Toon posts:

Multiplier verhogen geeft vreemde kloksnelheden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

als ik de multiplier van mijn Athlon-Xp 2000+ (thouroughbred) ga verhogen in de bios van mijn ASUS a7n8x-x bijvoorbeeld van 12,5 naar 13,0, en ik laat mijn fsb op 133 MHz staan, dan krijg ik een kloksnelheid van van 600 MHz :? Zet ik de multiplier op 12, 11,5 of 11 dan klokt hij wel op de berekende snelheden van respectievelijk 1596 MHz, 1530 MHz, 1463 Mhz.

Het lijkt er dus op dat mijn CPU wel naar boven gelocked is, maar unlocked is naar onder. Ik heb een keer een guide gevonden waar werd uitgelegd hoe je dat effect moest omdraaien, maar die kan ik echt niet meer vinden.

Is er iemand die mij kan helpen? Heeft iemand een manier voor mij om mijn multiplier omhoog te krijgen, of heeft iemand nog een linkje naar de bovengenoemde guide? Bedankt!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Volgens mij is geen enkele CPU naar onder gelocked hoor? Zou geen reden kunnen bedenken waarom ze dat zouden doen.
En probleem lijkt me, inderdaad, dat je CPU op 12,5mp is gelocked.

Sommige CPUs kun je volgens mij unlocked door 2 printbaantjes met elkaar te verbinden, maar daarover zou voldoende te vinden moeten zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heeft met aantal multiplier-bits te maken. Als je er niet genoeg hebt, begint hij van voor af aan, dus 13x = 4x, 13.5x = 4.5x

Maareh, waarom multiplier ueberhaupt omhoog doen? Beste performance krijg je nog altijd door multiplier te verlagen en FSB te verhogen :z

Oslik blyat! Oslik!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
En inderdaad, je kunt dit effect omdraaien (niet helemaal, alleen omdat je toevallig een XP2000 hebt lijkt dat zo) waarbij je bepaalde L-bruggen moet doorverbinden of -cutten. Dan kun je kiezen van MP 13-20, maar dus niet daaronder.

edit:
Even gezocht:
See with Athlon XP processors, (specifically Barton, I don't know about others) the 2500+ has the L3 bridge already closed, therefore you have access to multipliers 5.5-12.5 on most motherboards that allow for multiplier adjustments. (nforce2 for example).

However, a lot of the nForce2 boards do not read the 5th multiplier bit, so it will only give you a range of 5.5-12.5 OR 13 and up. Not all multipliers. SO with that bridge closed, you cannot select 13 or higher on a llot of motherboards. (specifically in my experience the ASUS A7N8X, but I believe this affects a lot more.)

So you have to CUT that L3 bridge to gain access to 13 and up. (That bridge is CUT for the athlon 3000+ for example.) So for people in my situation, (there are a lot of us in the nforcehq forums...) I am running PC2700 so I cannot get my FSB up to 200(x2), (175 (x2) Stable) soI would have to cut that bridge on my Barton 2500 to get access to the higher multipliers as I'm hitting the ceiling at 12.5, and I'm sure my processor will go farther than 2.19 with no voltage increase. Granted I COULD run in synchronous mode, but the performance hit on doing so is actually pretty large. More so than just leaving it as it is."

[ Voor 77% gewijzigd door OnTracK op 02-03-2006 13:33 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die link in je post even bekeken, OnTrack, dat ziet er in ieder geval niet te ingewikkeld uit. Ik hoef dus alleen de 5de brug van L3 te verbinden? Kan ik hiervoor potlood gebruiken of heb ik per sé dure geleidende kit nodig? Of is solderen ook mogelijk?

Maargoed op diezelfde pagina staat ook:
A couple of things to let you know. A large number of nVidia based nForce 2 motherboards allow you to unlock the TBred and Barton with simple BIOS adjustments (we'll explain on the next page).
Alleen de pagina waarnaar ze verwijzen kan niet meer worden gevonden. Weet iemand die 'simpele Bios adjustments'?

• OnTracK
Nee, je moet de L3 brug cutten oftewel de nog bestaande verbinding doorbreken. Daarnaast kun je áls je een brug zou willen doorverbinden dat het beste met geleidend spul doen, een potlood werkt sinds de oude Durons niet meer. En solderen lijkt me niet heel slim (heb je je bruggen wel eens bekeken?). Google maar eens hoe je bruggen moet cutten

Maar zoals dion_b al zegt, als je de MP opvoert heb je misschien wel een hogere clocksnelheid, maar de echte performance komt uit de FSB. En dan hoef je dit soort dingen helemaal niet te doen, alleen je geheugen moet het aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ze hebben het toch echt de hele tijd over 'connect the bridge' (bij de thouroughbred), dat betekent toch verbinden, en niet cutten (mijn Engels is bar slecht overigens).

