Linksys wag54gx2 i.c.m. surfsnel adsl 2+

Pagina: 1
Acties:

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Al enkele maanden maak ik naar tevredenheid gebruik van een Linksys Wag54gx2 (ADSL 2+ modem, router, AP combi) in combinatie met het volgende abonnement:

Abonnement: "SurfSnel ADSL 2+ Doorgroei Plus" of de nieuwe naam "SurfSnel ADSl 2+ Mars"
Orgineel modem: copperjet 816-2p
Vervangend modem: Linksys Wag54gx2 (firmware v1.0.01)

Het surfsnel abonnement maakt gebruik van het bbned netwerk met de volgende instellingen.
Encapsulation: RFC 2364 PPPoA
Multiplexing: VC
QOS: UBR
VPI: 0
VCI: 35
PAP authenticatie:
username: username@dsl.inter.nl.net
Password: password

Voorheen werkte dit prima in combinatie met met mijn Linksys wag54gx2. Nu is er echter onderhoud gepleegd aan het bbned netwerk en krijgt mijn modem sindsdien geen IP adres meer. Er wordt nog wel een dsl verbinding opgebouwd maar geen IP connectie.
Met de copperjet krijg ik met precies dezelfde instellingen wel een verbinding. Mijn conclusie is dus dat het niet ligt aan de instellingen van de verbinding. De linksys staat niet op de supported hardware lijst van bbned, omdat het voorheen echter wel gewerkt heeft moet het in theorie nu ook weer werken. Daarnaast voldoet de linksys aan de adsl 2+ standaard en neem ik aan dat ze bij bbned ook gebruik maken van deze standaard.
Om het probleem te verhelpen heb ik contact gehad met zowel surfsneladsl als linksys. Zoals verwacht kan surfsnel adsl alleen support geven op hun eigen modem.. dus deze vlieger gaat niet op. Echter hebben ze wel aangegeven dat het in princiepe ook met het linksys modem zou moeten werken.
Bij Linksys kunnen ze me ook niet verder helpen. Het koste me al te veel moeite om aan hun verstand te peuteren dat bbned schijnbaar ook PPPoA verbindingen heeft en niet alleen bridged verbindingen wat normaal gesproken het geval is. Er is ook geen andere firmware en ik kreeg het advies het modem toch maar op bridged modes te zetten met een statisch IP adres wat uiteraard niet werkt om dat het modem zich moet authenticeren.

Ik zie zelf geen mogelijkheden meer de linksys nog te gebruiken wat ik erg jammer vind. Vooral vanwege het erg goede AP.
Ik begrijp niet waarom dit modem niet langer wil samenwerken met de ADSL verbinding van surfsneladsl/bbned. Misschien dat iemand mij hier iets zinnigs over kan vertellen of misschien zelfs wel een oplossing heeft.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Master_Egg schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:39:
Al enkele maanden maak ik naar tevredenheid gebruik van een Linksys Wag54gx2 (ADSL 2+ modem, router, AP combi) in combinatie met het volgende abonnement:

Abonnement: "SurfSnel ADSL 2+ Doorgroei Plus" of de nieuwe naam "SurfSnel ADSl 2+ Mars"
Orgineel modem: copperjet 816-2p
Vervangend modem: Linksys Wag54gx2 (firmware v1.0.01)

