Terratec = waardeloze geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:14

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Onlangs gaf ik bijna 100 € uit aan een Terratec 7.1 space geluidskaart. Dit omdat ik wel goeie dingen hoorde over de geluidskwaliteit en hij gewoon achteraan op de kaart een optical out heeft.

Toen ik de kaart in men HTPC stopte had ik al meteen problemen. De kaart werd gewoonweg niet herkend zelfs niet tijdens de post. Dit op een Asus plankje met Celeron 800. Hij deed et wel in men andere pc's. Kaart dus maar opzij gelegd...

Ben nu bezig met een nieuwe HTPC te bouwen. Terratec erin, werkt goed, goed geluid. Aangezien ik alleen optical out gebruik staat hij ook zo ingesteld.

Nu komt het probleem: mijn tv-kaart (over line-in) is niet hoorbaar via optical out. Dit komt omdat je als output enkel kan kiezen tussen "wave" en "analog in". Met andere woorden: ik zou elke keer die optie moeten verzetten als ik switch tussen men tv kaart en gewone audio out :r

Ongelooflijk dat zo'n kaart geen "wat u hear" als digital out bron kan gebruiken! Een optie die een Sb live van 5 jaar oud zelfs heeft...

Heeft iemand hier een workarround voor of kan me vertellen welke kaarten (met optical out achteraan) wel degelijke drivers en software bevatten?

[ Voor 3% gewijzigd door WhiteDog op 01-03-2006 23:02 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij mn M-Audio Revolution 7.1 (gebruikt dezelfde chip als jouw kaart als het goed is) zit er een optie genaamd Direct Monitoring... en die stuurt dan het geluid van de mic/line-in poort door naar de wave-out (dus ook surround mogelijk)... ik weet niet of dat bij jouw software er ook bij zit?

Home Assistant Configuratie V&A

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
BiG-GuY schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:09:
Bij mn M-Audio Revolution 7.1 (gebruikt dezelfde chip als jouw kaart als het goed is) zit er een optie genaamd Direct Monitoring... en die stuurt dan het geluid van de mic/line-in poort door naar de wave-out (dus ook surround mogelijk)... ik weet niet of dat bij jouw software er ook bij zit?
Veel valt er niet in te stellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomshardware.pl/video/200308211/images/space_spdif_eng.gif

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je bij die Spdif-out bij SPdif Source kiest voor line-in, dan ben je er dus niet? Of is dat wat je bedoelt wat je de hele tijd moet switchen dan?

Aannames zijn fataal.

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024
Uit de handleiding: ftp://ftp.terratec.de/Aud...eon7.1Space_Manual_NL.pdf

SPDIF-uitgang.
Het Aureon-ControlPanel biedt de mogelijkheid verschillende bronnen voor de digitale audiooutput
te kiezen. In het veld “S/PDIF bron” vindt u daarvoor de volgenden “Source”-
instellingen:
Digitale ingang sluist een inputsignaal op de digitale ingang rechtstreeks en zonder
verlies door naar de digitale uitgang.
Analoge ingang geeft het signaal van de in het “Opnamevenster” geselecteerde analoge
bron weer.
Wave weergave levert het signaal van een audiosoftware pakket rechtstreeks aan bij de
digitale uitgang. Deze instelling dient te worden geselecteerd om de audiodata of rawdata
zoals een AC-3 of DTS-stream te kunnen overbrengen. Het audiosignaal is “Bit-True”.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, hij moet dus de hele tijd switchen tussen "Line-in" (TV kaart) en "Wave". (Mediaplayer ofzo)

Hm, da's best irri ja.

Aannames zijn fataal.

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47
Misschien moet je eens proberen je terratec kaart te flashen naar bv een audiotrak 7.1 prodigy, van deze drivers heb ik al veel goeds gehoord. Of je digitale uitgang dan nog werkt weet ik echter niet aangezien die audiotrak een coaxverbinding gebruikt, maar ik dacht dat dit ook in te stellen was in de drivers. De tooltjes om dit te doen zwerven op het internet nog wel ergens rond DISCLAIMER "doe dit op eigen risisco, ik ben niet verantwoordelijk als je kaart ineens ontploft ofzo" :) /DISCLAIMER.
Ik heb dit een paar jaar geleden al eens geprobeerd en het was wel leuk om de verschillende (audiotrak, m-audio) drivers eens uit te testen naast die van terratec. Vooral directwire van audiotrak is zeer mooi. Maar uiteindelijk heb ik em terug naar een terratec geflashd aangezien hij nu dedicated in een htpc z'n werk doet en ik alleen gebruik maak van de analoge uitgangen.
Hardwarematig is de kaart zeker niet waardeloos maar bij terratec heb ik wel het gevoel dat de drivers de boel een beetje tegenhouden.

