Beste manier om PC/Hardware schoon te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 00:54
Wat is nu eigenlijk de beste manier om een PC intern schoon te maken (moederbord, kaarten, fans, koelblokken)? Ik heb redelijk wat gegoogled, maar vind nogal tegenstrijdige dingen;

Vrij veel mensen zeggen dat je een bus perslucht moeten gebruiken om het stof te verwijderen. Logisch, alleen er zijn ook mensen die waarschuwen dat stof daardoor juist op plaatsen geduwd word waar het echt niet thuis hoort en dat er door de snelheid van de lucht ook statische lelectriciteit kan ontstaan.

Mij leek het meest logische om te beginnen met stofzuigen, omdat je dan vrij zeker weet dat je stof ook echt weghaald. Maar dan zit je met statische electriciteit van de stofzuiger. Zijn er geen speciale mondstukken voor stofzuigers te koop die anti-statisch zijn en evt op een geaard iets kunnen worden aangesloten?

Maar het meest lastige, waar moet je nu eigenlijk PCB's mee schoonmaken? Aceton is schijnbaar een echte afrader, maar dan blijft er demi-water of alcohol over. Maar demi-water lijkt me niet echt iets waarmee je aanslag (zoals nicotine e,.d.) verwijdert. Zijn er trouwens ook speciale kwastjes voor dit soort zaken te koop? (die anti-statisch zijn en geen haren kwijt raken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 02:31

DinX

Motormuis

Eerst het stof wegblazen met perslucht/compressor. Dat het op plaatsen komt waar het anders niet komt ... boeie, stof zal er toch al zitten, en als het met perslucht wordt weggeblazen zal er altijd meer weggeblazen worden dan er in de plaats komt.

Componenten schoonmaken doe ik met isopropanol. Dat tast niks aan, vervliegt snel, en ontvet enorm goed.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140962

doe het al jaren met een klein schilderskwastje .
en me longinhoud .

nooit geen problemen
maar daarintegen doe ik dit ruim elke maand even nalopen

nooit geen problemen gehad

maar nicotine op je moederbord?
geen ervaring mee.
ja ik rook .maar dit gaat een beetje erg ver neigens zeer zware kettingroker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:13:
Eerst het stof wegblazen met perslucht/compressor. Dat het op plaatsen komt waar het anders niet komt ... boeie, stof zal er toch al zitten, en als het met perslucht wordt weggeblazen zal er altijd meer weggeblazen worden dan er in de plaats komt.

Componenten schoonmaken doe ik met isoropanol. Dat tast niks aan, vervliegt snel, en ontvet enorm goed.
bedoel jij geen isopropanol ??
sopropanol 99%; voor industrieel gebruik;

Voor universele reiniging in de elektronica;
fluxresten, pastaresten, inkt, lichte oliën, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 140962 op 01-03-2006 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 02:31

DinX

Motormuis

Anoniem: 140962 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:14:
maar nicotine op je moederbord?
geen ervaring mee.
ja ik rook .maar dit gaat een beetje erg ver neigens zeer zware kettingroker
Niet onderschatten wat sigaretten aanrichten aan hardware. Ik heb hier eens een pc gehad op het werk, niet te geloven. 1 dikke laag teer op dat moederbord en alles erin. Het plakte gewoon helemaal. Op sommige lpaatsen zag je de sporen niet eens meer door dielaag (+ het stof wat eraan blijft kleven).
Anoniem: 140962 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Typo

Ik bedoelde isopropanol :)
Te krijgen bij elke apotheek.

[ Voor 19% gewijzigd door DinX op 01-03-2006 13:17 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DinX schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:16:
[...]

Niet onderschatten wat sigaretten aanrichten aan hardware. Ik heb hier eens een pc gehad op het werk, niet te geloven. 1 dikke laag teer op dat moederbord en alles erin. Het plakte gewoon helemaal. Op sommige lpaatsen zag je de sporen niet eens meer door dielaag (+ het stof wat eraan blijft kleven).

