Toon posts:

Ervaringen: Glossy TFT schermen notebooks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Daar ik in een vorig postje niet de mogelijkheid kreeg om mijn vraag te kunnen laten beantwoorden
door een medetweaker voordat ie op slot ging(als ik mijn vraag in het onderwerp had moeten uitleggen had ik wel 3 regels nodig, maar goed :( )

Is mijn vraag als volgt:

Wat is jullie ervaring /beleving met je glossy/glanzend TFT scherm op je notebook?

Waarom wil ik dit weten?

A: Omdat ik een notebook op het oog heb met 17 inch scherm met een X Black TFT panel 1440*900 herstel WSXGA+ 1680x1050 pixels :P

Waarom zoek je het niet op in een dichtsbijzijnde winkel?

A: De winkel waar ik deze notebook wil kopen ligt 'maar' 163 km van mijn woonplaats..... :?
( zie www.laptops.nl, merk advance SL7200,hier hebben ze een showroom, andere winkels alleen via internet te bestellen)

Daarnaast heb ik een notebook met glossy screen ook wel bij de expert of its zien staan maar meestal wordt het nogal moeilijk om eens aan de verkoper te vragen: 'meneer mag ik dit type notebook even naar buiten nemen om te kijken of de glanzende coating in de zon hinderlijk is of niet '

Als ik zoiets zou vragen aan een winkelier dan moeten ze wel de notebook hebben die ik wil kopen! :Y)

Ik hoop dat er een paar medetweakers mij kunnen aangeven of zo n scherm de moeite waard is
daar dit scherm mij t.o.v het andere exact identiek model notebook een eurootje of 300 scheelt....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 20:22 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heel simpel antwoord, over het stukje met de notebook naar buiten..

Zeg gewoon dat je intresse in die notebook hebt en eventjes wil kijken of deze buiten ook nog zichtbaar is. Als ze slim zijn doen ze dat ook en kan jij altijd nog "besluiten" het toch nog maar niet te doen...

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:03
ik heb zelf een a6va en wil niet meer zonder. Werkt heerlijk, mooi helder beelt. Dat zal bij zo een x black scherm denk ik nog beter zijn! :)

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:19:
heel simpel antwoord, over het stukje met de notebook naar buiten..

Zeg gewoon dat je intresse in die notebook hebt en eventjes wil kijken of deze buiten ook nog zichtbaar is. Als ze slim zijn doen ze dat ook en kan jij altijd nog "besluiten" het toch nog maar niet te doen...
Nou; het volgende: 8) Ik heb dit al een keer telefonisch met een medewerker van expert gevraagd en die meldde me doodleuk dat hij dat niet zo vertrouwde....ivm diefstal etc...beveiliging poortjes etc :Y) dus dat valt af...

Verder ben ben ik zelf ook niet zo snel in de gelegenheid dit op korte termijn te regelen daar ik met mijn werk toch al niet zo veel vrij heb :(

Ik moet dus voor de winkel waar de notebook(die ik wil kopen)staat, dus al een dag vrij nemen
en dit op afspraak met de winkelier afspreken.
Dit zodat ik daarna dan meteen de offerte kan ondertekenen en dat hij me vervolgens wordt opgeleverd.

Natuurlijk is het ene scherm anders dan het andere qua reflectie en het uiteindelijke oordeel zal toch wel vallen als ik in de showroom sta bij www. laptops.nl. Echter misschien hoef ik me het ritje te besparen :P

