[A8V Deluxe]Geen printer(poort)

Pagina: 1
Acties:

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:01
Probleem: mijn Asus A8V Deluxe wil mijn printers niet herkennnen.

Ik wil op dit moederbord (via een schakelkastje) 2 printers op de paralelle poort aansluiten. De printers zijn een HP Laserjet 4 plus en een HP Deskjet 695C. Beide worden niet gezien door Windows.

Voorheen had ik met mijn andere moederborden er geen problemen mee om de printers te laten herkennen en ook zonder het gebruik van het schakelkastje worden ze niet herkend. Handmatig toevoegen van de printers werkt ook niet.

In mijn apparaatbeheer staat bij de com-poorten ook geen LPT1-poort aangegeven, hoewel die wel op het moederbord zit.

De moederborddrivers zijn geinstalleerd (ik heb zowel de drivers op de cd gebruikt als laatste versie van de Asus-site) en ook Windows is helemaal up-to-date.

Wie heeft er een oplossing voor mij?

Specs:

Proc: Amd Athlon XP 3500+ (S939)
Mobo: Asus AV8 Deluxe
Geheugen: 2 x 512 MB PC3200 Kingston
Videokaart: Asus 6800LE
Harde schijven: 80 + 160 + 200 GB Maxtor
Windows XP MCE
HP Laserjet 4 plus
HP Deskjet 695C

Edit:
Als ik de Laserjet aansluit op mijn laptop, dan wordt hij direct herkend. Het probleem zit dus bij mijn AV8-moederbord of Windows....

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 02-03-2006 13:25 ]

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Jow...

Eens kijken in de BIOS of de LPT port settings goed staan. Met name voor oudere HP printers moet je die soms aanpassen en naar "oude" instelllingen zetten: zet de LPT/Printer port niet op "automatisch" maar op ECP en/of EPP.
Kijk ook in apparaatbeheer in Windows: stel daar de printerpoort zo in dat die een vast IRQ neemt en dus niet volautomatisch alle instellingen gaat nemen.
De exacte locaties van die opties en instellingenn ken ik niet van buiten, ik moet en kan dat pas vanavond thuis nakijken...
Ik hou het topic in het oog ;)

• L.N.
Bedankt Kleinesmurf!

Mijn moederbord heeft dus de vreemde gewoonte om de LPT1-poort te disabelen na bios reset. |:( Na het inschakelen van die poort in de bios werkt alles weer.

Overigens kon ik kiezen uit de opties Normaal, ECP en EPP. Ik heb gekozen voor normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 02-03-2006 15:55 ]

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Joo, fijn te horen dat het werkt :)
En jep, mijn asussen hebben die gewoonte ook om LPT's te resetten bij BIOS resets...

Mocht je niet in de BIOS kunnen, of een ander mobo hebben, kan je ook altijd de truc in Win App Beheer gebruiken...

Ennem... ik zet ze altijd op ECP+EPP of ECP, dat gaf vroeger (eerste generaties Pentium en P2 series) toch wel enig snelheidsverschil bij het afdrukken.
Niet dat we met onze huidige PC's daar nog moeten van wakker liggen...
Maar vb ook bidirectionele communicatie verloopt dan stukken vlotter. Als je printer eens hapert, kan de driver dan betere en gerichte informatie ivm troubleshooten geven.
Maar goed, als het zo werkt, is het ook fijn... :)

• L.N.
Mijn vorige Asussen hadden er geen last van. Ik heb een A7N8X Deluxe en een K8V Se Deluxe gehad.

Ik zal nog eens proberen of bidirectional beter werkt. Als ik een afbeelding print op de 695C, dan gaat mijn cpu naar 100%. Dit is vast omdat hij steeds data wil pompen naar de printer, maar deze kan dat niet aan.

Overigens is zo'n oude laserprinter echt een uitkomst. Ik heb hem gekocht voor 15 euro en een nieuwe toner voor 25 (6600 A4tjes). Ideaal als je best veel moet printen, zoals ik toen voor mijn scriptie.Okay, hij is lomp groot en lelijk, maar wel heel handig.