SSH MacOSX geen mouse input

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Ik ben net een paar weken geleden overgestapt op MacOSX wat mij tot nu toe goed bevalt.
Nu gebruik ik gewoon SSH in een terminal om in te loggen op mijn Debian 2.6 Linux server, gaat gewoon zoals het hoort.
Ik gebruik altijd midnight commander om dingen te editen etc, dus ik typ gewoon mc in.
Nu wil ik dus op file klikken met mijn muis en dan merk ik dus dat mijn muis niet werkt in mijn Terminal Window..... |:(
Dus de mouse input werkt niet op deze ssh versie op macosx.. ik heb als een paar window settings verandert, maar dat helpt ook niet. :O
Nu wil ik dus handmatig uit MC komen door middel van F10 te klikken, werkt dat potverdikkie ook niet :r
Nu moet ik dus Alt+F4 gebruiken en een paar pijltjes toetsen indrukken om uit MC te komen.
Weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

en nee ik ga geen vi gebruiken :9

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

JaQ

probeer eerst eens je x-server (in OS X dus) op te starten en dan ssh te gebruiken, misschien dat dat werkt? Als je nog geen locale x server hebt, dan kan je die installeren via de OS X DVD (tenminste, bij tiger wel).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je moet het eerder zoeken in de gebruikte terminal (emulatie) en keybindings.
Ik weet niet wat voor terminal je hebt met een mac, maar waarschijnlijk zit daar de fout, speel eens wat met de settings (op je mac).

offtopic:
Wat heeft mc (filemanager) met vi (text editor) te maken :?

edit:
ja move het even als ik aan het typen ben :( nu heb ik een post in APL :X

[ Voor 14% gewijzigd door Erkens op 28-02-2006 23:15 ]

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53
de standaard terminal doet niet aan x-window forwarding, daar moet je X11 voor hebben, die staat bij mij (10.3.9) in utilities (hulpprogramma's) in applications. (en dan ssh met de -X optie natuurlijk)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NomoDigger schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:37:
de standaard terminal doet niet aan x-window forwarding, daar moet je X11 voor hebben, die staat bij mij (10.3.9) in utilities (hulpprogramma's) in applications. (en dan ssh met de -X optie natuurlijk)
En onder 10.4.x moet je i.p.v. -X -Y gebruiken (een stuk onveiliger, maar anders werkt het niet). F10 in mc werkt niet omdat deze al wordt gebruikt voor Exposé. Je kunt dit of anders toewijzen, of [Cmd]+[F10] indrukken, dan werkt het ook.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Erkens schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:14:
offtopic:
Wat heeft mc (filemanager) met vi (text editor) te maken :?

edit:
ja move het even als ik aan het typen ben :( nu heb ik een post in APL :X
offtopic:
mc heeft ook een (goede?) editor ingebouwd, en blijkbaar gebruikt de TS die :P

Overigens, wat is er mis met APL posts? O-)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

offtopic:
Ik vrees dat je daar hier geen antwoord op gaat krijgen :P

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

NomoDigger schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:37:
En wat heeft mc (console app) te maken met X?
Dit gaat niet om ssh, dit gaat over de gebruikte terminal applicatie ;) Nu weet ik dus niet welke terminal applicatie er gebruikt wordt met OSX.
Wolfboy schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:48:
[...]

offtopic:
mc heeft ook een (goede?) editor ingebouwd, en blijkbaar gebruikt de TS die :P

mcedit ja, maar dan had ik die genoemd ipv mc :P
[...]
offtopic:
aaarg, nu heb ik er nog 1 :+
Ik vind dat OSX gewoon onhandig werken, en de hele marketing strategie van Apple staat mij niet aan ;)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Erkens schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 09:12:
[...]

En wat heeft mc (console app) te maken met X?
Dit gaat niet om ssh, dit gaat over de gebruikte terminal applicatie ;) Nu weet ik dus niet welke terminal applicatie er gebruikt wordt met OSX.
Het waat niet om ssh, wel om X.

Je terminal moet X forwarding ondersteunen. Daarom kan je de standaard terminal.app niet gebruiken.

