CMS-systeem kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Ben bezig met een nieuw domein waar je echt een achterlijke hoeveelheid mogelijkheden hebt om content aan te bieden aan je bezoekers. Alleen vraag ik me af welk van onderstaande CMS-systemen (die ik krijg bij mijn domein en direct kan gaan gebruiken) het fijnste is om mee te werken zonder al te veel custom te moeten programmeren (want voor dat laatste heb ik gewoon niet genoeg tijd/geduld).
  • Joomla
  • Mambo
  • PHP-nuke
  • Drupal
  • PHP-fusion
  • e107
  • phpWebSite
  • Postnuke
  • TYPO3
  • XOOP
  • Contenido
  • SPIP
  • Ovidentia
Zelf neig ik erg naar Mambo of PHP-nuke vanwege de grote achterliggende community & resources om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen en de enorme hoeveelheid templates & add-ons. Maar de rest ken ik niet zo goed en vroeg me af of iemand hier ervaring heeft of een aantal voordelen kan noemen van de overige pakketten.

Verder heb ik van een aantal van genoemde pakketten de site/manual al even doorgebladerd maar "iedereen" vindt zichzelf natuurlijk het beste dus daar kan ik niet echt een koploper uithalen.
offtopic:
Wist trouwens niet in welk van de 2 devschuur-forums ik terecht moest; gezien de topics leek dit subforum me het beste

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 01-03-2006 09:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

typo3 is wat je zoekt, kan alles en 1200 extensies

heb er zelf al stuk of 20 grote sites ingebouwd.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Het ligt er enigizins aan wat je precies wilt, maar als het allemaal niet ál te ingewikkeld is, ben ik *ooit* heel tevreden geweest over Land Down Under :) .

DM!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
Tsja, ik gebruik mambo, en dat werkt prima. de anderen zullen ook best wel werken, het is gewoon een kwestie van wennen aan de omgeving en leren hoe je wat kan doen.

Copy.com

• Pajter
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-04-2022
Ben zelf ook een beetje op zoek en kwam op onderstaande site een goed overzicht tegen. Met de waarderingen van verschillende (open-source) cms-en.

http://www.opensourcecms.com/

edit: oh ja, ze hebben ook demo's draaien van bijna alle cms-sen op de site

[ Voor 19% gewijzigd door Pajter op 01-03-2006 10:05 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-04 16:12

Tjark

DON'T PANIC

MAX3400 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 09:30:
[...] (want voor dat laatste heb ik gewoon niet genoeg tijd/geduld).
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 09:33:
hehe, als je geen geduld hebt moet je Typo3 zeker niet proberen. Typo3 is mooi maar over the top voor iemand die een gewone site wil maken.

En ipv Mambo zou ik voor Joomla kiezen: Joomla is een afsplitsing van Mambo. Het core-dev team dat Mambo grotendeels heeft gemaakt wat het is, is na onenigheid met Miro (eigenaars van de _naam_ mambo) opgestapt en hebben Joomla gesticht, dus ik verwacht in de toekomst meer van Joomla.

*insert signature here

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Jammer alleen dat de beheer-interface van Typo3 er uitziet als Windows 3.0 :+

Typo3, Joomla/Mambo en Drupal zijn wel zo'n beetje de heersers op dit moment.

Het is beter goed te kijken wat je wil, en dan een afweging te maken.

Ook zijn er verschillende CMS-vergelijk-sites waar je dan een afweging tussen een paar kan maken.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Etomite of ModX is ook een optie. Niet zo erg bekend, maar wel een duidelijke admin interface, die niet te ingewikkeld is.

Abort, Retry, Quake ???

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-04 16:26

TheDane

1.618

aZuL2001 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 10:09:
Etomite of ModX is ook een optie. Niet zo erg bekend, maar wel een duidelijke admin interface, die niet te ingewikkeld is.
Grappig, Ik heb eergisteren ModX geinstalleerd, maar werd een beetje -snel- moe van de -in mijn ogen- te beperkte mogelijkheden om snel en makkelijk een andere layout te kiezen. ModX is wat dat betreft volgens mij net iets te complex. Al gauw op Etomite uitgekomen, en die draait nu prima. Ben er redelijk tevreden over maar voor mijn eigen site gebruik ik Drupal.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Het wordt dus alsnog niet makkelijk om te kiezen. Zoals ik inderdaad zei was Mambo inderdaad een van mijn preferred choices maar blijkbaar hebben veel mensen ook veel meningen op GoT (en daarom ben ik er ook). Ik ga vanmiddag eventjes Joomla en Mambo installeren; gelukkig is er genoeg ruimte voor "het back-end" zoals databases enzo dus dan kan ik ze mooi gaan vergelijken.

