Direct ADSL mailrelay ervaringen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.197 views sinds 30-01-2008

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Direct ADSL mailrelay van KPN?

Ik heb een eigen mailserver die ik wil gebruiken met mijn Direct ADSL verbinding. Deze heb ik helemaal geconfigureerd (Debian Stable, Postfix, Courier IMAP, Squirrelmail). Inmiddels kan ik mailtjes versturen maar nog niet ontvangen.

Mijn DNS records heb ik aangepast volgens de handleiding van KPN:

domein.nl MX 10 mail.domein.nl
domein.nl MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl
mail.domein A 1.2.3.4

(gegevens zijn fictief)

Nu kan het zijn dat de zone updates nog niet helemaal erdoor zijn, dus over het ontvangen van e-mail ga ik me pas morgen / overmorgen zorgen maken. Mij valt echter op dat mailtjes die ik verstuur soms pas na 5 minuten aankomen of helemaal niet lijken aan te komen, terwijl ze wel bij smarthost.direct-adsl.nl afgeleverd zijn.

Daarom vraag ik me af of er hier mensen zijn die net als ik een eigen mailserver gebruiken met Direct ADSL. Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Lukt het ontvangen en versturen enigzins betrouwbaar, en hoe zit het met de vertragingen?

Bij voorbaat dank :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Wissel het eens om:
domein.nl MX 20 mail.domein.nl
domein.nl MX 10 mailrelay.direct-adsl.nl

Hij moet 'm eerst bij de mailrelay afleveren. Die levert 'm dan bij de secondary MX af.

edit:
Nee, ik zit er weer eens helemaal naast. Je had 'm wel goed. Hij probeert eerst de primary, lukt dat niet dan de secondary MX (mailrelay). De mailrelay zelf kan vervolgens wel de primary MX voor je domein bereiken

[ Voor 41% gewijzigd door rvm op 28-02-2006 20:34 ]

• Lethalis
  • Niet online
rvm schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:12:
Wissel het eens om:
domein.nl MX 20 mail.domein.nl
domein.nl MX 10 mailrelay.direct-adsl.nl

Hij moet 'm eerst bij de mailrelay afleveren. Die levert 'm dan bij de secondary MX af.
Dat begrijp ik op zich wel, maar ik vind het wel vreemd dat het in het KPN document andersom staat:
https://www.kpnadsl.nl/su...DirectADSL(mailrelay).pdf

Je zou zeggen dat het dan een bepaalde functie heeft.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

uhm ik loop ook ff te denken.. |:( 8)7

Het zou wellicht kunnen dat er een mailserver in de war raakt omdat de DNS niet klopt (als die nog niet geupdate is).

[ Voor 147% gewijzigd door Glashelder op 28-02-2006 20:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Lethalis
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:36:
Het zou wellicht kunnen dat er een mailserver in de war raakt omdat de DNS niet klopt (als die nog niet geupdate is).
Maar dat lijkt me alleen van invloed op mailtjes die ik wil ontvangen. Mailtjes die ik wil versturen zouden daar geen last van moeten hebben, toch? De smarthost is gewoon een specifieke relay voor mensen binnen de Direct ADSL IP range en doet zelf als het goed is geen MX lookups (voor z'n smtp clients).. als ik het goed begrepen heb ;)

Wat mij het meeste interesseert, zijn vooral ervaringen van mensen met deze mogelijkheid van KPN om je eigen mailserver te gebruiken.

Werken de diensten die de servers mailrelay.direct-adsl.nl en smarthost.direct-adsl.nl leveren wel betrouwbaar? Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat ik uren loop te kloten, terwijl het aan de KPN kant ligt 8)7 (ik was ooit een van de eerste MXStream klanten met een ISDN lijn.. argh)

Daarom zou ik graag uit willen sluiten dat het aan KPN ligt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 28-02-2006 20:55 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

code:
1
2
3
4
5
Name:    mailrelay.direct-adsl.nl
Addresses:  195.121.6.12, 195.121.6.56

Name:    mailrelay.planet.nl
Addresses:  195.121.6.34, 195.121.6.56

Ik maak gebruik van de Planet mailrelay. Versturen gaat razendsnel :)
Sommige spamfilters controleren wel je MX :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Als jouw dns nog niet geregistreerd is, en op het moment van versturen een dns checkup word gedaan, kan jouw mailtje niet verstuurd worden ivm ongeldige host

• Lethalis
  • Niet online
Hmm, het is inmiddels wel 24 uur later en ontvangen van e-mail werkt nog steeds niet. Inmiddels wel bericht ontvangen van mijn Yahoo! Mail account dat die een mailtje niet kon afleveren omdat hij niet kan connecten met de smtp port.

