Wireless verbinding tussen twee gebouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Vanwege een grote groei gaat een bedrijf naar een extra pand., dit pand staat zo'n 50 meter verderop. Het is crusiaal dat de medewerkers fulltime bij de centrale server kunnen die gevestigd is in het oude pand.

De volgende oplossingen hebben we bedacht:

- Met twee internetverbindingen en VPN de twee netwerken aan elkaar koppelen, nadeel je bent afhankelijk van de upload snelheid en aangezien er grote bestanden verzonden dienen te worden is dit niet echt een oplossing (of je moet een hele dure verbinding gaan opzetten, dat is niet de bedoeling)

- Een lijn huren van de KPN, naast dat dit waarschijnlijk enorm duur is moet er technisch waarschijnlijk ook veel gebeuren

- De laatste optie is een wireless verbinding opzetten tussen de twee gebouwen. Waarschijnlijk het goedkoopst en het snelst te realiseren. Maar dan komen de vragen, wat voor wireless apparaten moeten er gebruikt worden en wat voor antennes (b.v. gerichte antenne). Dit heb ik al gevonden.

Ik vraag me af hoe het zit met vergunningen, maar je zomaar zo'n antenne op het dak te zetten en zijn er ook tweakers zijn die ervaring hebben met het opzetten van een dergelijk netwerk?

Verwijderd

Jaren terug hadden we bij mijn werk een vergelijkbare situatie. We hebben toen een glasvezel verbinding laten trekken tussen de vestigingen. Dit was niet alleen handig voor de data, maar ook voor de telefooncentrale. VOIP was er toen nog niet en de centrale + data bleek prima over de kabel te gaan.
De oplossing voor jou is afhankelijk van het aantal gebruikers van het andere gebouw. Een 54Mbit verbinding is al snel niet meer afdoende voor meer dan 6 werknemers, afhankelijk van hun werk.
Een lijn huren is niet echt interessant als het maar 50 meter is, veeeeels te duur. Glas heeft een redelijke investering, maar verdient zich vrij snel terug. Het is dus ook van belang hoelang het kantoor daar open zal blijven.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gezien de relatief korte afstand die moet worden overbrugd lijkt het me dat wireless wel te doen moet zijn. Aangezien er, zeker met richtantennes, weinig vermogen nodig is, hoef je je volgens mij geen zorgen te maken over vergunningen (tot 100mWatt is vergunningsvrij).
Maar aangezien de afstand redelijk kort is, is het dan niet mogelijk met een UTP kabel te gaan werken? Desnoods ingraven?

• Alex214
@dahei, Het is een tijdelijke locatie, zeg voor ongeveer een 1/1,5 jaar. Ik denk dat het aanleggen van glas dan niet rendabel is. Het is niet zo dat de medewerkers full time gebruik maken van het netwerk, ze moeten echter wel de gehele dag bij de server kunnen komen.

@BredeP, ik denk niet dat de gemeente het zo leuk vindt als we een kabeltje zelf gaan trekken :)

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 21:43

Vizorium-5

Framerate = Life

Dan denk ik dat een straalverbinding de beste oplossing is. De apparatuur kun je gewoon vervangen als het externe kantoor opgeheven wordt. Misschien kun je bij een dealer zelfs een refurbished setje kopen.

• Alex214
Dat denk ik ook :)

Ik heb dit al gevonden:

2x Antenne (misschien te extreem :P): http://tweakers.net/pricewatch/105690
This antenna can be used to improve the transmission rate and extend the transmission range of your wireless LAN device operating on the 2.4GHz frequency range.

The antenna provides a very high Gain of 21dBi to give you an extended operating range. To achieve a desired operating range and transmission rate, antennas of the same Gain (21dBi) should be installed at both the transmission and reception ends. Transmission distances can vary according to the transmission speeds.
70° Horizontal Spread, 24° Vertical Spread
0.5m Length Pigtail Cable with N-Male to RP-SMA Supplied
N-Female Connector
Mounting Kit Supplied
Extends Wireless Range up to 10 km
Suitable for all IEEE 802.11b, 802.11g (D-Link Air, AirPlus, AirPlusXtremeG+) products with detachable antenna
En dan 2x accesspoint http://tweakers.net/pricewatch/73519

Dan heb je nog best een goedkoope oplossing :)

• om3ega
  • Laatst online: 19-02 09:47
Alstublieft

1000Mbit :)

100Mbit (is iets goedkoper) :)

[ Voor 36% gewijzigd door om3ega op 02-03-2006 10:16 ]

• Alex214
NAIS :D, toch niet wat ik zoek ...

