Toon posts:

verwijderen coating crt monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Weet iemand hoe je de coating van een CRT scherm kan verwijderen? Hier staat er 1 die zwaar is gehavend na, denk ik, een foutieve reiningsbeurt. :'(

Greetz,

Teus

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De foutieve reinigingsbeurt verder afmaken? Dan is je coating wel weg hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Waarmee de eerste "reiniging" is gedaan weet ik niet. Via google kwam ik op de tip om ovenspray van Muscle te gebruiken. Dat spul heeft idd een vernietigend effect op de coating, maar niet voldoende, er komen alleen maar meer strepen op. Wat ik zoek moet dus net wat krachtiger zijn als Muscle.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 10:55
Glassex al geprobeerd? Misschien is dat wel "vernietigend" genoeg. SumaGrill is ook agressief spul voor de grill/oven (ook corrosief dus wel opletten tijdens het gebruik!).

Maar kon je verder geen tips vinden op internet van andere mensen die hetzelfde hebben geprobeerd/gedaan.

• boss1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-07-2023
brandspiritus mischien wel puur gebruiken???

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Iets als zilverpoets zal waarschijnlijk wel gaan werken, dat is namelijk heel fijn schurend, maar de krassen die je daarmee trekt zijn te klein voor het blote oog om te zien.

(Dit is ook de truuk om spiegelzonnebrillen minder hard te laten spiegelen bijvoorbeeld.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:30:
Hoi,

Weet iemand hoe je de coating van een CRT scherm kan verwijderen? Hier staat er 1 die zwaar is gehavend na, denk ik, een foutieve reiningsbeurt. :'(

Greetz,

Teus
Samsung? sony? wat voor beeldbuis?
Samsung gebruikt gewoon vellen , die ZOU je er dus gewoon af kunnen trekken (monitor demonteren)

Verwijderd

Topicstarter
Frag_lag schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 21:03:
[...]

Samsung? sony? wat voor beeldbuis?
Samsung gebruikt gewoon vellen , die ZOU je er dus gewoon af kunnen trekken (monitor demonteren)
Sorry,had ik even moeten vermelden, het is een iiyama.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-07 10:53

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Ik heb het toendertijd gedaan met Commandant nr 4
Dit is een polijstmiddel om autolak op te poetsen.

Is heel licht schurend en werkt goed, met een half uurtje was de hele coating eraf.
Let wel op, de monitor wordt heel gevoelig voor zonlicht, hij glimt namelijk nogal

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 11:19
WC Eend... daar zit mierenzuur is .. dat werkte bij mij best goed :P

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Probeer het eens met pure alcohol. Je kan het zo bij de drogist halen. Je moet wel hard poetsen en je doekje wordt wel zwart maar het gaat er af!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

nljagfan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:24:
Probeer het eens met pure alcohol. Je kan het zo bij de drogist halen. Je moet wel hard poetsen en je doekje wordt wel zwart maar het gaat er af!
Wat je dan aan het doen bent is aanslag verwijderen. (Of het doekje wrijft/schuurt de coating stuk.) Maar in dit geval moet de coating zelf eraf.

Alcohol zelf, hoe puur ook, tast de anti reflectielaag niet aan, want het is niet agressief genoeg om de dunne metaalfilm aan te tasten. De oplosbaarheid van metaal in alcohol is nog minder dan water zelfs.

[ Voor 5% gewijzigd door JumpStart op 02-03-2006 10:41 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Hey,

Ik heb het laatst, op aanraden van een collega, met staalfix gedaan.
Was er zo af.. :)

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:06

dodo79

witte dikke tonnie

JumpStart schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:33:
[...]

Wat je dan aan het doen bent is aanslag verwijderen. (Of het doekje wrijft/schuurt de coating stuk.) Maar in dit geval moet de coating zelf eraf.

Alcohol zelf, hoe puur ook, tast de anti reflectielaag niet aan, want het is niet agressief genoeg om de dunne metaalfilm aan te tasten. De oplosbaarheid van metaal in alcohol is nog minder dan water zelfs.
helaas, alcohol tast de antireflex laag WEL aan.
Ik heb al genoeg mensen gezien die zo van hun crt een prachtige spiegel hadden gemaakt.

omdat het kan!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

dodo79 schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 11:34:
[...]

helaas, alcohol tast de antireflex laag WEL aan.
Ik heb al genoeg mensen gezien die zo van hun crt een prachtige spiegel hadden gemaakt.
Laat ik het zo stellen: Een goede antireflectie coating, eentje op basis van opgedampte metaallagen, krijg je niet kapot met pure alcohol, dat kan scheikundig gezien niet.

Een zachte doek met 97% ethanol en niet te hard drukken beschadigt de metalen anti-reflectiecoating van iiyama in ieder geval niet. Ik demonstreer het voor je als je langs zou willen komen.

Wat wèl kan, en helaas ook wel eens gebeurt, is dat je door dusdanig hard poetsen, en vuil dat je daardoor meepakt, de antireflectielaag kapotveegt. Maar dat zou ook gebeuren als je water en zeep gebruikt in plaats van pure alcohol.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:55:
Hey,

Ik heb het laatst, op aanraden van een collega, met staalfix gedaan.
Was er zo af.. :)
:) :) :) GRANIOOS!! Staalfix was de tip voor mij!! Vorlon66 Je bent een held _/-\o_

Het werk was gepiept in nog geen half uurtje.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

On that note, alle polijstmiddelen zullen wel volstaan, staalfix, zilverpoets, vul maar in :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 16:32:
[...]

:) :) :) GRANIOOS!! Staalfix was de tip voor mij!! Vorlon66 Je bent een held _/-\o_

Het werk was gepiept in nog geen half uurtje.
Mooi man! ;)

Verwijderd

JumpStart schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 17:41:
On that note, alle polijstmiddelen zullen wel volstaan, staalfix, zilverpoets, vul maar in :)
Zilver- en koperpoets gaan niet echt vlot en wasbenzine en alcohol al helemaal niet; ik stond er zelf ook van te kijken hoe snel het ging met Staalfix....

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:01:
[...]

Zilver- en koperpoets gaan niet echt vlot en wasbenzine en alcohol al helemaal niet; ik stond er zelf ook van te kijken hoe snel het ging met Staalfix....
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen. :Y) Staal is harder dan koper of zilver, dus wat er in staalpoets zit is uiteraard harder schuurmiddel dan koperpoets en zilverpoets.

En wasbenzine en alcohol zijn scheikundig gezien inert als het aankomt op metaal coatings, dat is ook best wel een no-brainer. Oh verrek, de topicstarter heeft het al voor elkaar dus waar hebben we het nog over? :+

Verwijderd

Topicstarter
JumpStart schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 20:07:
[...]

En wasbenzine en alcohol zijn scheikundig gezien inert als het aankomt op metaal coatings, dat is ook best wel een no-brainer. Oh verrek, de topicstarter heeft het al voor elkaar dus waar hebben we het nog over? :+
idd, maar ik wil de rest ook nog wel ff bedanken voor het meedenken, dus bij deze, bedankt allemaal. :)
Pagina: 1