[...]
.
had ik wel willen zien , :)
wist niet dat nicotine
zo pcb verslaafd was ;P

maar goed voor ik te ver afdwaal
het is dus goed te doen met isopropanol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Ik heb zowel hier als op verschillende websites toch wel disaster stories gelezen over nicotine/teeraanslag (sorry, bedoelde eigenlijk voornamelijk teer in de startpost), zelf nooit ervaring mee gehad, maar omdat ik regelmatig PC's voor vrienden fix leek het me wel handig om te weten wat ik in zo'n geval moet doen. Isopropanol klinkt goed.

Is het trouwens mogelijk dat er op sommige componenten op het moederbord nog reststroom aanwezig is (zoals het geval kan zijn in voedingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Anoniem: 140962 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:16:
[...]

sopropanol 99%; voor industrieel gebruik;

Voor universele reiniging in de elektronica;
fluxresten, pastaresten, inkt, lichte oliën, etc.
Gewoon Alcohol (medicinale bijvoorbeeld, hebben veel mensen wel thuis liggen) is goed genoeg. Neem wel redelijk zuivere alcohol omdat er anders water bij kan zitten.

Verder nooit stofzuigen, heb ik 3 weken geleden wel geleerd toen ik een 256MB geheugen bankje heb gemolesteerd :D . Gelukkig niks anders kapot. Vreemd genoeg is het 15+ jaar lang goed gegaan, tot 3 weken geleden. Tegenwoordig gebruik ik een kwastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Dat stofzuigen snap ik nog niet helemaal. Als je een niet geleidend mondstuk neemt, en er voor zorgt dat het mondstuk nooit iets aanraakt, kan het dan nog steeds kwaad? Kan je ook je stofzuigerslang niet met een anti-statisch "armbandje" uitrusten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
Klaus_1250 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:29:
Dat stofzuigen snap ik nog niet helemaal. Als je een niet geleidend mondstuk neemt, en er voor zorgt dat het mondstuk nooit iets aanraakt, kan het dan nog steeds kwaad? Kan je ook je stofzuigerslang niet met een anti-statisch "armbandje" uitrusten?
Of zo'n een armbandje helpt, mogelijk. Ik weet het echter niet zeker. Zonder is het in iedergeval wel degelijk gevaarlijk. Ik heb getallen gehoord van 2,5KV aan statische electriciteit die zich kan opbouwen die in een keer kan overspringen. Meer volt betekend dat er grotere afstanden kunnen worden overbrugd. Je hoeft onderdelen dus niet eens aan te raken om ze om zeep te helpen.

Volgens mij gebeurt dit juist omdat het mondstuk niet geleidt. De lading bouwd zich op omdat het niet weg kan. Correct me if I'm wrong... Natuurkunde is nooit m'n sterkste vak geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Lawrentium op 01-03-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Lawrentium schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:34:
[...]

Of zo'n een armbandje helpt, mogelijk. Ik weet het echter niet zeker. Zonder is het in iedergeval wel degelijk gevaarlijk. Ik heb getallen gehoord van 2,5KV aan statische electriciteit die zich kan opbouwen die in een keer kan overspringen. Meer volt betekend dat er grotere afstanden kunnen worden overbrugd. Je hoeft onderdelen dus niet eens aan te raken om ze om zeep te helpen.

Volgens mij gebeurt dit juist omdat het mondstuk niet geleidt. De lading bouwd zich op omdat het niet weg kan. Correct me if I'm wrong... Natuurkunde is nooit m'n sterkste vak geweest.
klopt, juist niet gelijdende spullen zoals kunstofen zijn gevaarlijk met electronica.. die bouewn lading op

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Ik lees op engelse websites dat je speciale adapterkits hebt voor stofzuigers zodat je ze ook voor computers kan gebruiken, maar ik kan ze in NL nergens vinden. Weet iemand een (computer)winkel waar ze die dingen verkopen? (op anandtech werd deze: http://www.cyberguys.com/...sp?T1=114+0210&sk=MC51419 genoemd)

Hier kun je trouwens een discussie vinden over het wel/niet gebruiken van een stofzuiger: http://forums.pcworld.co.nz/archive/index.php/t-42265.html

[ Voor 41% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-03-2006 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarom perse vasthouden aan de stofzuiger? Je kan met bijvoorbeeld een klein kwastje/penseeltje en een busje perslucht ook prima schoonmaken. En desnoods je longinhoud nog gebruiken.