Bedankt zover en ik laat morgen even weten hoe het beviel; suggesties/opmerkingen over mijn startpost zijn in de tussentijd nog steeds van harte welkom want ik ben echt een totale n00b in de wereld van CMS.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

heb er zelf al stuk of 20 grote sites ingebouwd.
Typo3 is vooral sterk als je zelf sites ontwikkeld en modules wilt toevoegen, of een eigen template wilt ontwikkelen met zoveel mogelijk mogelijkheden, en custom datenbanken ....

In de beginpost hier geeft de TS duidelijk aan zelf niet te willen programmeren/ontwikkelen eraan en liever kant-en-klare templates te gebruiken ....
Ik heb het idee dat dan Mambo/Joomla dan een betere optie is, ik heb de indruk dat dat meer gericht is op het bieden van een 'instant-CMS', dus een kant-en-klaar bruikbare website, waaraan je weinig wilt 'customizeren' ....

Typo3 is leuk en heeft enorme mogelijkheden, maar is enkel nuttig voor mensen die er dan ook zelf veel aan willen verder ontwikkelen (ik heb bij Typo3 wel eens het idee van een soort van online 'Lotus Notes' systeem, inclusief de voordelen, maar ook de makken)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Ik gebruik voor mijn eigen site (die nog wel in ontwikkeling is) Joomla. Dat bevalt me ansich wel redelijk, maar het belangrijkste nadeel van joomla is dat het je dwingt je content in te delen in sections en categories.

Ik heb er voor gekozen om niet gebruik te maken van een standaard templete, dus ik ben vanaf scratch begonnen met het maken van m'n eigen template. Templates maak je in PHP, dus een beetje programmeerwerk zit er ook wel weer in...

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 10:55:
Ik gebruik voor mijn eigen site (die nog wel in ontwikkeling is) Joomla. Dat bevalt me ansich wel redelijk, maar het belangrijkste nadeel van joomla is dat het je dwingt je content in te delen in sections en categories.

Ik heb er voor gekozen om niet gebruik te maken van een standaard templete, dus ik ben vanaf scratch begonnen met het maken van m'n eigen template. Templates maak je in PHP, dus een beetje programmeerwerk zit er ook wel weer in...
Het voordeel & nadeel van mijn kennis is: als ik PHP zie, dan kan ik er meestal flink wat aan customizen met veel koffie, sigaretten en tijd. Maar iets van scratch met code opbouwen kan ik gewoon niet; mede vanwege het feit dat ik aan het andere eind van het ICT-spectrum sta (domain administration).

Op zich is sections/categories wel weer lekker; mijn site wordt namelijk niet voor 1 doel maar voor verschillende grote onderwerpen die maar een beperkt raakvlak hebben en verder een groot eigen environment.

Verwijderd

Bij zo'n template moet je je ook weer niet te veel voorstellen. MIjn site is heel eenvoudig qua layout, en de enige beslissing die in php genomen wordt is om te bepalen of het linkermenu wel of niet getoond moet worden, om zodoende ruimte vrij te houden voor de gallery functionaliteit...

Ter indicatie mijn template:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?php
defined( '_VALID_MOS' ) or die( 'Direct Access to this location is not allowed.' ); ?>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<?php mosShowHead(); ?>
<?php
if ( $my->id ) {
    initEditor();
}
?>
<link href="<?php echo $mosConfig_live_site;?>/templates/qixis/css/template_css.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link href="<?php echo $mosConfig_live_site;?>/templates/qixis/css/color-red.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<style type="text/css">
<!--
.Stil1 {color: #FFFFFF}
-->
</style>
</head>

<body>
<div id="redback">
    <div id="main">
        <div id="top">
            <div id="pathway"><?php mosPathWay(); ?></div>
            <div id="user1menu"><?php mosLoadModules ('user1', -1); ?></div>
        </div>
        <div id="mainbody">
            <div id="maincontent">
<?php if (mosCountModules('left') == 0) { ?>
                <?php mosMainBody(); ?>
<?php } else { ?> 
                <div id="left"><?php mosLoadModules('left', -2); ?></div>
                <div id="right"><?php mosMainBody(); ?></div>
<?php } ?>
            </div>
        </div>
        <div id="bottom">
            <div id="bottomcontent">
                [img]"<?php[/img]/templates/qixis/images/bottom-image.png"><br>
                All content on this site is &copy; 2006 by A. Lensink / Qixis.com
            </div>
        </div>
    </div>
</div>
</body>

</html>

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 15:50 ]

Verwijderd

Ik heb nog niemand horen vragen wat de wensen zijn. Elk pakket heeft zijn sterke en zwakke punten, en zonder informatie wat je precies wilt gaan doen kun je geen valide advies gaan geven.

