Toon posts:

[excel] cellen sorteren

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem dat ik nu ga uitleggen lijkt heel simpel, maar waar ik ook zoek, de excel hulp, got search, microsoft.com, geen van de hulppagina's kan mijn probleem oplossen.

Om het probleem van mij te versimpelen:

Zo ziet mijn werkblad eruit:

Kolom A -> Kolom B

4 -> =A1 (formule om de waardes van kolom a te krijgen)
5 -> =A2
2 -> =A3
5 -> =A4
9 -> =A5
1 -> =A6

Nu wil ik de getallen die in Kolom B komen sorteren. Het lukt niet met Afbeeldingslocatie: http://depts.washington.edu/sacg/services/workshops/computing_essentials/excel/img/sorting.gif.

Heeft iemand hier een oplossing voor ? Ik kan niet in vbs scripten, en macro's heb ik ook niet gedaan, dus aan de opmerking: maak er een script voor, want met formules wil het niet, heb ik niet veel aan ben ik bang.

Alvast bedank voor de hulp !

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 12:45 ]

Verwijderd

Om te sorteren op de manier zoals jij wil, moeten alle geselecteerde kolommen een 'header' oftewel een naam hebben.
M.A.W. geef alle kolommen een naam (bijvoorbeeld in A1, B1, C1, etc); dan zal het sorteren werken.

Verwijderd

Topicstarter
kolommen hebben automatisch toch al een naam ?
Ze heten al automatisch A1 B1 C1...

edit, heb er een plaatje bij gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.undomiel.nl/plaatjes/excel.JPG

De bedoeling is dus dat Kolom D sorteert, en dat kolom B normaal blijft staan.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 12:58 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Je sorteert de formules wel, maar omdat alle formules precies hetzelfde doen ("laat de inhoud van de cel naast me zien") kan je sorteren tot je een ons weegt en nooit een verschil zien. Er is geen "oplossing", wat je setup is niet OK. Misschien kan je uitleggen waarom kolom A niet en kolom B wel gesorteerd moet zijn en om wat voor een data het gaat (hoeveel cellen zijn het, zijn het alleen getallen, zijn je waardes uniek!! etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door onkl op 02-03-2006 13:00 ]

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 08:37
Als jij in kolom D een aantal formules uitvoert die gaan over kolom B, is het toch logisch dat je niet kan sorteren aangezien de formule wordt uitgevoerd?

Of zie ik het nou verkeerd...

Verwijderd

Als je de tweede kolom de waardes selecteerd en weer op dezelfde plaats paste met "paste special" en dan middels de optie "waarden", dan hou je de afgebeelde waarden over in de cellen. Deze waarden kan je vervolgens naar hartelust soteren.
Gaat er ff om of je de formules in stand moet houden, of dat alleen de waarden belangrijk zijn.

B

* klopt als een bus onkl en bosman

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 13:04 ]

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 10:36
selecteren wat je wilt sorteren

Data -> sorteren -> oplopend

Verwijderd

Op de manier zoals jij het wilt doen, gaat het helaas niet lukken. De enige manier die ik zou weten is om het met een macro te doen. Deze kan je makkelijk opnemen met de macro recorder en er een shortcut key aanhangen.

De stappen die je moet volgen:
  • Tools....macro.... record macro
  • eventueel shortcut key ingeven en op ok klikken.
  • De kolom selecteren waar de te sorteren waarden instaan, dus klik op de A van kolom A.
  • CTRL+C
  • De kolom selecteren waar de waarden gesorteerd moeten worden, dus klik op de B van kolom B.
  • CTRL+V
  • klik op de sorteren button
  • klik op de stop knop van de macro
Dit is denk ik de meest eenvoudige manier om dat te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Om het probleem duidelijker te maken:

het gaat om de volgende pagina van mij: knip
Dan zie je in de kolom Score allemaal getallen staan.
Ik wil naast deze tabel een klein tabelletje maken met een Top 5 zeg maar. Die top 5 moet automatisch berekend worden (mbv formules, macros of enig andere mogelijkheid..). De top 5 zijn dus de 5 mensen met de hoogste scores.

Zo duidelijker??

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 04-03-2006 09:25 ]

• onkl
Zet eens een willekeurig lijstje getallen in A1:A100, deze formule in B1:
=LARGE(A$1:A$100,COUNT(A1:A$100))
en sleep naar B5. En jawel, top5 galore.