Daarnaast kan je inderdaad ook nog isopropanol gebruiken of gedantureerde alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Ik heb niet iets tegen perslucht, maar ik kreeg laatst een PC in mijn handen met extreem veel stof in het CPU-koelblok (en dan echt echt heel veel stof). Proc (p4 northwoord 3.0) was idle 72 graden, wat normaal onder/rond de 40 graden hoort te zijn. Stof vormde ook een soort plak/blok en zat echt overal.

Waar ik bang voor zou zijn bij perslucht, is dat bij het verwijderen, het stof op plaatsen terecht zou komen waar ik het helemaal niet zou willen hebben (bv in de voeding) en waar ik het ook niet weg zou kunnen krijgen. Ik weet dat perslucht goed werkt (gebruik wel eens een 10bar compressor op niet elektrische compenenten om ze schoon te krijgen), maar op sommige momenten lijkt me die methode ook nogal crude. Stof en brokken meuk vliegen alle kanten op.

Ik zou liever alle grote vlokken en aangeplakte koek wegzuigen en het fijne stof wegblazen. Dan weet ik zeker dat er niks fout kan gaan. (punt is dat ik pc's wel eens schoonmaak als vriendendienst; ik wil het gewoon goed doen, maar ik wil ook niet het risico lopen dat er een keer iets verkeerd gaat, zei het door statische electriciteit, zei het doordat er ergens stof/zooi terecht is gekomen waar het niet hoorde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 20:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

cpu blokken( boxed.) Haal ik er 1 keer per half jaar uit voor en bad. Ik was ze dan zeer geod af en zet ze op een hadndoek om te drogen. Zodra ik er zeker van ben dat het schoon en droog is. Doe ik er nieuw koelprut op en zet ze weer tegen mijn lieve slot 1 processoren aan. Voor de rest blaas ik ( met mond en busjes perslucht)ik regelmatig, de restaten stof onderin de kast die stofzuig ik eventjes heel kort. heb laatst een voeding uitmekaar gehaald en het stof verwijderd. Dat was niet gering hoor. Ook een aanrader om regelmatig te doen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 13:00

KatirZan

Wandelende orgaanzak

daar heb ik een kleine compressor voor :) dus gewoon geperst lucht :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je zult me misschien wel voor gek verklaren, maar ik heb talloze moederborden en zelfs PC kasten (zonder hardware en voeding) perfect schoon gekregen door ze in de vaatwasser te stoppen. >:)

Met een kort programma, ik gebruik geen tabletten maar een scheutje alles reiniger.
Na afloop van het programma het mainbord direct eruit halen, en heel goed nadrogen met een fohn.(met name de CPU socket en het vocht onder de condensatoren) of het resterende vocht met perslucht wegblazen.

Om zeker te weten dat ie helemaal droog is laat ik ze dan nog een nachtje op de verwarming liggen (of in de zomer, voor het raam in de zon)

En hoe stom dit ook klinkt, het is nooit fout gegaan. (en toch al minstens 10x uitgevoerd)
Ze zien er naderhand als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 13:00

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Madshark schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:17:
Je zult me misschien wel voor gek verklaren, maar ik heb talloze moederborden en zelfs PC kasten (zonder hardware en voeding) perfect schoon gekregen door ze in de vaatwasser te stoppen. >:)

Met een kort programma, ik gebruik geen tabletten maar een scheutje alles reiniger.
Na afloop van het programma het mainbord direct eruit halen, en heel goed nadrogen met een fohn.(met name de CPU socket en het vocht onder de condensatoren) of het resterende vocht met perslucht wegblazen.