Workaround: Start X11.app
in X11.app start je xterm
ssh -X of -Y naar je server.

werkt :D

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer iTerm, die doet wel aan cursor reporting (als je 't aanzet). Terminal.app volgens mij niet.

En dit heeft inderdaad geen drol met X te maken, en X Forwarding geen drol met terminals.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2006 13:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HyperDevil
Dirk-Jan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 13:04:
[...]

Het waat niet om ssh, wel om X.

Je terminal moet X forwarding ondersteunen. Daarom kan je de standaard terminal.app niet gebruiken.

Workaround: Start X11.app
in X11.app start je xterm
ssh -X of -Y naar je server.

werkt :D
Hoe start ik dan X11.app ik heb het in een normaal terminal geprobeerd maar dat werkt niet.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HyperDevil schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:11:
[...]

Hoe start ik dan X11.app ik heb het in een normaal terminal geprobeerd maar dat werkt niet.
je moet natuurlijk wel X11 hebben geinstalleerd. effe de tiger cd in de la gooien en setupje doorklikken...

Spotlight --> "X11"
CLI: open -a "X11"

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 01-03-2006 17:25 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• HyperDevil
Aii !! :) het werkt!
Het is wel een vreselijke omweg, maar het werkt nu wel !
Danku! :)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HyperDevil schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 17:41:
Aii !! :) het werkt!
Het is wel een vreselijke omweg, maar het werkt nu wel !
Danku! :)
heb je de iTerm tip van CyBeR gelezen?

• HyperDevil
Dirk-Jan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 19:09:
[...]

heb je de iTerm tip van CyBeR gelezen?
Jup maar ik krijg daar MC niet aan de praat, hetzelfde als een normale Terminal.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
HyperDevil:
En wat was nou de oplossing dan?

Want als het goed is heeft dit geen _ruk_ te maken met X11. Zoals al was gezegd: Midnight Commander is een applicatie die volledig in de terminal draait (een CLI tool met ASCII-art menuutjes). Dat het met mooie menuutjes werkt betekent niet meteen dat het _grafisch_ is.

Het ligt inderdaad aan de terminal emulator die word gebruikt. In dit geval Terminal.app.

De reden waarom het zou werken als je X11 opstart, is omdat je een andere terminal emulator opstart -> xterm. En die kan doorgaans een heel stuk meer.

Maar zoals een ander al zei: iTerm kan dit waarschijnlijk net zo goed en dan hoef je niet voor niets X11 op te starten.

Liege, liege, liegebeest!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

SambalBij

We're all MAD here

Overigens kun je, als je functietoetsen niet goed over komen, bijv ipv F10 ook esc-0 doen (F1=esc 1; F2=esc 2.... etc)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• HyperDevil
cailin_coilleach schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 21:21:
HyperDevil:
En wat was nou de oplossing dan?

Want als het goed is heeft dit geen _ruk_ te maken met X11. Zoals al was gezegd: Midnight Commander is een applicatie die volledig in de terminal draait (een CLI tool met ASCII-art menuutjes). Dat het met mooie menuutjes werkt betekent niet meteen dat het _grafisch_ is.

Het ligt inderdaad aan de terminal emulator die word gebruikt. In dit geval Terminal.app.

De reden waarom het zou werken als je X11 opstart, is omdat je een andere terminal emulator opstart -> xterm. En die kan doorgaans een heel stuk meer.

Maar zoals een ander al zei: iTerm kan dit waarschijnlijk net zo goed en dan hoef je niet voor niets X11 op te starten.
De oplossing was om X11 op te starten en daarin Xterm dat werkt gewoon zoals het hoort.
Ik heb Iterm gedownload en door de opties heen gekeken en dingen verandert maar daar werkt die mouse input niet mee.
Volgens de Iterm site zou het wel moeten werken, ik heb op google.com gezocht naar oplossing maar niks gevonden !

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Kay, helaas... Bedankt voor de update in elk geval :) Ik denk dat andere zoekenden in de toekomst dat wel op prijs zullen stellen.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1