Toon posts:

Laptop met USB-WiFi kan geen verbinding met WLAN krijgen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond even geen goede benaming voor de titel, dus heb ik het maar in het algemeen gedaan.

Het probleem:

Ik heb een sweex draadloze router.

Op die router zit 1 computer(Win 98) met een kabel verbonden.

Een laptop(WinXP) verbonden met een USB adapter van Edimax.

Van de week wou ik nog eencomputer aansluiten, zat eerst Windows 2000 op en nu WinXP Pro Sp2.
Die computer heeft dezelfde usb adapter als die van de laptop.
Adapters zijn ook onderling gewisseld om te kijken of tie kapot is.

De computer met Win98 en de laptop kunnen gewoon op internet.
Maar de computer met WinXPPRO kan er niet op, hij ziet het draadloosnetwerk wel, ik voer de juiste sleutel in, maar kan geen verbinding maken.
Ik dacht dat het aan de sleutel lag, dus had ik de encrypte gedisabled op de router, maar het probleem is er nog steeds.

Een vriend had ze laptop meegenomen en die kon er wel op (Draadloos)

Dus zaten we met z'n 3-en op internet.

Dus het lijkt mij dat het een computer probleem is.

Iemand een oplossing?

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:16
Krijgt hij wel een IP adres?

Of krijgt hij een 169.* IP? Dan wil dat zeggen dat hij geen IP adres kan verkrijgen van de router.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-04 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Krijgt die pc die het probleem heeft wel een ip-adres?
Heeft die pc een firewall/anti-virus geinstalleerd (zo ja, die al eens uitgeschakeld?)?
Nieuwste drivers voor de usb-adapter geprobeerd?
Is het mogelijk om de pc met een kabel aan te sluiten ipv draadloos? Zo ja, even proberen of dat wel werkt.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Jah hij krijgt een 169... IP

Op de computer is geen anti virus geinstalleerd en de windows firewall is uitgeschakeld.

Er zijn geen nieuwere drivers dan 1.0 en die staan op de cd.

Met een kabel zou eventueel kunnen, maar het liefst draadlooos.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:39:
Jah hij krijgt een 169... IP

Op de computer is geen anti virus geinstalleerd en de windows firewall is uitgeschakeld.

Er zijn geen nieuwere drivers dan 1.0 en die staan op de cd.

Met een kabel zou eventueel kunnen, maar het liefst draadlooos.
Je pc krijgt dus geen ip-adres van de router/server aangezien je een 169.x.x.x ip-adres hebt.
Stel eens een vast ip-adres in (kijk op een pc die wel werkt in welke range die een ip-adres krijgt, wat het subnetmask is en wat de gateway is).
Ip-adres moet je niet hetzelfde invullen op de niet-werkende pc maar verhoog het laatste getal met 5 of zo, dan ben je vrij zeker dat je geen dubbele ip-adressen hebt.

Dat met de kabel was bedoelt om te controleren of het aan de wireless-adapter ligt of dat het hele tcp/ip gebeuren in Windows om zeep is. Dus als het kan, sluit wel even een kabel aan en kijk wat voor ip-adres je op de netwerkkaart met kabel krijgt. Als dit ook 169.x.x.x is dan is het probleem niet alleen je wireless maar zit het in Windows. Hiervoor kun je dan bijv. WinsockXPfix downloaden en die een keer opstarten op de niet werkende pc. Maar doe dit alleen als ook je bekabelde netwerkkaart een fout ip-adres krijgt.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Sorry hoor, maar hoe moeilijk is het nou om je probleem even in een halve regel samen te vatten en er een nette topictitel van te maken. Een beetje aandacht besteden aan je topic mogen we toch wel verwachten?

Verwijderd

Hallo,

probeer eventjes de USP adapter van de werkende Windows XP computer en de Windows XP Pro computer om te wisselen, dit om uit te sluiten dat met de adapter zelf iets aan de hand is. Wat is precies het type Edimax USB adapter ?

Verwijderd

Topicstarter
In mn begin post staat dat de adapter onderling al verwisseld zijn.

