Groot probleem JBL Mpro 215 kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27
Beste mensen,
Ik ben een groot probleem en hoop dat een van jullie mij ermee kan helpen. Ik ben sinds een jaar begonnen met een kleine drive-in show. Ik heb 2x JBL mpro 215 aangesloten op een DAP palladium 1200 (2*600W) en een Behringer compressor/limiter om de boel te beschermen. Dat ging altijd heel mooi, en nog behoorlijk hard. Tot gisteren. Ik had een feestje gehad, en de apparatuur stond weer thuis. Ik sloot het aan en tot mijn grote schrik deed één van de twee boxen het niet goed. Hoge tonen kwamen er redelijk goed uit. maar volgens mij lag het aan de 15 inch speaker: De lage bas tonen (bij beuk muziek) deed hij goed, maar bij rock muziek, met veel meer variatie en middentonen, maakte hij rare bijgeluiden. Hij begon een beetje te wapperen, naarmate ik hem harder zetten. Het leek wel geluid alsof je iemand door de telefoon hoorden. Ik kreeg het idee dat binnenin iets hard meetrilde.
Ik voreg me af wat er gebeurd kon zijn. De versterker leverd max 2x600W. De boxen kunnen ieders pieken van 1000W aan, en ik had de versterker lang niet voluit gehad, plus dat er een goed afgesteld limiter tussen zat. Opgeblazen kan bijna niet leek mme. Ook omdat er mt de ander box niets mis was.

Wat kan er mix zijn, en hoe kan ik dat controleren? Het zijn dure boxen, dus behoorlijk zonde! Wie heeft er tips?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

je kan de spoel van de woofer even doormeten. Waarschijnlijk is die te warm geworden.

Wise enough to play the fool

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:15

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

al de speakers van kanaal verwisseld op de versterker?

wat kan (simpel gezegd):
- versterker stuk (kanalen verwisselen)
- filterunit in speaker stuk (hang woofer los aan aan een versterker en kijk of ie het nog doet)

beukmuziek heeft veel meer sinusoide bastonen dan rock en zijn minder "moeilijk" weer te geven, wat je ook merkt als je speakers bouwt: bij sommige dingen klinkt het gewoon rot, en dus is het verkeerd gebouwd of er is iets stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door powerflux op 28-02-2006 20:26 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• GhandiHarder
teacher schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:24:
je kan de spoel van de woofer even doormeten. Waarschijnlijk is die te warm geworden.
Hoe bedoel je doormeten? Gewoon laten spelen en dan meten over spanning en stroom erop staat? Mocht hij te heet zijn geworden, wat zijn dan de gevolgen? Vervangen? Repareren?

• GhandiHarder
powerflux schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:26:
al de speakers van kanaal verwisseld op de versterker?

wat kan (simpel gezegd):
- versterker stuk (kanalen verwisselen)
- filterunit in speaker stuk (hang woofer los aan aan een versterker en kijk of ie het nog doet)
Speakers van kanaal gewisseld> zelfde probleem bij dezelfde speaker. Laatste kan ik proberen.

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

hou er dan wel rekening mee dat ie dan alle tonen weergeeft, kan geen kwaad, maar zal omdat het een woofer is erg brak klinken. toch moet dat wiebelen wel te zien zijn.

Dat het dezelfde speaker steeds is doet mij zeggen dat het de filterunit is, waarschijnlijk heeft een condensator een te grote klap gehad. heb ik een keer bij mijn stokoude B&O's gehad, daar deden de woofers het zelfs helemaal niet meer van, maar na een week stilliggen doen ze het nu al 4 jaar prima weer. kan dus zijn dat het weer bijtrekt, maar in het geval van jou (disco) zou ik het toch laten fixen/vervangen of zelf doen als de filterunit echt stuk blijkt te zijn.

teacher bedoelt met doormeten direct op de woofer zonder muziek meten of het ohmage wel klopt (lijkt me)

[ Voor 41% gewijzigd door powerflux op 28-02-2006 20:35 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• GhandiHarder
powerflux schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:32:
hou er dan wel rekening mee dat ie dan alle tonen weergeeft. maar dat het dezelfde speaker steeds is doet mij zeggen dat het de filterunit is, waarschijnlijk heeft een condensator een te grote klap gehad. heb ik een keer bij mijn stokoude B&O's gehad, daar deden de woofers het zelfs helemaal niet meer van, maar na een week stilliggen doen ze het nu al 4 jaar prima weer. kan dus zijn dat het weer bijtrekt, maar in het geval van jou (disco) zou ik het toch laten fixen/vervangen of zelf doen als de filterunit echt stuk blijkt te zijn.
Hier kan ik wel wat mee. Maa rhoe kan het gekomen zijn. Stel ze doen het straks weer, hoe kan ik het dan in de toekomst voorkomen?

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

het kan zijn dat je versterker is gaan clippen door een te hoog ingangssignaal of de nummers die je hebt gedraait hebben een erg verragde bas (wat allebei blokgolven/zaagtandgolven geeft), wat erg schadelijk is (ik draai en luister vaak tekno op kampen en de hoeveelheid speakers die daar aan zijn overleden is talrijk). wat je kunt doen, in het geval van een kapotte filterunit is deze zeker vervangen, blijkbaar was ie niet zo stevig of versleten of het hierbovenstaande en zal de volgende keer echt stuk gaan.

ik heb zelf nooit meegemaakt dat een woofer zonder enige extra electronica op een goed functionerende versterker na "wiebelt" en ik ken dat verschijnsel wel (bij mij was het toen de versterker, de eind condensatoren).

trouwens: hij wappert niet zonder input op de versterker en het volume goed opengedraaid (liefst met een heel klein beetje ruis; microfoon kanaal open ofzo, zodat de speaker niet echt aan het werk wordt gezet en dus foutjes van de versterker goed opvallen) ? als ie het dan toch doet kan het alsnog de versterker (of compressor oid) zijn dit heb je al uitgesloten door van kanaal te wisselen.

