Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Stroom meten via geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gehoord van iemand dat je van een soundblaster een Amperemeter kunt maken.
Is er iemand die weet of dat dat kan :?

En als er een andere oplosssing voor is ben ik daar benieuwd naar.

Wat ik wil is dat Ampere kan meten tot 15 A.
en dat ik dan via een programma de waardes kan aflezen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Klopt min of meer.
Je kunt een schakeling aan de gamepoort hangen om met je pc te communiceren.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Stroom meet je door de spanning over een weerstand te meten, en omdat tig oudere stuurtjes allemaal met potmeters op de gameport zitten aangesloten kan dit, zoals frickY al aangeeft.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
Zoals ze hier zeggen, je laat de stroom door een weerstand gaan, en de spanningsval over de weerstand stuur je de audio_in binnen. Dan meet je het voltage over die weerstand, en adhv de juiste coefficient + waarde weerstand kan je dan de stroom berekenen.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Nee dat kan niet op de audio in
Daar zit een condensator in. die laten geen DC spanning door.
Waarom schaf je geen usb probe met stroom tang aan.
Is een stukje veiliger.

kijk anders ff op http://www.circuitsonline.net

[ Voor 22% gewijzigd door Mr-Beamer op 02-03-2006 14:30 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:27:
Nee dat kan niet op de audio in
Daar zit een condensator in. die laten geen DC spanning door.
Waarom schaf je geen usb probe met stroom tang aan.
Is een stukje veiliger.
Valt niet altijd mee om het hele topic te lezen :). De gamepoort kan hier inderdaad voor gebruikt worden. Je zou alleen even moeten bepalen hoe precies de A/D convertor is op je geluidskaart, ik meen me te herinneren dat die meestal 16 bits zijn, waardoor je dus 2^16 verschillende waardes kunt meten.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:31:
[...]

Valt niet altijd mee om het hele topic te lezen :). De gamepoort kan hier inderdaad voor gebruikt worden. Je zou alleen even moeten bepalen hoe precies de A/D convertor is op je geluidskaart, ik meen me te herinneren dat die meestal 16 bits zijn, waardoor je dus 2^16 verschillende waardes kunt meten.
Sorry :? hoe bedoel je valt niet altijd mee om het hele topic te lezen.

Ik zeg dat je daarvoor niet de audio_in kan gebruiken.
En ik zeg dat je beter een usb probe kan pakken om dat je anders nogal riskant bezig bent.
Je zal zo i zo een galvanische scheiding aan moeten brengen wil je een beetje op save willen spelen.

Nog een tip: kijk in het boek: PC-poorten onder windows ISBN: 90-5381-114-1
Met 3 extra onderdelen kan het ook met de com poort.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr-Beamer op 02-03-2006 15:22 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
De spanningsval over een weerstandje zou je kunnen gebruiken om een VCO aan te sturen, de uitgangsfrequentie kan je dan door een optocoupler steken (galvanische scheiding) en zo in de line-in steken (wel zorgen dat je op line-niveau zit, das 1V peak-to-peak).
Maar een A/D met schuifregistertje, of een microcontroller met uart lijken me eleganter, als bijna ingenieur electronica. Als je natuurlijk niets van electronica kent is dat te hoog gegrepen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:55

WouterG

Dit is geen ondertitel

Misschien zo'n oude joystick aansluiting? Ben de naam even kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het kan via een game poort, maar hoe ga ik dat doen?

Hoe maak ik dat en wat heb ik er voor nodig?

Is er ook iemand die dat zo gemaakt heeft?

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Je kunt van je geluidskaart ook een oscilloscoop maken (alhoewel low ranges). Er bestaan (opensource) programmaatjes voor. Heb het ooit gehad op een oude Linux doos en dat werkte degelijk, ik denk dat er in Elektuur zelfs ooit een schemaatje stond om hogere voltages te meten (met optocouplers dan wel). En zoals je weet kun je met een oscilloscoop naast spanningen ook stroom meten

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Guru Evi schreef op zondag 05 maart 2006 @ 07:14:
Je kunt van je geluidskaart ook een oscilloscoop maken (alhoewel low ranges). Er bestaan (opensource) programmaatjes voor. Heb het ooit gehad op een oude Linux doos en dat werkte degelijk, ik denk dat er in Elektuur zelfs ooit een schemaatje stond om hogere voltages te meten (met optocouplers dan wel).
Een geluidskaart kan geen DC (gelijkspanning) "meten". Zo'n ding kan alleen wisselspanning meten tussen ca 20 en 20.000 Hz. Meten is trouwens een groot woord voor wat een geluidskaartje doet.
En zoals je weet kun je met een oscilloscoop naast spanningen ook stroom meten
Ja - via een shuntweerstand. Denk wel aan de galvanische scheiding!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

joopv schreef op zondag 05 maart 2006 @ 09:38:
[...]