Als je excel nederlandser dan de mijne is:
=GROOTSTE(A$1:A$100,TELLEN(A1:A$100))
(denk ik)

Aan wat voor een dubieusiteiten verleen ik mijn medewerking nu weer vraag ik me af

[ Voor 71% gewijzigd door onkl op 02-03-2006 13:14 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Of je zet in kolom B niet =A1, maar =A$1 en niet =A2, maar =A$2 etc.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Topicstarter
antonboonstra schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:10:
Of je zet in kolom B niet =A1, maar =A$1 en niet =A2, maar =A$2 etc.
Het werkt ! _/-\o_ Bedankt !!
onkl schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:10:
Zet eens een willekeurig lijstje getallen in A1:A100, deze formule in B1:
=LARGE(A$1:A$100,COUNT(A1:A$100))
en sleep naar B5. En jawel, top5 galore.

Als je excel nederlandser dan de mijne is:
(denk ik)

Aan wat voor een dubieusiteiten verleen ik mijn medewerking nu weer vraag ik me af
Ik zal deze ook testen, dus sluit de topic nog niet :*)

• onkl
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:00:[...]Ik zal deze ook testen, dus sluit de topic nog niet :*)
Mijn oplossing is complexer, dus als je met die van antonboonstra tevree bent, moet je die zeker houden. Enig voordeel van mijn techniek is dat je niet hoeft te sorteren, dus ook als je een lijst plakt, of je resultaten zelf ook formules zijn waardoor de stand kan veranderen, komt er automatisch een top-5 uit.

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:20:
[...]

Mijn oplossing is complexer, dus als je met die van antonboonstra tevree bent, moet je die zeker houden. Enig voordeel van mijn techniek is dat je niet hoeft te sorteren, dus ook als je een lijst plakt, of je resultaten zelf ook formules zijn waardoor de stand kan veranderen, komt er automatisch een top-5 uit.

Die formule gebruik ik (heb NL versie van excel 2003). Maar hij geeft problemen.
Allereerst de vertaling van COUNT is niet TELLEN maar AANTAL. Dit heb ik veranderd maar dan nog werkt ie niet. Hij geeft problemen bij de dit stukje:

A$100,TELLEN

die komma hoort die daar wel tussen ? Ik heb de komma verandert in een ; en gekeken of dat werkte maar ook hier geeft hij problemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.undomiel.nl/plaatjes/excesl.JPG
Zoals je ziet, er komt allemaal 2 uit terwijl er veel meer veel hogere getallen in kolom A rij 1 tot 100 staan.
In de cel B2 verandert hij trouwens bij het slepen van B1 (uiteraard) naar:

=GROOTSTE(A$1:A$100;AANTAL(A2:A$100))

Alleen A1 verandert dus in A2 (is dat de bedoeling ?)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2006 00:31 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het tweede argument 'aantal(a2:A$100)' geeft de rang aan: maw Onkl's oplossing begint met het op 100 na grootste getal, dan het op 99 na etc. Resultaat een oplopende rij. ;)
Pak je kleinste() dan is het resultaat wel goed, of je neemt iets als
code:
1
grootste(A1:A100;rij()).

Als je formule niet op rij 1 begint moet je nog van rij het rijnummer-1 aftrekken.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
Niesje schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 00:58:
Het tweede argument 'aantal(a2:A$100)' geeft de rang aan: maw Onkl's oplossing begint met het op 100 na grootste getal, dan het op 99 na etc. Resultaat een oplopende rij. ;)
Pak je kleinste() dan is het resultaat wel goed, of je neemt iets als
code:
1
grootste(A1:A100;rij()).

Als je formule niet op rij 1 begint moet je nog van rij het rijnummer-1 aftrekken.
Ergens had ik altijd al zo'n gevoel dat Excel wel ergens een kleinste variant moest hebben. Never bothered though. :P

Verwijderd

Topicstarter
Nou bedankt voor jullie hulp allemaal !

Dit is ervan terrecht gekomen:

knip

Ik moet bij de top 5 alleen nog wel de namen handmatig naast de automatische top 5 score zetten, maar das opzich niet zo'n punt.

(Of weet nog iemand een oplossing ?)

[ Voor 15% gewijzigd door Lustucru op 04-03-2006 09:24 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Het is mij niet duidelijk of die meisjes weten dat ze meedoen in whatever soort van contest en dan is het niet zo netjes om dat soort staatjes op het internet te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Lustucru op 04-03-2006 18:19 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1