UvA-VPN maakt prive netwerk onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 639 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,

Ik heb afgelopen week al behoorlijk gezocht op dit onderwerp maar niets kon mij helpen.
Al heel wat met route geprobeerd, maar hielp ook niet.

Ik zit thuis op een netwerk:
Mijn IP: 10.0.0.150 (WinXP)
Server IP: 10.0.0.160
SUB: 255.255.255.0

Als ik nu papers wil zoeken voor mijn studie kan ik dat doen door een VPN aan te leggen met een programma van de UvA, een Cisco applicatie.

Dan krijg ik netjes verbinding, dat is het probleem niet. Maar als die verbinding het doet kan ik niet meer bij mijn (bijv.) server!

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik er toch nog bij kom EN de VPN aan kan houden?

Alvast bedankt!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Welkom in de wondere wereld van Cisco VPN clients. Ik heb precies hetzelfde, dit is iets wat de beheerders kunnen configureren. Wij gebruiken deze client om bij een klant remote beheer te doen.

Zodra ik inlog kan ik niet meer bij mijn eigen netwerk. Door de klant word aangegeven dat ze dit zo hebben geconfigureerd vanwege de beveiliging.

Ik zou kontakt met de beheerders bij de UvA opnemen, maar ik geef je weinig kans

• Mir
  • Niet online
Hmm dank je,

ja.. ik was vergeten dat ik al contact heb opgenomen met de helpdesk van de UvA, maar die laten sinds afgelopen week niets meer van zich horen!

maar is deze zaak niet op te lossen dan?

ik weer precies mijn IP adres van mijn server, kan ik daar niet naar routeren ofzo? (hoe dat moet, geen idee)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Volgens mij is dit juist de gedachte van een VPN: een beveiligde netwerkomgeving tussen je eigen machine en de (remote)server via internet. Zou je ook nog contact hebben met een andere machine (je eigen server) die op zijn beurt (onveilig?) met internet verbonden is, dan schop je de zin van een VPN een beetje onderuit....

[edit]
zo is mij dit uitgelegd op mijn werk, waar we vanuit thuis met VPN kunnen aanloggen, en mijn thuisnetwerk ook niet bereikbaar is...

[ Voor 19% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 02-03-2006 09:47 ]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Mir
  • Niet online
Mijn gedachte over deze VPN is dat het mogelijk moet maken bepaalde websites te benaderen die ik anders niet kan benaderen. Dit wordt gedaan dmv een IP waarmee ik op internet surf.

Ik wil dus gewoon het internet op via de VPN, voor de rest is er ook geen extra netwerk beschikbaar.

Dus eigenlijk zorgt deze VPN alleen voor internet verbinding, meer niet (ironisch..)

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 11-12 22:47

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Met standaard Windows VPN verbindingen kun je dit probleem fixen door 'use default gateway on remote network' uit te vinken in connection properties. Of een dergelijke optie ook bij de Cisco client bestaat weet ik echter niet. Kun je echt alleen met die Cisco client connecten en niet via een normale VPN verbinding met IPSEC?

[ Voor 3% gewijzigd door OruBLMsFrl op 02-03-2006 09:52 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54

kraats

Ik rol

Ik heb (nog) geen verstand van CiscoVPNs, maar bij een 'normale' VPN kun je het vinkje uitzetten bij 'Use default gateway on remote network'. Is zoiets in deze VPN-client ook te vinden?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Kan je niet omheen, dit dwing je af vanaf de VPN server

en ja, daar heb je de cisco VPN client voor nodig (de standaard vpn ondersteund geen groupauthenticatio vzviw)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Monkeybrains
Zoals ik al zei, dit is iets wat de beheerders van de Cisco VPN server regelen. En nee, de optie om "default gateway" uitzetten heb je helaas niet bij deze client.

Helaas pindakaas ben ik bang.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Bij een MS-VPN kun je de optie van de default gateway vinden in de TCP/IP eigenschappen. Wie weet kun je zoiets ook bij de Cisco-VPN-client instellen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik heb ook Uva-VPN. Wat ik doe is de verbinding tot stand brengen vanaf de SERVER van mijn prive netwerk. Zo kan ik vanaf de clients gewoon gebruik blijven maken van mijn prive netwerk en het internetten verloopt via de VPN verbinding van de server met de UvA vpn server. Je server moet dan wel uitgerust zijn met twee netwerkkaarten (1 voor de vpn verbinding en 1 voor het interne netwerk).
Wat je ook kan doen is via ssh op sremote.science.uva.nl (in mijn geval) een machine van de uva overnemen en op die manier werken. Maar dat wordt misschien iets te ingewikkeld...

Succes ermee en vergeet je oplossing niet met ons te delen ;)

• Mir
  • Niet online
'Use default gateway on remote network' ben ik al vaker tegen gekomen maar dat kan inderdaad niet bij deze VPN.

ik zit ook op science, maar dat is wel een lastig karwei.