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-04 10:29
Ik heb wel eens mambo gebruikt, en wat ik het meest vervelend vond was het admin gedeelte, wat ik onoverzichtelijk vond doordat het zo algemeen is.

Is dit moeilijk tweaken in mambo ( dus zichtbare opties, algehele layout), of kan ik dan beter toch voor typo3 gaan?

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:00

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

dmace schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 10:06:
[...]Jammer alleen dat de beheer-interface van Typo3 er uitziet als Windows 3.0 :+
[knip]
Nu nog wel, maar in de nieuwe versie, 4.0 die binnenkort uitkomt, is er een volledig nieuwe
skin ontworpen. Die zit er een stuk beter uit. Volgens mij kun je de backend nu ook al voorzien van een andere template.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Typo 3 is ontzettend pittig als je er net mee begint..... reken er maar op dat je het eerste half jaar je beeldscherm verrot staat te schelden omdat er weer eens wat mis gaat ;)

Ik heb zelf Typo3 draaien op een private server om het een beetje te leren kennen en het is ontzettend krachtig, heel goed maar ontzettend pittig en oersaaie kost om weg te werken.

Voor AboutDJ gebruik ik Joomla, prima CMS zo out of the box en het mag dan zijn beperkingen hebben op sommige gebieden.... naar mijn mening is het het beste all round CMS waar zo'n beetje iedereen wel mee kan werken (en dat is Typo 3 zeer zeker niet). Voordeel is ook dat er een veeeeeeel bredere community achter zit als bij Typo 3 en dat er een hele hoop componenten en modules voor te krijgen zijn (overigens zijn die niet altijd kwalitatief in orde maar dat kun je zelf vaak wel fixen).

Ik ben dus een tevreden Joomla gebruiker en naar de raodmap kijken van Joomla waar o.a in staat een betere user groups indeling, data en presentatie laag gescheiden etc etc heeft het CMS gewoon potentie en dat is iets wat ik mis bij de andere systemen.

Hier, http://dev.joomla.org/content/view/23/61/ staat de roadmap en die ziet er naar mijn mening gewoon goed uit. Hetgeen wat ik nu eigenlijk het meest storende vind aan Joomla is dat alles in tabellen word gepleurd..... maar daar gaat gelukkig op den duur een einde aan gemaakt worden.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Doe eens gek en probeer Web to Go Personal. Dat is te vinden bij http://www.invender.nl

Ik heb de laatste twee maanden verdiept in veel van de gratis CMS-systemen en vooral in Mambo/Joomla. Mijn oordeel: Te moeilijk voor een dummie. Met name de vormgeving is erg lastig onder de knie te krijgen als je - zoals ik - alleen een beetje kennis hebt van html maar absoluut niet van CSS en PHP. En ik ben ook al geen nerd die zes nachten doorhaalt om iets nieuws onder de knie te krijgen.

Het grote nadeel van Web to Go (WTG) is dat het niet gratis is. Ik kocht het pakketje voor rond de 40 euri bij Office Centre, maar het is ook online te bestellen.
Het mooie is dat je niets op je eigen pc hoeft te installeren. Alles gaat rechtstreeks naar de server. Je hostingprovider moet minimaal PHP (Apache) en MySQL (vanaf bepaalde versies) beschikbaar hebben en zelf moet je voldoende online ruimte hebben (30 Mb volgens de makers van WTG maar na de eerste installatie stond er in mijn geval een kleine 15 Mb daadwerkelijk online).
Vervolgens kun je via www.jouwdomeinnaam.nl/admin.php binnen treden en alles online regelen. Dus niet alleen het beheer van de content, maar ook de lay-out. Dat houdt in dat je dus vanaf elke PC met internetaansluiting ter wereld kunt werken aan je site.
Je kunt beginnen met een kant-en-klare layaout, waarvan er een aantal worden meegeleverd, maar daar kun je vrij gemakkelijk veel aan veranderen. Met name dit onderdeel werkt voor een leek veel gemakkelijker dan bij Joomla/Mambo en consorten. Een topbanner vervangen is makkelijk en als je daar een afbeelding van je eigen PC voor gebruikt wordt ook het uploaden daarvan geregeld.
Je kunt met een druk op knop verder allerlei applicaties installeren op je site, zoals een agenda, formulieren, een forum, fotoalbums e.d. Het invoegen van flash is ook al geen probleem.
Ook kun je kiezen voor een sidebar die automatisch de laatste headlines van je eigen nieuwsberichten of de eerstvolgende agendapunten laat zien.
Je kunt alles beheren via een WYSIWYG-editor. Daar zit gelukkig ook een button in waarmee je de html-code zichtbaar kunt maken en bewerken.

