Een dimmer die niet meer dimt

Pagina: 1
Acties:
  • 9.938 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb als handige Sjakie iemand zijn lamp gerepareerd, deze ging niet meer aan. Het bleek aan de zekering van de dimmer te liggen en ik heb ook nog de lamp opnieuw aangesloten omdat het niet echt lekker zat (dus kortsluiting neem ik aan). Nu brandt de lamp (halogeen) weer mooi alleen dimt deze niet meer als ik aan de dimmer draai. Nu sta ik dus een beetje met een bek vol tanden, kan een zekering of het omdraaien van de draden aan de lamp zoiets veroorzaken? De lamp had geen verschillende kleur draden en zover ik altijd merk maakt het geen bal uit welke kant je pakt. Iemand een idee voordat ik de hele dimmer eruit ga slopen voor een nieuwe terwijl het niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Je hebt alle draden van de dimmer los gehad begrijp ik. Ik neem aan dat we het over een standaard dimmer hebben dus zaten er twee draden aan. De bruine draad moet onder de L vast geschroefd worden en de andere dunnere zwarte draad onder de klem met een ~. Je kan namelijk de dimmer ook vaak als gewone schakelaar gebruiken en daar voor zit die andere klem.

Zal even een plaatje opzoeken. Een duidelijk plaatje is met google zo gauw niet te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Schapie op 02-03-2006 01:15 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ja, dit had ik ook, toen mijn lamp + dimmer stukging, ik er naar ging kijken en de zekering vervangde... dat ding dimt niet meer 8)7

Dat is voor een paar weken goed gegaan zo voluit die lamp en toen ging de lamp zelf stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Schapie schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 01:04:
Je hebt alle draden van de dimmer los gehad begrijp ik. Ik neem aan dat we het over een standaard dimmer hebben dus zaten er twee draden aan. De bruine draad moet onder de L vast geschroefd worden en de andere dunnere zwarte draad onder de klem met een ~. Je kan namelijk de dimmer ook vaak als gewone schakelaar gebruiken en daar voor zit die andere klem.

Zal even een plaatje opzoeken. Een duidelijk plaatje is met google zo gauw niet te vinden.
Nee ik heb alleen de lamp die aan het plafond hangt los gemaakt, zwart draad, blauw draad. Ik heb deze mogelijk omgedraaid maar volgens mij maakt dat niks uit, misschien is dat met een dimmer anders? Aan de dimmer heb ik niet lopen klooien, alleen de zekering omgewisseld. Ahh er zaten wel 2 zekeringen in maar de 2e leek mij een reserve, die maakte nergens contact. Deze heb ik dus omgewisseld.

Klinkt goed lizm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Bij de lamp maakt het voor de werking niets uit idd. De tweede zekering is idd een reserve zekering.
Naar mijn weten heb je iig niets fout gedaan.

Vreemde situatie naar mijn idee. Het lijkt wel alsof de dimmer het loodje heeft gelegd terwijl de zekering dat eigenlijk had moeten voorkomen. Er zit waarnschijnlijk een potmeter in en die kan verbrand zijn. Tenminste dat is het enige dat ik zo kan bedenken.
De potmeter werkt namelijk als een regelbare weerstand met koolstof als er het stukgaan van de lamp oid een grotere stroom dan normaal even overheen gaat dan zou die kunnen verbranden. Maar de zekering hoort dit normaliter op tevangen.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Ok dan is dat ook duidelijk, blijft wel vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik denk dat je dat onderdeel vast wel bij www.conrad.nl kan bestellen maar een gehele nieuwe lamp met statief enzo hoogstens 25 euro kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:12:
Ik denk dat je dat onderdeel vast wel bij www.conrad.nl kan bestellen maar een gehele nieuwe lamp met statief enzo hoogstens 25 euro kost :)
Die inbouw zooi voor in de muur kan nogal prijzig worden, zo'n paallamp schuifdoosje is iets van 5/10 euro ja. Het moet ook nog net in de doos passen en als je een nieuwe knoppendoos moet aanschaffen ben je echt veel geld kwijt. Gelukkig doet de bouwmarkt niet moeilijk met omruilen dan kan ik het nog altijd even uitproberen.

[ Voor 10% gewijzigd door BARACUS op 02-03-2006 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
Als ik het goed lees gaat het hier om een 220V dimmer voor halogeenlampen. Bij mijn weten werken die op het zelfde principe als dimmers voor gewone gloeilampen.

Meestal wordt er dan gebruik gemaakt van een triac (3 potig ding dat lijkt op een transistor maar het niet helemaal is :P ) voor de faseaansnijding (veroorzaakt dim effect). Als die triac is doorgeslagen dan heeft je potmeter weinig effect, die zorgt normaliter samen met een diac voor het punt waarop de fase aangesneden wordt.

Valt meestal goed te meten, even uit het hoofd; triac mag als ie heel is tussen geen enkele aansluiting geleiden. Liefst even zonder belasting/andere componenten meten. Zijn meestal niet zulke dure onderdelen.
Pagina: 1