FSB verhogen gaat niet lukken, 145 MHz is het hoogst haalbare met mijn pc2100 DDR. Alle winst die ik met deze processor krijg is meegenomen, want zo lang houdt ik deze niet meer. Ik speel nooit geen 3d games maar ik merk wel dat mijn pc veel moeite heeft om Championship manager, muziek afspelen, limewire en surfen tegelijk te doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:58:
Maar ze hebben het toch echt de hele tijd over 'connect the bridge' (bij de thouroughbred), dat betekent toch verbinden, en niet cutten (mijn Engels is bar slecht overigens).
Connecten is idd verbinden. Zo slecht is je Engels ook weer niet :)
FSB verhogen gaat niet lukken, 145 MHz is het hoogst haalbare met mijn pc2100 DDR.
Wat je evt kunt proberen is gelijk naar 166MHz te springen - het kan namelijk iets anders zijn wat op 145MHz lastig doet (AGP of PCI). Hier had ik iets vergelijkbaars, op 150MHz wilde de boel met PC2100 niet meer, maar op 166-170MHz ging het wel goed ;)
AXP1800+ (Tbred B ) icm GA-7N400L, dus ook nForce2 plank
Alle winst die ik met deze processor krijg is meegenomen, want zo lang houdt ik deze niet meer. Ik speel nooit geen 3d games maar ik merk wel dat mijn pc veel moeite heeft om Championship manager, muziek afspelen, limewire en surfen tegelijk te doen.
Op zich dudielijk waarom je multiplier ipv FSB kiest, maar ik zou als ik dit lees eerder denken dat je geheugen tekort komt dan dat het aan de CPU ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• OnTracK
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:58:
Ik heb zelf niet die hele link doorgelezen, maar daar gaat het over het unlocken van een Athlon XP, máár jouw XP is al unlocked (neem ik aan tenminste, anders kon je geen andere multipliers kiezen). Je wil alleen maar de 13+ MP's kunnen kiezen, en dan moet je dus wel cutten. Het enige stukje waar ik naar refereerde (en dus quote) was:
So you have to CUT that L3 bridge to gain access to 13 and up.

dion_b schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 17:46:

[...]

Wat je evt kunt proberen is gelijk naar 166MHz te springen - het kan namelijk iets anders zijn wat op 145MHz lastig doet (AGP of PCI). Hier had ik iets vergelijkbaars, op 150MHz wilde de boel met PC2100 niet meer, maar op 166-170MHz ging het wel goed ;)
AXP1800+ (Tbred B ) icm GA-7N400L, dus ook nForce2 plank
Had de nForce2 niet een fixed AGP/PCI mogelijkheid?

D'r stond trouwens onderaan die pagina nog een nuttige filosofie:
About the FSB argument... we've proven that FSB is more important than gunning for a high clock speed, but like we said, try to find the right mix. Although 15x133 will be about 90MHz faster than 11.5x166, and loses, 15x160 will be faster than 11.5x166.

[ Voor 77% gewijzigd door OnTracK op 02-03-2006 18:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 18:02:
[...]
Ik heb zelf niet die hele link doorgelezen, maar daar gaat het over het unlocken van een Athlon XP, máár jouw XP is al unlocked (neem ik aan tenminste, anders kon je geen andere multipliers kiezen). Je wil alleen maar de 13+ MP's kunnen kiezen, en dan moet je dus wel cutten. Het enige stukje waar ik naar refereerde (en dus quote) was:
[...]

[...]
Had de nForce2 niet een fixed AGP/PCI mogelijkheid?

D'r stond trouwens onderaan die pagina nog een nuttige filosofie:
[...]
Ok het ziet er naaruit dat je gelijk hebt, ik moet dus een bruggetje cutten. Het is mij alleen onduidelijk welke van de 5 L3 bruggen dan gecut moet worden, en of dat gewoon met een mes kan.

dion_b, mijn agp en pci bus kan ik via m'n bios onafhankelijk maken van de fsb, dus daar ligt het (helaas) niet aan ;). Overigens kan ik mijn fsb onafhankelijk van mijn geheugensnelheid verhogen :? misschien dat ik dar ook maar eens mee moet gaan pielen. Owja er zit 1 GB geheugen in dat lijkt me toch genoeg.

Ow wacht, het is me nu duidelijk, ik ga het vanavond iig nog proberen :9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat het niet gelukt is, als ik mijn pc aanzet nu dan blijft het monitor lampje knipperen :? misschien heb ik niet diep genoeg gekrast dan, of kan dat daar niet aan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Toch schop ik dit topic weer even omhoog, mijn processor is kapot nu denk ik. Ik heb al een nieuwe besteld, een sempron 2800+ S-A. Maar kan mijn moederbord ook kapot gegaan zijn nadat ik mijn pc had opgestart na een mislukte unlockpoging?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 17:02:
Maar kan mijn moederbord ook kapot gegaan zijn nadat ik mijn pc had opgestart na een mislukte unlockpoging?
Lijkt mij erg sterk dat een processor met brakke bruggen een moederbord om zeep kan helpen. Een defecte processor als in, interne kortsluiting, kan wel een moederbord beschadigen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:57

Thandor

SilverStreak

Je hebt nu in de processor gesneden. Als je dat verkeerd doet is het inderdaad einde processor. Je kunt nog proberen om de bruggen weer te verbinden maar de kans is klein dat dat effect heeft.

Vanwege jouw ervaring is het ook verstandig om de bruggen niet door te snijden maar op te blazen. Doorsnijden is handwerk van een mens. Vaak zonder of met weinig ervaring. M.a.w. je hebt geen idee hoe hard je precies kunt drukken. Als je de bruggen opblaast loop je dat risico niet en gaat het praktisch altijd goed.

Bruggen opblazen gaat heel eenvoudig. Men pakt een voeding en 2 naalden. Één in de +5 en één in de ground daarvan. De voeding aanzetten en de naalden op de contactpuntjes van de juiste bruggen zetten. De brug is dan opgeblazen zonder dat je het risico loopt dat je te diep snijdt of uitschiet :)

Antwoord op de vraag van het moederbord : Het kan altijd stuk gaan. Echter is de kans vrij klein dat dat gebeurd. Zeker gezien het risico dat je loopt bij het doorsnijden van bruggen neem ik aan dat het jouw CPU is die niet meer werkt. Een nieuwe AMD Sempron 2800+ SoA zal de boel waarschijnlijk verhelpen.
Houd er wel rekening mee dat deze processor vrijwel altijd een gelockte multiplier heeft.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1