Toon posts:

Intel 865PE chip cooling

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik de originele fan nog op mijn 865 chipset zitten.
Ik vind dat deze teveel herrie maakt, dus ik zoek een vervanging.

De huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=6MLZEGNE
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=LCNLSTFS

Ik heb het koelblok al even verwijderd gehad en wat eronder zat is eigenlijk maar een heel kleine chip, 2x2cm gok ik.

In pricewatch zocht ik al naar een vervangende FAN (40x40mm), kon helaas niets vinden. Of ik kijk niet goed......
Heeft iemand suggesties waar ik zo'n fan kan vinden, bij voorkeur van een goed merk dat stil is?

Bvd!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 13:12 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

De huidige situatie is "De grote versie van deze foto kan niet gedeeplinked worden.".

Ik stel dus voor dat je óf een andere host zoekt, óf alleen thumbnails linked.....

Verwijderd

Topicstarter
13:12 heb ik ge-edit, had t zelf namelijk al gezien.... :p

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
een groot passief blok ?

Out of the box? What box? There is no box.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Blauw zalman blokje. Is passief en koelt goed

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/zm_nb47j_01.jpg

Zoiets?

Zalman heeft 3 verschillende passieve northbridge koelers. http://www.zalman.co.kr/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Is die fan wel echt nodig dan?
Als je die fan eraf haalt, laat de pc dan een tijdje draaien en voel eens aan het koelblok. Als dat gewoon lauw is heb je dat ventilatortje niet nodig denk ik.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

babba schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:48:
[afbeelding]

Zoiets?

Zalman heeft 3 verschillende passieve northbridge koelers. http://www.zalman.co.kr/
klopt zoiets. heb het niet maar het schijnt goed te koelen( heb standaard een passiefe northbridge)

Heb hetzelfde moederbord als hij daar beneden mij. Het is het proberen waard. Anders kun je atlijd nog een blokje kopen

[ Voor 14% gewijzigd door Touchdomex op 02-03-2006 20:07 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb momenteel zelf een ASUS P4P800-Deluxe in mijn pc zitten. Zoals je op deze foto kunt zien, zit daar ook een gewoon koelblok op. Wel redelijk groot/dik, maar verder geen speciale dingen. Heeft ook een 865PE chip en dat gaat al prima, is ook af fabriek zo geleverd. Dus met een goed koelblok moet dat makkelijk gaan.

Verwijderd

Topicstarter
babba schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:48:
[afbeelding]

Zoiets?

Dat heb ik overwogen maar bij alledrie de koelers wordt de chip afgebeeld alsof deze dezelfde grootte heeft als de onderkant van het koelblok. Zoals ik al zei: "mijn" chip is +/- 2x2cm. Om de chip hebben ze geen koelpasta maar tape geplakt. Op de omtrek van het koelblok (onderkant) zit een tapesoort die dezelfde dikte heeft als de chip. Waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat e.e.a. goed afsluit. Dit rust dus gewoon op het moederboard. Ik kan dus wel zo'n blok kopen maar gaat dat wel zo goed afsluiten?
ThinkPadd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:54:
Is die fan wel echt nodig dan?
Als je die fan eraf haalt, laat de pc dan een tijdje draaien en voel eens aan het koelblok. Als dat gewoon lauw is heb je dat ventilatortje niet nodig denk ik.
Ik heb het zónder fan geprobeerd. In idle is het blok al niet aan te raken, laat staan als ik de pc ga belasten......
J0YR1D3R schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:03:
Ik heb momenteel zelf een ASUS P4P800-Deluxe in mijn pc zitten. Zoals je op deze foto kunt zien, zit daar ook een gewoon koelblok op. Wel redelijk groot/dik, maar verder geen speciale dingen. Heeft ook een 865PE chip en dat gaat al prima, is ook af fabriek zo geleverd. Dus met een goed koelblok moet dat makkelijk gaan.
Helaas kan ik je foto niet bekijken:
Forbidden
You don't have permission to access /mainboard/asus/p4p800-roundup/p4p800-e-deluxe-board.jpg on this server.
Maar ik denk dat je dit bord bedoeld? Dat is inderdaad een betere oplossing dat de mensen van Gigabyte hebben bedacht!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 22:01 . Reden: Asus P4P800-Deluxe gevonden ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 21:58:
Helaas kan ik je foto niet bekijken:
Forbidden
You don't have permission to access /mainboard/asus/p4p800-roundup/p4p800-e-deluxe-board.jpg on this server.
Maar ik denk dat je dit bord bedoeld? Dat is inderdaad een betere oplossing dat de mensen van Gigabyte hebben bedacht!
MSI heeft er ook een actieve fan op zitten ipv een koelblok. Ik heb geen idee hoe warm dat ding bij mij in mn kast wordt, maar ik heb vrij goede koeling. CPU wandelt tussen de 33 en 38 graden op 3,2 Ghz, is overclocked dus de chip op mn northbridge krijgt ook wat meer te verduren. In de 2 jaar dat ik hem nu heb is mn pc nog nooit vastgelopen door hitteproblemen. Dit linkje moet overigens wel werken. Ik heb het zwarte koelblokje ipv de zilveren, maar de werking is niet veel anders :)