• om3ega
Alex214 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:58:
[...]
NAIS :D, toch niet wat ik zoek ...
Hey we zitten toch in professional networking ;)

Verwijderd

Waarom geen 5 UTP kabels in de grond aanleggen, is zo gebeurde en de snelheid is ook vele malen hoger.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:04:
Waarom geen 5 UTP kabels in de grond aanleggen, is zo gebeurde en de snelheid is ook vele malen hoger.
Als je bv een mooie geasfalteerde weg over moet steken is het toch wat lastig :)

Trouwens die laserlinks vallen mij mee in prijs. Wifi is misschien goedkoper maar kan bij lange na geen 100mbit bandbreedte leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 12:01 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gewoon 2 Wireless Bridge kastjes nemen, desgewenst met externe antennes er aan.

de WET54G van Linksys bijvoorbeeld.
http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper
komt volgens de pricewatch neer op een euro of 80 per stuk.

een paar mooie antennes erbij kost je ook nog eens een paar tientjes per stuk (rond de 40/50 euro) bij ZX-Yagi.
voor dat geld heb je een paar mooie paneelantennes. Misschien dat je er nog bliksembeveiligings units bij wil hebben, welke daar ook nog eens 40 euro per stuk kosten.

een setje outdoor bridgeunits kopen kan ook.
ZX-Yagi.nl heeft die sets voor rond de 250 euro (54Mbps, 802.11G)
http://www.engeniusshop.nl/outdoorap.html (jah daar staat zx-yagi.nl blijkbaar... wazig in elkaar gezette site :P )

houd het er maar op dat je voor een euro of 300 wel klaar kan zijn, en dan heb je 54Mbps 802.11G liggen.
Mocht de switch die er voor ligt aan beide kanten trunking ondersteunen, dan kan je 2 bridge sets op zetten (elk op een ander kanaal natuurlijk).
Dan heb je 108Mbps.
Sneller is dan ook mogelijk, maar dan moet je dus meer van die bridges kopen, en ze trunken op de switch.

volgens mij is dat een stukje goedkoper als een laserlink ;)

edit: en mocht een 54Mbps set niet genoeg zijn, er zijn genoeg Pre-N sets te krijgen, welke 108Mbps leveren, en US Robotics (en nog een paar andere) leveren boost tot 125Mbps (heet Nitro-XM geloof ik)

edit2: over die antennevergunningen:
Over het algemeen mag je wel een antenne op het dak zetten afaik, behalve als er een bescherming op de buurt rust (zoals waar ik woon.... mag geen antennes boven de schoorsteen uit hebben steken)
Een paneelantenne is dan een mooie uitkomst. Die plak je gewoon tegen de muur van je gebouw aan. Desnoods met een soort van houten wig er achter, om hem goed gericht te krijgen.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2006 12:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• won
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

won

SWEEX mensen Zaligmakend SWEEX ! 108Mbits Nitro-XM routertjes kosten 50 euro en de kaartjes maar 40 :) lekker cheap voor de pro's

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

won schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 12:23:
SWEEX mensen Zaligmakend SWEEX ! 108Mbits Nitro-XM routertjes kosten 50 euro en de kaartjes maar 40 :) lekker cheap voor de pro's
Sweex? enig idee van de uitval ratio van sweex stuff? (iig, ik heb de ervaring dat veel van de apperatuur na 6 tot 12 maand gewoon dood gaat...)
De muisjes en toetsenbordjes en kabeltjes zijn leuk, de rest is iets waar ik persoonlijk heeeeel ver weg van wil blijven...

edit: en trouwens, waarom begin je over routers?
het gaat hier om bridges. hooguit een accesspoint (die kunnen 9 van de 10 keer als bridge dienst doen, dmv wat settings in het controlpanel van die dingen)

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2006 12:37 ]

Verwijderd

Vergeet niet dat 54Mbit wifi in pratijk zo 20Mbit bij één richting, dus totaal 40Mbit. Asus heeft ook zeer goede wireless producten met afterburn. Wat de snelheid is met afterburn is een goede vraag, jammer genoeg heb ik alleen een acces piont met afterburn waardoor ik het niet kan testen.

Een dubbel wireless verbinding is een goed idee, dat is ook extra bedrijf zeker mocht er een verbinding uitvallen.
Voor antene zal ik voor een richt antene gaan, eventeel zelfbouw.
http://home.deds.nl/~pe2er/biquad/

offtopic:
Ik heb hier een sweex wireles pci kaart gehad die al moeite had om verbinding te maken waneer het singaal maar 80% was :X . Voor 40 euro kan je trouwens veel beter wireles kaartjes krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 13:06 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:03:
Vergeet niet dat 54Mbit wifi in pratijk zo 20Mbit bij één richting, dus totaal 40Mbit. Asus heeft ook zeer goede wireless producten met afterburn. Wat de snelheid is met afterburn is een goede vraag, jammer genoeg heb ik alleen een acces piont met afterburn waardoor ik het niet kan testen.