Om zeker te weten dat ie helemaal droog is laat ik ze dan nog een nachtje op de verwarming liggen (of in de zomer, voor het raam in de zon)

En hoe stom dit ook klinkt, het is nooit fout gegaan. (en toch al minstens 10x uitgevoerd)
mag ik dit zeggen :

dat ik dit een beetje kansloos vind :X

niet lullig bedoelt ofzo, maar elk moederbord heeft nog een deel stroom in zich....gooi daar vocht bij en je krijgt geheid kortsluiting...hoe lang het mobo ook al van het stroom is of niet....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 10:45
KatirZan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:23:
[...]

mag ik dit zeggen :

niet lullig bedoelt ofzo, maar elk moederbord heeft nog een deel stroom in zich....gooi daar vocht bij en je krijgt geheid kortsluiting...hoe lang het mobo ook al van het stroom is of niet....
Als je de aan-pinnetjes een paar seconden kortsluit is er nog maar zo weinig spanning over dat er bijna niks meer stuk kan gaan.

Ik had niet gedacht dat het zou werken, tot welke temperatuur ga je >:) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

hoe zit het dan met restspanning op je moederbord? Ik kan me niet voorstellen dat die condensators het zien zitten om een waterbad over zich heen te krijgen.

*edit* 2 mensen zijn me voor :p

[ Voor 12% gewijzigd door boe2 op 01-03-2006 16:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
touchdomex schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:13:
heb laatst een voeding uitmekaar gehaald en het stof verwijderd. Dat was niet gering hoor. Ook een aanrader om regelmatig te doen.
Dat word wel op een aantal websites afgeraden. Opmaken van voeding is geen garantie meer en je hebt best kans dat er nog een condensators oid. zijn waar spanning in zit. Maar nadat de mijne ooit was doorgefikt en hem openmaakte was het idd zo dat er wel enorm veel stof in zat :-s

[ Voor 32% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-03-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 10:45
Ik heb enkele voedingen al tig keer opengemaakt, er kan weinig gebeuren. Wel doe ik altijd eerst de stekker uit het stopcontact, en probeer ik mijn pc aan te zetten zodat alle condensatoren in de voeding ontladen.

Al heb ik niet serieus gekeken of er daadwerkelijk geen spanning meer op stond... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
KatirZan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:23:
[...]

mag ik dit zeggen :

Dat jij het kansloos vind moet je zelf weten, ik deel alleen maar mijn ervaringen.

De restspanning is zo ontzettend laag dat dit gewoon te verwaarlozen is, zeker als je je PC uitzet door de 220 af te sluiten. Uiteraard moet je wel je mainbord even ontdoen van de baterij.

Belangrijkste is dat naderhand je mainbord 100% droog is (dus ook het vocht in de sloten en cpu socket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De beste manier om je pc schoon te houden is bij de bron aan tepakken.
Koop een degelijke kast met stof filters. Zelf heb ik deze kast en kan ik prima stofvrij houden. http://www.thermaltake.co...tower/tsunami/bwa/bwa.asp

Daarnaast kan je bij mycom (noem een random bedrijf) perslucht en anti dust(toetsenbord) en screen99 (crt) en tft schoonmaak spul aanschaffen waarmee je jaren vooruitkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Klaus_1250 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Dat word wel op een aantal websites afgeraden. Opmaken van voeding is geen garantie meer en je hebt best kans dat er nog een condensators oid. zijn waar spanning in zit. Maar nadat de mijne ooit was doorgefikt en hem openmaakte was het idd zo dat er wel enorm veel stof in zat :-s
Ik heb ook voedingen die toch al buiten de garantie vallen( ik noem leeftijden van 3 a 4 jaar) Mijn moederbord is nog ouder. En bovendien heb ik 2 moedernorden van dezelfde soort liggen. Ik heb dus nergens last van als iets stuk gaat. Maar er is tot nu toe niks mis mee gegaan. Ik heb hem dan wel 24 uur van de stroom gehad.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Is er op die manier nog een beste methode om een computer uit te zetten, om zo restspanning te verminden? BV. PC aan proberen te zetten als de stroom er al af is oid?

