Toon posts:

Netwerk met telefoonlijn.

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een sitecom 54g draadlose router maar de verbinding naar mijn computer op zolder is niet altijd top!
Nu heb ik liever een bedraad netwerk, maar mijn ouders willen niet meer gaten in het plafond hebben:)
Nu heb ik gehoord dat je met een telefoonlijn ook een bedraad netwerk kan opzetten omdat je computer maar 4 draden gebruikt en de andere draden voor oudere netwerken zijn.
Want zo'n klein telefoondraadje past nog wel door het gat.

Is dit allemaal mogelijk, dat ik de utp kabel vervang door een telefoonkabel?
Of heeft iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kan, maar is wel héél sloom netwerken hoor :)

Uit een normale stekker werken alleen de witoranje/oranje/witgroen/groen draadjes, deze 4 kun je op een telefoonlijntje zetten.

Maar meestal om de zaak te ontstoren, en om de hoge snelheden te halen, worden de kabels getwist. Bij een telefoonlijn is dit niet gedaan, dus daarom zul je veel storing ondervinden.
Ik denk dat je er maximaal nog 10mbit uit kan halen.

edit: Enne, welkom! 8)

[ Voor 45% gewijzigd door DarthPlastic op 01-03-2006 10:31 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Ik denk dat je beter aan zo'n oplossing via het 230V net kan denken. Dan hoef je nooit meer kabels te trekken.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15

Geckoo

Good news, everyone!

weet je zeker dat hetwel met een telefoondraadje wel past?
want als dat past zou ik met behulp van afwasmiddel ofzo toch proberen om een utp er door te proppen (neem dan geen stp want dat is weer net een stukje dikker)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Gewoon een netwerk-via-stroomdraad doen. De doe-het-zelf pakketjes zijn bij zo ongeveer iedere computerwinkel en doet-het-zelluf-zaak te koop.
zoek naar homeplug en xline en zo

Copy.com

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54

Copy.com

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-04 14:37
Er zijn wel oplossingen , maar die zijn wel erg prijzig en vallen waarschijnlijk buiten je budget. het principe is gebaseerd op SDSL technology en de maximale snelheid is sterk afhankelijk van het type kabel , dikte van de kabel en de lengte. Nu zal dat bij jou geen rol spelen , maar de snelheid zal niet hoger worden dan 2,3Mbit/

De kastjes waar ik het over heb kosten rond de 1500 euro per stuk en je hebt er 2 voor nodig :) ..

Kan je geen andere antenne op je sitecom installeren? Met een beter ontvangst / zend bereik? Of een repeater er tussen?

[ Voor 15% gewijzigd door om3ega op 01-03-2006 10:54 . Reden: typo ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-04 13:40

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 10:26:
Is dit allemaal mogelijk, dat ik de utp kabel vervang door een telefoonkabel?
Misschien begrijp ik iets niet, maar je gaat de UTP vervangen door een telefoonlijn :?

Maar waarom niet 2 draaden trekken door die buis? 2 UTP kabels moet makkelijk gaan met een goede kabeltrekker en een beetje smeermiddel als het wat stroef gaat. Het makkelijkste is om de draden gezamelijk te trekken en dus niet 1 laten zitten en de ander er bij proberen te frotten.

[ Voor 21% gewijzigd door Barrycade op 01-03-2006 10:53 . Reden: even quoteje er bij gedaan ]

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 19:23
telefoon lijntjes zijn meetal niet beschermt.. je gaat een uiterst gare verbinding krijgen met telefoon bedrading. ik zou toch proberen losse kabels te trekken en dan de stekkers zelf erop te doen.

• DarthPlastic
Idee!
Ik dacht dat de kabel er al lag, maar als hij toch nog getrokken moet worden kun je gelijk een netwerkkabel trekken.

(Gewoon kopen zonder die plugjes, is nauwelijks dikker dan telefoondraad)

Zelf plugjes monteren:
WitOranje/Oranje/WitGroen/Blauw/WitBlauw/Groen/WitBruin/Bruin de draden sorteren,
dan ze in het plugje steken (in deze volgorde als je tegen de pinnetjes vd stekker aankijkt), en met een speciale tang monteren.