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:23:
ik heb zelf een a6va en wil niet meer zonder. Werkt heerlijk, mooi helder beelt. Dat zal bij zo een x black scherm denk ik nog beter zijn! :)
Heb ik ook naar gekeken op internet dan wel :) , de asus serie alleen er is er geen een met een geforce 7800 :'(
Voorheen had ik nl de L5800c en die beviel me wel maar had geen glossy screen.
Mocht het postje nog geopend zijn en ga ik naar de winkel voor de SL7200 dan laat ik je in ieder geval weten of het scherm goed bevalt, gezien jouw positieve ervaringen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 18:40 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb sinds een paar dagen ook een glossy scherm in mijn laptop (Asus A6JA) en ik ben er eerlijk gezegd niet zo over te spreken. Als je naar een beetje een donker scherm kijkt, zie je constant een weerspiegeling van jezelf. Ook zie je op zo'n scherm ontzettend weinig als er ook maar een beetje zon op staat. Verder heeft het scherm wel een mooi en helder beeld. Als je die eerste 2 punten die ik noemde niet erg vindt, zou ik er als ik jou was zeker voor gaan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:40:
Ik heb sinds een paar dagen ook een glossy scherm in mijn laptop (Asus A6JA) en ik ben er eerlijk gezegd niet zo over te spreken. Als je naar een beetje een donker scherm kijkt, zie je constant een weerspiegeling van jezelf. Ook zie je op zo'n scherm ontzettend weinig als er ook maar een beetje zon op staat. Verder heeft het scherm wel een mooi en helder beeld. Als je die eerste 2 punten die ik noemde niet erg vindt, zou ik er als ik jou was zeker voor gaan.
Dat idee kreeg ik ook toen ik een notebook bij een winkel zag staan, met desktop vond ik het mooi eruit zien. Echter het model ernaast met windows XP screensaver aan, daar kon ik het scherm nog net niet als spiegel gebruiken om mn haren te kammen :+ maar dat was dan ook geen asus :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 18:45 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:26
Als het je 300 euro extra kost, zou ik zeggen 'afblijven'. Was het verschil minder dan 100 euro, dan zou je het kunnen overwegen. Verder kan ik mij vinden in hetgeen paddixx zegt.

Het viel mij ook op dat het scherm niet 1440x900 is, maar 1680x1050. Als je last hebt met kleine lettertjes, zou ik toch maar voor een laptop gaan met 1440x900, tenzij je het belangrijk vindt dat er heel veel informatie op je scherm past.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op een glossy scherm schijnt zwart beter uit te komen. Klopt ook wel, maar vind dat de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen..het grote voordeel van TFT was voor mij juist dat lichtbronnen niet zo storen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
LievenD schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:06:
Als het je 300 euro extra kost, zou ik zeggen 'afblijven'. Was het verschil minder dan 100 euro, dan zou je het kunnen overwegen. Verder kan ik mij vinden in hetgeen paddixx zegt.

Het viel mij ook op dat het scherm niet 1440x900 is, maar 1680x1050. Als je last hebt met kleine lettertjes, zou ik toch maar voor een laptop gaan met 1440x900, tenzij je het belangrijk vindt dat er heel veel informatie op je scherm past.
Sorry mijn fout, dat klopt inderdaad :)

Het is nl zo: Er zijn 2 aanbieders van dit type notebook.
bij www.laptops.nl is heet deze de SL7200
en bij www.laptops4u.nl heet deze de Xxodd 570A

Het verschil is dat bij www.laptops.nl er een 1680X1050 X-black scherm op zit en bij de andere een
standaard 1440X 900 scherm.

Zelf begin ik toch het idee te krijgen dat voor mij een normaal scherm toch beter tot zijn recht komt,
daar ik ook bv zomers regelmatig de notebook buiten in de zon wil gebruiken om een beetje te internetten enzo. Zeker als ik voor die ca 300 euro dan alleen als de verlichting binnenshuis is gedempt, tot zijn recht komt :)

• Mr.Qips
  • Laatst online: 16:16
Ik heb ook een glossy scherm, maar die heeft nog geen zomer met mij meegemaakt. Wel weet ik dat hij idd spiegelt, maar ik kan op mijn vaio (fj/1s) de helderheid zo hoog zetten dat ik in een sterk winterzonnetje mijn beeld nog duidelijk kan zien. Verder moet je je ook maar afvragen hoe vaak hier in Nederland de zon nou echt schijnt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:10:
Op een glossy scherm schijnt zwart beter uit te komen. Klopt ook wel, maar vind dat de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen..het grote voordeel van TFT was voor mij juist dat lichtbronnen niet zo storen..
Daar kan ik me ook bij aansluiten. Vooralsnog zal ik de aanbieder bij www.laptops.nl toch vragen of er ook een levering is met 'gewoon' scherm. Mocht ik dan helemaal naar heemstede afreizen dan kan ik alsnog hier bestellen en dan hopelijk, in mijn voordeel,de offerte van de andere aanbieder er tegenover leggen om de prijs in mijn voordeel te beslechten! Zow wat een zin :9

Verwijderd

hier iemand met een 15.4" xblack. eigenlijk nog geen last gehad van het glossy effect. maar wel heerlijk helder.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:17:
Ik heb ook een glossy scherm, maar die heeft nog geen zomer met mij meegemaakt. Wel weet ik dat hij idd spiegelt, maar ik kan op mijn vaio (fj/1s) de helderheid zo hoog zetten dat ik in een sterk winterzonnetje mijn beeld nog duidelijk kan zien. Verder moet je je ook maar afvragen hoe vaak hier in Nederland de zon nou echt schijnt ;)
Hehehe ja dat is natuurlijk ook zo :P maar als je bv een bureaulampje aan hebt staan?
Ik heb zelf wel kunnen vaststellen met een standaard bureaublad het er heel goed uit ziet.

