Toon posts:

Opstelling van mijn hardeschijven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe hardeschijf te gaan aanschaffen. Ik twijfel alleen enorm, dus wil ik graag jullie meningen horen. Het zit namelijk zo :*) :

Op dit moment heb ik 2 hardeschijven, een WD Raptor van 74GB en een Maxtor Diamond 250GB. Ze draaien gewoon als normale sata schijven, dus niets met RAID of wat dan ook. Maar wat kan ik het beste doen? Nog een nieuwe WD Raptor kopen en deze in RAID0 laten draaien? Of toch een Maxtor en deze in een type RAID laten draaien.

Is misschien rare vraag, want bij die raptor zal het meer om snelheid gaan en bij die maxtor om opslag. Maar ik vind snelheid op dit moment belangrijker, dus lijkt het me een tweede Raptor in RAID 0 te laten draaien? Of kan ik misschien toch wat anders doen, een tweede dm10 kopen en deze samen met de andere in een raid opstelling zetten?

Ik heb er niet echt verstand van, dus hoop ik dat jullie me wat opweg kunnen/willen helpen.

Mijn pc:
amd 4400+ x2,
Asus a8n premium (ben van plan die standaard raid controller erop te gaan gebruiken),
7800gtx,
WD Raptor 74gb,
Maxtord dm10 250gb,

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:29

Croga

The Unreasonable Man

Ik weet niet welke RAID chip er op dat bord zit, maar mijn ervaring (met 4 verschillende raid controllers) is dat 2 raptors in RAID0 vaak langzamer worden in plaats van sneller.

De Raptor is in zijn eentje in staat om bijna de volle bandbreedte van PCI dicht te trekken. Een RAID0 opstelling zal hem dan ook nooit veel sneller kunnen maken omdat de onboard RAID nagenoeg altijd aan de PCI bus hangt. RAID0 kost echter altijd wel wat latency waardoor je wat snelheid kwijt raakt.

Persoonlijk zou ik dus zeker geen tweede Raptor er bij hangen. Je kunt dan mischien beter kijken of je je huidige raptor kunt verkopen en vervangen door de 150GB versie. Door de SATA2 toevoegingen (NCQ) zal die in ieder geval beter presteren dan je huidige schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok, maar wat denk je er dan van een tweede Maxtor dm10 schijf erin te gooien en deze in een raid opstelling te laten draaien? Geen idee of er dan snelheidswinst zal zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
'Old School ' Pci doorvoer is zo'n 133mb per sec theoretisch, wat vaak blijft steken op 120 mb. Maar dat is nog steeds meer dan dat 1 raptor kan leveren qua doorvoer. Ook is het afnemen van de toegangstijd miniem. Dus met een raptor er bij zul je wel meer snelheid krijgen, afhankelijk van wat je doet.
En als de SATA-raid niet op de PCI bus zitten maar met een betere verbinding zijn aangesloten dan is de doorvoer helemaal geen probleem.

In het raptor 150gb topic vertelde iemand dat hij vrolijker was met 2 74gb raptors raid 0 dan met 1 150gb, omdat het eerste bij hem sneller was.

Als je al genoeg ruimte hebt en extra snelheid wilt zou ik dus een raptor er bij overwegen.

specs

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-02 08:28
als je een 250GB erbij haalt en in RAID zet worden er wel sneller van, maar dan heb je wel 500GB in RAID0. Als nu een disk een foutje maakt en crasht, ben je 500GB aan data kwijt! Als je RAID1 gebruikt, heb je dus 2 discs van 250GB waar exact hetzelfde opstaat, je wint dus nu niks!

Ik zou gewoon nog zo`n 250GB HDD halen en die gewoon ernaast hangen. JBOD dus. (Just a Bunch Of Discs) niks geen RAID!!

[ Voor 6% gewijzigd door -ErikE- op 02-03-2006 15:50 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

p43000 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:49:
als je een 250GB erbij haalt en in RAID zet worden er wel sneller van, maar dan heb je wel 500GB in RAID0. Als nu een disk een foutje maakt en crasht, ben je 500GB aan data kwijt! Als je RAID1 gebruikt, heb je dus 2 discs van 250GB waar exact hetzelfde opstaat, je wint dus nu niks!

Ik zou gewoon nog zo`n 250GB HDD halen en die gewoon ernaast hangen. JBOD dus. (Just a Bunch Of Discs) niks geen RAID!!
Bij JBOD ben je ook al je data kwijt als er 1 schijf crasht, je PC ziet ze dan namelijk als 1 schijf :)

[ Voor 3% gewijzigd door StarLite op 02-03-2006 19:12 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

StarLite schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:12:
[...]

Bij JBOD ben je ook al je data kwijt als er 1 schijf crasht, je PC ziet ze dan namelijk als 1 schijf :)
Je maakt een redenatie fout. Bij raid 0 dus 2x250gb word het een grote schijf van 500gb, hierbij staat de data dus verdeelt over de 2 schijven. Als een van de twee harde schijven crashen is hij al zijn data kwijt, omdat dit verdeeld was. Bij Jbod, houd je 2 aparte schijven die seperaat van elkaar werken. Zou dus een van de 2 harde schijven crashen behoud hij de andere 250gb opslag.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:49:
[...]

Je maakt een redenatie fout. Bij raid 0 dus 2x250gb word het een grote schijf van 500gb, hierbij staat de data dus verdeelt over de 2 schijven. Als een van de twee harde schijven crashen is hij al zijn data kwijt, omdat dit verdeeld was. Bij Jbod, houd je 2 aparte schijven die seperaat van elkaar werken. Zou dus een van de 2 harde schijven crashen behoud hij de andere 250gb opslag.
2 Loose schijven met elk een X aantal partities is géén JBOD, JBOD 'voegt de schijven dus samen' tot 1 grote.
Velen denken dat Spanning ook onder RAID valt, maar het tegendeel is waar. Spanning is zo ongeveer het tegengestelde van meerdere partities op één harde schijf: één partitie bestaande uit meerdere harde schijven. De manier van het lezen en schrijven van de data blijft onveranderd; er treedt dus geen mirroring, striping en parity check op. Wanneer de eerste harde schijf is volgeschreven, dan wordt er simpelweg aan de volgende harde schijf begonnen en ga zo voorts. Spanning wordt overigens ook weleens JBOD genoemd: Just a Bunch Of Disks.
Je kan dan NIET meer bij je data als 1 schijf crasht, je kan wel beter met een recovery tool bij je data en het recoveren, maar je partitie en File Allocation table is weg. In principe kan je met een recoveryprogramma bij de data van de 2e schijf [want die is niet beschadigd], maar alleen als je 0.0% fragmentatie hebt. Zogauw je schijf gaat fragmenteren kan je data op beide schijven terecht komen en word recovery onmogelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door StarLite op 02-03-2006 22:15 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook niet zo snel JBOD toepassen... Hang ze dan gewoon los en link de ene schijf aan een NTFS map op de andere, dan heb je ook 1 drive letter.

specs

Pagina: 1