Is het niet mogelijk dat ik een VPN aanleg, dan mijn normale verbinding als default instel maar bepaalde websites routeer naar de VPN ?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou een vmware achtige oplossing kunnen kiezen. Gewoon een virtuele installatie draaien met VPN, die virtuale PC kan dan niks meer, je eigen pc wel, maar je kunt natuurlijk wel opslaan op je eigen PC.

Verwijderd

Hallo,

welke versie van de VPN client draai je ? Je kunt het volgende proberen: selecteer de Connection Entry van jouw VPN verbinding naar UvA, klik met de rechter muisknop en selecteer ´Modífy´. In het tabblad ´Transport´ heb je onderaan een optie ´Allow Local LAN Access´ staan, deze kun je aanvinken.

• Mir
  • Niet online
stom dat ik dat nooit gezien heb, maar...

Ook met die optie aangevinkt kan ik server of 10.0.0.160 niet pingen! :{

Verwijderd

bepaalde websites routeren naar de VPN
volgens mij kan dat niet met 1 en dezelfde netwerkkaart, tenzij je een progje schrijft/vindt die de vpn client start en stopt aan de hand van opgevraagde ip's... beetje veel moeite voor wat papertjes.

Het idee van vpn is dat je een directe veilige "tunnel" hebt naar de server van de uva. Daar kennen ze 10.0.0.160 (jou netwerk) niet. Logisch dus dat je netwerk het niet meer doet en dit is niet met aanpassingen van je routertabel oid te verhelpen.

Mijn oplossing is om het verkeer over twee netwerkkaarten te leiden. 1 voor vpn, de andere voor je interne netwerk en "normaal" internet. En daarbij geef ik je het advies om VPN op je server te installeren, das wel zo makkelijk...

• Mir
  • Niet online
If enabled on the VPN Client and permitted on the central-site VPN device, you can see a list of the local LANs that are available by choosing Statistics from the Status menu and clicking the Route Details tab
Deze lijst is leeg en grijs.. zou betekennen dat ik hier niets mee mag?

• Monkeybrains
ik denk dat het zinnetje "and permitted on the central vpn server" eigenlijk alles zegt, dit gaat alleen werken indien de beheerders het toestaan.

Ik heb een hele hoop geprobeerd, maar de enige oplossing die een beetje werkt is een vmware machine inrichten en daarmee connecten naar de UvA.

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 14:43
De oplossing voor je probleem ligt aan de kant van de UvA, daar moeten ze op de vpngroup waar jij mee inlogt configureren met het volgende commando:

vpngroup groepnaam split-tunnel accesslist-verwijzing

Als dit commando geconfigureerd wordt op het VPN-endpoint samen met een correcte access-list die het verkeer tussen het UvA-netwerk en jouw thuisnetwerk specificeerd kan je je eigen netwerk benaderen en het netwerk van de UvA.

De reden dat dit niet toegepast wordt in de praktijk is het feit dat er meerdere gebruikers gebruik maken van dezelfde VPNgroup, de bijbehorende access-list voor het split-tunnel commando zal dus gigantisch worden. Het is of dit, of voor iedereen een eigen VPNgroup en access-list aanmaken, iets wat veel (administratief) werk met zich meebrengt. Tevens is een grote access-list niet goed voor de performance van het VPN-endpoint!

Edit: de oplossing die DoktorAnders geeft is eigenlijk de enige haalbare oplossing in deze situatie. Aangezien je zelf al een server hebt is het zeker te proberen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mikey! op 02-03-2006 15:27 ]

• Mir
  • Niet online
Is er dan eigenlijk niet iets mis met de set-up van deze applicatie?

Iedere client zal op een onbekende pc geinstalleerd worden met zijn eigen local network. Dan kan (en mag) je van een administrator niet verwachten, dat hij voor al die gebruikers een acces list maakt. Ik vind dan ook dat dit aan de kant van de gebruiker ook in te stellen moet zijn.

Is daar geen mogelijkheid voor?

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 14:43
Mir schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:59:

Iedere client zal op een onbekende pc geinstalleerd worden met zijn eigen local network. Dan kan (en mag) je van een administrator niet verwachten, dat hij voor al die gebruikers een acces list maakt. Ik vind dan ook dat dit aan de kant van de gebruiker ook in te stellen moet zijn.

Er is inderdaad helemaal niks mis met de configuratie van je VPN-Client :Y)

Je hebt inderdaad een goed punt, alleen valt het hele 'security' idee weg als elke gebruiker zijn eigen restricties mag instellen. Er zijn voor de UvA andere mogelijkheden om het administratie-gedeelte makkelijker te maken, maar het is en blijft gewoon veel werk om zoiets bij te werken. :/

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Mir schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:59:

het is juist om te voorkomen dat tijdens de "beveiligde" verbinding er geen informatie van buitenaf het netwerk opgestuurd kan worden

Dat is het hele idee achter dit soort vpn toegang. Split tunnel vpn's (kan ook met cisco vrij eenvoudig) is dus een "lek".

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1