Een dubbel wireless verbinding is een goed idee, dat is ook extra bedrijf zeker mocht er een verbinding uitvallen.
Voor antene zal ik voor een richt antene gaan, eventeel zelfbouw.
http://home.deds.nl/~pe2er/biquad/
yay, iemand die het met me eens is :P
die biquad is in feite gewoon een paneelantenne ;) tis wel een stuk goedkoper om ze zelf te maken... zit maar een euro of 5 aan materiaal in. de coax connector is het duurste afaik.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bovendien wil je geen zakelijke info, zeker geen 'backbone' over de ether sturen. Bedrijfsgeheimen gaan zo hopsa door de lucht. Laserlinks zijn niet af te luisteren. En het is een lekker simpele setup. Voor die paar k zou ik het wel weten - in één keer klaar met een professionele oplossing zonder gelul. En zodra er es onweer is doet je verbinding het ook nog - iets wat jet met wifi vaak kunt vergeten.

Mensen die in PNS met zelfbouw en yagi's en dergelijken komen snap ik even niet. Als je het niet kunt kopen huur je er een bedrijf voor in die er verstand van heeft. Tenzij er een knutselmiddag in je planning is ingeruimd. Knutselen is voor proof-of-concepts, niet voor iets waar een geheel bedrijf van afhankelijk is.

[ Voor 30% gewijzigd door HunterPro op 02-03-2006 13:12 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

HunterPro schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:11:
bovendien wil je geen zakelijke info, zeker geen 'backbone' over de ether sturen. Bedrijfsgeheimen gaan zo hopsa door de lucht. Laserlinks zijn niet af te luisteren. En het is een lekker simpele setup. Voor die paar k zou ik het wel weten - in één keer klaar met een professionele oplossing zonder gelul. En zodra er es onweer is doet je verbinding het ook nog - iets wat jet met wifi vaak kunt vergeten.

Mensen die in PNS met zelfbouw en yagi's en dergelijken komen snap ik even niet. Als je het niet kunt kopen huur je er een bedrijf voor in die er verstand van heeft. Tenzij er een knutselmiddag in je planning is ingeruimd. Knutselen is voor proof-of-concepts, niet voor iets waar een geheel bedrijf van afhankelijk is.
het ligt er helemaal aan wat voor data je over de ether wil sturen.... als het puur logins zijn, en wat bouwtekeningen voor cad tekenaars bijv, dan is dat niet zo erg...
als de AIVD of de BVD zulke dingen uithaalt, is dat natuurlijk niet zo leuk....

en over zelfbouw antennes: dat idee is wel bij me opgekomen, maar heb het niet gepost... veel teveel kans dat het bouwen fout gaat.
daarom droeg ik gewoon een set paneelantennes van een euro of 40 p/s aan. ben je iig verzekerd van het feit dat het werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2006 13:16 ]

Verwijderd

Wat dacht je van WPA beveiliging, mac filtering & ip filtering, hide side (wat de meeste aces pionts standaard ondersteunen) veder zit je met richt antene's al stukke veiliger.

Hier nog een artikel over de snelheiden van verschilenden wifi, en waarom je nooit de maximale snelheid haalt.
http://www.tomsnetworking...ort_wlan_luege/index.html
(het is wel in het duits).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:24:
Wat dacht je van WPA beveiliging, mac filtering & ip filtering, hide side (wat de meeste aces pionts standaard ondersteunen) veder zit je met richt antene's al stukke veiliger.

Hier nog een artikel over de snelheiden van verschilenden wifi, en waarom je nooit de maximale snelheid haalt.
http://www.tomsnetworking...ort_wlan_luege/index.html
(het is wel in het duits).
my thoughts exactly :)
hoewel natuurlijk niks waterdicht is, is dat goed genoeg voor de meeste bedrijven. het is niet zo dat elk bedrijf staatsgeheimen heeft ofzo...

en volgens die link haal je op 802.11g dus max 30Mbps.
2 of 3 bridgesets zou dus voldoende bandbreedte moeten leveren. daarnaast heb je daarmee ook nog eens een veiligheidsmarge, mocht 1 van de sets uitvallen.

• MetalRush
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik wil geen sluikreclame maken... maar ik heb zelf goeie ervaringen met de jongens van http://www.wifishop.nl/
Die kunnen je ook een goed advies geven (wat ze bij mij hebben gedaan) en zijn daar ook eerlijk in.
Hebben kant-en-klare oplossingen liggen voor de vraag van de TS :) (voorbeeldje)

[ Voor 20% gewijzigd door MetalRush op 02-03-2006 13:36 ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• om3ega
McKaamos schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:29:
[...]

my thoughts exactly :)
hoewel natuurlijk niks waterdicht is, is dat goed genoeg voor de meeste bedrijven. het is niet zo dat elk bedrijf staatsgeheimen heeft ofzo...

en volgens die link haal je op 802.11g dus max 30Mbps.
2 of 3 bridgesets zou dus voldoende bandbreedte moeten leveren. daarnaast heb je daarmee ook nog eens een veiligheidsmarge, mocht 1 van de sets uitvallen.
Ik zou geen betrouwbare verbinding willen garanderen met Wifi zolang de zendamateurs op deze frequentie band nog primaire status hebben :) .. oftewel.. Er zijn veel verstoringen mogelijk. Qua security krijg je het wel dicht.. WPA , VPN tunneltje er over .. maar 100% uptime van de verbinding ? ... Ik weet het niet...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

om3ega schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:38:
[...]