[ Voor 38% gewijzigd door powerflux op 28-02-2006 20:49 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

SjanSman schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:27:
[...]

Hoe bedoel je doormeten? Gewoon laten spelen en dan meten over spanning en stroom erop staat? Mocht hij te heet zijn geworden, wat zijn dan de gevolgen? Vervangen? Repareren?
Woofer eruit schroeven, loshalen en een multimeter over de spoel heenzetten.

Te heet geworden = doorgefikte spoel = woofer vervangen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bot gesteld: SHIT HAPPENS.
Stel ze doen het straks weer, hoe kan ik het dan in de toekomst voorkomen?
Niet. Alles wat je gebruikt gaat op een gegeven moment stuk. 'Even' lekker hard wat gabbah-house heeft al menig speaker het leven gekost. Als je geld krijgt voor je ge-drive-in moet je een deel apart leggen om dit soort 'normale' defecten uit te betalen. Er gaat op een dag een glas bier over je mengtafel, iemand blaast een speaker op, of er blijft een dronken feestganger achter een snoer hangen en trekt het hele spul om. Vandaar: SHIT HAPPENS. Verzekeren lukt niet (ondernemersrisico) dus moet je reserveren en afschrijven.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Ik denk dat dit een conus probleem is.
Met andere woorden: de spoel is los gekomen van het membraan.
Dit zie je op het eerste gezicht niet goed. Er lijkt immers niks gescheurd aan de buitenkant.
Maar je kan het simpel zien door door de achterkant van het membraan naar voren te drukken
en dan kijken of het middelste deel (de conus, dat bolle gedeelte) mee naar voor komt.
Is dat niet het geval: Laten reconen of speaker vervangen.
Maak het wel eens mee @ work. Vooral sub's hebben er last van. Is gewoon slijtage.
Er vanuit gaande dat je limiter idd goed is afgesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Afterburner79 op 01-03-2006 00:50 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• GhandiHarder
Afterburner79 schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 00:46:
Ik denk dat dit een conus probleem is.
Met andere woorden: de spoel is los gekomen van het membraan.
Dit zie je op het eerste gezicht niet goed. Er lijkt immers niks gescheurd aan de buitenkant.
Maar je kan het simpel zien door door de achterkant van het membraan naar voren te drukken
en dan kijken of het middelste deel (de conus, dat bolle gedeelte) mee naar voor komt.
Is dat niet het geval: Laten reconen of speaker vervangen.
Maak het wel eens mee @ work. Vooral sub's hebben er last van. Is gewoon slijtage.
Er vanuit gaande dat je limiter idd goed is afgesteld.
Uit de meste reacties merk ik op dat de spoel doorgefikt is. Hoe kan het dan dat er als de box alleen aansluit, er toch nog redelijke bastonen uit komen? Ik heb eerder een zelfgebouwde box opgeblazen, en dat geluid was toch ietjes anders.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Openmaken, kijken, doormeten = weten...

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
SjanSman schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 20:07:
[...]

Uit de meste reacties merk ik op dat de spoel doorgefikt is. Hoe kan het dan dat er als de box alleen aansluit, er toch nog redelijke bastonen uit komen? Ik heb eerder een zelfgebouwde box opgeblazen, en dat geluid was toch ietjes anders.
Je hebt niks opgeblazen denk ik. Test het anders eens met een bassline van 100 bpm ofzo.
Dit zal hij redelijk aankunnen. Test dan eens met een bassline van 200 bpm met hetzelfde volume.
Dan zal het geluid erg distorted klinken. Die spoel/magneet zorgt er nl voor dat het membraan
niet alleen stoot maar ook terugtrekt. Bij een rustige bassline krijgt de speaker de kans
om zelf terug te keren naar zn "idle" of 0 positie. Ga je lekker snel en hard pompen dan
houd een los geraakte conus dat niet meer bij. En dan krijg je dus een zwaar vervormd geluid.
Snap je zo wat ik bedoel?
Maar het kan natuurlijk allemaal. Kan ook goed iets anders zijn idd.
Just my €0,02 cents... B)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• GhandiHarder
Ok, tnx allemaal. Ik zit nu op mijn kamertje en ga morgenavond maar ens naar huis op de boel los te halen.
Als iuk het goed begrijp moet ik hem doormeten en tegen het membraan aan drukken en kijken wat de speaker doet.

Ik laat het weten. Btw, wwet iemand waar ik de specs van de woofer kan vinden? Fs, xmax etc. Op de site van jbl kan ik dat soort info niet vinden, en met google kom ik ook niet ver..

• GhandiHarder
Hier ben ik weer en ik heb vanddag de woofer er eens uitgehaalt. Eers hem ik hem rechtstreeks aangesloten op de versterker > zelfde probleem.

Nu wil ik echter de woffer loshalen, wat gezecht werd Maar dit krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Hoe doe je dit?

• teacher

teacher

Dysgaf!

De woofer "loshalen" ?
Een wooferdriver kan doorgaans niet uit elkaar, of je moet echt weten wat je doet.

als je de conus zachtjes indrukt, voel je hem dan aanlopen?
Heb je er al een multimeter op gehad?

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 03-03-2006 15:05 ]

Pagina: 1