Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mening/opinie gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden zat ik met het idee in m'n hoofd om een 'small footprint' filesever te 'ontwerpen' gebaseerd op een via epia bordje.

Daar heb ik even over nagedacht, wat heb ik nodig, wat wil ik, en dan iets beginnen tekenen. Eén van de uitgangspunten was dat er plaats moest voorzien zijn voor 6 harde schijven (5 of 6).

Over hardware ga ik hier niets vragen, daarover heb ik mij al in de gepaste topics over geïnformeerd en daarover ben ik redelijk op de hoogte.

Wel is het zo dat ik bij het tekenen tot de constatatie kwam dat ik op de bodem van de case een afmeting bekom van 25cm op 25cm, wat de afmetingen zijn van µATX. Dit was niet de bedoeling, maar misschien wel beter, wegens beter aanbod en meer vrij te kiezen hardware. Maar zoals ik zei, dat is hier niet echt belangrijk, het is gewoon iets wat vanzelf gekomen is bij het dimensioneren.

Andere vereiste was dat het ding er redelijk netjes en 'pro' moet uitzien, zodat het zonder schaamte een plaatsje kan krijgen in bijvoorbeeld een woonkamer naast de tv of slaapkamer op een zichtbare plaats.

Uiteindelijk ben ik op de proppen gekomen met vier alternatieven die ik hier wil voorleggen.

Graag had ik dus wat feedback gehad over wat de oplossing zou zijn die er het beste of meest praktisch uitziet. (let niet op de slechte kwaliteit van printscreens. Ik heb blijbkaar wat problemen met de material library, plus dat ik nooit gevonden heb hoe ik die kartels moet verminderen, en met 3dsmax kan ik niet echt goed werken, maar goed, bij gebrek aan beter...)

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0218729/servercase1a.bmp
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0218729/servercase2a.bmp
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0218729/servercase3a.bmp
die laatste misschien ietsjes beter hier

Laten we het front opdelen in 4 gebieden:
• (1)drive bays
• (2)ledjes
• (3)aan- en uitknop per disk
• (4)aan- en uitknop server

Zoals je ziet heb ik verschillende combinatie's gemaakt. Maar ook andere zijn mogelijk, wat zouden jullie samenstellen.
Ik geef een voorbeeld: drive bay van het tweede type, daaronder ledjes, geen (3) en (4) met een sleuteltje. Of bvb drive bay type 3, maar zonder de sleuteltjes... ik zeg maar iets

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk je ook even aan je warmte-ontwikkeling, voeding etc? Gaat denk ik nooit echt passen, daarom maken ze ook van diee aparte file cabinets die er op zijn berekend ;) Maar dat zijn wel weer stofzuigers, tenzij je de fans ombouwt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01

Santford

FP PowerMod
Ik vind het 4e ontwerp (rechtsonder) het mooiste, ik vind die slotjes wel mooi staan, niet eens om de functionaliteit (gebruik de mijne ook nooit), al is het welk handig dat mensen ze er niet "zomaar" uit kunnen trekken, ik zou dat ontwerp combineren met de knoppen op het eerste ontwerp (linksboven) want het is wel handig als je ze allemaal apart met een knop uit kunt zetten. Wel zou ik die knoppen om de harde schijven uit te zetten iets kleiner maken en de hoofdknop om alles uit/aan te schakelen op de plek doen zoals in ontwerp 1 waardoor het slotje (in ontwerp 4) om de kast te openen komt te vervallen.

Ps. Ontwerp 1 vind ik een beetje op een chieftec kast lijken, ik weet niet of je ontwerp daarop geinspireerd is en ik vind je 3D ontwerpen duidelijk en mooi geworden.

Ik hoop dat je wat met m'n commentaar kunt en ik ben benieuwd naar wat je uiteindelijk kiest en het eind resultaat!

edit:
drive bay van het vierde type, daaronder ledjes, met sleuteltjes, met aan/uitknop per disk, met aan- en uitknop server, slotje om gehele kast te openen laten vervallen, knoppen van de disks iets kleiner

[ Voor 13% gewijzigd door Santford op 28-02-2006 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:29:
Denk je ook even aan je warmte-ontwikkeling, voeding etc? Gaat denk ik nooit echt passen, daarom maken ze ook van diee aparte file cabinets die er op zijn berekend ;) Maar dat zijn wel weer stofzuigers, tenzij je de fans ombouwt.
Ik heb het idee redelijk in mijn hoofd, alhoewel er nog veel moet uitgewerkt worden natuurlijk. Op het eerste zicht verwacht ik dan ook niet zo veel problemen met wat jij meldt. (maar het kan natuurlijk dat ik daar iets over het hoofd zie.)

