Toon posts:

Kapotte 21" CRT, kan hij ooit nog een teken van leven geven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal:

Ik heb momenteel een van de eerste TFT monitoren van 17" (groot voor die tijd), helaas heeft hij bij het typen van teksten al last van ghosting en kan hij geen hele hoge refreshrates enzo aan.
Dus ik ben opzoek gegaan naar een 2e hands CRT monitor (ik heb ruimte zat, en heb tot nu toe nog nooit problemen of moeilijkheden met CRT gehad.)

Uiteindelijk had ik vlakbij een 2e hands, maar mooie 21" CRT monitor gevonden. Ik dus bij hem langs om de monitor op te halen en hij belde me van te voren al op, dat hij niet meer werkte (hij vertelde dat hij voordat hij stof ging happen nog wel werkte) ik ging alsnog langs om te kijken of ik daar ter plekke nog iets kon proberen, maar helaas.
Ik heb de Monitor toch nog meegekregen (ja, gratis!) om misschien thuis wat te proberen, ik heb ondertusen alle voedingskabels en VGA kabels in het hele huis geprobeerd maar krijg geen verschil.
Het beeld blijft zwart, bij het opstarten van de computer blijft het zwart, wat ik ook doe, het blijft zwart.
Als je de monitor aanzet komt er wel een lichte gloed van het scherm (dus hij krijgt wel stroom en er is een vorm van 'aan' ) en er brand een knipperend oranje lampje (heeft iets weg van stand-by mode)

De TFT werkt gewoon op dezelfde computer en dezelfde uitgang (VGA TFT ja.) dus daar ligt het niet aan.

Wie kan me helpen?

edit -- Ik heb een nvidia MX 400, maar kep hem ook al geprobeerd op een TI 4200 die (ondanks zijn ook al niet te recente aankoop) toch wel een 21" aan zou moeten kunnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 21:16 ]

Verwijderd

van die gast waarvan je em hebt meegekregen zei dat ie het nog deed voordat ie stof ging happen.
wat ik denk dat de stof er voor heeft gezorgt dat er ergens waarschijnlijk een kortsluiting heeft laten ontstaan ... in dat geval is je monitor dood.

het kan ook zijn dat het stof ervoor heeft gezorgt dat ie ergen geen goed contact maakt....
als je dat de monitor ontstoft .... is het probleem opgelost.

dus wat ik zou doen is ...maak je monitor eens open (KIJK WEL GOED UIT VOOR GELADEN CONDENSATOREN)... en maak em is schoon met een bus perslucht of een compressor .... zet em in elkaar.... en test

doet ie het nog niet dan heeft ie denk ik het loodje gelegt

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip, ik zal hem eerst een paar dagen uit t stopcontact halen, dan zijn die condensatoren leeg en kan ik hem openkrijgen, wat ik vanaf buitenaf kan zien ziet er niet heel stoffig uit, ik heb ook wel eens gehoord dat er door een te hoge refreshrate (geen idee of die gast waar ik hem vandaan heb dat heeft gedaan, maar het is niet uitgesloten) ergens een zekering is geknapt, in dat geval kan ik die wel vervangen.

Dus, even geduld, daarna openschroeven. ik heb hem gisteravond trouwens nog heel even geprobeerd en ik had gelezen over een 'resetknop'. helaas doet die helemaal niks, maar als ik (heel gek!) een knopje om het contrast in te stellen lang ingedrukt hou dan doet de monitor (aan wat ander gezoem en andere gloed op het scherm te zien) een poging weer op te starten. dus dit lijkt erop dat er nog hoop is! iemand tips?

het model is trouwens een hp1100