Ik zou geen betrouwbare verbinding willen garanderen met Wifi zolang de zendamateurs op deze frequentie band nog primaire status hebben :) .. oftewel.. Er zijn veel verstoringen mogelijk. Qua security krijg je het wel dicht.. WPA , VPN tunneltje er over .. maar 100% uptime van de verbinding ? ... Ik weet het niet...
moet met 3 sets toch wel lukken dacht ik?
mijn wifi ligt hier ook nooit plat, en das maar wat amateur hardware :P

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dat is iig iets
mac filtering
Mac adressen zijn veel te eenvoudig te faken
& ip filtering
is ook niet waterdicht
, hide side
Schijn veiligheid, dat is geen beveiliging
(wat de meeste aces pionts standaard ondersteunen) veder zit je met richt antene's al stukke veiliger.
Dan nog gaat het om een radio signaal wat gewoon te ontvangen is.

Het gaat er om dat er voor een bedrijf naar een fatsoenlijke oplossing gekeken wordt.
Wifi is een techniek die niet veilig is imho.
Je zult allerlei extra inspanningen moeten doen om dit wel veilig te krijgen.

En dan nog gaat het erom dat TS zich dat realiseert. Hij zal zijn directie moeten adviseren, en hij is ook degene die op zijn ballen krijgt als er een lek is onstaan. Dan kan hij niet piepen van "ja maar op GoT zeiden ze dat het zo goed was".

_ik_ zou kiezen voor de laserlink suggestie die gedaan werd. Of in combinatie met twee breedbandverbindingen een loadbalancing vpn op te zetten tussen de twee gebouwen.

Dat is proven technology, en waterdicht.
En dat kan voor 1,5 jaar voor een bedrijf dan zeker de moeite en kosten waard zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• om3ega
aZuL2001 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:49:
[...]

Dat is iig iets
[...]

[...]

is ook niet waterdicht
[...]

Schijn veiligheid, dat is geen beveiliging
[...]

Dan nog gaat het om een radio signaal wat gewoon te ontvangen is.

Het gaat er om dat er voor een bedrijf naar een fatsoenlijke oplossing gekeken wordt.
Wifi is een techniek die niet veilig is imho.
Je zult allerlei extra inspanningen moeten doen om dit wel veilig te krijgen.

En dan nog gaat het erom dat TS zich dat realiseert. Hij zal zijn directie moeten adviseren, en hij is ook degene die op zijn ballen krijgt als er een lek is onstaan. Dan kan hij niet piepen van "ja maar op GoT zeiden ze dat het zo goed was".

_ik_ zou kiezen voor de laserlink suggestie die gedaan werd. Of in combinatie met twee breedbandverbindingen een loadbalancing vpn op te zetten tussen de twee gebouwen.

En dat kan voor 1,5 jaar voor een bedrijf dan zeker de moeite en kosten waard zijn.
Dat is ook mijn mening. Goedkoop kan duurkoop worden. Je hebt het niet over je eigen netwerkje met dat van de overbuurman verbinden.

Met de laserlinks heb je waarschijnlijk de beste keuze
Because they use infrared light as their transmission medium, these LaserLink systems do not require frequency licenses. The transmission is not affected by electromagnetic interference, and the concentrated laser beam is extremely hard to tap or even discover. The full-duplex data transfer is transparent at full wire speed which, along with virtually zero latency, assures easy system integration into any environment.

• HunterPro
  • Niet online
ik zou een offerte opvragen voor het leggen van een glasfiber. Leggen is een groot woord - het is boren en blazen - gaatje aan beide kanten, thats it. Dat zal iets duurder zijn dan de 100m laserlink e.d. maar is zeker ook een stuk betrouwbaarder en beter toepasbaar (al je bestaande infrastructuur kan eroverheen geroutered worden - dus ook je telefoon etc dankzij de enorme bandbreedte). Ik durf te beweren dat je voor de 12k van een gbit laserlink ook wel een veelvoud hiervan aan glas kan laten aanleggen. Als het pand later weer verlaten wordt kunnen jullie bovendien die vezel weer verhuren aan de nieuwe gebruikers van het pand.

Mensen spreken hier over 3 AP's naast elkaar. Bedenk je dat de 2.4 ghz band gedeeld wordt - met meer AP's wordt het niet per definitie sneller. Afhankelijk van wlangebruik in de omgeving kun je juist met minder snelheid eindigen. Verder heeft trunking als eis dat de verbindingen synchroon en betrouwbaar zijn - iets dat een drievoudige WLAN verbinding simpelweg niet is. :)

[ Voor 16% gewijzigd door HunterPro op 02-03-2006 13:58 ]

Verwijderd

Lol, weet je wel wat er gebeurd waneer je op het netwerk twee apparten aansluiten met het zelfde mac adres ?
Ip filtering is ook niet waterdicht
Zelfde verhaal, hoe wil je met twee de zelde ips's werken op een netwerk ?