Stoffilter lijkt me inderdaad een goed idee, voorkomen is altijd beter. Je ziet alleen wel veel kasten met koelopeningen waar je maar heel moeilijk een stoffilter kan plaatsen. Bij mij zitten er twee naast de bovenste 5 1/4-bay, maar omdat de kast zo smal is kan je daar bijna niks tussenkrijgen aan de binnenkant. En panties aan de buitenkant erop plakken is ook weer zoiets :-)

[ Voor 54% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-03-2006 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Rain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik zoek eigenlijk een manier om op locatie gemakkelijk en snel computers te reinigen. Op het kantoor hebben we wel een compressor staan maar deze is te groot en te zwaar om mee te nemen op verplaatsing. Het is eigenlijk niet de druk die het belangrijkste is maar het aantal liter/min. Dit is meestal enkel maar degelijk als de compressor dan ook een vat heeft.

Ik heb al gezocht op hervulbare persluchtbussen maar deze zijn hier blijkbaar nergens te verkrijgen. Op Ebay of in US willen ze deze meestal niet verzenden naar het buitenland.

http://cgi.ebay.com/ReAir...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Zijn er geen zeer kleine stofzuigers met veel blaas of zuigkracht omdat het stof soms echt wel hardnekig is. Ik had inderdaad mss ook al gedacht om gebruik te maken van een compresertje voor luchtmatrassen op te blasen, al is dit soms echt niet krachtig genoeg.

Het lastigste gedeelte is meestal de koelers en het processor koellichaam.
Ik blijf dit topic volgen want ik ben blijkbaar niet de enige die met het idee speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:53
Ik gebruik meestal mijn longinhoud en een penseel, werkt prima alleen gaat het niet zo snel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Black_Rain schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 00:09:
Ik zoek eigenlijk een manier om op locatie gemakkelijk en snel computers te reinigen. Op het kantoor hebben we wel een compressor staan maar deze is te groot en te zwaar om mee te nemen op verplaatsing. Het is eigenlijk niet de druk die het belangrijkste is maar het aantal liter/min. Dit is meestal enkel maar degelijk als de compressor dan ook een vat heeft.
PC's op locatie lijkt me sowieso een uitdaging. Je kan ze niet echt openmaken en met perslucht aan de gang gaan (dan word heel de ruimte een stofnest).
Ik heb al gezocht op hervulbare persluchtbussen maar deze zijn hier blijkbaar nergens te verkrijgen. Op Ebay of in US willen ze deze meestal niet verzenden naar het buitenland.

http://cgi.ebay.com/ReAir...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Heb je daarvoor ook niet een speciale compressor nodig?
Zijn er geen zeer kleine stofzuigers met veel blaas of zuigkracht omdat het stof soms echt wel hardnekig is.
Er zijn wel speciale stofzuigers voor elektronica, maar hoe krachtig die zijn? Kun je voor hardnekkige dingen niet een speciaal kwastje gebruiken?
FiREFaRT schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:11:
Ik gebruik meestal mijn longinhoud en een penseel, werkt prima alleen gaat het niet zo snel :Y)
Longinhoud lijkt me ook niet helemaal juist... Echt schoon is dat niet te noemen. Sowieso, weet je wel wat je dan eigenlijk in je gezicht blaast? :-)

[ Voor 71% gewijzigd door Klaus_1250 op 09-03-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

FiREFaRT schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 10:11:
Wel uitkijken dat je neit teveel vochtigheid mee blaast. Heb 1 keer een mobo gemold. Stond iets teveel te kwijlen boven mijn mobo. Blij dat het punt 1 een oude was en punt 2 ik het mobo dubbel had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:53
touchdomex schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:07:
[...]