Nu vraag ik me af of die dan wel echt MX 20 probeert, of na MX 10 ermee kapt. Hoewel dit onwaarschijnlijk is.

Port 25 op mijn router wordt geforward naar port 25 op de server, dus dat zou ook moeten werken. Ik heb ook port 80 open staan en die heb ik ook getest (25 kan ik helaas niet testen :( ). Van die Speedtouch 510 word ik trouwens wel een beetje gestoord, de admin interface is haast niet toegankelijk, tenzij ik hem steeds reset :| Hoewel ik met telnet netjes een lijstje krijg van mijn nat configuratie, en die ook klopt.

Versturen werkt nu trouwens wel, wat mij het vermoeden geeft dat er gisteren misschien toch iets niet lekker zat bij de smarthost van direct adsl.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 01-03-2006 19:27 ]

• Lethalis
  • Niet online
Niemand ervaring hiermee? :X

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Port 25 kun je wel degelijk testen hoor. Gewoon vanaf een andere Internet aansluiting met Telnet een connectie opbouwen naar die poort:

telnet <ip-adres> 25

Je kunt dan met behulp van een (beperkte) commando set met je mailserver communiceren.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 20:15
Controleer eerst eens met dig of je DNS records 1. goed zijn en 2. gerepliceerd zijn.

Verwijderd

Lethalis schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:25:
...
Nu vraag ik me af of die dan wel echt MX 20 probeert, of na MX 10 ermee kapt. Hoewel dit onwaarschijnlijk is.
...
Een MTA zal switchen i.g.v. een connectie probleem of een tijdelijk afwijzing (dsn=4) van de MTA (te druk, onderhoud, dnsbl timeout, etc.).
Vanwege de doorlooptijd van het gestrandde mailtje zeg ik dat je PostFix binnenkomende mail tijdelijk afwijst en de relay-server (MX 20) netjes een aantal pogingen afhandelt om vervolgens een NDR-mailtje terug te sturen. Zou je de header eens kunnen posten van het teruggekomen mailtje?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lethalis schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:31:
[...]

Dat begrijp ik op zich wel, maar ik vind het wel vreemd dat het in het KPN document andersom staat:
https://www.kpnadsl.nl/su...DirectADSL(mailrelay).pdf

Je zou zeggen dat het dan een bepaalde functie heeft.
Klopt. Die functie werkt zo: elke MTA gaat eerst het record met de laagste precedence proberen. Als dat niet werkt (en dat zal het geval zijn voor alle MTA's behalve de relays van KPN) gaan ze het tweede record proberen; dat werkt wel. Maar specifiek voor de relays van KPN geldt dat die niet als eerste naar zichzelf moeten connecteren, want dan heb je een loop. Daarom moet jouw mail server de laagste precedence hebben.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lethalis
  • Niet online
PeterB schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:19:
Port 25 kun je wel degelijk testen hoor. Gewoon vanaf een andere Internet aansluiting met Telnet een connectie opbouwen naar die poort:

telnet <ip-adres> 25

Je kunt dan met behulp van een (beperkte) commando set met je mailserver communiceren.
Die port wordt geblokkeerd door KPN.. ik kan SMTP praten via telnet, dat hoef je mij niet uit te leggen :P Wat ik bedoelde, is dus dat ik die port niet van buitenaf kan testen.

• Lethalis
  • Niet online
Arnout schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 14:27:
Controleer eerst eens met dig of je DNS records 1. goed zijn en 2. gerepliceerd zijn.
dig is oud :P Dus ik ben maar met host aan de slag gegaan.. en ben hier tot mijn grote verbazing achter gekomen dat iets goed fout zit met de DNS:

"domein.nl MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl" werd geinterpreteerd als "mailrelay.direct-adsl.nl.domein.nl" :| Dit kan ik fixen door extra A records te gebruiken.

Ik heb nu gedaan:

mailrelay A 195.121.6.56
mail A mijn-ip-adres
domein.nl. MX 10 mail
domein.nl. MX 20 mailrelay

Hopen dat het nu wel gaat werken :)

Had ik ook eerder kunnen bedenken 8)7 maar iig bedankt!