Verwijderd

Zeg, zullen we de hobby-bob oplossingen even achterwege laten? Een bedrijf zit niet te wachten op een houtje-touwtje oplossing à la twee Sweex routertjes die nu, it's amazing mike, wel 108Mbit aankunnen.. We zitten hier nog altijd in Professional Networking & Servers en zolang daar naar gepost wordt lijkt dit me een zinvol topic.

Persoonlijk denk ik dat je met een straalverbinding (bijv. laserlink) een heel eind komt. Maar ga in vredesnaam in zee met een partner die hier verstand van heeft; er zijn zat bedrijven die dit dagelijks doen en die kunnen je vanalles vertellen.
WiFi is hier niet voor gemaakt en dat merk je op het vlak van consistency, snelheid, beveiliging etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2006 16:12 ]

• aZuL2001
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:55:
[...]
Lol, weet je wel wat er gebeurd waneer je op het netwerk twee apparten aansluiten met het zelfde mac adres ?
[...]
Toevallig wel, (ik reageer wel vaker dat je macadressen niet moet klonen omdat die krengen uniek horen te zijn) ik heb een netwerk in zien storten daardoor, en voordat je gevonden hebt waardoor dat komt zitten in een tijdsbestek van 2 uur 100 man stil. Was niet grappig.

Ik gaf alleen aan dat voorgestelde oplossing van de categorie Halleluja 3 is.
En dat een beetje bedrijf zoiets niet wil.

offtopic:
En voor het doel waarvoor TS Wifi in gedachten had is het imho niet geschikt.
Dat is wat ik probeerde aan te geven door de oplossing op een aantal punten aan te vallen.
Als je dat dan uit verband rukt krijg je een geheel andere discussie die imho niet in dit draadje thuishoort.

Abort, Retry, Quake ???

• HunterPro
  • Niet online
[...]

nu in't hollands? Enne denk je niet dat er zoiets bestaat als 'mobiele gebruikers', ook wel 'laptopgebruikers'? Die hebben de neiging om hun laptop in hun tas te steken. Heel vervelende eigenschap, want meestal gaat de laptop dan ook op standby of uit, en is het MAC vrij. Raar he?
[...]

dat wil je niet, maar het is simpelweg wachten, scannen en hopen dat je plaatsje vrij komt. Het is geen security, het is een technische belemmering die je inzet als 'veiligheid' terwijl er aan alle kanten gaten inzitten. En als je security nu opeens al opgeschoven is naar de ethernetlaag... lekker bezig dan? :)

Verwijderd

Wat je nodig hebt is 2 maal dit wel even 2 richt antenne's erbij en klaar.
http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1114132382

Veilig en stabiel wat wil je nog meer?

• Alex214
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 09:31:
Wat je nodig hebt is 2 maal dit wel even 2 richt antenne's erbij en klaar.
http://zylamp.zyxel.nl/pr...indexFlagvalue=1114132382

Veilig en stabiel wat wil je nog meer?
54 mbit :)

Er zijn inderdaad veel alternatieven. Ik ben net op locatie geweest, de panden staan op 30 meter van elkaar. Het management ziet niets in een UTP kabel trekken, want je gaat dan via de parkeerplaats van een ander bedrijf.

Het lijkt mij dat twee wireless 54mbit accesspoints gebridged en met gerichte antennes voldoende zijn om een goede verbinding tot stand te brengen. Als je dan rond de 30 mbit effectief haalt is dat in het begin zeker voldoende.

Hoe zit het met security? Ik lees dat sommige wireless accesspoints WEB encryptie gebruiken (64 - 256 bit), is dat niet voldoende (b.v. 128 of zelfs 256 bit) ?

• HunterPro
  • Niet online
met een radioverbinding valt security gewoon niet te garanderen. 99%, 99,9%, 99,95%, is mogelijk, maar 100% nooit.

Verwijderd

Hou wel rekeningmet de weersinvloeden met die laser verbinding

• aZuL2001
TS : laat alsjeblieft je topic verplaatsen naar een geschikter forum.
Je krijgt goede adviezen, en argumenten waarom. Dit zou je zo naar je management moeten kunnen verkopen. Als je hier nu echt niets mee wil doen, maar wel wil weten of de WEB ? encryptie voldoende is, dan geef je in mijn ogen heel erg duidelijk aan dat je geen idee hebt waar er over gesproken wordt. En dan hoort het imho niet in PNS thuis.

Succes met het vinden van een oplossing.

Abort, Retry, Quake ???

• om3ega
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 11:36:
Hou wel rekeningmet de weersinvloeden met die laser verbinding
Dat valt ook wel mee..
Secure and Reliable
A major advantage of Laser based optical
solutions is the inherent high security
especially compared to radio links. The
narrow angle of the beam makes it
almost impossible to try to monitor
covertly without detection. The transmission
heads are precision engineered
ensure reliable connection even in adverse
weather conditions.
Je praat ook over een relatief korte afstand.

