Toon posts:

[Gentoo]GCC segmentation fouten...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het toch even melden, ik heb het hele internet afgezocht naar hardwarematige oorzaken van deze fouten. Om de zoveel minuten een segmentation fout, vooral bij gcc/glibc mysql/php4, zeg maar gerust de grote pakketten. De kernel viel nog wel mee die wilde bijna altijd goed compilen. Heel raar zul je zeggen.

Oude opstelling:
Asus A7V133 (waarschijnlijk rev > 1.05)
Athlon XP 1800+ (zowel met 100MHZ FSB als 133MHZ FSB, ik heb hem zelfs ondergelokt gehad)
256 MB PC133

Nieuwe opstelling:
Abit NF7-S
Athlon XP 1800+
512 MB PC 2100 geheugen

Het geheugen is vele malen getest maar geen fouten in gevonden, nu naar het vervangen van het moerderbord zijn alle fouten opeens weg. Nu moet ik toch even vragen hoe dit kan. Segmentation fouten zijn toch alleen maar verkeerd toewijzen van geheugen of software fouten, hoe kan dat nu met het mobo te maken hebben. Met debian/ubuntu nooit fouten gehad. Ik vind het toch wel erg raar...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

Cyphax

Moderator LNX
Als je hebt gedraaid met rot geheugen kan het wel zo zijn dat je programma's op de een of andere manier beschadigd zijn geraakt. Ik heb dat ook weleens meegemaakt. Om even te testen zou je een LiveCD'tje kunnen draaien, en eens kijken of die ook van die fouten geeft.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al eerder aangegeven, het reepje 256MB is getest en geen fouten ondekt, zowel met memtest86+ als memtester (test memory subssystem, zeker 5 loops gedraaid). Het nieuwe geheugen is ook goed.Ik kan me niet voorstellen dat na die tests het daar aan ligt. Kan het misschien de geheugen controller zijn op het mobo?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:12
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:22:
Het geheugen is vele malen getest maar geen fouten in gevonden, nu naar het vervangen van het moerderbord zijn alle fouten opeens weg. Nu moet ik toch even vragen hoe dit kan. Segmentation fouten zijn toch alleen maar verkeerd toewijzen van geheugen of software fouten, hoe kan dat nu met het mobo te maken hebben.
Dit kan vrij goed te maken hebben met je mobo. Alle data gaat immers via het moederbord van geheugen naar de processor, etc. Het kunnen dus rotte contacten zijn, brak RAM, een brakke RAM-controller of andere support chip op het mobo, brakke cache, etc. of in een heel beroerd geval de verkeerde combinatie van hardware.

Persoonlijk heb ik dit eenmaal gehad (signal 11) en dat had te maken met een overgeklokte CPU (waar ik niet van op de hoogte was). Memtest86 haalt dit soort fouten overigens wel naar voren (terwijl er met het RAM zelf dus niets mis is).

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gedachte: Asus A7V133: rotte condensators -> nare voltage-fluctuaties -> segfault.
Waarom niet met Debian? De belasting van een compileer-run van een uurtje ofzo haal je normaliter niet bij normaal gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:45:
Gedachte: Asus A7V133: rotte condensators -> nare voltage-fluctuaties -> segfault.
Waarom niet met Debian? De belasting van een compileer-run van een uurtje ofzo haal je normaliter niet bij normaal gebruik.
Nee klopt dat is zo, rotte condensators en nare voltage-fluctiaties merk je wat dat betreft (mits in een vroeg stadium) pas bij gcc en ik weet dat gcc echt een test is of je pc stabiel is. Toch heeft het beestje het toch 4 jaar volgehouden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pak een live cd.
Compileer while(1) een of ander prog.
dan weet je of het je install is ;)

toch de belasting. Maar niet je gentoo.
Dan kun je elimineren.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 22:35

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:51:
[...]
Nee klopt dat is zo, rotte condensators en nare voltage-fluctiaties merk je wat dat betreft (mits in een vroeg stadium) pas bij gcc en ik weet dat gcc echt een test is of je pc stabiel is. Toch heeft het beestje het toch 4 jaar volgehouden.
Wat je kan doen is na een build met segfaults memtest draaien en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik je garanderen dat memtest wel ergens een fout vindt ;)

Is de koeling van je kast wel voldoende?

* BoAC heeft hetzelfde gehad bij heb builden van KDE-pakketten op een Via bak in een te kleine kast ;)

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Ik draai nu Gentoo AMD64 met prima werkend geheugen en krijg ook segfaults bij het compileren van bepaalde pakketten, o.a. gcc zelf, perl, ffmpeg en glibc. Een volledige kde installatie of firefox compileren is weer geen probleem. Bij een 32 bits Gentoo install was er evengoed helemaal niets aan de hand.
Nu heb ik daarvoor het Gentoo forum afgezocht en het lijkt erop dat geheugenadressering inderdaad het probleem is. De theorie die daar geopperd werd is dat 64 bits adressering bij het compileren in sommige situaties blijkbaar teveel van het systeem vraagt bij bepaalde moederbord/geheugen configuraties.
Nu vraag je je waarschijnlijk af waar ik heen wil... :) Nu, wat je zelf zegt, moederbord/geheugen configuraties dus. Wellicht werkt de oplossing die daar aangedragen werd ook voor jouw 32 bits systeem, namelijk het terugschroeven van de geheugentimings, wat de geheugenbelasting omlaag zou moeten brengen.
Pagina: 1