Een geluidskaart kan geen DC (gelijkspanning) "meten". Zo'n ding kan alleen wisselspanning meten tussen ca 20 en 20.000 Hz. Meten is trouwens een groot woord voor wat een geluidskaartje doet.

[...]

Ja - via een shuntweerstand. Denk wel aan de galvanische scheiding!
geluidskaarten kunnen heel goed DC meten hoor. op veel geluidskaarten zit een zogenaamde gamepoort. deze kan worden gebruikt om de wat oudere joysticks en joypads aan te sluiten. deze poort is standaard uit gerust met 2 AD converters om de de stand van de joystick te bepalen. deze kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld spaningen tot 5 volt te meten.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• joopv
  • Niet online
virus.elektro schreef op zondag 05 maart 2006 @ 10:24:
[...] geluidskaarten kunnen heel goed DC meten hoor. op veel geluidskaarten zit een zogenaamde gamepoort. deze kan worden gebruikt om de wat oudere joysticks en joypads aan te sluiten. deze poort is standaard uit gerust met 2 AD converters om de de stand van de joystick te bepalen. deze kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld spaningen tot 5 volt te meten.
Ik ken de laatste hardware niet, maar de gamepoort werkte vroeger met een RC timer die m.b.v. een timer de weerstandswaarde meet van de joystick.
Als je stroom wilt meter zal daar toch nog iets tussen moeten om dat in een weerstandswaarde om te zetten.

http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_joystick.html

Bovendien zit je dan met je PC direct aan het circuit gekoppeld - daar ben je niet zo blij mee.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
joopv schreef op zondag 05 maart 2006 @ 09:38:
[...]

[...]
Je hebt stereo, dus je zou een kanaal kunnen gebruiken voor het DC niveau (buffer, afvlakfilter, VCO) en het andere kanaal voor de AC component (idd met dat beperkte frequentiebereik, maar met een PLL kan je nog de frequentie verdubbelen/halveren).
Met het een en ander aan voorverstereker/zwakker en instelspul kan je zeker van je geluidskaart een simpel scoopje maken dat je een id geeft van de stroom/spanning, maar de kwaliteit van een echte scoop haal je nooit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
In de elektuur stond ooit hoe je dat voor elkaar kreeg.

Ik zal het ff opzoeken voor je, verwacht er echter geen wonderen van.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024

Verwijderd

Topicstarter
dat is een goeie link!!

ik ga het meteen even uit zoeken... kijken hoe ver we komen :)

[edit]
zover ik even snel kon lezen kan ik spaningen meten tot 5V en 1A
mijn bedoeling was om een spanning van rond de 60V en tot 6A is dat mogelijk?

ik kan niet echt iets vinden hoe ik dat een beetje eenvoudig kan doen.

heeft er iemand nog een iedee :?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2006 23:09 . Reden: gelezen ]

Verwijderd

Topicstarter
The mindkiller schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:25:
In de elektuur stond ooit hoe je dat voor elkaar kreeg.

Ik zal het ff opzoeken voor je, verwacht er echter geen wonderen van.
ik wacht het even af. Al vast bedankt voor de moeite.

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 22:42:
zover ik even snel kon lezen kan ik spaningen meten tot 5V en 1A
mijn bedoeling was om een spanning van rond de 60V en tot 6A is dat mogelijk?
Dat is een kwestie van die serie cq shunt weerstanden aanpassen...

Er bestaan ook multimeters met een serieele poort. Is dat niks? Bij Conrad staand er een stuk of 15, waarvan de goedkoopste 9 euro is.

http://www1.nl2.conrad.co...101010~1&zhmmh_area_kz=8B

Verwijderd

Topicstarter
hellaas werkt de link niet zou je een hint kunnen geven waar ik op kan zoeken bij de conrad?
en hoe geeft die het singaal door?

• joopv
  • Niet online
Grrr, stomme conrad website met zijn per-sessie keys.

Anyway, naar www.conrad.nl , dan Elektronica & meten, dan onder Meetapparatuur - multimeters, dan digitale multimeters en vervolgens zelf selecteren op "Seriele interface".

Verwijderd

Topicstarter
ik zat te kijken heb ze kunnen vinden maar de goedkoopste was echt 49,95 euro.

kun jij even zeggen waar die dan staat.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
50 vind ik nog een redelijke prijs. Toen ik nog naar school ging waren die dichtbij 250 terwijl een kleine Fluke 50 kostte. Zeker als je je zo nu en dan eens gaat bezighouden met zulke projectjes vind ik het de investering zeker waard.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1