Debian install handmatig packages kiezen, welke?

Pagina: 1
Acties:

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 14:35

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Gister heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik Debian 3.1 geinstalleerd.

Tijdens de installatie aangekomen bij de vraag wat ik wil installeren:

Mail Server
Desktop system
nog 3 /4 opties

gekozen voor handmatige keuze.

Nu krijg je een lijst met honderden zoniet duizenden packages. Hier raakte ik een beetje de kluts kwijt, moet je nu echt die hele lijst door voordat je weet wat je wilt installeren. Kost erg veel tijd.

Ten einde raad ben ik opnieuw gaan installeren en heb ik desktop aangevinkt en ben zo verder gegaan. Dit leidt er wel toe dat Debian wordt geinstalleerd met een desktop waar je dan fijn mee kunt werken, echter krijg je ook weer een hoop overbodige packages op je systeem (die je evt. kun uninstallen).

Wat is nu de beste manier om Debian te installeren met het oog op packages?

1) Handmatig de hele lijst doorlopen
2) Desktop (of meerdere) kiezen en daarna verwijderen wat je niet wilt
3) iets anders, nl....

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een andere methode lijkt me nog beter:
Je kunt ook gewoon alleen het basis spul installeren zodat je gewoon enkel CLI hebt en verder eigenlijk niets.En vervolgens zelf je dingen gaan installeren met apt-get.
Dus eerst zorgen dat je een kaal CLI systeem hebt en zo verder uitbreiden. (Is verder ook precies wat je bij Gentoo doet, dat gebruik ik nu). Zo zou je nadat je de CLI hebt en je netwerk+internet werkt met apt loggers en een cron kunnen installeren en dan door naar X en vervolgens je desktop enviroment of window manager en dan met je geluid aan de slag gaan en zo de boel steeds verder stap voor stap uitbreiden.
Als je namelijk niet bekend met Linux weet je namelijk ook niet wat je allemaal nodig hebt, erg logisch eigenlijk. En van de boel stap-voor-stap opbouwen leer je ook dingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 01-03-2006 17:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO anders:

Installeren zonder extra packages via dselect of debconf. Dan kom je uit op een kale command prompt na install.

En dan via apt-get alles wat je echt zelf nodig hebt binnenhalen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn aangezien Debian de dependancies voor je afhandelt: als je bijvoorbeeld wmaker (Windowmaker) apt-get, dan krijg je er automatisch X en motif bij. Idem voor je mailserver.

Zo weet je zeker dat je niets overbodigs binnenhaalt :)

Oslik blyat! Oslik!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Nou, dan ga ik het op die manier maar eens doen. Kale install en dan eens Gnome via apt :D.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

het ligt er aan hoe veel HD ruimte je hebt en wat voor processor.
als je over de 10Gig hd hebt maakt het niet veel meer uit.

gnu/Linux gaat echt niet trager werken als je bijvoorbeeld gnome en kde hebt geinstalleert.
en wil je later bijvoorbeeld gnome verwijderen. duik je op irc. irc.freenode.org of irc.debian.org (zelfde)
join je het kanaal #debian en vraag je aan de bot dpkg "remove gnome". De bot verteld dan precies wat je moet doen.

>.< >.< >.< >.<

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
O ruimte heb ik genoeg. ik hou alleen niet overbodige software. Tnx voor het irc kanaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

evaarties schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 09:23:
Nou, dan ga ik het op die manier maar eens doen. Kale install en dan eens Gnome via apt :D.
Juist met de gnome/kde metapackages moet je oppassen als je het kaal wilt houden :o

Bij mijn eerste Gentoo install ook die fout gemaakt, emerge gnome gedaan. Toen het bijna 24u later uitgecompileerd was (Gentoo op niet al te krachtige bak :z ), had ik 2 browsers (mozilla, galeon), 3 email progs (evolution, mozilla en nog eentje) enz enz... :X - bij Debian hoef je niet bang te zijn dat hij 24u bezig is, eerder 24 minuten, maar de risico op troep is vergelijkbaar.

Uit m'n hoofd weet ik niet precies wat je bij Debian binnenhaalt als je apt-get install gnome doet, maar controleer wel wat de dependencies zijn van 'gnome'. Zie je dan een relatief bescheiden lijstje van gtk en wat libs enzo, dan valt het mee, maar zodra je dingen als mozilla en evolution ertussen ziet staan weet je hoe laat het is :z

Oslik blyat! Oslik!

• evaarties

evaarties

Powerball @ 12.582

Topicstarter
Ik heb al gevonden dat je gnomebase moet gebruiken :D

Alleen kan ik weer opnieuw beginnen, de testing release gaat al een maandje naar beta2, daardoor zijn de images niet compleet mbt package afhankelijkheden.
Pagina: 1