoff_Smoker schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:47:
[...]

Dan blijft ie toch op een bepaald is hangen?
Dit is gewoon random.surfen,gamen,photoshoppen,screensaver.
Maakt niet uit wat,als ie zin heeft vervelend te doen,doet ie dat.
Ga nou eens op onderzoek uit, lees de hangen en opstart faq eerst maar eens door.
Met dat gespeculeer in het luchtledige komen we echt niet verder.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56

BCC

Dit klikt meer als een aardigs probleem. Zijn zowel je PC als je Monitor geaard in hetzelfde geaarde stopcontact?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Davidoff_Smoker
BCC schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:54:
Dit klikt meer als een aardigs probleem. Zijn zowel je PC als je Monitor geaard in hetzelfde geaarde stopcontact?
Ja.

• PieperM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:09
Volgens mij is een andere videokaart proberen de eerste stap...... 8)7
Dat lijkt namelijk wel het meest waarschijnlijke...

"Non scholae sed vitae discimus"

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Bekend probleem hier, kortweg de oplossing (tis laat, morgen wel meer): Bios induiken, 'power save settings' en video off (die zal op 'VH Sync' oid staan) naar 'blank screen' oid veranderen.
Zal morgen eventjes exacte tekst noteren, ben nu slape ;) :Z

edit: Voor de liefhebbers ;)
Bij het opstarten moet je de BIOS ingaan, als je dan bij het menuutje 'Power Settings' kijkt, zie je onder andere de standby-instellingen, maar ook de modus waarin de videokaart over moet gaan als hij het 'slaap'-commando krijgt. Vaak staat dit op 'V+H-Sync + Off' , of 'DPMS Off'.
Omdat sommige videokaart/moederbord combinaties (misschien door Asrock) hierbij problemen opleveren, moet je deze instelling eens veranderen naar 'Blank screen' of 'Off'.
Sla je instellingen op, en probeer dan nog eens wat er gebeurt als je na een paar uur terugkomt bij je pc. Probeer in eerste instantie de monitor aan te laten staan, gewoon zoals het zou horen, want die gaat vanzelf in standby-modus als de videokaart dat ook moet doen. (geen commentaar over stroombesparing, situatie is al lastig genoeg ;))
Mocht het blijken te werken, dan kun je proberen in de BIOS de besparing steeds een beetje verder te zetten (van 'Off' naar 'Blank screen', naar 'Suspend' , steeds verder..)

Mocht het niet werken, dan kun je nog proberen een BIOS-upgrade of VideoBIOS-upgrade te doen.
Toch heb ik dit probleem al enkele malen op bovenstaande manier opgelost.

[ Voor 72% gewijzigd door DarthPlastic op 03-03-2006 10:57 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Hij ligt te pitten en ik ga nog even door :P

Wie maakt jou wijs dat het niet aan je andere hardware zou kunnen liggen. Zoiets kun je niet beoordelen binnen een kort moment. Wat mij diep ten treure opvalt is dat winkelieren minder tijd nemen voor de klanten en ze nog wel eens met een kluitje het riet in sturen.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik een zaak uitzoeken die beried is je PC aan een 24-uurs test te onderwerpen. PCcheck is een geschikte softwaretool, maar onbetaalbaar. Elk defect komt aan het licht. Zo kun je in ieder geval je monitor uitsluiten omdat ik denk dat het daar namelijk niet aan ligt. Alleen al omdat je zei dat je PC anders reageert bij een uitval en als jijje monitor uitzet mag een computer daar geen hinder van ondervinden anders kenden ze het principe stand-by niet.

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 23:36:

Wie maakt jou wijs dat het niet aan je andere hardware zou kunnen liggen. Zoiets kun je niet beoordelen binnen een kort moment. Wat mij diep ten treure opvalt is dat winkelieren minder tijd nemen voor de klanten en ze nog wel eens met een kluitje het riet in sturen.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik een zaak uitzoeken die beried is je PC aan een 24-uurs test te onderwerpen. PCcheck is een geschikte softwaretool, maar onbetaalbaar. Elk defect komt aan het licht. Zo kun je in ieder geval je monitor uitsluiten omdat ik denk dat het daar namelijk niet aan ligt. Alleen al omdat je zei dat je PC anders reageert bij een uitval en als jijje monitor uitzet mag een computer daar geen hinder van ondervinden anders kenden ze het principe stand-by niet.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, het is soms vervelend als je door een computerwinkel niet goed geholpen wordt.
Alleen ik heb het probleem zélf ook gehad, en wist hoe het opgelost moest worden.
Misschien heb ik het toch fout, en is het defecte hardware, maar omdat het zo'n opsomtopic met grotendeels dezelfde antwoorden wordt leek het mij een idee de zaak eens van een andere kant te bekijken.
Het kan geen kwaad als hij dit even probeert, misschien werkt het, misschien niet, maar het is een mogelijke oplossing, waar nog niemand aan gedacht had. En omdat hij hier ook al een keer heeft gewerkt, en nog een keer bij iemand anders met hetzelfde probleem, moet je niet gelijk roepen dat het niet klopt :>

Stel dat het niet werkt, helaas dan. Maar ik doe wel mijn best om ideeën hier neer te zetten!
* DarthPlastic has spoken ;)

Enne, misschien ging ik gister iets té kort door de bocht, maar het was al laat, en had geen zin meer om het helemaal uit te werken. De tekst is iig te begrijpen, daar gaat het om.

• DarthPlastic
Nog een mogelijk probleem, waarop nog niemand reageerde:
Het is me nu wel opgevallen dat het toerental omlaag gaat met opstarten en de monitor weer zwart gaat
Het zou misschien dus ook aan je voeding kunnen liggen...
Meet de 5V lijn eens na bij het opstarten, evt met een multimeter.
In windows even speedfan proberen, en bv een grafiekje ervan laten tekenen.

• Davidoff_Smoker
JdM schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:06:
[...]

Hij loopt dus idd vet vast.
Zag me geen oplossing hoe dit te checken,totdat me binnenschoot dat ik deze pc waar ik nu op werk,ermee verbonden zit.
Geen verbinding te krijgen.
DarthPlastic schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 22:54:
Bekend probleem hier, kortweg de oplossing (tis laat, morgen wel meer): Bios induiken, 'power save settings' en video off (die zal op 'VH Sync' oid staan) naar 'blank screen' oid veranderen.
Zal morgen eventjes exacte tekst noteren, ben nu slape ;) :Z

edit: Voor de liefhebbers ;)
Bij het opstarten moet je de BIOS ingaan, als je dan bij het menuutje 'Power Settings' kijkt, zie je onder andere de standby-instellingen, maar ook de modus waarin de videokaart over moet gaan als hij het 'slaap'-commando krijgt. Vaak staat dit op 'V+H-Sync + Off' , of 'DPMS Off'.
Omdat sommige videokaart/moederbord combinaties (misschien door Asrock) hierbij problemen opleveren, moet je deze instelling eens veranderen naar 'Blank screen' of 'Off'.
Sla je instellingen op, en probeer dan nog eens wat er gebeurt als je na een paar uur terugkomt bij je pc. Probeer in eerste instantie de monitor aan te laten staan, gewoon zoals het zou horen, want die gaat vanzelf in standby-modus als de videokaart dat ook moet doen. (geen commentaar over stroombesparing, situatie is al lastig genoeg ;))
Mocht het blijken te werken, dan kun je proberen in de BIOS de besparing steeds een beetje verder te zetten (van 'Off' naar 'Blank screen', naar 'Suspend' , steeds verder..)

Mocht het niet werken, dan kun je nog proberen een BIOS-upgrade of VideoBIOS-upgrade te doen.
Toch heb ik dit probleem al enkele malen op bovenstaande manier opgelost.
BIOS al keer doorgelopen,en de suspend mode is niet ingeschakeld.
Toetsencombinatie is het ook niet,want als ik alleen de muis gebruik,doet ie het ook.
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 23:36:

De computer ben ik een week kwijt geweest.
Hij zei dat ze meerdere keren allerlei dingen hadden geprobeert.
Ik ga daar dan van uit dat het zo is.

Monitor lag het dus ook niet aan,want met deze nieuwe doet ie het ook namelijk.
Had hem er net twee dagen staan en onder het surfen had ik toen opeens zwart beeld.

Sorry voor de late reacties.
Gisteren tot 1:30 gewerkt en vandaag had ik de agenda ook alweer vol met oa verjaardag.
Pagina: 1