Versterker met volumeproblemen - tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.581 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12
Ik heb een half jaar geleden voor een spotprijs een Arcam Alpha One gekocht op Ebay. Cosmetisch is het ding 100%, maar technisch is er wel wat op aan te merken, vandaar de prijs...

Omdat een reparatie door een dealer waarschijnlijk een veelvoud van de aanschafprijs bedraagt, wil ik de problemen zelf proberen te verhelpen. Dat zijn er twee, en ik vermoed dat ze gerelateerd zijn. Omdat ik hoegenaamd niets weet van electronica (alleen van het gebruik ervan), zouden wat tips prettig zijn.

Probleem 1 is dat het aanpassen van het volume met nogal wat gekraak gepaard gaat, echter alleen in het linker kanaal. Een vuile of kapotte potmeter? Schoonmaken zal mogelijk nog wel lukken (tips?), maar als hij kapot is, is het dan te doen om een vervangende aan te schaffen bij een electroniczaakje, of zijn dit hele specifieke pots?

Probleem 2 is dat er nog steeds geluid uit het linkerkanaal komt als het volume geheel is dicht gedraaid. Het rechterkanaal is stil. Ook op hogere volumes geldt dat het volume van het linkerkanaal hoger is dan van het rechter; dit is natuurlijk aan te passen met de balance control, maar dat wil ik liever niet.

Tot slot is het volume waarneembaar hoger wanneer Direct mode is ingeschakeld. Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij andere versterkers en ik vermoed dus dat dit ook niet in de haak is.

Heb ik alleen met een kapotte of vuile volume potmeter te maken, of speelt hier mogelijk iets meer?

Het gaat om deze amp:

http://www.arcam.co.uk/alpha/amps/ampalpha1.html

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Probleem 1 lijkt mij inderdaad zeer waarschijnlijk (eigenlijk wel zeker weten) de potmeter. Het zou goed kunnen dat probleem 2 daar ook mee te maken heeft, maar dit zou evt. ook nog andere oorzaken kunnen hebben.
Probleem 3 (dat met direct-mode) is voor mij iets minder zeker, alhoewel het best zou kunnen dat het ook met de potmeter te maken heeft.

In ieder geval zou ik beginnen met de potmeter te vervangen.
Maar om precies het juiste type te vinden kan lastig zijn. Zit er ook AB op? Dan moet de potmeter waarschijnlijk met motortje zijn? Misschien kun je ook wel het huidige motortje gebruiken bij de nieuwe potmeter?
Verder heb je veel prijs(en kwaliteits-) verschil in (audio-)potmeters. Ik heb er ooit eentje gebruikt die fl.500,- kostte; dat was met gouden contactjes etc. 1 tip: koop die niet! ;) Ik zou ook niet voor de allergoedkoopste gaan, die hebben vaak een wat minder gunstig effect op de klank.
Er zijn trouwens twee typen potmeters: lineair en logaritmisch. Ik geloof dat in audio-toepassingen logaritmisch gebruikelijk is.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
Je zou eerst eens de potmeter schoon kunnen maken, en er even wat contactspray in spuiten.. Dat doet soms ook al wonderen.

uncle_sjohie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Uncle sjohie schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:47:
Je zou eerst eens de potmeter schoon kunnen maken, en er even wat contactspray in spuiten.. Dat doet soms ook al wonderen.
AAARRRHH! GEEN CONTACTSPRAY! Dat helpt eventjes, maar binnen de kortste keren is het probleem weer erger terug dan tevoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Gwannoes schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:52:
[...]

AAARRRHH! GEEN CONTACTSPRAY! Dat helpt eventjes, maar binnen de kortste keren is het probleem weer erger terug dan tevoren!
Wat dan wel?

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gwannoes schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:52:
[...]

Juist wel proberen, dan weet je of het inderdaad in de potmeter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 14:48
Contactspray is idd niet goed. Het laat vetresten achter die juist op den duur weer meer stof en vuil aantrekken. Videospray is wel goed. Dat hebben ze wel bij Conrad ofzo.

homo sapiens non urinato in venti adversi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Kan je ook proberen met gewone lucht.

Verkrijgbaar bij betere pc zaken.

http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=92890&productType=1

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Bedankt voor de tips.

Ik heb uiteindelijk toch maar de schroevendraaier ter hand genomen. De potmeter heb ik behandeld met wat spiritus, en het heeft wel wat verbetering opgeleverd: Beide kanalen hebben nu een gelijk volume en er is geen gekraak meer. Wel hoor ik nog steeds heel zacht geluid wanneer het volume op 0 staat, en de direct knop is ook nog van invloed op het volume. Met dat laatste kan ik leven, dat ik het volume niet op 0 krijg niet.

De pot is overigens van de firma Alps, maar ik kan het type niet vinden op hun site: 837K 20KAX2.

Ik ga nog maar even met de spiritus knoeien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Dr. Strangelove schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 20:14:
Bedankt voor de tips.

Ik heb uiteindelijk toch maar de schroevendraaier ter hand genomen. De potmeter heb ik behandeld met wat spiritus, en het heeft wel wat verbetering opgeleverd: Beide kanalen hebben nu een gelijk volume en er is geen gekraak meer. Wel hoor ik nog steeds heel zacht geluid wanneer het volume op 0 staat, en de direct knop is ook nog van invloed op het volume. Met dat laatste kan ik leven, dat ik het volume niet op 0 krijg niet.

De pot is overigens van de firma Alps, maar ik kan het type niet vinden op hun site: 837K 20KAX2.

Ik ga nog maar even met de spiritus knoeien ;)
Aha, een Apls potmeter. Als het hetzelfde type is wat ik van ze ken is het een goeie, en kost zo'n ding ca. 25 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mag ik vragen waar de direct mode precies voor bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Direct mode bypassed alle toonregelingen zoals balance, treble en bass controls, waardoor het geluid iets zuiverder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, zoals de tone-in/tone-out van mijn receiver... Duidelijk...

In dat geval is het inderdaad vreemd dat het volume lager ligt... Hoewel er misschien een DSP wordt uitgeschakeld met een extra versterking ofzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb een probleem met potmeter . Geeft bij volume heel hard geluid. Potmeter is van alps maar is stofdicht hoe kun je die dan reinigen kan iemand dat zeggen . Het is een potmeter van een Holfi installatie Integra 88 ,.
met een motertje . Versterker is uitmuntend maar een alps van 25 euro kan veel verpesten

Weet iemant hier een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:07:
heb een probleem met potmeter . Geeft bij volume heel hard geluid. Potmeter is van alps maar is stofdicht hoe kun je die dan reinigen kan iemand dat zeggen . Het is een potmeter van een Holfi installatie Integra 88 ,.
met een motertje . Versterker is uitmuntend maar een alps van 25 euro kan veel verpesten

Weet iemant hier een oplossing voor.
Gewoon een nieuwe potmeter er in zetten, lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Zelf zou ik deze vervangen door een andere (betere) potmeter, van b.v. Alps, of nog beter, een weerstandjes stappen potmeter. Deze zijn op Aliexpress niet zo duur meer en zijn véél beter dan het standaard spul. Wel even op de waardes letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Verwijderd Dit topic is 13 jaar geleden gestart, dit nog omhoog kicken zien we niet graag. Beter is om gewoon been eigen topic te open. Gebruik hierbij de Het algemeen beleid #quickstart zodat je een idee hebt wat er verwacht wordt :).

200 fish found!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.