Toon posts:

Pijl en boog fotograferen met normale digi cam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broertje moet een profielwerkstuk maken (groot werkstuk).
Nu wil hij wat testen met pijlen en bogen (hij zit bij handboog)

Ik heb een fuij s5000 met daarop zo'n repeteer functie.
Hebben jullie wat tips voor me om:

* een mooi shot te maken hoe de pijl de boog verlaat.
* de pijl een blok of blazoen raakt.
* de pijl door de lucht zweeft
* een blok beweegt nadat die door de pijl is geraakt.

Verwijderd

Heel vaak fotograferen en hopen dat je de goede erbij hebt zitten ???

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier worden in de proffesionele wereld speciale high speed film camera's voor gebruikt ik denk dat je nog de meeste kans maakt met een goede video camera maar zelfs deze blijven steken bij 25 beeldjes per seconde en dat is te weinig. Probeer eens te zoeken op internet, ik meen mij te herrineren dat er weleens iets over in de Kijk gestaan heeft, je ziet dan ook de vervorming van de pijl bij het loslaten. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:48

bonzz.netninja

Niente baffi

uhm...en met een stroboscoop (flitser) in donkere ruimte aan camera gekoppelt? Dat je zeg maar het beeld bevriest, maar wel vol belicht?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Ja maar high speed camera's zijn nogal duur dus dat is geen optie. Meeste camera's kunnen in burst mode snel een aantal foto's na elkaar maken. Als je dan de sluitertijd kort zet (1/1000 of 1/2000 ofzo) en voor veel licht zorgt, moet je wel een paar goede foto's kunnen maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar in het donker is het moeilijk schieten.
Als we de sluitertijd helemaal open zetten en klikken als de schutter los laat zou dat lukken?

We willen en kunnen geen prof. dingen doen.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37

Tjark

DON'T PANIC

geen prof willen en kunnen? dan zou ik zeggen: leen een miniDV camera van iemand, film 't en je hebt 25fotootjes/sec waar je wat mee kan...

*insert signature here

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Donkere ruimte, lange sluitertijd.
Sluiter op bv 3 sec. In die 3sec maak span je de boog en schiet je. je flitst niet.

Flitser trigger je dmv een microfoon zodat ie flitst bij het geluid van het knallende/springende voorwerp.

Je moet alleen een kleine trigger op geluid in elkaar klussen....
http://www.hiviz.com/tools/triggers/triggers2.htm
Googlen op [google=flash trigger sound] vind wel meer hits.

MiniDV cam kan idd ook, alleen vind ik die een kutresolutie hebben (iig de 1.3mpixel dingen), maak maar eens een screenshot uit een stukkie dv materiaal, veel ruis.

[ Voor 47% gewijzigd door DJSmiley op 01-03-2006 12:44 ]

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08-2025
volgens mij moet je het gewoon eens gaan proberen met s5000. Je kunt hem vast scherpstellen voordat de pijl de boog verlaat. Je spreekt een signaal af met de schutter en rekening houdende met shutterlag druk je af. Paar keer proberen dan moet het wel lukken.
Je kunt het je zelf net zo moeilijk maken als je wilt he...

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:08
Je zou kunnen beginnen met een beetje hoofdrekenen.

Volgens google kan een pijl uit een beetje flinke jachtboog zomaar 100m/s halen.
Dat betekent dat op een foto met 1/1000s sluitertijd (de max van je fuji) zo'n pijl een centimeter of 10 beweegt. Een miniDV cam haalt mischien 1/4000, hangt af van het merk/model enzo. Dan zou je op 1 frame nog zo'n 2,5 cm beweging zien.

Ook kan je zo verwachten dat de pijl tussen twee frames bij 25fps pakweg 4 meter aflegt, als je dus twee meter van het traject in beeld hebt met je camcorder zou je de pijl helemaal kunnen missen. Met de 5 fps van je camera kan de pijl tussen twee foto's dan 20 meter afleggen.

Met een flitser moet een belichtingstijd van 1/20.000s haalbaar zijn (de flits is korter naarmate je de flitssterkte lager instelt), zo zou je in dit geval maar een halve cm bewegingsonscherpte hebben.

Het handigst lijkt inderdaad in een donkere ruimte met een lange sluitertijd te werken en een losse flitser met trigger op geluid in elkaar te knutselen. Wat DJSmiley zei dus.

Maar dit is allemaal gebaseerd op een wel erg vlotte pijl, hoeveel langzamer een pijl uit een bescheiden hobbyboog is, en hoeveel langzamer je express kan schieten zal je broertje beter weten dan ik. En zo niet, dan mag ie dat gaan uitvogelen voor z'n profielwerkstuk...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
G1itch schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:26:
Handigst lijkt inderdaad in een donkere ruimte met een lange sluitertijd te werken en een losse flitser met trigger op geluid in elkaar te knutselen. Wat DJSmiley zei dus.
Dat zou idd een optimale oplossing kunnen zijn (aangenomen dat je trigger op het juiste geluid triggert enzo), maar het lijkt me een beetje omslachtig voor een profielwerkstuk. Ik zou eerst eens gewoon met die Fuji bij daglicht proberen de pijl vast te leggen en als dat niet lukt een DV-cam lenen. Ik heb zelf ooit eens iemand geholpen die met een DV-cam een dart probeerde vast te leggen. Dat is uiteindelijk redelijk gelukt (goed genoeg voor een profielwerkstuk iig); wellicht dat je met zo'n pijl-en-boog hetzelfde kan bereiken.

Overigens is het misschien handig om even te vertellen wat je precies wilt weten: waarom wil je de pijl precies vastleggen op het moment dat ie de boog verlaat en op het moment dat ie het bord raakt? Wil je iets weten over versnelling? Of gaat het om de vervorming in de pijl? In het laatste geval geef ik je bar weinig kans: daarvoor heb je gewoon (veel) snellere apparatuur nodig dan je ooit tot je beschikking zult hebben. In het eerste geval lijkt me dat je ook nog wat uitdagingen te wachten staan, maar wellicht kun je dan e.e.a. afleiden uit wat 'eenvoudiger' opnames met bijbehorend rekenwerk.

Verwijderd

Topicstarter
we willen een ballistische slinger maken.
even meten welke hoek deze maakt bij verschillende pijlen met verschillende massas.

tis ook gewoon een beetje spielerij.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
Als je een canon A620 camera van iemand kan lenen..

In high-speed mode schiet deze 60fps op 320x240 en 30 fps op 640x480. Genoeg voor tv :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1