Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Boot virus op usb device

Pagina: 1
Acties:

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:04
Goedenavond,

Ik heb vandaag, zonder er bewust van te zijn, een 5 jaar oude opstartdiskette gebruikt om een harddisk te partioneren. Echter, bevatte deze een boot virus, namelijk de NYB variant, uit 1995. Er was een usb device aangekoppeld, een 2,5" externe harddisk van lacie (80gb). Daar heeft het virus zich nu op genesteld, telkens als ik de device aankoppel krijg een waarschuwing dat het virus er is, in bestand "2", maar hij kan hem niet verwijderen.

Hoe kan dit virus nou op mn usb device komen? En belangrijker, hoe krijg ik hem er vanaf? Volgends mij voldoet het terugzetten van het mbr met fdisk /mbr, maar dit gaat natuurlijk niet werken bij een usb device. Naar mijn weten zit het niet op de interne harddisk, hoe kan ik dit 100% zeker weten?

- Niels.

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-11 21:47
Nielsvr schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:09:
Goedenavond,

Ik heb vandaag, zonder er bewust van te zijn, een 5 jaar oude opstartdiskette gebruikt om een harddisk te partioneren. Echter, bevatte deze een boot virus, namelijk de NYB variant, uit 1995. Er was een usb device aangekoppeld, een 2,5" externe harddisk van lacie (80gb). Daar heeft het virus zich nu op genesteld, telkens als ik de device aankoppel krijg een waarschuwing dat het virus er is, in bestand "2", maar hij kan hem niet verwijderen.

Hoe kan dit virus nou op mn usb device komen? En belangrijker, hoe krijg ik hem er vanaf? Volgends mij voldoet het terugzetten van het mbr met fdisk /mbr, maar dit gaat natuurlijk niet werken bij een usb device. Naar mijn weten zit het niet op de interne harddisk, hoe kan ik dit 100% zeker weten?

- Niels.
Scan je usb device op virussen?

• Nielsvr
Luukieeee schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 15:42:
[...]

Scan je usb device op virussen?
Lees mijn bericht,
als ik de device aankoppel krijg een waarschuwing dat het virus er is, in bestand "2", maar hij kan hem niet verwijderen.
Ik heb hem gescanned, en geformateerd binnen windows xp, bijde zonder resultaat. Hij kan niet verwijderd worden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:34
Anders moet je even een knoppix CD gebruiken, die krijgt alles weg (toch?)

De commando's enzo daarvoor weet ik niet, maar het moet er vast wel mee lukken.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gewoon fdisk/mbr, zit gewoon een harddisk in (je kan er bvb ook windows opzetten, of linux)

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
Of als je een error krijgt dat het bestand in gebruik is even zo'n 'unlocker' gebruiken. Dan zou het ook moeten lukken!

• Nielsvr
Zie fdisk maar een usb drive te laten herkennen... Werkt hier iig niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielsvr op 02-03-2006 19:14 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Als KillDisk je USB-chip ondersteund van je moederbord, dan zou je hem in princiepe daarmee ook schoon kunnen vegen.
Daarna effe in Windows een partitie aanmaken en zou weer moeten werken.

• Nielsvr
Shaggy_NL schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 19:15:
Als KillDisk je USB-chip ondersteund van je moederbord, dan zou je hem in princiepe daarmee ook schoon kunnen vegen.
Daarna effe in Windows een partitie aanmaken en zou weer moeten werken.
Bedankt, ik ga het zo of morgen proberen. Heb hier 2 systemen waar ik het op kan proberen, dus hopen dat het lukt! Zo niet, dan meld ik het wel. Bedankt iig!

Verwijderd

Sh*t, hij is me net voor.

Dan ter aanvulling.

Je kunt een schone freeware ISO downloaden vanaf hun site. Daarmee zou je je USB stick kunnen zerofillen, maar dat weet ik niet zeker (BIOS afhankelijk?!). Wat wel kan is je hele harddisk schonnvegen en zorgen dat je het virus isoleert met een goede virusscanner in een 100% schone omgeving.

Dergelijke ongijn had ik dus ook gehad en een complete zero fill vanaf een absoluut schone bootcd had alles opgelost:
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:25:
Nou mensen, jullie geloven het niet, maar het beestje draait weer als vanouds. Wat is er allemaal gebeurt en wat heb ik dan gedaan? Dat zal ik uitleggen.

Mijn collega belde gisteravond om mij een fijne kerst toe te wensen en een prettig nieuwjaar. Hij maakte even later een geintje van "wens behalve je vriendin ook maar je trouwe computer een prettige kerst toe". Ik hapte daar subiet op in en vertelde mijn verhaal uitvoerig.
Ik heb vervolgens nog laat in de avond een CD opgehaald met recoverytools van Active Killdisk bij hem (5 km is goed te doen). Daarna vanochtend de 'kapotte' harddisk er weer aangehangen en geboot vanaf die CD. Ik heb even de sectorviewer geopend en zag dat er achter de MBR iets stond wat daar niet hoort te staan. Zelfs op sector 64 (het BPB en bij NTFS de $boot sector) stond data die er niet thuishoorde. Iets heeft dus de harddisk overschreven met 128 sectoren. In deze data zat geen zichtbare tekst wat bij $boot wél het geval is. Door dit geintje is waarschijnlijk heel de harddisk overstuur geweest en heeft mijn systeem ingegrepen of mij virusscanner heeft het systeem gereset, dat weet ik dus niet.
De enigste schuldige kan zijn Utorrent. Ik kreeg laatst een "Merry Christmas popup" in Utorrent en 1 minuut later was het reboot. Ik dacht weer te goedgelovig dat dit een beleeft bericht van het programma zelf was. Zeker weten doe ik niets, maar mijn zintuigen vertellen mij dat dit geen vriendelijke boodschap was. Ik gebruik geen torrentclients meer als het zo moet.

• Nielsvr
Het heeft voor zover ik nu zie gewerkt!! Geen waarschuwingen meer gehad :) Bedankt allemaal! _/-\o_
Pagina: 1