PS als het omflashen niet zou mogen of niet zou passen in de forumpolicy negeer dan gewoon deze post :), ik ben niet op zoek naar een discussie rond legaliteit.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Bylie schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:45:
Misschien moet je eens proberen je terratec kaart te flashen naar bv een audiotrak 7.1 prodigy, van deze drivers heb ik al veel goeds gehoord. Of je digitale uitgang dan nog werkt weet ik echter niet aangezien die audiotrak een coaxverbinding gebruikt, maar ik dacht dat dit ook in te stellen was in de drivers. De tooltjes om dit te doen zwerven op het internet nog wel ergens rond DISCLAIMER "doe dit op eigen risisco, ik ben niet verantwoordelijk als je kaart ineens ontploft ofzo" :) /DISCLAIMER.
Ik heb dit een paar jaar geleden al eens geprobeerd en het was wel leuk om de verschillende (audiotrak, m-audio) drivers eens uit te testen naast die van terratec. Vooral directwire van audiotrak is zeer mooi. Maar uiteindelijk heb ik em terug naar een terratec geflashd aangezien hij nu dedicated in een htpc z'n werk doet en ik alleen gebruik maak van de analoge uitgangen.
Hardwarematig is de kaart zeker niet waardeloos maar bij terratec heb ik wel het gevoel dat de drivers de boel een beetje tegenhouden.

PS als het omflashen niet zou mogen of niet zou passen in de forumpolicy negeer dan gewoon deze post :), ik ben niet op zoek naar een discussie rond legaliteit.
omflashen heb ik persoonlijk niet echt problemen mee :) tooltjes ook gevonden ondertussen maar natuurlijk is het weer in DOS te doen en laat ik nu all jaren geen floppy drive meer hebben... dat word weer bootable usb stickie bouwen dus.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

WhiteDog schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 00:00:
[...]

omflashen heb ik persoonlijk niet echt problemen mee :) tooltjes ook gevonden ondertussen maar natuurlijk is het weer in DOS te doen en laat ik nu all jaren geen floppy drive meer hebben... dat word weer bootable usb stickie bouwen dus.
Of bootable cd maken.

Groetjes, FaceDown.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Heb je geen Cd 1/2 in? ik heb hier een Terratec dmx 6fire 24/96 en eigenlijk exact hetzelfde euvel, heb daarom ipv de aux de cd ingang gebruikt en dat werkt wel :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Heb m vannacht nog geflasht naar de prodigy 7.1 en dat ging al een stuk beter. wave en-line-in tegelijk was geen probleem. Had alleen last van volgende zaken:
- geluid was stiller
- dolby naar men receiver toe was nog veel stiller of helemaal geen geluid. Kreeg ook geen [D] Digital logo op men receiver als ik iets met dolby speelde (wat men audigy 2 dus wel deed).

Word dus nog beetje prullen vanavond :(

Noodoplossing is men audigy 2 bay omgekeerd inbouwen en de optical kabel er achteraan laten uitkomen :P

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Chiron schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:33:
Heb je geen Cd 1/2 in? ik heb hier een Terratec dmx 6fire 24/96 en eigenlijk exact hetzelfde euvel, heb daarom ipv de aux de cd ingang gebruikt en dat werkt wel :)
is nog een oud tv kaartje en die heeft nog geen aux, alleen extern kabeltje. In men andere pc zit wel een nieuwere tv kaart met aux intern. Kan het altijd is proberen en dan eventueel een dual tuner kaart halen voor men htpc...

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Heb het maar anders opgelost, ben gewoon een PVR500 Dual Tuner gaan halen. die stuurt zen geluid over PCI en dat komt dus gewoon in de Wave stroom terecht. Kan ik meteen ook timeshiften en recorden tegelijk :P

Hoop dat Creative ooit een keer met brackets of uitgangen op de kaart zelf komt. Zo moeilijk is dat nou toch niet..
Pagina: 1