Toon posts:

Geluid uit de computer

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer maakt een t*ringherrie wat veel lijkt op een stofzuiger. Ik heb het goed bekeken en zag dat een deel kwam uit de cpu. Ik stak er iets tussen en het geluid verminderde met 50%. De overige 50 kan ik niet vinden.

Ik heb ook de voeding zelf bekeken en die gaf ongeveer 5-10% van het geluid. Dat betekent nog 40-45% te gaan. Dit is nog steeds irritant. De CPU heb ik nog niet ingesmeerd met smeerolie, misschien dat dat wel wat helpt.

Weet niet waar de rest kan zijn. Is het misschien de harde schijf, en zo ja hoe kom ik erachter? En weet iemand waar de rest van al dat geluid uit de computer kan komen en hoe ik dat kan controleren?

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Een computer maakt standaard vaak veel geluid. Hier valt voor een groot deel iets aan te verhelpen door betere ventilatoren te gebruiken (of misschien zelfs passieve- of waterkoeling), rubbertjes te gebruiken zodat onderdelen niet de kast laten resoneren, de kast goed isoleren...

Ik zou je aanraden eerst eens echt te gaan zoeken, hierover zijn namelijk ontzettend veel draadjes op GoT, kijk maar eens onder Tweaking&Cooling algemeen.
Het meeste moet je wel zelf uit kunnen vinden lijkt me, succes!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Topicstarter
Tnx ik zal t ff bekijken. Nieuwe dingen kopen, daar heb ik geen zin in. Ben namelijk student en heb dus elke euro hard nodig. Wat wel het voordeel is dat ik elektrotechniek studeer, en dus als ik weet waar alles mis is dat ik het wel kan repareren. Alleen dat laatste weet ik niet |:(

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:29:
De CPU heb ik nog niet ingesmeerd met smeerolie, misschien dat dat wel wat helpt.
Denk dat als je dat doet, je toch wel iets nieuws gaat moeten kopen.. 8)7

meh.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat zit er allemaal in je pc? Heb je ook nog casefans staan blazen? Je kunt vaak toch wel duidelijk aan de hdd horen of die geluid maakt. Die klinkt vaak niet als een stofzuiger, dat zijn vooral fans. Heb je je videokaart al eens onder handen genomen?

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart heb ik bekeken, er zit een klein ventilatortje aan maar die maakt nauwelijks geluid. Maar wat zijn case-fans? Zijn dat de fans van de voedingen?

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-01 14:53
Nee dat zijn fans van de 'case'. Je computer kast dus.

Verwijderd

het woord zelf zegt het al: fans die in je case zitten. dus eigenlijk alle fans die niet in je voeding of op je cpu/gpu zitten

meestal als je niet overklokt kan je de case-fans zonder problemen weglaten

Verwijderd

Topicstarter
Nou de fans ik kan daar geen stokje voor steke (letterlijk), want anders wordt mn pc te warm en valt ie uit. de harddisk maakt volgens mij geluid, ik voel de hele kast trillen. Denk dat het door de hdd komt. Heb gehoord j kan dat geluid stoppen met rubber elastiek, is dat waar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:11:
Nou de fans ik kan daar geen stokje voor steke (letterlijk), want anders wordt mn pc te warm en valt ie uit. de harddisk maakt volgens mij geluid, ik voel de hele kast trillen. Denk dat het door de hdd komt. Heb gehoord j kan dat geluid stoppen met rubber elastiek, is dat waar?
als ik deze quote uit de eerste reply van dit topic lees gaat dat volgens mij niet
rubbertjes te gebruiken zodat onderdelen niet de kast laten resoneren

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 11:29

Spoooky

Core temp 37°C

Als je hele kast trilt zou het best je CPU fan zijn... Zijn je fans trouwens misschien niet erg stoffig??

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen zeggen tegen mij gebruik wat olie voor de CPU. Gewone smeerolie kan ik denk ik dus ook gebruiken. Alleen moeten de fans van de cpu met olie ingedrenkt worden of het deel daarachter, de motor zelf dus? En is dat niet een beetje risico lopen?

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 11:29

Spoooky

Core temp 37°C

Je kan het motortje wat smeren... Maar resonantie duidt op instabiliteit van die fan.. Misschien is die stoffig??

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Topicstarter
Was stoffig, al het stof uit de kast weggestoft maar niks hielp ;( die fans zelf moet ik dus niet smeren met olie. Ik hoop maar dat die olie nergens ingaat ofzo want anders gaat mn kast naar de maan ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:11:
heb je de schroefjes van de hdd al aaangedraaid? om de zoveel tijd moet je ze even bijdraaien omdat de schroeven lostrillen door de hdd... als je een 5400 toeren hebt is het 2 keer zo erg dan de 7200 toeren...