Verwijderd

Topicstarter
J0YR1D3R schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 22:37:

MSI heeft er ook een actieve fan op zitten ipv een koelblok. Ik heb geen idee hoe warm dat ding bij mij in mn kast wordt, maar ik heb vrij goede koeling. CPU wandelt tussen de 33 en 38 graden op 3,2 Ghz, is overclocked dus de chip op mn northbridge krijgt ook wat meer te verduren. In de 2 jaar dat ik hem nu heb is mn pc nog nooit vastgelopen door hitteproblemen. Dit linkje moet overigens wel werken. Ik heb het zwarte koelblokje ipv de zilveren, maar de werking is niet veel anders :)
Ik vind het huidige koelblok in ieder geval te warm worden zonder fan....... Ik vraag me af of die chipset wel beveiligd is tegen te hoge temperaturen zoals een CPU bijv. reboot veroorzaakt.

Maar goed, dat beantwoord nog niet mijn vraag: gaat die Zalman passen (en goed werken) op mijn chip van +/- 2x2 cm?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 23:52 . Reden: Foutje gemaakt ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 23:21:
[...]

Ik vind het huidige koelblok in ieder geval te warm worden zonder fan....... Ik vraag me af of die chipset wel beveiligd is tegen te hoge temperaturen zoals een CPU bijv. reboot veroorzaakt.

Maar goed, dat beantwoord nog niet mijn vraag: gaat die Zalman passen (en goed werken) op mijn chip van +/- 2x2 cm?
De afstand tussen de pinnetjes is altijd gelijk neem ik aan. Staat er op de website van Zalman geen compatibility list? De Zalman zal echt geen capaciteit te kort komen hoor :) Over het algemeen leveren ze een betere performance :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Zalman ZM-NB47J gekocht, die ga ik straks installeren.
Meer foto's volgen!

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 08:39

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

J0YR1D3R schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:03:
Ik heb dezelfde (dus ook passive) en wordt redelijk warm. Kan hem na het gamen net niet vasthouden... Blijkbaar mag een dat koelblok toch redelijk warm worden.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Welk moederbord heb jij dan? Ik heb een 865PE Neo2, en daar zit geen fan op en is het een zilverkleurig koelblokje. Ik weet ook niet hoe warm hij wordt, maar warmte is nooit een probleem geweest. Casetemp is volgens het moederbord 45º bij belasting en op warm zomerdagen wil hij wel eens naar de 50 doorschieten. Maar hij draait al 2 jaar en is zelden vast gelopen, en zeker niet door de hitte.
Dus die chipset kan het dus wel hebben.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Topicstarter
Niet gisteren, maar vandaag aan de slag gegaan............
Hieronder de oude situatie, waarbij het koelblok verwijderd is:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=AD3AVWDV

En hieronder het nieuwe Zalman koelblok op zijn plaats!
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=7OHZ4BZ8

Ik heb de pc even flink belast en de temperatuur van het Zalman blok is beduidend lager dan dat van het originele blok, als daar geen koeler op zat.

Nu nog de fan op mijn Radeon 9800 Pro vervangen door een Zalman en mijn pc is fluisterstil... 8)

Verwijderd

Topicstarter
J0YR1D3R, jij hebt je Radeon 9700 Pro passief gekoeld (Zalman) zie ik.......
Waarom heb je destijds voor passieve koeling gekozen? De fans van Zalman zijn toch ook zeer stil?

• J0YR1D3R
  • Niet online
goeievraag schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:10:
[...]