Maar volgens mij moet het kunnen. Het moederbord komt op de bodem. Nu moet ik alleen nog een zo klein mogelijke voeding vinden die 220 Watt kan leveren (ongeveer) And that's about it. Eerst had ik dus zoals gezegd het idee te werken met een via epia bord. Dus dan zou warmte helemaal geen probleem zijn. (en vijf drives) Maar ik begon met 6 drives te tekenen, en toevallig kwam ik dan precies op 25cm binnenafmeting uit wat de grootte is van een µATX bord. Dus dat was de eerste aanpassing die niet voorzien was, µATX lijkt me misschien toch meer aangewezen. Daarop komt dan bvb een sempron van de allertraagste, meest goedkope of zo. Met zo weinig mogelijk warmte productie. Meer heb ik echt niet nodig.

Voor alle duidelijkheid: het wordt geen zwaar belaste bedrijfsserver of zo, of waar server side veel moet op uitgevoerd worden. Het wordt een simpele thuisserver voor het extern bewaren van data (in raid 1) en het streamen van mp3's en andere zaken. Die er daarenboven nog een beetje aanvaardbaar moet uitzien. En een beetje als experiment om zoiets op te zetten (software matig dus ook)
Nls87 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:43:
Ik vind het 4e ontwerp (rechtsonder) het mooiste, ik vind die slotjes wel mooi staan, niet eens om de functionaliteit (gebruik de mijne ook nooit), al is het welk handig dat mensen ze er niet "zomaar" uit kunnen trekken, ik zou dat ontwerp combineren met de knoppen op het eerste ontwerp (linksboven) want het is wel handig als je ze allemaal apart met een knop uit kunt zetten. Wel zou ik die knoppen om de harde schijven uit te zetten iets kleiner maken en de hoofdknop om alles uit/aan te schakelen op de plek doen zoals in ontwerp 1 waardoor het slotje (in ontwerp 4) om de kast te openen komt te vervallen.
Kijk, daar kan ik iets mee. Bedankt. Het is altijd fijn om te weten hoe andere mensen een 'ontwerp' (als je het al zo kan noemen) evalueren. De slotjes zijn volgens mij wel handig om 'per ongeluk' verwijderen van de drive te voorkomen. Ik heb me voor die laatste drie gebaseerd op zoiets: klik. Dus dat zijn ook ontwerpen met een handle die er naar buiten/boven uitkomt. En daar vind je meestal ook slotjes op.

Vraag: waar kan ik die slotjes afzonderlijk kopen
Ps. Ontwerp 1 vind ik een beetje op een chieftec kast lijken, ik weet niet of je ontwerp daarop geinspireerd is en ik vind je 3D ontwerpen duidelijk en mooi geworden.
Bij ontwerp 1 heb je dus niet van die handles maar schuift de face plate (met de drive bay eraan vast) er naar voor uit. Dus in die openingen boven en onder plaats je duim en wijsvinger, waarna je een beetje moet knijpen en dan trekken. Ik ken die chieftec niet, misschien een linkje?

Ik heb mij eigenlijk gebaseerd op een Xserve raid voor het eerste ontwerp. klik Maar daar zie je die bovenste en onderste uitsparingen niet. Het werkt met een volgens mij redelijk ingewikkeld systeem waarbij je op de frontplate drukt, die effe naar binnen gaat en er dan een stuk uitkomt zodat je een handvat hebt waarmee je de drive kan verwijderen. Omgekeerd druk je dan op de fronplate, gaat iets dieper dan het front van de case en komt dan wat terug in de startpositie. Ik heb aan vanalles gedacht en gezocht, maar niet echt gevonden hoe zo een mechanisme kan gemaakt worden. Bij deze een uitdaging voor jullie? ;)
Ik hoop dat je wat met m'n commentaar kunt en ik ben benieuwd naar wat je uiteindelijk kiest en het eind resultaat!
Zoals gezegd, het bevindt zich in 'early stage of brainstorming', dus verwacht niet meteen een afgewerkt exemplaar. Ik wou gewoon effe polsen naar de meningen van mede tweakers. Eerst nog wat tijd vinden...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2006 13:55 ]