• HunterPro
  • Niet online
santhe schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 11:47:
http://www.e-tek.nl/
Ik heb hier al enige jaren zo,n soort verbinding en dat werkt goed.
hoe/wat/waar? Wat voor spullen worden er gebruikt? Klinkt eerder spammerig zo :)

Verder ben ik het behoorlijk eens met Azul. Als je niet weet wat dingen inhouden, moet je niet die verantwoordelijkheid nemen. Da's niet handig als er vragen gesteld worden of als je zelf es beslissingen moet nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door HunterPro op 03-03-2006 13:11 ]

Verwijderd

Bij deze een laatste kans dit topic nog iets te laten worden, onder twee voorwaarden: ik heb net een reply getrashed waar totaal niets van een onderbouwing in te vinden is. Het is NIET de bedoeling zomaar een bedrijf te spammen zonder enige uitleg whatsoever. Ten tweede wil ik dat de topicstarter duidelijkheid verschaft over wat hij nou eigenlijk wil. Zoek je een mogelijkheid waarbij je voor minder dan 100 euro aan initiële kosten een oplossing draaien hebt of wil je een professionele oplossing?

Als je zin hebt om te gaan prutsen met WiFi staat dit topic in elk geval niet op de goede plaats en laat jij zelf ook te weinig initiatief zien. Er is zát te vinden over WiFi over lange afstanden en ik krijg nou niet echt de indruk dat je je een beetje verdiept hebt in de techniek en beveiliging van WiFi. Laat dus zien dat je zelf ook wat doet.

• Alex214
@ JSS, ik ben er wel degelijk mee bezig, mijn excusses als dat niet zo overkomt ik ben nogal druk. Nee ik zoek geen oplossing voor minder dan 100 euro, maar ik zoek ook geen oplossing van 1000en euro's. Als ik dit topic in een verkeerd forum geplaatst heb ook hier mijn excusses voor (alternatief?).

Om het verhaal dan maar even af te maken:
Ik heb D-Link nederland vanochtend gebeld en gevraagd om advies. Met de gegeven afstand tussen de gebouwen was hun advies om de volgende producten te gebruiken:

Wireless accesspoint: D-Link DWL 2100AP of de D-Link DWL-3200AP
Antenne: ANT24-0801 (8.5dB, verticale en horizontale richt hoek: 70 graden)

De twee accesspoints kunnen in bridgedmode draaien op 54mbit. Qua security ondersteunden de accesspoints WPA (dus geen WEB waar ik niet veel over wist) over de bridge heen, wat voldoende veiligheid biedt. Het is ook mogelijk om daaroverheen nog VPN te gooien. Naar mijn mening is niets 100% veilig, maar dit komt redelijk in de buurt denk ik :)

Volgens D-Link moet met die antenne de snelheid van 54mbit (even overhead niet meerekenen) makkelijk gehaald kunnen worden (er staat ook niets in de weg). Hier de specs:
Typical Distance (1Mbps): 2000m
Typical Distance (11Mbps): 800m
Typical Distance (22Mbps): 800m
Typical Distance (54Mbps): 400m

[ Voor 29% gewijzigd door Alex214 op 03-03-2006 17:20 ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Alex214 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 09:16:
@dahei, Het is een tijdelijke locatie, zeg voor ongeveer een 1/1,5 jaar. Ik denk dat het aanleggen van glas dan niet rendabel is.
Waarom denk je dat? Heb je dat berekend? Heb je offertes aangevraagd?

Verwijderd

Alex214 schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 16:54:
@ JSS, ik ben er wel degelijk mee bezig, mijn excusses als dat niet zo overkomt ik ben nogal druk. Nee ik zoek geen oplossing voor minder dan 100 euro, maar ik zoek ook geen oplossing van 1000en euro's. Als ik dit topic in een verkeerd forum geplaatst heb ook hier mijn excusses voor (alternatief?).

Om het verhaal dan maar even af te maken:
Ik heb D-Link nederland vanochtend gebeld en gevraagd om advies. Met de gegeven afstand tussen de gebouwen was hun advies om de volgende producten te gebruiken:

Wireless accesspoint: D-Link DWL 2100AP of de D-Link DWL-3200AP
Antenne: ANT24-0801 (8.5dB, verticale en horizontale richt hoek: 70 graden)

De twee accesspoints kunnen in bridgedmode draaien op 54mbit. Qua security ondersteunden de accesspoints WPA (dus geen WEB waar ik niet veel over wist) over de bridge heen, wat voldoende veiligheid biedt. Het is ook mogelijk om daaroverheen nog VPN te gooien. Naar mijn mening is niets 100% veilig, maar dit komt redelijk in de buurt denk ik :)

