Toon posts:

Nikon, Konica-minolta, Olympus of toch Canon?

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het overwegen een nieuwe spiegelreflex te kopen, maar loop constant tegen het feit aan dat ik gewoonweg niet kan kiezen tussen onderstaande merken.

Ik heb zo'n beetje alle reviews van deze camera's online gelezen, maar ik kan niet tot een besluit komen, het gaat om de volgende camera's:

Zo heb je bij Nikon de "Nikon D50 Zwart Kit 18-55mm" voor circa: € 600,- (6 MP)
Bij Konica-Minolta de "KM Dynax 5D + 18-70mm" voor circa: € 740,- (6 MP)
Bij Olympus de "Olympus E-500 kit + 14-45mm" voor circa: € 650,- (8 MP)
En bij Canon de "Canon EOS 350D 18-55mm Kit Black" voor circa: € 750,- (8 MP)

Zoals je ziet gaat het in alle gevallen om een body + een standaard objectief.

Is er iemand die mij kan helpen bij het maken van mijn keuze? Of zijn er mensen die een mening over 1 van bovenstaande camera's heeft?
Is bijv. het verschil tussen 6 MP en 8 MP dusdanig, dat je voor 8 moet gaan..?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 22:56 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Aangezien je niet echt aangeeft wat je allemaal precies met de camera wilt gaan doen, is het moeilijk oordelen of je die 6MP of 8MP gaan merken/nodig hebt.
Je praat echter over de aanschaf, alsof je op dit moment al een spiegelreflex hebt, al dan niet analoog. Wat bij mij eerder de doorslag zou geven, is de vraag of je nog objectieven hebt die geschikt zijn om bij een eventuele digitale versie van je huidige camera te gebruiken.

Ik fotografeer op dit moment zelf nog met een analoge Eos 300. Heb er een leuk telelensje bij, maar ik weet dat deze niet geschikt is voor de digitale EOS camera's. Hoef ik dus geen rekening mee te houden als ik een digitale spiegelreflex ga kopen.

Waar ik me dan wel door laat leiden: Natuurlijk voor een deel wel reviews, maar zeker ook door functionaliteit, en handzaamheid. Een camera kan nog zulke goede reviews krijgen, maar als zo'n ding niet lekker werkt, of niet lekker in de hand ligt, hoef ik hem niet te hebben. Dan neem ik eerder genoegen met een wat mindere camera die wel lekker in de hand ligt, en waar wel makkelijk en snel mee te werken is.
Natuurlijk tellen ook de accesoires die je er bij wilt hebben mee.
Aangezien mijn vader al een digitale spiegelreflex van Canon heeft, zal ik eerder geneigd zijn zelf ook een Canon te kopen, zodat we eventuele lenze bijvoorbeeld samen kunnen aanschaffen.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Kom op, een beetje zoeken hier is toch niet teveel gevraagd. Dit vind je nog sneller dan iemand erop kan antwoorden..... Begin hier zou ik zeggen!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je zelf niet kunt kiezen en ze allemaal voor jou voldoen, is er één heel belangrijk punt: de prijs. Ga dan voor de Nikon D50. Dat is sowieso een prima camera, en het is de goedkoopste. Daarnaast is volgens een hoop mensen het meegeleverde objectief beter dan dat wat bijv Canon meelevert.

• Nielsracing
  • Laatst online: 31-01 15:00
HunterPro schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:05:
als je zelf niet kunt kiezen en ze allemaal voor jou voldoen, is er één heel belangrijk punt: de prijs. Ga dan voor de Nikon D50. Dat is sowieso een prima camera, en het is de goedkoopste. Daarnaast is volgens een hoop mensen het meegeleverde objectief beter dan dat wat bijv Canon meelevert.
Daarmee wordt de 18-70 bedoeld...

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Ik ga mee met Hunter pro.
De camera's onderlingen schelen al niet zo gek veel, ze zijn allemaal gerust goed.

De prijs is een rede, maar het berijk van de kitlens zou nu ook mee kunnen tellen. (18-45 is wel een kort berijk waardoor je bijna verplicht word om direct een 2de lens erbij te kopen).
En zeker als je dat gesprijd wil doen... zou de olympus af kunnen vallen.

de keuze tussen 6 of 8 mp? Na, dat is geen keuze dat boeit geheel niet, tenzij je reusachtig grote posters moet afdrukken, maar dan denk ik dat je naar een andere camera gaat kijken... (12Mp?)

Neu, ik zou dan voor prijs gaan en de d50 kopen...

You can either agree with me or be wrong!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Olympus is wel 2x crop, dus 28-90.....

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
olympus heeft een groter bereik omdat het een ander soort lens is volgens mij. je moet x2 tellen en niet x1,5. de minolta 5d heeft beeldstabilisatie en de olympus heeft een stof van de sensor tril functie.

edit: oh, dat wordt net gemeld...
ik twijfel zelf ook tussen deze camera's. heb heel veel goeie dingen over de olympus gehoord, maar daarvoor is de markt in lensen niet zo groot.

[ Voor 32% gewijzigd door tuk217 op 02-03-2006 00:21 ]

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Ok, dat wist ik niet...

Dan zou ik nog voor de nikon gaan... ivm de prijs.

[ Voor 54% gewijzigd door BiG_G op 02-03-2006 01:18 ]

You can either agree with me or be wrong!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Tja is net wat je na de koop er mee wil gaan doen. (zoals BredeP al aangeeft)

Is het een camera voor mooie vakantiekiekjes en verjaardagen dan kan je net zo goed voor de goedkoopste gaan. Want dan is de kans dat je andere lenzen gaat kopen minimaal. (Dus dan is de Olympus met zijn wat grotere lens range en lage prijs een interessant toestel).

Is het een hobby van je en zal je bijna iedere dag foto's gaan maken, dan zijn er andere factoren waar je rekening mee moet gaan houden.

Bijvoorbeeld wat voor lenzen zijn er voor de mount (macro, tele, wideangle etc), wil je die bv 2e hands gaan kopen (van grote merken zijn er meer 2e hands lenzen te koop). Zijn er bepaalde eigenschappen die in in een body moet hebben. Bv de 350D heeft de mogelijkheid om de spiegel alvast weg te klappen voordat de foto wordt genomen (handig als je via een telescoop foto's wil gaan maken van sterren en geen trillingen van het wegklappen van de spiegel kan gebruiken).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:42
Het grootste belang is beschikbare objectieven voor de body die je koopt. Goede objectieven kosten meer dan de body, veel meer. Op het moment dat je de body koopt ben je ingesloten in dat systeem, of het nu canon, nikon, konicasonyminoltaetc of olympus/panasonic heet.

Je begint nu met een instap objectief, waarvan de kwaliteit per merk wat verschilt, maar later wil je mischien meer, en dan zit je vast aan de keuze die je nu doet.

Ofwel: kijk naar welke objectieven er per merk te koop zijn, en wat je aanspreekt. Baseer daar je keuze op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hier hebben we al een heel mooi topic voor: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml] :) Succes met je keuze.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.