Dit is het type: EW-7317Ug

802.11g/b 54Mbps Wireless LAN USB Adapter

Verwijderd

Hallo,

-->Adapters zijn ook onderling gewisseld om te kijken of tie kapot is<--

Sorry, je had gelijk, het stond al in het begin. Maar wat was het resultaat van het omwisselen ?
Ik weet trouwens niet of v1.0 de laatste drivers zijn, kijk even hier en tik´bij ´Driver Search´ Edimax 7317 in, er staat dan als resultaat een v3 en een v4 bestand, wellicht dat je deze kunt uiptoberen.

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
Welk Service Pack heb je geinstalleerd staan voor WinXP? In service pack 2 is de complete Zero Wireless Configuration herschreven... Als je nog geen Sp2 hebt is dit echt aan te raden. (Mits je natuurlijk geen third party software gebruikt)

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Mishmash schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:45:
Welk Service Pack heb je geinstalleerd staan voor WinXP? In service pack 2 is de complete Zero Wireless Configuration herschreven... Als je nog geen Sp2 hebt is dit echt aan te raden. (Mits je natuurlijk geen third party software gebruikt)
Lees de topicstart nog eens..
Van de week wou ik nog eencomputer aansluiten, zat eerst Windows 2000 op en nu WinXP Pro Sp2.
Die computer heeft dezelfde usb adapter als die van de laptop.

Verwijderd

Topicstarter
@Nethelper

De adapter van de computer in de laptop gedaan,. resultaat is dat de laptop gewoon verbinding kreeg met het netwerk.
De adapter van de laptop in de PC gedaan, maar kon geen verbinding maken.

De link die je me gaf doet het niet

Vanmiddag ook geprobeerd de pc met een UTP kabel te verbinden naar de router en toen kon ik wel op het netwerk.

Misschien een rare vraag:

De PC heeft een 1.1 USB aansluiting, moet er geen 2.0 USB aansluiting komen?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:47:
@Nethelper

De adapter van de computer in de laptop gedaan,. resultaat is dat de laptop gewoon verbinding kreeg met het netwerk.
De adapter van de laptop in de PC gedaan, maar kon geen verbinding maken.
Je dongle is gewoon kapot
De PC heeft een 1.1 USB aansluiting, moet er geen 2.0 USB aansluiting komen?
Heeft er niets mee te maken :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Hallo,

USB 1.1 zou kompatibel moeten zijn met USB 2.0. Je kunt uiteraard voor de zekerheid even kijken bij Aparaatbeheer --> Eigenschappen van de USB apparaten of er wellicht ergens een conflict bestaat. Hier trouwens nog de link, ik weet niet precies waarom de eerder genoemde niet werkt.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
snake903 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:51:
[...]

Je dongle is gewoon kapot

[...]

Heeft er niets mee te maken :)
USB adapter is dus niet defect.. Lees aub eens goed..
PC 1: werkt met draadloze USB adapter 1
PC 2: werkt niet met draadloze USB adapter 2
Hierna heeft ie USB adapter 1 in PC2 gedaan, werkt niet. USB adapter 2 in PC 1, werkt wel.
Conclusie: USB adapter is NIET defect.

@TS:
Aangezien het met een kabel wel werkt, zit het probleem dus echt in het draadloze stuk.
Heb je alleen de driver geinstalleerd of ook de bijbehorende tool van Edimax?
Begin sowieso eens met dat ding te deinstalleren (via configuratiescherm, software als ie daar bij staat).
Ook al zeg je dat je de nieuwste driver hebt, download deze eens. Dit is de driver die rechtstreeks van de site van Edimax komt. Als je kunt probeer dan sowieso alleen de driver te installeren en dus niet de tool van Edimax.

Edit:
Er zit dus in die zip dus een map die "manual" heet. Verwijder eerst even alles van je draadloze adapter op die pc, trek dat ding uit de usb poort, start de pc opnieuw op, steek ding er terug in, als windows vraagt om drivers dan verwijs je naar die "manual" map.
Kijk ook even via start, uitvoeren, services.msc of de service "Wireless zero configuration" op automatisch en gestart staat. Als deze niet zo staat, dan zet je hem zelf even op automatisch (rechtermuisknop en dan eigenschappen van die service) en daarna start je hem ook even. Staat ie wel op automatisch en gestart, dan hoef je daar niks mee te doen.