Volgens D-Link moet met die antenne de snelheid van 54mbit (even overhead niet meerekenen) makkelijk gehaald kunnen worden (er staat ook niets in de weg). Hier de specs:
Typical Distance (1Mbps): 2000m
Typical Distance (11Mbps): 800m
Typical Distance (22Mbps): 800m
Typical Distance (54Mbps): 400m
Als je wireless gaat moet je sowieso WPA gebruiken (of liever WPA-2) en geen WEP encryptie. Dat laatste is namelijk zo lek als een mandje. Dan de snelheid. De access points zijn 802.11g hardware. Welliswaar met wat extra's zodat er een hogere snelheid gehaald kan worden maar de geadverteerde snelheden van een wifi oplossing moet je met een hele grote korrel zout nemen. Ik heb nog nooit een wifi oplossing daadwerkelijk de 54mbit zien halen. Ook al stond er 108, 110 of zelfs 125 mbit op de doos. In de praktijk kun je van zo'n 30mbit uitgaan. Dat schijnt voor jou probleem snel genoeg te zijn, dus op zich snel zat. Wel is Wifi (nogal) storingsgevoelig. Slecht weer, andere draadloze technieken enz enz kunnen je netwerk verstoren.

De vraag wordt dan dus of de meerprijs van een professionele oplossing zich niet snel terugverdient als er een dag of twee drie in die periode van 1,5 jaar problemen met de verbinding zijn. In mijn ogen is een besparing van zo'n € 2500,- dat risico waarschijnlijk niet waard. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van wat men op die 2e locatie doet. Als dat een magazijn is met 1 PC voor voorraad mutaties ligt dat waarschijnlijk wat anders dan als er 20 man continu op een server moeten werken.

Maar staar je dus vooral niet dood op het prijsvoordeel van Wifi. Jij en je collega's zijn een veel grotere kostenpost dan deze verbinding. Zuinig is leuk, maar als dat tot problemen leidt kun je beter een paar 1000 euro uitgeven voor een betrouwbare en stabiele oplossing dan een paar 100 voor een oplossing die je elke dag nieuw leven in moet blazen.

Dan nog even over het merk D-Link. In mijn ogen zit dat een beetje tussen tafellaken en servet. Te goed om vergeleken te worden met de Sweex van deze wereld maar ook weer niet van het niveau van bv Cisco. En als ik het goed heb zijn jou geen apparaten geadviseerd die je buiten kan bevestigen. Misschien niet strikt nodig maar wel zo handig.

En daar ging weer € 0,02

• Alex214
Mee eens! Maar het bedrijf bepaalt het buget en ze willen dit, of het voldoende is....tijd zal het leren? Maar zelfs als je een verbinding van 10K neerlegt (bijvoorbeeld laserlink o.i.d.) loop je het risico dat er iets mis kan gaan en je een dag plat gaat (wellicht heb je dan wel betere support).

Hoe dan ook, iedereen bedankt voor al het advies. En ik zal dit topic over een tijdje weer updaten als ik resultaten heb, wellicht interessant voor de mensen hier.

• Bl@ckbird
  • Niet online
1300 Wireless Bridge ----------------------------> 1300 Wireless Bridge

Security kun je instellen op de bridges.

Voor wat meer paranoïd mensen:

C871 router --> 1300 Wireless Bridge ----------------------------> 1300 Wireless Bridge --> C871 router

Beveiliging op de outdoor bridges hoef je niet zo strak in te stellen. (SSID verbergen / MAC filtering)
Site-to-site IPSec VPN tussen de 2 routers (met een ingeschakelde firewall op beide routers uiteraard.)

Met de geïntegreerde antenne van de AP1300 kom je een aardig eind.
Anders kun je kijken naar een antenne.

50 Meter is niet zo'n eind; Ik zou toch eens informeren wat een glasvezel lijntje kost.
( Privaat aangelegd door een kabelboer, dus niet van KPN. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• HunterPro
  • Niet online
idd, kan blackbox (eerder aangehaald met de laserlinks) je ook wel bij helpen denk ik. Glas is niet meer zo duur. En een lekker stabiele oplossing.

[ Voor 27% gewijzigd door HunterPro op 04-03-2006 00:00 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Is glas bovengronds misschien een optie?
Als beide gebouwen 2 verdiepingen of meer hebben kan je een staalkabel spannen met het glas er aan.
In het buitenland (Canada / VS) hangen hele steden vol met glas.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

little_soundman schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:09:
Is glas bovengronds misschien een optie?
Als beide gebouwen 2 verdiepingen of meer hebben kan je een staalkabel spannen met het glas er aan.
In het buitenland (Canada / VS) hangen hele steden vol met glas.
Denk niet dat de gemeente blij zal zijn met zo'nconstructie, hier ligt het niet voor niets allemaal in de grond. Waar ik in de VS en in Canada ben geweest gaat bijna alles door de lucht. Electra & Telefonie.

Denk dat niet niet echt een optie is.

Ey!! Macarena \o/

• Bl@ckbird
  • Niet online
De vezel(s) kunnen met deze lengte zelfs gewoon multimode zijn.
Kan je aan beide kanten een switch neerzetten met 1000BASE-SX SFP's.