Dit pakket is nog maar een week of drie op de markt en laat nog best wat te wensen over. Met name wat betreft het kunnen knutselen aan de lay-out en menu's. Misschien komen er nog updates.
Ik heb even gemaild met de makers, die eind deze maand (maart) verwachten een Pro-versie uit te brengen, waarin inderdaad nog meer vrijheid voor wat betreft de lay-out wordt geboden. Ook het aanmaken van meerdere inlog-accounts komt daarin beschikbaar. Dat is handig, want dan kunnen bijv. bedrijven of verenigingen meerdere mensen laten werken aan de content. Het ziet er naar uit dat Web to Go Pro 149,95 of 169,95 gaat kosten. Voor bezitters van de Personal-versie komt er een upgrade aanbieding. Het kan dus weinig kwaad om eerst de nu beschikbare versie aan te schaffen.

Ik ben redelijk enthousiast over dit pakketje, dat overigens geheel Nederlandstalig is. Als de uitgever door gaat met de ontwikkeling en de ondersteuning goed regelt zit er toekomst in Web to Go.

Ter afsluiting: Mogelijk zullen puristen beweren dat het pakket qua code 'bagger' produceert. Dat zeggen ze namelijk van de meeste pakketten die gebaseerd zijn op WYSIWYG. Ik kan dat niet beoordelen, maar zolang een site er goed uitziet en functioneert, zal mij dat eerlijk gezegd een zorg zijn.

Dit verhaal is lang geworden, maar hopelijk heeft iemand er iets aan. :P

Groet,
HeNr!B

Verwijderd

op cmsmatrix kun je aangeven welke functionaliteiten je nodig hebt en op basis daarvan verschillende cms'en vergelijken

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 23:23
MAX3400 wat wil je allemaal kunnen met je cms? Wat vind je belangrijk? Aanpasbaarheid van templates? Eigen layout belangrijk? Statische of dynamische (nieuws) site? Bruikbaarheid van het systeem? De leercurve van het systeem? Extra resources zoals modules plugins etc?

http://hawvie.deviantart.com/

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Ik ben eruit; heb vandaag de hele dag lopen vechten met Mambo en Joomla maar op de een of andere manier werd ik daar niet veel wijzer van. Sowieso het indelen van artikelen in categorieen en dergelijke was me allemaal iets te omslachtig en eerlijk gezegd vond ik de admin-interface van Mambo echt een crime om mee te werken.

Gelukkig heeft mijn nieuwe hosting-provider een backup-mogelijkheid, dus ik heb alles er in 1x af kunnen gooien door een online restore te kiezen; daarna PHPNuke geinstalleerd en binnen een paar minuten was ik up & running. Het publiceren en managen van alle "frontpage"-mogelijkheden is ook een stuk overzichtelijker geregeld.

Ben nu de volledige site aan het downen en morgen/weekend maar eens flink aan de slag met het customizen van mijn layout en dergelijke. Ondanks dat "bedankt" meestal overbodig is onder GoT'ers, toch bedankt voor de moeite en tijd die jullie hebben gestoken in de posts en adviezen.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Yikes...... das net zulke vieze software als phpBB ;)

Ik heb nogal wat problemen met phpNuke gehad toen de database omvang groter en groter werd en het zaakje behoorlijk resources begon te vreten op de server.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben zelf ook al enige tijd op zoek naar een CMS voor een site waar de nieuwsitems voornamelijk bestaan uit een stukje tekst met een hoop foto's erbij.
Nou ben ik zelf wel eens begonnen een CMS te bouwen maar het is een hopeloze onderneming omdat ik gewoon te weinig tijd heb.
Ik heb nu Joomla eens bekeken, daar kan ik niet mee wat ik wil omdat het veel te lastig is om foto's bij een nieuwsitem te zetten. Nou vraag ik me af, is er een ander OS CMS wat dit wel ondersteund?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Als je het topic gelezen had, was je http://www.opensourcecms.com/ tegengekomen.

Kijk daar eens naar, heeft meestal ook demo's beschikbaar.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1