[ Voor 127% gewijzigd door Lethalis op 03-03-2006 11:27 ]

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
moet je niet domein.nl voor de MX records weglaten?
en hier kan je testen hoe je MX servers worden gezien.
http://www.dnsreport.com/

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

• Lethalis
  • Niet online
Blackpanter schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:13:
moet je niet domein.nl voor de MX records weglaten?
en hier kan je testen hoe je MX servers worden gezien.
http://www.dnsreport.com/
Dat laat de webinterface van WideXS om mijn DNS records te configureren niet toe.

Die www.dnsreport.com site is echt handig! :)

• Lethalis
  • Niet online
Het werkt nog steeds niet |:(

Nu krijg ik de volgende melding als ik vanaf een Yahoo! mail account naar mijn domein wil sturen:

<marc@wants2work.nl>:
195.121.6.56 does not like recipient.
Remote host said: 550 5.7.1 <marc@wants2work.nl>... Relaying denied
Giving up on 195.121.6.56.

Blijkbaar wil de mailrelay van KPN niet relayen naar mij :?

• Arnout
Lethalis schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:40:
Het werkt nog steeds niet |:(

Nu krijg ik de volgende melding als ik vanaf een Yahoo! mail account naar mijn domein wil sturen:

<marc@wants2work.nl>:
195.121.6.56 does not like recipient.
Remote host said: 550 5.7.1 <marc@wants2work.nl>... Relaying denied
Giving up on 195.121.6.56.

Blijkbaar wil de mailrelay van KPN niet relayen naar mij :?
Omdat je nog steeds je DNS records niet goed hebt staan...

Stel het gewoon eens in zoals het hoort.

Nu:
;; ANSWER SECTION:
wants2work.nl. 86400 IN MX 20 mailrelay.wants2work.nl.
wants2work.nl. 86400 IN MX 10 mail.wants2work.nl.
Hoort dus zo:
;; ANSWER SECTION:
wants2work.nl. 86400 IN MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl.
wants2work.nl. 86400 IN MX 10 mail.wants2work.nl.
en geen A record opnemen voor de mailrelay.
Waarom niet volgens de handleiding de boel instellen? :? :?

[ Voor 24% gewijzigd door Arnout op 04-03-2006 23:46 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lethalis schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 10:42:
"domein.nl MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl" werd geinterpreteerd als "mailrelay.direct-adsl.nl.domein.nl" :| Dit kan ik fixen door extra A records te gebruiken.
Nee.

Domein is bijvoorbeeld bier.nl

mail.bier.nl

wordt gezien als:
mail.bier.nl.bier.nl

omdat de dns server niet weet dat het om een FQDN gaat. Dat geeft je aan door er een punt achter te zetten. Alles waar geen punt achter staat wordt de domeinnaam achter geplakt. Als je bijvoorbeeld hertog-jan wil achter bier.nl dan zet je daar ook geen punt achter..

Maar als jij mailrelay.direct-adsl.nl hebt staan in je dns, dan zal een mailserver dat gewoon kunnen resolven:
Non-authoritative answer:
Name: mailrelay.direct-adsl.nl
Addresses: 195.121.6.56, 195.121.6.12

• Lethalis
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 05 maart 2006 @ 02:56:
[...]

Nee.

Domein is bijvoorbeeld bier.nl

mail.bier.nl

wordt gezien als:
mail.bier.nl.bier.nl

omdat de dns server niet weet dat het om een FQDN gaat. Dat geeft je aan door er een punt achter te zetten. Alles waar geen punt achter staat wordt de domeinnaam achter geplakt. Als je bijvoorbeeld hertog-jan wil achter bier.nl dan zet je daar ook geen punt achter..
Kijk, dit wist ik dus niet :)

Ik heb het nu als volgt geconfigureerd:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tsd-mas/dnsconfig.gif

Is het zo wel goed?

• Lethalis
  • Niet online
Arnout schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:38:
[...]
Waarom niet volgens de handleiding de boel instellen? :? :?
Omdat ik geen idee had dat die ene punt zo belangrijk is :)

Heb er net weer wat bijgeleerd _/-\o_

• Lethalis
  • Niet online
Het werkt!!!

Bedankt mensen, ik heb hier veel aan :)

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Alleen nog FF dat A-record "mailrelay" weghalen want er is geen mailrelay.wants2work.nl;
er is een mailrelay.direct-adsl.nl maar die hoef jij niet registreren (is al gebeurd ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Lethalis schreef op zondag 05 maart 2006 @ 17:08:
[...]