Het surfsnel abonnement maakt gebruik van het bbned netwerk met de volgende instellingen.
Encapsulation: RFC 2364 PPPoA
Multiplexing: VC
QOS: UBR
VPI: 0
VCI: 35
PAP authenticatie:
username: username@dsl.inter.nl.net
Password: password
VC is fout, moet LLC zijn.
Voorheen werkte dit prima in combinatie met met mijn Linksys wag54gx2. Nu is er echter onderhoud gepleegd aan het bbned netwerk en krijgt mijn modem sindsdien geen IP adres meer. Er wordt nog wel een dsl verbinding opgebouwd maar geen IP connectie.
Of een instelling, of een netwerk verandering waar dit modem niet goed mee omgaat.
Met de copperjet krijg ik met precies dezelfde instellingen wel een verbinding. Mijn conclusie is dus dat het niet ligt aan de instellingen van de verbinding. De linksys staat niet op de supported hardware lijst van bbned, omdat het voorheen echter wel gewerkt heeft moet het in theorie nu ook weer werken. Daarnaast voldoet de linksys aan de adsl 2+ standaard en neem ik aan dat ze bij bbned ook gebruik maken van deze standaard.
ADSL2+ standaard zegt alleen iets over het intrainen van de lijn. Overige functionaliteiten als de encapsulatie en andere gebruikte instellingen en tunnels (PPPo*) is allemaal compleet los van die standaard en een functie die je modem/linksys heeft geimplementeerd. Wel zijn dat andere standaarden (RFC's) natuurlijk.
Om het probleem te verhelpen heb ik contact gehad met zowel surfsneladsl als linksys. Zoals verwacht kan surfsnel adsl alleen support geven op hun eigen modem.. dus deze vlieger gaat niet op. Echter hebben ze wel aangegeven dat het in princiepe ook met het linksys modem zou moeten werken.
Bij Linksys kunnen ze me ook niet verder helpen. Het koste me al te veel moeite om aan hun verstand te peuteren dat bbned schijnbaar ook PPPoA verbindingen heeft en niet alleen bridged verbindingen wat normaal gesproken het geval is. Er is ook geen andere firmware en ik kreeg het advies het modem toch maar op bridged modes te zetten met een statisch IP adres wat uiteraard niet werkt om dat het modem zich moet authenticeren.

Ik zie zelf geen mogelijkheden meer de linksys nog te gebruiken wat ik erg jammer vind. Vooral vanwege het erg goede AP.
Ik begrijp niet waarom dit modem niet langer wil samenwerken met de ADSL verbinding van surfsneladsl/bbned. Misschien dat iemand mij hier iets zinnigs over kan vertellen of misschien zelfs wel een oplossing heeft.
Succes, misschien is het alleen de VC(mux) naar LLC zetten. Wellicht moet Linksys aan de bak om je te helpen dit op te lossen met nieuwe firmware.

[ Voor 99% gewijzigd door bjck op 01-03-2006 17:55 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

kloon het mac adres van de copperjet 816-2p in het andere modem: Linksys Wag54gx2
waarschijnlijk hebben ze beveiling strakker gezet?
Ik las nergens dat je dat al gedaan hebt. Chello beveiligt al jaren zo (op de meeste plaatsen).

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:36

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Hoi mensen,

thx voor jullie input... het heeft dan wel niet tot de juiste oplossing geleid, maar het hele zaakje werkt wel weer. :D
Na het nog "100" keer keer klooien, resetten en het weer op nieuw aansluiten van het adsl modem werkt het opeens weer met de bovenstaande instelling. Vraag me niet hoe het komt maar schijnbaar waren de bitjes en de bytjes welke voor mijn PPPoA connectie moesten zorgen ff siësta aan het houden. :?
De multiplexing mode is ieg wel degelijk VC (virtual circuit) en niet LLC (logical link control). Ben wel benieuwd waarom je dacht dat het LLC was en niet VC. Werkt bbned normaal gesproken met LLC?
Eindresultaat is ieg positief :D ik kan weer inetten via mijn linksys.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
BBned verbindingen zijn normaal altijd LLC inderdaad, maar door de PPPoA opzet van Internlnet voor surfsnel zou het best wel eens VC kunnen zijn inderdaad.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:13

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Hmmm ik heb dus precies het zelfde probleem :S
werkt nog steeds niet.

Master_Egg zou je mij je config willen mailen van je linksys zodat ik die in mijn wag54gx2 kan zetten.
email is h.aarts(at)gmail(dot)com

ik wil ook wel weer een werkende linksys hebben :(

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-02 16:31

TJR

Ik had hetzelfde probleem, eerst een half jaar probleemloos internet via BBNed, vervolgens kreeg mij modem na een reboot geen ip meer. Blijkt dat het automatisch detecten van het virtual circuit (VPI en VCI) niet meer werkt, het detect nog wel de goede waarden (ook te zien onder status) maar op één of andere manier werkt dit niet meer. Het autodecten disablen was voor mij de oplossing.
Pagina: 1