Onlangs heb ik het plan opgevat een nieuw systeem te bouwen. Momenteel werk ik met een Dell Dimension 8400 (prima machine) waarop ik MCE heb draaien maar die tevens dient als werkplek. Deze staat dan ook in mijn werkkamer. Voor m'n werk ben ik vaak bezig met diverse backend servers die ik op de Dell draai in diverse virtual machines (VMware).
In de woonkamer heb ik een 42"plasma monitor (zonder tv tuner dus). Hiervoor zal de nieuwe MCE machine ingezet gaan worden.
Nu was mijn idee om deze MCE dusdanig krachtig te bouwen dat ik er een tien a vijftien virtual machines op kan draaien. De vm's kan ik benaderen via RDP danwel gewoon over het netwerk.
Helaas zit ik al jaren niet meer in de hardware wereld en kan ik alleen maar gissen welke componenten prettig samen werken. Vandaar dat ik jullie raadpleeg.
Voor de nieuwe machine heb ik de volgende componenten in gedachte:
mCubed MFX Media PC case
Intel Pentium Extreme Edition (60nano variant, 9xx serie)
Asus P5AS2E Premium mobo
nVidia GeForce EN 7800GT Top silent 256mb
Kingston DDR2 2Gb PC4300 CL4 (2x dus 4Gb)
Hauppauge WinTV PVR 500MCE
Daarnaast twee Seagate Barracuda 360Gb SATA's en een WD raptor 36Gb 10k voor het OS.
Het idee achter deze setup: hoe meer geheugen, hoe meer virtual machines en een Pentium XE om voldoende vermogen te hebben. Het zal zelden voorkomen dat ik zowel tv kijk als de VM's gebruik. Ik zit ofwel op kantoor ofwel voor de tv maar de VM's blijven wel draaien.
De HD's bieden voldoende ruimte om zowel een 150 uur video kwijt te kunnen als zo'n 15Gb per virtual machine.
Natuurlijk zou ik ook kunnen kiezen voor twee of meer losse machines (voor hetzelfde geld) maar dat kost ook meer energie en ruimte en dergelijke.
Laatste vraag: in hoeverre is dit volledig passief te koelen?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Psioneer
In de woonkamer heb ik een 42"plasma monitor (zonder tv tuner dus). Hiervoor zal de nieuwe MCE machine ingezet gaan worden.
Nu was mijn idee om deze MCE dusdanig krachtig te bouwen dat ik er een tien a vijftien virtual machines op kan draaien. De vm's kan ik benaderen via RDP danwel gewoon over het netwerk.
Helaas zit ik al jaren niet meer in de hardware wereld en kan ik alleen maar gissen welke componenten prettig samen werken. Vandaar dat ik jullie raadpleeg.
Voor de nieuwe machine heb ik de volgende componenten in gedachte:
mCubed MFX Media PC case
Intel Pentium Extreme Edition (60nano variant, 9xx serie)
Asus P5AS2E Premium mobo
nVidia GeForce EN 7800GT Top silent 256mb
Kingston DDR2 2Gb PC4300 CL4 (2x dus 4Gb)
Hauppauge WinTV PVR 500MCE
Daarnaast twee Seagate Barracuda 360Gb SATA's en een WD raptor 36Gb 10k voor het OS.
Het idee achter deze setup: hoe meer geheugen, hoe meer virtual machines en een Pentium XE om voldoende vermogen te hebben. Het zal zelden voorkomen dat ik zowel tv kijk als de VM's gebruik. Ik zit ofwel op kantoor ofwel voor de tv maar de VM's blijven wel draaien.
De HD's bieden voldoende ruimte om zowel een 150 uur video kwijt te kunnen als zo'n 15Gb per virtual machine.
Natuurlijk zou ik ook kunnen kiezen voor twee of meer losse machines (voor hetzelfde geld) maar dat kost ook meer energie en ruimte en dergelijke.
Laatste vraag: in hoeverre is dit volledig passief te koelen?
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Psioneer