utp kabel langer 100 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 2.893 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 12:16
Hallo ik heb een vraagje
we hebben eigenlijk een dubbel netwerk utp en coax
coax is nodig vanwege de tuincomputer die via coax gegevens verstuurd naar de desktops.
nu heb ik al een converter der tussen, zodat de normale desktops gewoon met elkaar praten via het utp netwerk
maar er ligt nog steeds een coax kabel op ongeveer 130 meter.
ik wil deze kabel vervangen voor een utp omdat er ook gebackupt moet worden en die coax veel problemen geeft

er ligt op ongeveer 70 meter een switch met een accespoint eraangehangen
kan ik vanuit daar weet een kabel trekken richting de 130 of heb ik dan geen verbinding

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

UTP Staat voor 100 meter, maar denk dat je wel een verbinding krijgt, maar op een mindere snelheid. of je verlies pakketen
Anders kan je ook nog proberen er een repeater tussen te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Oid op 02-03-2006 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85114

utp cat5 kan op maximaal 100meter. dus zou er een repeater tussen moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:19
Dat zou gewoon moeten werken: Een segment mag maximaal 100 meter lang zijn, en als ik je goed begrijp heb je het nu over een segment van 60 meter (van computer naa switch) en 70 meter van switch naar de andere desktops...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
dus wat ik dus begrijp fungeert die switch niet als een soort repeater maar is de switch een verlenging van mijn kabel vanaf 70 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een utp kabel is gespecificeerd voor max 100m, echter die switch (die nu eigenlijk een repeater speelt) versterkt het signaal weer en kun je weer 100m kabel leggen (in theorie). 70m en 60m in jouw geval lijkt mij in ieder geval het proberen waard. Kwaliteit van de switch zal ook een rol spelen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 13:25
Misschien vindt je hier nog wat bruikbare info: http://www.knudde.be/printer.php?page_name=utp_kabel

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 00:54
Een goede CAT5e kabel komt wel iets verder als 100m maar het is situatie-afhankelijk. Sommige mensen halen er 130m mee, andere niet. Maar CAT6 zou het zeker moeten redden. (Dat zit op iets van 220m?) Sowieso zou ik voor dit soort sitaties altijd CAT6 gebruiken, kun je later overstappen op gigabit ethernet zonder problemen.

[ Voor 51% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-03-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Als je goede kabel, niet teveel last van storing hebt en je de stekkers goed knijpt, dan gaat 130 meter met cat5(e) wel werken.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 02-03-2006 11:54 ]

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski76
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:50

Robinski76

The one and only

@ Klaus_1250

Cat5E kan ook gigabit aan, heb ik hier zelf ook liggen!!!

AMD PhenomII 955 BE (AM3), Gigabyte Mobo met GPU, 4GB, Nec 4550A DVD+/-R, GlobalWin YCC-61F1 ALU ServerCase, OCZ Modstream 520W, Dell SP2309W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Sorry, ja, idd, CAT-5e kan ook gigabit internet aan. Alleen zou ik eraan twijfelen of dat over zo'n afstand kan, als je de maximale lengte voor CAT-5 kabel 100m (is dat gebasseerd op 10 of 100 mbit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
ik ga het proberen een switch er tussen
anders word het een repeater der tussen

bedankt voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
repeater = switch, je kan geen repeater meer kopen, gewoon een standaard switchje van 15€ werkt prima. :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
is vdsl geen optie??

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

Je kan met 10 Mbps makkelijke tot 150m aan, maar voor 100Mbps is het verhaal al helemaal anders.

100 m is namelijk de standaard grens. Hiervan mag 10m patch snoer zijn.
Patch snoeren (flexibel) zijn namelijk iets minder goed als de kabel zelf omdat de ene soepele koperdraadjes heeft (multiwire) en de andere stugge (solid) koperdraden.

Er mag geen verschil zijn tussen CAT6 en CAT5e, gezien de hoofdoorzaak van deze begrenzing de koperdiameter is (AWG22-24). He tkoper gebruikt voor deze kabels is trouwens identiek. Door de betere twists bij CAT6 is de ruis wel lager, maar hierdoor verdubbel je niet je lengte !!!

Gezien de standaard 100m is, zijn ook de switches daarop afgestemd. Wel is er nogal wat variatie tussen de verschillende poorten. Poort één haalt bijvoorbeeld net 105m en Poort drie bijvoorbeeld 120m (gezien bij o.a. professioneel Cisco materiaal, maar ook bij andere!)

Beperk het gebruik van connectoren (RL = weerkaatsing van signaal) gezien deze ook voor verliezen zorgen.

Tussen haakjes, niet naast TL buizen leggen, maar dat zal wel niet het probleem zijn in de tuin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

DarthPlastic schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 12:10:
repeater = switch, je kan geen repeater meer kopen, gewoon een standaard switchje van 15€ werkt prima. :)
Nou, een switch doet over het algemeen wel wat meer dan alleen maar een repeater hoor!
Wij hebben hier een geswitched net liggen, en ik zou dus absoluut helemaal geen gerepeaterd netwerk willen. (als dat uberhaupt al kan :p )
Een switch kan ook nog eens op basis van layer 2 adressen besluiten of ie frames wel of niet bepaalde poorten uit stuurt, terwijl een repeater alles gewoon van het ene naar de andere door stuurt. (kort samen gevat)

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Anoniem: 119839 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 12:53:
Er mag geen verschil zijn tussen CAT6 en CAT5e, gezien de hoofdoorzaak van deze begrenzing de koperdiameter is (AWG22-24). He tkoper gebruikt voor deze kabels is trouwens identiek. Door de betere twists bij CAT6 is de ruis wel lager, maar hierdoor verdubbel je niet je lengte !!!
Misschien lees ik het niet goed maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Sowieso, die 100m waar iedereen het altijd over heeft, is niet gebaseerd op wat kabel of apparatuur werkelijk kan. Er staat gewoon in de specificaties dat kabel niet langer mag zijn dan 90m + 10m patch. Maar dat wil niet zeggen dat dat wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:43

Wuursj

want worst is al bezet

BK1 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:02:
[...]

Nou, een switch doet over het algemeen wel wat meer dan alleen maar een repeater hoor!
Wij hebben hier een geswitched net liggen, en ik zou dus absoluut helemaal geen gerepeaterd netwerk willen. (als dat uberhaupt al kan :p )
Een switch kan ook nog eens op basis van layer 2 adressen besluiten of ie frames wel of niet bepaalde poorten uit stuurt, terwijl een repeater alles gewoon van het ene naar de andere door stuurt. (kort samen gevat)
Hij bedoeld dan ook dan in het geval van de TS de switch fungeert als een reapeater en dus een simpele switch prima voldoet.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Mja, de lengte van UTP kabels is inmiddels tot in den treure uitgekauwd en opgemeten. Ik zie ook nergens terug dat je ook maar enigszins vooronderzoek gedaan hebt hierover.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.