Maar als ik bv eens doom3 zou spelen, met veel donkere delen onscreen.. zou ik dan bv de bureaulamp uit moeten maken omdat ik mezelf dan( of de lamp :P ) in het scherm zie?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:24:
hier iemand met een 15.4" xblack. eigenlijk nog geen last gehad van het glossy effect. maar wel heerlijk helder.
Hey dat is een zelfde TFT paneel als ik dan bij de notebook op het oog heb :)
Ik zal toch de winkelier moeten vragen of hij het type notebook in 2 uitvoeringen( met X black) en zonder kan regelen.

Ik denk dat ik maar eens een kijkje ga nemen hoe dit nieuwe(voor zover ik weet) X Black scherm nu verschilt van de al reeds bestaande glossy TFT schermen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb zelf geen laptop (nog niet, binnenkort 8)) maar heb er wel eens een gezien met zo'n glanzend scherm.
***RAMP!***

Als je ervoor zit zijn het práchtige kleuren, heel scherp beeld, maar als je ook maar een béétje scheef zit, of in het licht zit, zie je leuk de reflectie door je scherm :/
Als je buiten zit (ook wel eens gezien) lijkt het scherm van een afstandje gitzwart, en van dichtbij heel donker.

Maargoed, zit je altijd binnen ermee, en is die scherpte belangrijk, dan moet je het vooral doen, want scherp en helder was het wel.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb er echt totaal geen last van, en vind de kleur intensiteit ook erg mooi. Ik zou niet meer zonder willen. Ik merk juist het tegenovergesteld, op mijn matte TFT scherm zie ik juist niks met de zon erop, maar op mijn laptop ook niet zoveel, maar wel beter. :)

Maar het blijven allemaal meningen, je zal het zelf moeten ervaren.

• Mr.Qips
Ik heb de bureaulamp geprobeerd, maar dan kan ik mezelf nauwelijks zien als de helderheid op z'n laagst staat en ik een donkere foto neem. Je moet het echt met zonlicht proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt mensen :)

Ik denk dat ik zowiezo voor dit type scherm zelf moet gaan kijken.
Er zijn er ook nog niet zoveel van in omloop in tweakerland :P

Maar als ik zo de reacties bekijk zou die X black toch wel eens een verschil kunnen zijn tov een al reeds bestaande glossy TFT.

Ik zit er sterk over na te denken alsnog deze vrijdag een dagje vrij te nemen om eens in de showroom in heemstede te kijken.

Zelf ben ik vrij kritisch dus als ik vrijdag avond een postje hier doe met positieve bevindingen
dan...eh kan iedereen met een gerust hart zo n schermpje aanschaffen :+

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:32:
Ik heb de bureaulamp geprobeerd, maar dan kan ik mezelf nauwelijks zien als de helderheid op z'n laagst staat en ik een donkere foto neem. Je moet het echt met zonlicht proberen.
Ga ik zeker doen! hopelijk deze vrijdag :) ...trasherew pakt vast bureaulampje in... :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 20:38 ]

• Mr.Qips
klein tipje: er zijn meer computerwinkels die laptops met glossy scherm hebben liggen. zoek bijvoorbeeld eens of de media markt bij jou in de buurt niet dichter bij is dan die computerwinkel in heemstede die 168km van je huis zit....

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Qips schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:51:
klein tipje: er zijn meer computerwinkels die laptops met glossy scherm hebben liggen. zoek bijvoorbeeld eens of de media markt bij jou in de buurt niet dichter bij is dan die computerwinkel in heemstede die 168km van je huis zit....
Bedankt voor de tip, maar ik heb er al eens enkele 'normale glossy schermen bewonderd bij een its / expert.
Alleen dit nieuwe X Black TFT ,daar is nergens iets van te vinden...totdat je 163 km gereden hebt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 21:42 ]

Pagina: 1