Heb er net weer wat bijgeleerd _/-\o_
Technische achtergrond, zover nog niet uitgelegd:

Mailrelay.direct-adsl.nl checkt aan de hand van MX-records of 'ie wel voor een bepaald domein mag e-mailen. Dat doet 'ie op een hele simpele manier: staat 'mailrelay.direct-adsl.nl.' in de MX-records, dan mag het; anders niet. Het verhaal met de punt zag ik al uitgelegd staan :)

* CyBeR heeft overigens het geluk met Planet-ADSL weliswaar wel achter een inkomende spamblock te zitten, maar uitgaand niet. Volgens mij een configuratiefout die ze natuurlijk niet meer kunnen herstellen met een zooi klanten die dan opeens problemen krijgen met e-mailen ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• RammY
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Toen ik begon te lezen dacht ik direct al aan de punt ;)
Had hetzelfde probleem met mijn mailrelay.planet.nl :)

En JA hij wacht eerst op een failed connection op MX 10 ja.
Dat kun je dan weer zien bij www.dnsreport.com

Deze advertentieplaats is te huur!

• Arnout
CyBeR schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:21:
[...]

* CyBeR heeft overigens het geluk met Planet-ADSL weliswaar wel achter een inkomende spamblock te zitten, maar uitgaand niet. Volgens mij een configuratiefout die ze natuurlijk niet meer kunnen herstellen met een zooi klanten die dan opeens problemen krijgen met e-mailen ;)
Ja dat verbaasd me ook bij Planet. Ik krijg nu regelmatig relay pogingen binnen vanuit het Planet netwerk zelf... Dus een gehackte pc die probeert spam te versturen via mijn mailserver die ook in het planet netwerk zit.

• Lethalis
  • Niet online
Arnout schreef op maandag 06 maart 2006 @ 08:39:
[...]

Ja dat verbaasd me ook bij Planet. Ik krijg nu regelmatig relay pogingen binnen vanuit het Planet netwerk zelf... Dus een gehackte pc die probeert spam te versturen via mijn mailserver die ook in het planet netwerk zit.
Dat heb ik nu ook al.. mijn mailserver draaide net een uurtje zoals het hoort en meteen kreeg ik een poging binnen van iemand die een mailtje naar zichzelf probeerde te versturen.

Bizar :D

Maar ja, alles werkt nu goed. Nu kan ik weer gaan spelen met de hardware en het netwerk in mijn huis (ik heb nu o.a. een Linksys gekocht om die Speedtouch te vervangen ;) ).

• Arnout
en nu ligt de mailrelay eruit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@xxx:~# telnet mailrelay.planet.nl 25
Trying 195.121.6.34...
Trying 195.121.6.56...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
root@xxx:~# telnet mailrelay.direct-adsl.nl 25
Trying 195.121.6.56...
Trying 195.121.6.12...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

edit: ow er was een melding van:
31-03-2006 09:29 uur. Storing e-mail verzenden en ontvangen (opgelost)
Als gevolg van een storing was het van 20:50 30-03-2006 tot 09:15 31-03-2006 helaas niet mogelijk e-mail te versturen en/of te ontvangen. Onze excuses voor dit ongemak. De storing hebben wij inmiddels verholpen.
Nog niet opgelost dus. :/

[ Voor 35% gewijzigd door Arnout op 31-03-2006 11:02 ]

• RammY
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Kan anders prima mn mail verzenden :)

Het is niet de snelste oplossing met zoon mail relay... maar wel effectief vind ik..

[ Voor 55% gewijzigd door RammY op 31-03-2006 11:05 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• Arnout
Hij doet het weer, mail begint langzaam binnen te druppelen (aangezien alles in de retry queues staat bij ander servers).

Verwijderd

omg ik heb echt zo'n fucking hekel aan dan K******* mailrelay ding van KPN! Ik moest snel snel iets mailen naar een vriend van mij, gewoon simpel tekst berichtje. Normaliter komt dat gelijk aan maar door dat tiefusding van KPN kwam het bericht gewoon 15(!) minuten later aan! Deel ook mijn fout natuurlijk, ik had gewoon mijn hotmail accountje moeten gebruiken, maar das weer zo'n gezeik met mailcient starten, ctrl-c, browser starten, inloggen op hotmail (traag traag), bericht maken, ontvanger invoeren, ctr-v, he he eindelijk klaar... :X

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 22:00 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dude, dit topic is meer dan een jaar oud.. Is het nu echt nodig om je frustratie op deze manier kwijt te raken.. :|
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.