Kabel mét plugs zal er idd nooit doorkunnen vrees ik :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Hmm, het ligt een beetje aan de snelheid die je wilt gebruiken enzo..

Maar die KPN telefoonkabel is volgens mij ook twisted pair als ik me goed herinner. blauw/rood en oranje/wit, die zou je eens in een UTP plug kunnen prakken.. 1 paar op ping 1&2 en 1 paar op 3&6, wellicht werkt het vrij aardig op korte afstanden !

Kan ook zijn dat ze alle 4 tegelijk getwist zijn.. Het is niet zo'n geweldige twist als in echte "UTP" kabel maar voor kleine afstanden werkt het wellicht prima. Je hebt nu niets en voordat je een hoop geld uit gaat geven zou ik het eerst eens proberen.. desnoods zet je hem op 10Mb..

Heb al eerder behoorlijke afstanden zien overbruggen met normale modulaire cheap ass telefoon draad, en daar zit helemaal geen twist in !

Je kunt altijd nog geld uit gaan geven als het niet voldoet lijkt me.

IP Rocks

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:57
zoek eens op homeplug of microlan, kost ongeveeer 170 euro voor 2 stuks. dit maakt netwerk via het stopcontact mogelijk

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Wat je waarschijnlijk gehoord heb is dat je telefoon en ethernet over dezelfde kabel kan laten lopen. Dat lukt alleen als je de bestaande telefoonkabel vervangt door een ehernet kabel (CAT5). Een dergelijke kabel heeft 4 signaal paren (dus 8 draden). Hiervan worden 2 paren (4 draadjes) gebruikt voor ethernet. De andere signalen kunnen gebruikt worden voor ISDN, maar ook gewone telefonie gaat prima.
Je kan de kabel vervangen door een trekveer aan de huidige telefoonkabel vast te maken. Terwijl je de telefoonkabel eruit haalt, trek je de trekveer in de bestaande leiding. Dan bevestig je de nieuwe kabel en trek je die door de nu lege leiding. Er bestaan nette WCD oplossingen waar een RJ45 (ethernet) en een RJ11 (telefoon) aansluiting opzit. Dat vervangt dan de antieke vierpins aansluiting voor de telefoon die op de huidige telefoon zit.
Het enige aandachtspuntje is dat je moet uitzoeken hoe de bestaande bedrading loopt. Vaak zijn meerdere telefoonaanstuitpunten met elkaar verbonden. Dan is het niet handig om gelijk aan draden te gaan trekken.
Het is dus wat uitzoekwerk voordat je aan de gang kunt gaan. De kosten zitten in de hoeveelheid ethernetkabel die je moet aanschaffen en de WCD voor een gecombineerde ethernet en telefoon aansluiting.
Soms is het ook mogelijk om de ethernetkabel samen met de bestaande telefoonkabel door dezelfde leiding te voeren. Als je dit overweegt, is het handig om eerst de bestaande situatie goed in kaart te brengen.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik met mijn sitecom router naar een 2e hands computer winkel ga hier in de buurt en dan een linksys router koop.
Dan maar iets meer geld maar dan heb ik wel een betere verbinding.

toch bedankt allemaal voor de reacties. _/-\o_

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:22
kleefding schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 11:07:
zoek eens op homeplug of microlan, kost ongeveeer 170 euro voor 2 stuks. dit maakt netwerk via het stopcontact mogelijk
Mijn ervaring is bij deze spullen dat je beter een telefoonkabel met 4 aders kan gebruiken om ethernet overheen te gooien dan deze troep.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-04 15:25
Telefoon lijn gewoon door UTP vervangen?

2 paar aders voor netwerk (mits geen gigabit) en 1 paar aders voor telefonie (blauw paar)

Werkt hier Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-04 08:04

Dentheman

Zie signature

sitecom levert (volgensmij) ongeveer dezelfde kwaliteit, dus zou het niet uitmaken of je nou een linksys of sitecom hebt, wij hebben ook een linksys maar de zolder is ook erg lastig te bereiken hoor..