Als je toch aan het graven bent leg je er meteen meer vezels in. (Min. 8 bijvoorbeeld.)

O.a. deze twee switches hebben 4x SFP's
WS-CE500G-12TC:
8 10/100/1000BT and 4 10/100/1000BT or SFPs, GUI software

WS-C3560G-24TS-S:
Catalyst 3560 24 10/100/1000T + 4 SFP Standard Image

Kun je combineren met EtherChannel --> Krijg je een verbinding van 4 Gbps :P

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HunterPro schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:11:

Wireless LAN's met een WPA-2 connectie (en dan niet de PSK-variant, maar degene met echter Certificaten en Radius authenticatie en Key Renews) is nagenoeg niet te kraken.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

-Blackbird- schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:31:
De vezel(s) kunnen met deze lengte zelfs gewoon multimode zijn.
Kan je aan beide kanten een switch neerzetten met 1000BASE-SX SFP's.

Als je toch aan het graven bent leg je er meteen meer vezels in. (Min. 8 bijvoorbeeld.)

O.a. deze twee switches hebben 4x SFP's
WS-CE500G-12TC:
8 10/100/1000BT and 4 10/100/1000BT or SFPs, GUI software

WS-C3560G-24TS-S:
Catalyst 3560 24 10/100/1000T + 4 SFP Standard Image

Kun je combineren met EtherChannel --> Krijg je een verbinding van 4 Gbps :P
Tuurlijk. 10 mensen aan de andere kant vand e weg, en dan een link leggen die wellicht 40x sneller is dan het normale LAN in het hele pand...

Nothing is a problem once you've debugged the code

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

[...]

weet je wat er gebeurt als je het mac van een van de pc's weet. en als die pc uitstaat het adres spooft?
(idem voor ip)
doen mensen hier op school dagelijks als ze gratis willen printen :-)

edit: moet leren tiepen

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 04-03-2006 00:40 ]

• Bl@ckbird
  • Niet online
DaRealRenzel schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:39:
[...]

Tuurlijk. 10 mensen aan de andere kant vand e weg, en dan een link leggen die wellicht 40x sneller is dan het normale LAN in het hele pand...
De smiley staat er niet voor niets... Ik geef alleen de mogelijkheden even aan. :)
Een gieg is zat.

Mits je meteen voldoende vezels in graaft, is de verbinding goedkoper op te schalen dan die Laserlinks.
Over WLAN wil ik het niet eens hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door Bl@ckbird op 04-03-2006 00:50 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 00:17:
Denk niet dat de gemeente blij zal zijn met zo'nconstructie, hier ligt het niet voor niets allemaal in de grond. Waar ik in de VS en in Canada ben geweest gaat bijna alles door de lucht. Electra & Telefonie.
Denk dat niet niet echt een optie is.
In de gemiddelde stad in Nederland hangt ook van alles over de weg heen.
Span kabels voor straat verlichting, sinterklaas/kerst versiering, spandoeken en andere reclame uitingen enz. Een kabel op 5 á 6 meter boven de grond (over prive terrein als ik de TS goed begrijp) hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Het is iig een zeer goedkope optie ivm graven.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

[...]

Totdat het flink gaat misten........
(Gisteraaf nog dikke mist hiero :/)
Maar dat was al aangegeven..

Nou als ik zo de replys lees dan wil TS toch waarschijnlijk ee WiFi verbinding...
54 MBit... lekker...
Al gerealiseerd dat WiFi Half-Duplex is?
max 54 = dus de helft he...

[ Voor 18% gewijzigd door RammY op 06-03-2006 01:22 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij hadden hier tussen meerdere gebouwen. Cisco Aironet 350 Bridges met Yagi Antennes en het was leuk voor internet enzo maar bestanden slepen was "NOT DONE" dan werkt het gewoon te traag. Inmiddels hebben we een leuk glasvezelnetwerkje liggen waarvan steeds meer bedrijven en instellingen in de omgeving een aderpaartje van gebruiken.

In de laserlink heb ik niet echt vertrouwen, maar ik heb het ook nooit "live" gezien ik krijg altijd wel een raar gevoel als ik dan aan sneeuw en mist denk ( het blijft tenslote licht ).

Verder weet ik dat er kant en klare glasvezel sets te bestellen zijn voor bijvoorbeeld in-house bekabeling van Patchkast naar Patchkast. Als de gebouwen dus begraafbaar zijn dan kan je voor die oplossing kiezen al moet je dan zelf wel hobby-bobpen met een graafmachine en een mantel buis.

Het netste is natuurlijk voor allemaal een offerte aanvragen en het "management" laten beslissen.

Wij hebben trouwen hier ook voor 1 jaar een glasvezel opnieuw laten trekken en dat alleen maar om zeker te zijn dat hij niet onder de bouwput door loopt.

Glasvezel is helemaal niet meer zo duur en speciaal tegenwoordig hoor........

Suc6
Pagina: 1