Welk moederbord heb jij dan? Ik heb een 865PE Neo2, en daar zit geen fan op en is het een zilverkleurig koelblokje. Ik weet ook niet hoe warm hij wordt, maar warmte is nooit een probleem geweest. Casetemp is volgens het moederbord 45º bij belasting en op warm zomerdagen wil hij wel eens naar de 50 doorschieten. Maar hij draait al 2 jaar en is zelden vast gelopen, en zeker niet door de hitte.
Dus die chipset kan het dus wel hebben.
Ik heb zoals al eerder gezegd een ASUS en geen MSI. Ik weet dat de 875 Neo wel een fan heeft, klasgenoot van me heeft er 1 :)
Verwijderd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 15:52:
J0YR1D3R, jij hebt je Radeon 9700 Pro passief gekoeld (Zalman) zie ik.......
Waarom heb je destijds voor passieve koeling gekozen? De fans van Zalman zijn toch ook zeer stil?
De standaard fan van ATi maakte toch een vrij suizend geluid, wat in mijn redelijk stille pc toch storend was. Ik heb toen gekozen voor een passieve oplossing omdat ik daar zonder al te veel moeite aan kon komen destijds. De oplossing met fan bestond nog niet. Ik heb geen fan naast mn VGA kaart zitten, ik heb voldoende airflow in mn kast. Hij wordt wel warm though :) Maar werkt verder perfect.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:26
Ik heb hier hetzelfde bord (8IPE1000), deze heeft geen fan maar een passief koelblok...
edit: ik heb de non-pro versie.

en bolle condensatoren......

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 05-03-2006 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter

....... maar ik heb vrij goede koeling. CPU wandelt tussen de 33 en 38 graden op 3,2 Ghz, is overclocked dus de chip op mn northbridge krijgt ook wat meer te verduren. In de 2 jaar dat ik hem nu heb is mn pc nog nooit vastgelopen door hitteproblemen.
"Helaas" heb ik een Prescott P4, die schommelt tussen 47 en 50 graden..... En bij belasting stijgt het snel naar waardes tussen 60 en 65...

Verwijderd

En als je nu een CNPS 7700 cooler van Zalman haalt? Die blaast lucht op de processor en de diameter is groot genoeg om ook over dat koelblok heen te blazen. Ideaal. mijn P4 540 Prescott is idle 38 graden en stressed 55. Dus een goeie airflow in je kast en het is prima in orde :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 11:20:
En als je nu een CNPS 7700 cooler van Zalman haalt? Die blaast lucht op de processor en de diameter is groot genoeg om ook over dat koelblok heen te blazen. Ideaal. mijn P4 540 Prescott is idle 38 graden en stressed 55. Dus een goeie airflow in je kast en het is prima in orde :)
Mijn moederbord staat niet in de lijst om compatibel te zijn maar goed dat kan ik altijd zelf nog bepalen ;)
Hoeveel geluid produceert deze koeler dan? En zit er geen koelblok bij?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 01:45:
[...]

Mijn moederbord staat niet in de lijst om compatibel te zijn maar goed dat kan ik altijd zelf nog bepalen ;)
Hoeveel geluid produceert deze koeler dan? En zit er geen koelblok bij?
Je kunt de hoeveelheid geluid min of meer regelen, er zit een fancontroller bij. (tenminste, wel bij mijn CNPS-7000Cu) Het geluid is zeer acceptabel, de fan is groot en hoeft dus maar weinig omwentelingen te maken voor een aardige airflow. De fan zit geintegreerd in het "koelblok" zoals je hier kunt zien. Zie je overigens ook meteen hoe groot ie is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk toch dat die fan te groot is voor mijn situatie.....
Zalman heeft wel een kleinere maar of die nou heel veel beter is dan de Arctic Cooling die ik er nu op heb zitten?
Heeft het nog veel nut om Artic Silver te gaan gebruiken, wie heeft hier ervaring mee?

• J0YR1D3R
  • Niet online
Volgens mij is de CNPS-7000Cu ook nog gewoon verkrijgbaar. Die is een stukje kleiner dan de 7700 en koelt op zich net zo goed. Ik weet niet hoe jouw Arctic cooler het doet, een korte blik in wat reviews geeft me het beeld dat hij met zwaardere prescotts moeite heeft om ze koel te houden. Het gebruik van koelpasta, speciaal Arctic SIlver heeft ten opzichte van gewone koelpasta niet heel veel effect denk ik. Ik heb gewoon de koelpasta van Zalman gebruikt die bij mijn koeler zat, maar ook wel is coolermaster koelpasta. Misschien dat het een graad scheelt, maar ik vind het niet echt nuttig om er zoveel geld voor neer te leggen :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik weet uit ervaring ,dat mits goed gebruikt koelprut , of koelpasta , 3 tot 4 graden kan schelen.

goedkope doet het hier dus veel slechter , en dan heb ik het hier over die witte brol :(

tegenwoordig werk ik met AS of met antec solution 5 (andere naam en verpakking , maar zelfde prut :p )

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1