Verwijderd

Spoooky schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:15:
Als je hele kast trilt zou het best je CPU fan zijn... Zijn je fans trouwens misschien niet erg stoffig??
daar heb ik nog nooit van gehoord dat de cpu fan zo erg trilt :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:21:
Was stoffig, al het stof uit de kast weggestoft maar niks hielp ;( die fans zelf moet ik dus niet smeren met olie. Ik hoop maar dat die olie nergens ingaat ofzo want anders gaat mn kast naar de maan ;(
en moet je zker wat nieuws kopen |:(

Verwijderd

Topicstarter
de hdd niet geschroefd zal t probere misschien dat het wat helpt

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wat betreft het getril van je kast, dat klinkt mij toch een beetje als je HDD's in de oren. Er bestaan tegenwoordig speciale ophangsystemen met rubbertjes die de resonantie verminderen, maar ik heb ook wel eens gelezen dat mensen hun HDD los in de kast hadden hangen met elastiekjes. Niet aan te raden als je je kast vaak verplaatst, maar misschien valt er iets te knutselen. Ook kan je een speciale HDD-Silencer kopen die ook nog je HDD koelt naast het verminderen van het lawaai.

Lawaaimakers binnen je kast zijn vaak voornamelijk ventilatoren, hier valt vooral iets aan te doen door grotere te kopen, die kunnen namelijk met een lager toerental meer lucht verplaatsen en zijn dus stiller. Vooral op je CPU en de GPU zitten vaak erg kleine ventilatoren, als je die vervangt door bijvoorbeeld goede Zalmans dan ben je al een hoop geluid kwijt.

Ook je casefans kunnen veel geluid maken, daar geldt hetzelfde. Je kan op zich ook de ventilator in je voeding vervangen door een stiller exemplaar of zelfs de hele voeding vervangen door een (semi-)passieve.

Optical drives maken soms ook erg veel lawaai, maar natuurlijk alleen als je ze gebruikt. Daar weet ik zo een twee drie niet echt een oplossing voor, behalve dan een nieuwe te kopen.

Smeerolie zou ik zelf niet aandurven, lijkt mij een goede manier om gauw je systeem te kunnen gaan upgraden... Trouwens, olie helpt nauwelijks als de betreffende fan bijvoorbeeld een beetje scheef draait ofzo. Koop liefst gewoon goede spullen, daar heb je echt nog heel lang veel plezier van!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor de hulp allemaal

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om toch even op dit probleem in te haken: Is het niet je cd-drive? Als daar een cd in zit en die blijft op behoorlijk snelheid draaien, dan veroorzaakt dit een enorm stofzuiger geluid en een heleboel getril van de pc-kast.
Controleren: open je cd/dvd lades (allemaal) en stopt dan het geluid --> probleem gevonden
stopt het geluid niet: probleem is niet de cd/dvd drives.

Life is not about specs, it is about joy!

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:29:
Mijn computer maakt een t*ringherrie wat veel lijkt op een stofzuiger. Ik heb het goed bekeken en zag dat een deel kwam uit de cpu. Ik stak er iets tussen en het geluid verminderde met 50%. De overige 50 kan ik niet vinden.

Ik heb ook de voeding zelf bekeken en die gaf ongeveer 5-10% van het geluid. Dat betekent nog 40-45% te gaan. Dit is nog steeds irritant. De CPU heb ik nog niet ingesmeerd met smeerolie, misschien dat dat wel wat helpt.

Weet niet waar de rest kan zijn. Is het misschien de harde schijf, en zo ja hoe kom ik erachter? En weet iemand waar de rest van al dat geluid uit de computer kan komen en hoe ik dat kan controleren?
Ik hoop niet dat je je CPU Fan hebt geblokkerd of zoiets want daar kun je wel eens spijt van krijgen. :+
Verder vind ik het knap dat je geluid kan zien :)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hoe moeilijk is het om te achterhalen waar herrie vandaan komt? Ok je hebt dus de cpu fan even tijdelijk gestopt om te checken of daar herrie vandaan kwam. Dat hielp. De cpu fan kan je zonder problemen 30 seconden stilhouden met je vinger of met een schroevendraaiertje, hield toen ook het getril op of ging dat door?

Harddisks kunnen een gierend geluid gaan veroorzaken als de lagertjes wat verslijten. Heel simpel achter te komen, je zegt dat je elektrotechnieker bent en weet niet hoe een computer in elkaar zit, dat vind ik merkwaardig maar ok. Zorg dat de computer uitgeschakeld is, trek het voedingsstekkertje UIT de hardeschijf en zet de computer aan. Is het geluid nu minder?

Heb je de ventilator van de videokaart ook even helemaal stilgezet? Zo nee, doe dit want misschien lijkt het alsof ie geen herrie maakt maar stilzetten is de enige manier om erachter te komen.

Een ventilator die letterlijk trilt is bijna nooit meer goed te krijgen, meestal is dan een van de lagertjes kapot. Let goed op, smeren kan sommige ventilators alleen maar erger beschadigen, er zijn meerdere typen ventilators, bijvoorbeeld die ZONDER lagertjes werken, die hebben niks aan olie. Meestal als je het stickertje van het midden van de fan haalt zie je het asje, je zou daar een druppeltje smeerolie kunnen doen maar zeker niet meer dan dat. Een nieuwe ventilator hoeft echt niet duur te zijn, voor 15 euro ben je meestal klaar. Let wel goed op dat je een stille fan aanschaft anders lost het je probleem niet op.
Pagina: 1