Vaag aardlus probleem in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatbeest
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2017
Ondertussen heb ik al heel wat topics over aardlussen/ground-loops/ground-loop isolators gezien.
Het probleem wat ik heb is waarschijnlijk ook goed op te lossen met zo'n isolator maar ik snap het probleem nog gewoon niet en misschien dat iemand mij dat zou kunnen uitleggen.

Het probleem is als volgt:
Ik heb een mp3 speler in mijn auto, deze word gevoed door dezelfde voeding (ook zelfde ground of min of hoe je dat dat ook noemt) als de autoradio.
De output van de mp3 speler gaat naar een schakelaar waarmee ik kan switchen tussen autoradio en mp3 speler.
De output van de schakelaar gaat naar versterker. De + van de versterker gaat naar de + van de accu en de min direct naar het carosserie.

Voor de duidelijkheid (hoop ik)
Afbeeldingslocatie: http://img485.imageshack.us/img485/3745/layout3yy.th.jpg

Als ik de mp3 speler OF de autoradio loskoppel (voeding of tullip eruit haal) van het systeem heb ik nergens last van.
Maar als de autoradio en de mp3 speler aangesloten zijn (stand van de schakelaar maakt niet uit) dan heb ik heeel veeel storing.

vb: als de autoradio is aangesloten en ik sluit de mp3 speler aan dan hoor ik over de speakers de hd in mijn mp3 speler draaien. (het volume moet dan wel heel zacht staan)

Wat ik dus niet snap is dat met de autoradio of mp3 speler losgekoppelt ik nergens last heb. Terwijl ik dan net zo goed een ground loop heb van de versterker naar de autoradio of mp3 speler.

Wie snapt dit probleem en kan het mij uitleggen, en is er nog een andere oplossing dan zo'n "dom" kastje te kopen?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou, om te testen, eens alle - polen met elkaar kunnen verbinden - en desnoods 1 gezamelijk massa punt maken. Overigens denk ik dat je beter uit bent met een FM transmitter; hiermee los je het probleem op ipv het te onderdrukken.

Wat voor autoradio heb je trouwen? heeft die geen (cd wisselaar)ingang?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatbeest
De autoradio is een pioneer DEH 1300R (dacht ik :)) afgelopen weekend voor 35 euro gekocht
Deze heeft geen cd wisselaar input, wel een pre-out :)

Mp3 speler is een creative zenn extra 60GB

Ik had eerst een HELE oude radio die geen pre-out had en ik had toen de speaker output door een caliber kastje heen gaan wat er "normale" output van maakte.
Toen had ik geen enkel probleem ook trouwens.

Ik heb liever trouwens alles gewoon met kabels want een FM transmitter is volgens qua kwaliteit niet echt beter.

als oplossing zou ik nog altijd de speaker output van mijn nieuwe autoradio naar dat caliber kastje laten gaan dan heb ik op die plek ook geen aardlus meer lijkt me.

Ik weet niet wat ik zou kunnen bereiken door de minnen allemaal aan elkaar te verbinden. (ik heb dit wel al gedaan voor de mp3 speler en autoradio want de mp3 speler hing aan het sigaretten ding)
Dan zou ik een kabel van de autoradio/mp3 speler naar achter moeten trekken (omdat de - kabel van de versterker zo kort mogelijk hoort te zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door blaatbeest op 01-03-2006 12:33 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat de outputs van de radio en de mp3 speler op een of andere manier met elkaar in verbinding komen .... dan gaan ze heel erg op elkaar storen ...

edit: je kan het probleem oplossen door de mp3 speler op een ingang op de radio aan te sluiten of je kan proberen om de massa kabel van het geluid ook contact te laten maken met je carrosorie

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatbeest
dat verklaart niet waarom ik daar met de oude autoradio (zonder pre-out) geen last van had en nu wel.

daarbij zou je dan geen "rare" geluiden van de mp3 speler moeten horen lijkt me.

edit: als we dan toch gaan editten :)

ik mag aannemen dat de de zwarte draad van de autoradio of aan het carosserie zit of direct aan de accu (dat zou hetzelfde behoren te zijn)

ik heb trouwens wel 1Kohm weerstand gemeten tussen de ground van de versterker (gemeten vanaf de tullip stekker voorin) en de autoradio ground.
Stomme is nog steeds dat zonder mp3 speler er geen probleem is. (zonder autoradio ook niet maarja)

edit2:
Ik heb de schakelaar even doorgemeten en hij schakelt NIET de aarde. Deze zijn dus wel allemaal doorverbonden. (dom ding :))
Maar hoe kan het dan dat een aardlus tussen mp3 speler en autoradio op de een of andere manier nu wel overwaaid naar versterker? Of gaat zoiets op een of andere manier rondzingen?

Nieuw schema:

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/2757/layout24bb.th.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door blaatbeest op 01-03-2006 13:25 ]

x