Toon posts:

[PDF] Photoshop slaat PDF uitvergroot op

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje een rare topic titel, maar het legt wel een beetje de essentie vast. In Adobe Photoshop ben ik een bestandje aan het maken welke ik als PDF wil opslaan.

Het opslaan is uiteraard simpel (File - Save as PDF). Echter, als ik het opslaan-proces heb voltooid en ik open het bestand in Acrobat Reader, dan opent hij 'm uitvergroot. Hiermee bedoel ik dat de 100% waarde anders is dan de 100% waarde van Photoshop. Ik wil dat de PDF uiteraard op 100% dezelfde grootte heeft als het Photoshop bestand.

Zelf heb ik gekeken naar instellingen als DPi etc. Het Photoshop bestand is 72 DPi. Dit slaat hij blijkbaar niet als zodanig op in een PDF formaat, maar ik kan dit nergens in instellingen terugvinden.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Verwijderd

als je in ps 100% doet zie je 1 op 1 de pixels, in acrobat is 100% een schatting aan de hand van de (fysieke) maten van je afbeelding.

Maar de info is hetzelfde hoor (al kan je pdf gecomprimeerde jpg's bevatten)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in Acrobat Reader dat ding bekijk, zie ik bij 75% de "goeie" grootte welke je dus ziet op 100% in Photoshop. Dat is opzich toch raar? :)

Verwijderd

nee, da's niet raar, dat bedoel ik dus

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Opent als in vertoont? Of is je bestand fysiek (in afmetingen, millimeters) ook anders?

Met ctrl-R krijg je een lineaal te zien in Acrobat...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laat ik het dan anders zeggen: ik wil dat dat ding even groot wordt als in Photoshop. Hoe zou je dat theoretisch eventueel misschien voor elkaar kunnen krijgen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:00:
Opent als in vertoont? Of is je bestand fysiek (in afmetingen, millimeters) ook anders?

Met ctrl-R krijg je een lineaal te zien in Acrobat...
Met "open" bedoel ik: nadat het bestand als PDF is weggeschreven en ik open het in Acrobat Reader.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Tja. Is dat in dpi en millimeters dus of zoals je het op het scherm ziet? :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:02:
Tja. Is dat in dpi en millimeters dus of zoals je het op het scherm ziet? :?
100% op het scherm in Photoshop, ziet er op 100% niet hetzelfde uit in Arcobat Reader.

Het vreemde is, en daar kwam ik net achter: als ik de gegenereerde PDF open in Photoshop, dan klopt het formaat wel... :/

Edit:
Laat ik het geheel anders formuleren. Kan ik een bestand van 680x800 pixels (72 dpi) opslaan als een pdf met hetzelfde formaat? Want nu heb ik het idee dat 'ie het uitrekt naar a4...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 16:31 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07
never mind

[ Voor 163% gewijzigd door OnTracK op 02-03-2006 16:37 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Nog nooit meegemaakt. Zoals je 'm opslaat in P'shop is hij nog altijd in .pdf-formaat. Weergave en fysieke afmetingen lopen uiteraard uiteen.

Als je geen volledige versie van Acrobat Professional hebt, heb je ook geen lineaal, dus kun je 't niet checken, maar geloof me, hij is 1 op 1 identiek.

edit:

typo

[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 03-03-2006 10:26 ]

Verwijderd

Als je in photoshop werk met bv 72 dpi/cm dan is het logisch dat acrobat reader het anders weergeeft want bij preferences staat het standaard UNITS en GRIDS op INCHES!

Dus probeer het zelfde document maar eens op dpi/inches op te maken kijk dan of het verschilt
Hou er wel rekening mee dat 300 dpi/inches en 300 dpi/cm verschil qua resultaat geeft bij drukwerk!

toedels

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ramzzz schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:33:
Nog nooit meegemaakt. Zoals je 'm opslaat in P'shop is hij nog altijd in .pdf-formaat. Weergave en fysieke afmetingen lopen uiteraard uiteen.

Als je geen volledige versie van Acrobat Professional hebt, heb je ook geen lineaal, dus kun je 't niet checken, maar geloof me, hij is 1 op 1 ientiek.
Nu je het zegt: met lineaal erbij is hij inderdaad qua pixels identiek, maar de view komt niet overeen met de 100% "versie" van Photoshop. Echt raar :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 16:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:48:
[...]
Nu je het zegt: met lineaal erbij is hij inderdaad qua pixels identiek, maar de view komt niet overeen met de 100% "versie" van Photoshop. Echt raar :)
view komt wel overeen als je je document op dpi/inches opmaakt!
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:49:
[...]

view komt wel overeen als je je document op dpi/inches opmaakt!
Succes!
Waar denk je dat die i voor staat in dpi?

Ik weet niet hoor, maar zei ik niet in mijn openingspost dat ik opmaak in 72dpi.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 16:55 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:41:
Als je in photoshop werk met bv 72 dpi/cm dan is het logisch dat acrobat reader het anders weergeeft want bij preferences staat het standaard UNITS en GRIDS op INCHES!

Dus probeer het zelfde document maar eens op dpi/inches op te maken kijk dan of het verschilt
Hou er wel rekening mee dat 300 dpi/inches en 300 dpi/cm verschil qua resultaat geeft bij drukwerk!

toedels
Wat een klinkklare onzin, jij beweert dat in photoshop het aantal DOTS PER INCH / CENTIMETER is? Dus het aantal puntjes per inch per cm? DPI is DPI en daar kun je niet omheen, 72 dpi is dan ook in alle programma's gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Deels ben ik erachter waar het probleem ligt: Acrobat Reader laat standaard (?) documenten zien op 96dpi geloof ik. Je kan dit middels de opties vastzetten op 72dpi, waardoor nu de '100% waarde' goed overeen komt.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-01 19:45
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 11:29:
Deels ben ik erachter waar het probleem ligt: Acrobat Reader laat standaard (?) documenten zien op 96dpi geloof ik. Je kan dit middels de opties vastzetten op 72dpi, waardoor nu de '100% waarde' goed overeen komt.
Dat klopt :) 72 is toevallig net 75% van 96
Pagina: 1