[Win2k] Siemens Gigaset USB WLAN werkt niet, wel onder XP

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52
Ik probeer de Siemens Gigaset USB Adapter 108 uit de KPN Experia Box te installeren op mijn Windows 2000 SP4 PC (specs staan onderaan). De installatie verloopt probleemloos met de KPN CD, maar er wordt geen wireless netwerk gevonden. Dat geldt ook voor een nieuwe driver installatie na:
• verwijderen ZoneAlarm
• installeren VIA Hyperion Pro 4in1 v.504a
• loskoppelen van alle andere USB apparaten (Logitech muis uitgezonderd :+)
• andere USB-poorten
• gebruik van Siemens installatie CD (bijgeleverd), drivers van kpn.com en siemens.nl
• contact met KPN 2e lijn (complimenten voor de kerels die ik daar gesproken heb!)
• uitschakelen van de Wireless Configuration service in Windows
• adapter instellen op mixed-mode, Super G, andere kanalen

Ik krijg netjes een icoontje van de Gigaset WLAN manager (grijs trappetje met rood kruis) en een nieuwe LAN verbinding (Network cable unplugged) na iedere installatie. Wat ik ook probeer, ik krijg geen netwerken te zien als ik 'm laat scannen. Ik weet dat er minimaal 3-6 netwerken gevonden zouden moeten worden, waaronder een onbeveiligde. De lampjes op de adapter branden goed (power aan, WLAN knippert langzaam).

Installeer ik - met de KPN CD - de USB adapter op de WinXP laptop van mijn vriendin, dan werkt alles zonder problemen... De adapter zou dus in orde moeten zijn.

Relevante specs:
• Windows 2000 SP4 (volledige compleet volgens Windows Update)
• AMD Thunderbird 1200 (niet OC'd)
• A7V133 mobo (Apollo KT133A chipset als ik me niet vergis)
• BIOS is zo up-to-date mogelijk (versie 1.09 ofzo)
• Zowel onboard USB als USB HUB met eigen power supply (via molex)

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen... Iemand een goede suggestie om dit alsnog aan de praat te krijgen? Of wordt het een PCI WLan kaartje kopen als laatste redmiddel? De support van Siemens heb ik gisteren gemaild, maar nog geen antwoord.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Hallo,

gezien het feit dat je al heel veel geprobeerd hebt, hier een aantal suggesties:

- ben je op de Windows 2000 PC ingelogd als administrator tijdens de installatie ?
- bij de installatie van de USB adapter moet je eerst de software installeren en de USB adapter pas aansluiten wanneer de software erom vraagt, ik neem aan dat je de adapter op deze manier hebt geinstalleerd ?
- de Expedia doet (uit veiligheidsoverwegingen) geen broadcasts van de SSID, heb je deze handmatig ingesteld op de Windows 2000 PC ?
- welke driver software gebruik je (welke taal) ? je zou eens de Engelse of Duitse versie kunnen proberen, wellicht dat er verschillen in zitten (hier de link naar de driver download pagina)

• Reptile209
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 09:13:
Hallo,

gezien het feit dat je al heel veel geprobeerd hebt, hier een aantal suggesties:

- ben je op de Windows 2000 PC ingelogd als administrator tijdens de installatie ?
Yep, anders doet de install het (volgens de handleiding) ook niet
- bij de installatie van de USB adapter moet je eerst de software installeren en de USB adapter pas aansluiten wanneer de software erom vraagt, ik neem aan dat je de adapter op deze manier hebt geinstalleerd ?
Uiteraard :). En bij het proberen van een andere driver eerst de oude verwijderd, reboot (zonder adapter) en op nieuw installeren.
- de Expedia doet (uit veiligheidsoverwegingen) geen broadcasts van de SSID, heb je deze handmatig ingesteld op de Windows 2000 PC ?
Klopt, maar ook de onbeveiligde netwerken hier uit de straat en andere SSID's krijg ik niet te zien. Op de XP laptop verschijnen er dus 3 tot 6 bij de beschikbare netwerken.
- welke driver software gebruik je (welke taal) ? je zou eens de Engelse of Duitse versie kunnen proberen, wellicht dat er verschillen in zitten (hier de link naar de driver download pagina)
Zowel de Engelse als de Nederlandse geprobeerd.

Dank je wel voor het meedenken, maar geen koelkast gewonnen :).

• Reptile209
Kuch... niemand? Siemens reageert ook nog steeds niet :z

Verwijderd

Hallo,

ik heb de handleiding van de Experia Box niet voor me, maar volgens mij is er ergens een optie ´Mac adres beveiliging´ of ´Mac adres registratie´, probeer deze uit te zetten, en kijk of dat een verschil maakt.

• Reptile209
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 23:52:
Hallo,

ik heb de handleiding van de Experia Box niet voor me, maar volgens mij is er ergens een optie ´Mac adres beveiliging´ of ´Mac adres registratie´, probeer deze uit te zetten, en kijk of dat een verschil maakt.
Die optie is er, maar staat al uit.Bovendien zou ik de netwerken dan gewoon moeten kunnen zien/scannen lijkt me.

Verwijderd

Hallo,

ik heb op een Duitse forumsite iemand gevonden die hetzlefde probleem had, met de volgende combinatie van settings kreeg deze persoon het aan de praat:

- schakel SuperG uit
- schakel DHCP overal in
- schakel MAC adres beveiliging uit
- gebruik WEP i.p.v. WAP

Zou je dit kunnen proberen ?

• Reptile209
Heb ik allemaal gaandeweg al gedaan :):
- MAC filtering staat default uit op de Experia.
- SuperG verdacht ik ook van mogelijke problemen, maar op mixed mode of zelfs alleen 802.11b geen verschil.
- DHCP stond al aan (er wordt geen netwerk gevonden, DHCP is pas een stap later als de wireless link al is opgebouwd).
- En hij stond al op WEP in plaats van WPA als mogelijke oplossing van de 2e lijn KPN (maar hier geldt hetzelfde argument als bij DHCP).

Ik heb het inmiddels opgegeven. Ik denk dat het òf in mijn VIA chipset/mobo zit (hoewel de USB-hub een eigen voedingskabeltje heeft en dat zou moeten omzeilen), òf dat het een PCI kaart is die de boel vernaggelt (maar ik heb geen zin om dat te gaan testen) òf dat het iets is met mijn Win2k, al dan niet in combinatie met andere software die ik nog niet bedacht heb. Herinstall begin ik effe niet aan, be druk zat.
Ik ben nu wireless met een Sweex 54MBit PCI kaartje, werkt als een zonnetje :). Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Pagina: 1