Toon posts:

32bit max 4GB ??

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een server draaien dual opteron (in 32bit mode) met 2GB ram... Nou dacht ik laatst
ff vet uitbreiden dat ding en heb er 6GB ram bij gestopt dus in totaal 8GB. Nou herkend mijn Linux distro Suse alleen maar 4gb's ram inplaats van 8 hmmm. ff rond gezocht op het internet en veel kwamen eigenlijk met het antwoord dat met een 32bit processor het toch niet veel zin heeft om meer dat 4gb geheugen te hebben en dat daarom Suse Linux niet hoger gaat dan 4GB. Ik moet eerlijk zijn dat is voor het eerst dat ik dit hoor, ik begrijp dat er uiteindelijk wel een soort van limiet aan zit wat nog nuttig is maar 4GB lijkt me wel erg laag. Weet iemand hier precies hoe dat zit? en is dat dan 4GB per processor of maakt het aantal processors ook niet uit?? ik heb er namelijk 2 dus dan zou ik op ze minst 8GB moeten kunnen benutten..... :7

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:14

Haan

dotnetter

Doe eens 2^32 voor de grap ;) Dat is toevallig precies 4 GB en dus de limiet waar een 32 bits processor mee overweg kan.
Maar op een dual bord zou volgens mij dan wel 4 gig per processor moeten kunnen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een 32 bit processor kan inderdaad maximaal 4GB geheugen aan.

Edit: te laat dus.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 01-03-2006 11:52 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Heb je je verdiept in waarom er een limiet van 4GB is?

Je kunt stellen dat het "niet nuttig" is, maar met 32 bittjes kun je nou eenmaal simpelweg maar genoeg adressen aanmaken om 4GB aan te sturen...... Het is dus geen arbitraire limiet die iemand verzonnen heeft, maar een technische limiet die je wordt opgelegd.....

Verwijderd

Het is idd zo dat je in een 32 bits systeem max 4gb aan geheugen kan draaien. Als je 2 geheugencontrollers in je systeem hebt, dus een per cpu zou je bij een multi cpu weleens meer kwijt kunnen maar dat weet ik niet zeker. Het zal dan sowieso max 4gb zijn per controller?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Begin eerst eens te posten met je specs ;)

Die 4GB is ook een limiet van het OS meestal hoor, en niet in jou geval waarschijnlijk maar de chipset ook.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het is een kernel beperking. Via een (vieze, en nogal vertragende) omweg kun je gewoon een nieuwe kenrel bakken die een vertaalslag gebruikt om tot 64GB aan te spreken onder 32-bit linux, *ECHTER*, dit is echt significant trager dan de max 4GB optie. Doe jezelf een lol en verdiep je in een 64-bit installatie (als je dat goed doet werken alle 32bit dingen ook gewoon nog) en heb je geen probleem om *veel* meer dan 4gb aan te kunnen spreken.
Lennieboy83 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:55:
Begin eerst eens te posten met je specs ;)

Die 4GB is ook een limiet van het OS meestal hoor, en niet in jou geval waarschijnlijk maar de chipset ook.
Hij heeft het over een dual opteron, noem mij eens *één* dual opteron die slechts 4GB ram ondersteund :P

[ Voor 30% gewijzigd door Kippenijzer op 01-03-2006 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:56:
Het is een kernel beperking. Via een (vieze, en nogal vertragende) omweg kun je gewoon een nieuwe kenrel bakken die een vertaalslag gebruikt om tot 64GB aan te spreken onder 32-bit linux, *ECHTER*, dit is echt significant trager dan de max 4GB optie. Doe jezelf een lol en verdiep je in een 64-bit installatie (als je dat goed doet werken alle 32bit dingen ook gewoon nog) en heb je geen probleem om *veel* meer dan 4gb aan te kunnen spreken.

[...]

Hij heeft het over een dual opteron, noem mij eens *één* dual opteron die slechts 4GB ram ondersteund :P
Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen, dat je met een soort hack suse meer kan laten herkennen, maar dat dat de boel alleen heel erg vetraagd, maar wat ik dan niet snap als het 4gb per processor is waarom herkent suse dan niet op ze minst 8?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Kippenijzer schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:56:
Duhh dat weet ik ook wel maar ik vond het toch leuk om te weten ;)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dat had ik inderdaad ook ergens gelezen, dat je met een soort hack suse meer kan laten herkennen, maar dat dat de boel alleen heel erg vetraagd, maar wat ik dan niet snap als het 4gb per processor is waarom herkent suse dan niet op ze minst 8?
Het is niet 4GB per processor :). Als je wil dat twee processors samen kunnen werken als SMP moeten ze namelijk in hetzelfde geheugen kunnen kijken. Een bepaald adres moet voor CPU0 dus naar dezelfde gegevens verwijzen als voor CPU1, en zoals eerder gezegd zijn er met 32 bits adressen dus precies 4GB om te adresseren.

(In werkelijkheid worden er aan de hardwarekant trouwens 36 bit adressen gebruikt, waardoor inderdaad meer geheugen aangesproken kan worden. Probleem daarvan is dat er nog steeds maar 4GB tegelijk kan worden aangesproken (omdat de software met 32 bits werkt), en dat het wisselen tussen de segmenten relatief traag is).

[ Voor 54% gewijzigd door Wouter Tinus op 01-03-2006 12:12 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Hangt ook van je OS af kijk maar op microsoft.com (als je windows draait dan)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 09:49

killercow

eth0

Hij draait suse, dus dat is duidelijk geen windows.

Compile / yast anders gewoon een 64bits kernel, dan moet het volgens mij opgelost zijn, (mits je ook een 32bits emulatie omgeving of libs installeerd)

openkat.nl al gezien?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 16:07

4VAlien

Intarweb!

eerlijk, je bent een mongool

ps: de topicstart faalt hopeloos door gebrek aan eigen inzet.

Modbreak:Reageer eens normaal? Als je het niet kunt laten, post dan netjes een topicreport en blijf uit het topic weg :/

[ Voor 95% gewijzigd door BalusC op 01-03-2006 12:50 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit ligt in dit geval dus niet aan de CPU, maar aan de software (lees: het OS). Installeer een 64bits OS en je bent van al je problemen verlost ;)

En over de limiet: sja, dat is puur technisch. Niks aan te doen, je bent iig al op de hoogte over de link tussen 32bit en 4GB (232 dus).

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 01-03-2006 13:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.