[ Voor 63% gewijzigd door FlipFluitketel op 03-03-2006 09:20 ]

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
2 opmerkingen:
- de laptop die wel werkt, heeft die soms géén SP2 ? Kan een driver probleem zijn met SP2. Heb ik gehad met een pcmcia kaartje. Onder SP"0" en SP1 werkte het goed. Onder SP2 niet, terwijl alles goed leek te zijn (geen conflicten ed).
Dan zijn er 2 oplossingen: nieuwe drivers vinden òf terug naar XP-PRO kaal (zonder service packs of alleen met SP1).

- Ik heb een keer het probleem gehad dat de keys op mn computer 0-3 heetten en in mn router 1-4. Bij beiden had ik key 1 ingesteld; wat dus niet werkte (moest dus 0 en 1 zijn).
Maar goed, je zei al dat je zonder WEP geprobeerd had, dus dat zal 't niet zijn.
Suc6

Verwijderd

Topicstarter
@FlipFluitketel

USB adapter is idd niet defect zoals FlipFluitketel zei

Heb alle mogelijkheden geprobeerd.

USB dongle geinstalleerd via apparaatbeheer, dus zonder installatie van het programma.
Programma geinstallerd vanaf CD-Rom.
Kan de tool niet verwijderen via software, maar et staat een uninstall file in het Start --> Programma's.

De driver van de link die je me gaf is gedownload, zal em vanmiddag installeren.

Wireless Zero Configuration stond al op automatisch.

Bedankt alvast!!!

@ArnieNFV
Op de computer was SP2 eerst ook niet geinstalleerd, dacht dus dat het SP2 was en toen heb ik SP2 geinstalleerd, maar dat helpte niets.

Anders overweeg ik om een PCI kaartje te kopen als het probleem zich nog lang voordoet.

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 09:39:
KNIP
USB dongle geinstalleerd via apparaatbeheer, dus zonder installatie van het programma.
Programma geinstallerd vanaf CD-Rom.
Kan de tool niet verwijderen via software, maar et staat een uninstall file in het Start --> Programma's.
KNIP
Dan even de zooi verwijderen via die uninstall, daarna nog even kijken of er niks achtergebleven is in die map (waarschijnlijk iets van c:\program files\edimax (of zo)) en eventueel die map ook nog verwijderen. Daarna dus pc opnieuw opstarten en alleen de driver installeren.

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Om te beginnen; haal welke 3rd party tool je ook hebt om te connecten via die dongle helemaal weg.. weg uit opstarten, services, etc... waar die ook mag staan. Start je pc opnieuw en check of de service 'wireless zero configblabla" draait.

Als je dat al gedaan had;
Het invoeren van die sleutel, doe je dat door te klikken op 'verbinding maken' te klikken bij de lijst met beschikbare netwerken en dan de sleutel 2x keer in te voeren?
Zoja, probeer dan eens het volgende;
- ga naar eigenschappen van draadloze verbinding
- tabje draadloze netwerken
- haal alle netwerken weg uit onderste listbox behalve je eigen netwerk
- ga naar eigenschappen van je eigen netwerk
- zet netwerkverificatie op 'gedeeld' als je wep gebruikt of op wpa-psk als je wpa gebruikt op je router
- kies de gegevenscodering (wep voor wep, aes of tkip voor wpa)
- zet het vinkje bij 'automatisch sleutel nogwat' uit en zet de sleutelindex op 1
- voer handmatig de sleutel 2x keer in (tip: hang de utp-kabel er effe in en kopieer deze uit het veld 'sleutel1' in de webinterface van je router)
- klik op OK
- sluit je pc af
- start m weer op.

Beter nu?

[ Voor 15% gewijzigd door basz op 03-03-2006 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
@FlipFluitketel & de rest

Hij doet et! :)

Ik heb dr driver van de edimax site gedownload en geinstalleerd.
Ik ging proberen verbinding te maken en het werkte!!

Bedankt!

Mag slotje op hor

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:12:
@FlipFluitketel & de rest

Hij doet et! :)

Ik heb dr driver van de edimax site gedownload en geinstalleerd.
Ik ging proberen verbinding te maken en het werkte!!

Bedankt!

Mag slotje op hor
Mooi zo.. (Volgende keer dus toch even driver downloaden.. Kan altijd een klein verschil in zitten).
Topics op GoT gaan trouwens niet op slot tenzij er compleet offtopic wordt gegaan.

Pagina: 1