Zie ondertitel

• rastamen
  • Laatst online: 22-03 16:22
Is me dat ff toeval want ik ben dat zojuist ook aan het doen. :9

Had trouwens precies het zelfde probleem, mocht ook geen gaten meer boren van me ouders.

update dit bericht wel als ik het me gelukt is

• DarthPlastic
Denkt nu niemand eraan om voor het omruilen eerst nog een sterkere antenne te proberen? :/

• rastamen
  • Laatst online: 22-03 16:22
ik heb het geprobeerd en dit is mijn resultaat:

een download snelheid van onder de 50kb ( ernstig afwisselend ) en een upload snelheid van onder de 1kb, en dan wil je nog niet eens de ping time weten naar mijn modem.
Als ik naar de site google proberde te surfen duurde het 20 seconden om de tekst te zien.
Om het plaatje te zien duurde het het zelfs bijna een minuut.

Omdat de telefoon kabel die in ik gebruik koperen aders heeft, geeft het ernstige storing.
Mijn modem ( benneden ) en mijn router (boven) zitten alle bij met hun act lampjes snel te knipperen ( ook al is er geen pc op aangesloten. )

Voor mijn laatste poging om een stabiele verbinding te krijgen had ik mijn 3com 3300SM erop aangesloten (boven), en had ik de port waarop de telefoon kabel zich bevondt via de console op PortMode 10FULL gezet. Maar ook dit was te vergeefs.

Mijn conclusie haal je ouders ( net als die van mij ) toch maar over om een gaatje te boren en een normale netwerkkabel er door heen te laten trekken.

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Wat je kan doen is gewoon netwerkkabel kopen, zelf de schoentjes erop knijpen en als je aan 10/100 genoeg hebt, dan 4 kabels gebruiken voor netwerk en 4 kabels gebruiken voor telefoon. Tenminste als je de telefoonaansluiting gebruikt, anders gewoon alle 8 in netwerkschoentje knijpen.

Zoals al eerder genoemd zijn er hele mooie nieuwe afdekplaatjes voor op de doos in de muur met netwerk & telefoon.

En niet te moeilijk doen met trekveer, draden van telefoon boven goed aan draden netwerk knopen(en dan bedoel ik ook echt goed knopen) en gewoon iemand boven zetten om netwerk naar beneden te duwen en zelf beneden gaan trekken.

Aansluitschema voor netwerk staat in de tweakers FAQ met een hele mooie uitleg.

Ik heb thuis ook draadloos en goed verbinding door het hele huis, maar heb alsnog bedraad aangelegd ivm het vele overpompen van bestanden wat wij hier thuis tussen de pc's doen(gebroeders wisselen nogal eens wat uit :9 )

Let er even op dat de telefoondraden niet doorverbonden zijn(dat er niks ernstigs gebeurd als jouw lijn weg is zeg maar).

Volgens mij mag een buis maximaal 20 meter zijn ivm trekveer, dus je zal ongeveer 20 meter netwerkkabel nodig hebben(er vanuitgaande dat dat ver genoeg is).

20 x 0.50 = € 10 voor netwerkkabel
afdekplaatje = Ik denk tussen de 10-20 euro.
En je bent klaar met een superstabiele en nette oplossing.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 11:34
Voor je verbinding heb je maar 4 aders nodig (tenzij je gigabit wil), telefoonkabel heeft 4 aders, dus wat is dan het probleem :? UTP is ook unshielded, net als telefoonkabel. Ik heb het ook gedaan op de kamer van mijn zus, werkt perfect :). Alleen ff opletten welke aders je in het stekkertje aanbrengt, in de faq staan pinouts :).

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 02-03-2006 10:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een nieuwe antenne gekocht en tot nu toe is de verbinding perfect.

ik haalde net 900 kb op speedtest en gemiddeld zo'n 600 kb.
ik kan deze antenne 8 dagen proberen en daarna terug brengen en als dit me voldoet houd ik het gewoon zo. :)

Verwijderd

Ondanks dat je nieuw bent hier gaan we er wel vanuit dat je de regels kent. En dat betekent dus dat je voor je post de search gebruikt. Dit topic is in de afgelopen 3 jaar al minstens een keer of 10 voorbij gekomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.