Wel uitkijken dat je neit teveel vochtigheid mee blaast. Heb 1 keer een mobo gemold. Stond iets teveel te kwijlen boven mijn mobo. Blij dat het punt 1 een oude was en punt 2 ik het mobo dubbel had
Dit is gelukkig bij mij nog niet gebeurd. Misschien toch maar in het vervolg een busje perslucht kopen dan. Of 100 gram zout in mun mond stoppen en afslikken voordat ik begin met blazen (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Meestal priegel ik met een coktailprikker of een tandenstoker oid het 'aangekoekte' stof tussen de koelelementen en de fans weg. Daarna gewoon met de stofzuiger de losliggende stukken. Dit doe ik wel eens in de paar maanden, zodat het stof zich niet teveel ophoopt. Een keer per jaar ofzo haal ik de CPU koeler, videokaartkoeler (zalman ding), harddisk, dvd-speler etc. eruit om even goed te cleanen. Er blijft nl. nog een heleboel stof tussen zitten wat je normaal niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik denk dat ik mezelf best als ervarings deskundige mag benoemen. Ik ben zojuist klaar met het schoonmaken van 40 werkstations. Het was mn eigen keuze hoor, ik wilde ze na 3 jaar trouwe dienst graag schoonmaken voordat ze naar een goed doel gaan.

Voor de buitenkant gebruik ik een vaatdoek en een bus foam, das voor behuizingen, printers etc, wordt het weer mooi wit van. Ik heb meteen mn tafel en mn schoenen ermee schoongemaakt. De koffievlek uit het tapijt gehaald en mn muis en keyboard gereinigd. Met dit foam uit een spuitbus is het makkelijk schoonmaken, je kan bijvoorbeeld over het toetsenbord heen spuiten, als het ergens in komt lost het vanzelf op. Ook geen probleem als er een beetje in een floppy drive of cdrom komt dus. Ze werken allemaal nog prima en er is niets achtergebleven. Ik heb zelfs nog nooit zulk makkelijk schoonmaakmiddel gezien.

Voor de binnenkant gebruik ik een kwastje voor alle stofnesten en vlakke metalen onderdelen. De fans, koelblokken en voeding doe ik met busjes perslucht. Er zijn 40 computers schoongeworden en geen een defect, dus statische elektriciteit vind ik persoonlijk bullshit. Het mooie van perslucht (en dat gaat wel wat harder dan blazen of stofzuigen!) is dat je fans en koelblokken er weer uit zien als nieuw, een fan en koelblok die glimmen alsof er nooit stof op heeft gezeten!. Doe dat maar eens met een kwastje, waarbij je de fan aan moet raken en dus kans hebt hem kapot te maken. En het koelblok schoon zonder dat je de fan eraf hoeft te halen.

Het enige is dat ik 8 spuitbussen perslucht nodig had, en dat is redelijk zuinig gedaan nog. Ik heb namelijk meer dan een halve bus nodig gehad toen ik mijn prive computer ging schoonmaken thuis (die was stoffig, maar daar heb ik de voeding ook echt opengemaakt om te reinigen).

Maar ik kijk elke keer de receptioniste lief aan en dan bestelt ze weer wat bussen perslucht, ook leuk voor laserprinters waar je nergens bij kan, heb er al een heleboel gereviseerd. Waar allemaal geen stof kan gaan zitten zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Pixal schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 13:13:

Voor de buitenkant gebruik ik een vaatdoek en een bus foam [...] Ik heb zelfs nog nooit zulk makkelijk schoonmaakmiddel gezien.
Wat voor foam was het dan? Merk, winkel, prijs??? :-)
Er zijn 40 computers schoongeworden en geen een defect, dus statische elektriciteit vind ik persoonlijk bullshit.
Denk dat dat iets te makkelijk is gezegd. Als je niet statisch geladen bent, kun je makkelijk 100 computers schoonmaken zonder dat er iets gebeurt. Daarbij komt dat statische electriciteit niet altijd iets ineens kapot maakt.
Doe dat maar eens met een kwastje, waarbij je de fan aan moet raken en dus kans hebt hem kapot te maken.
Met een kwastje een fan kapot maken? Je bedoeld hem per ongeluk aanstoten zodat ie uit balans raakt of de bearings beschadigd raken?
Waar allemaal geen stof kan gaan zitten zeg.
Dat verbaasd me ook wel eens... In dat opzich heb ik nog wel een vraag... Hoe maak je eigenlijk een DVD/CD-ROM of writer aan de binnenkant schoon? Gelezen dat je het NOOIT met een cleaning-cd mag doen omdat je dan de schrijflens zou beschadigen. En perslucht oid mocht ook niet omdat door de kracht de lens en het mechanisme daarvan beschadigd/ kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 08:44

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Klaus_1250 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:04:
Wat voor foam was het dan? Merk, winkel, prijs??? :-)
Ja, dat wil ik ook weten :D

Maakt het overigens nog uit of we bij het schoonzuigen met een stofzuiger praten over een metalen stofzuigerpijp of een plastic stofzuigerpijp?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Gister ook nog even een oud toetsenbord voor mn tweede PC schoongemaakt. Zat allemaal stof, haren, kruimels, gemorste frisdrank en andere rans op de toetsen en eronder. Heb alle toetsen eraf gehaald (wel van te voren even met digicam foto maken ofzo om te zien hoe het zat) en in een teiltje met heet water en allesreiniger gelegd. Dan nog even met de stofzuiger over het toetsenbord op de plek waar de toetsen zaten, buitenkant toetsenbord even met een doekje afnemen, toetsen weer terug zetten en het ding is weer als nieuw :P

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 11-03-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
En vergeet ook niet als je met een stofzuiger aan de gang gaat dat je niet keihard je systeemfans e.a. gaat afzuigen. Zet ze vast ..of houd ze even vast met de hand omdat die dingen dan teveel toeren maken en ook wel de verkeerde draai kant opgaan.. je sloopt je lagers etc er snel mee. Heb het al een aantal keer mee gemaakt bij mensen :)

Voor het zware plakvuil gebruik ik ''Petromark electronic cleaner'' anti geleidend spul werkt perfect.
En een busje perslucht om het neergedwaalde stof/prut af te zuigen met de stofzuiger. :)

[ Voor 23% gewijzigd door deepep op 11-03-2006 17:34 ]

Doe je ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Dark Blue schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:33:
Maakt het overigens nog uit of we bij het schoonzuigen met een stofzuiger praten over een metalen stofzuigerpijp of een plastic stofzuigerpijp?
Van wat ik heb gelezen, nee. Beide kunnen statisch lading opbouwen, maar schijnbaar heb je speciaal plastic dat dit niet doet of wat geleiding aan de binnenkant heeft om de lading weg te geleiden. Maar, zoals op de link die ik eerder heb geplaatst te lezen is, niet iedereen is het ermee eens dat stofzuigers uberhaupt lading op kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 09:55

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Madshark schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:17:

Mjah, deze methode gebruik ik ook, alleen leg ik het spul nooit op de verwarming, dan willen printplaten weleens kromtrekken :X (mjah, eigen ervaring jah :p) maar pak ik een föhn, op redelijk grote afstand gebruiken en klaar. Werkt echt goed, een 486-bordje ziet eruit alsoftie net nieuw uit de verpakking komt :p

Voor de rest: busjes perslucht en de stofzuiger, ene kant blazen, andere kant afzuigen.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Klaus_1250 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 15:04:
Dat verbaasd me ook wel eens... In dat opzich heb ik nog wel een vraag... Hoe maak je eigenlijk een DVD/CD-ROM of writer aan de binnenkant schoon? Gelezen dat je het NOOIT met een cleaning-cd mag doen omdat je dan de schrijflens zou beschadigen. En perslucht oid mocht ook niet omdat door de kracht de lens en het mechanisme daarvan beschadigd/ kunnen raken.
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:26

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Tijdens een lan party is er een goede halve liter bier over me toetsenbord heengegaan helemaal aangekoekt op de toetsen en op de rubberen mat daaronder. Toetsen en de rubberen mat in de vaatwasser, printplaat schoonmaken met alcohol en de behuizing zelf in een sopje en me toetsenbord heeft nog nooit zo snel gereageerd ;)

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
openschroeven en stofzuiger er voorzichtig opzetten?

Lijkt me verder een beetje nutteloos om zo'n dign van binnen schoon te maken als ie het nog goed doet, maar met een paar schroefjes heb je de kap er wel af zodat je overal bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 12:36
Ben ik de enige die niet echt de neiging heeft om met perslucht e.d. aan de slag te gaan? Mocht er hier een kast open gaan snel even het ergste stof wegzuigen (gewoon omdat het irritant werkt) maar verder ga ik die dingen echt niet schoonmaken hoor. Ik heb nog 0 systemen echt kapot zien gaan door een beetje stof. 1 systeem wel maar die zat volledig dichtgekoekt met stof en iets van frisdrank 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
Klaus_1250 schreef op zaterdag 11 maart 2006 @ 19:56:
Van wat ik heb gelezen, nee. Beide kunnen statisch lading opbouwen, maar schijnbaar heb je speciaal plastic dat dit niet doet of wat geleiding aan de binnenkant heeft om de lading weg te geleiden. Maar, zoals op de link die ik eerder heb geplaatst te lezen is, niet iedereen is het ermee eens dat stofzuigers uberhaupt lading op kunnen bouwen.
Dat iemand het vindt, prima, maar volgens mij is het gewoon een keihard feit dat de plastic mond van een stofzuiger statisch geladen wordt na een tijdje. Vooral nu tijdens de winter. Het is gewoon pure natuurkunde. Dat het niet altijd schadelijk zal zijn is zeker, maar het is gewoon russisch roulette dat je met je hardware aan het spelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
Hardware uitbouwen en afstoffen met een zachte veger, bv van een veger en blik (niet zo 1 met van die hardplastic borsteltjes dus) of met een grote zachte verfkwast..
Werkt perfect..

om de HK'ers voor te zijn: een ongebruikte verfkwast uiteraard 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Occy74 op 14-03-2006 18:37 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

DinX schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:16:
[...]

[...]

Typo

Ik bedoelde isopropanol :)
Te krijgen bij elke apotheek.
toon volledige bericht
Als je PC 5 jaar meegaat als roker :P

Mijn hardware wordt iedere 15 maanden vervangen en mijn teeraanslag op componenten is me nog nooit opgevallen. Ik heb zeer weinig stof in huis omdat ik geen stoffering heb in huis dan behalve mijn kleren en mijn dekbed. Ik moet ongeveer eens per jaar mijn systeem schoonmaken en dat gebeurt zo.

Eerst met de compressor een rondje (gebruik het anti-nevel opzetstuk) en daarna met een wattenstaafje met alcohol ketanus 97%. Daar doe je contactjes een groot plezier mee en zo heb ik ooit een oude PII350MHz weer het leven ingeblazen (dat kreng werkt nu nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Lawrentium schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:22:
[...]

Dat iemand het vindt, prima, maar volgens mij is het gewoon een keihard feit dat de plastic mond van een stofzuiger statisch geladen wordt na een tijdje. Vooral nu tijdens de winter. Het is gewoon pure natuurkunde. Dat het niet altijd schadelijk zal zijn is zeker, maar het is gewoon russisch roulette dat je met je hardware aan het spelen bent.
Tenzij je de stozuiger mond vast heb met je hand en de andere hand je computer.
Pagina: 1