Toon posts:

Gat in P4 CPU normaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensuh,

Ik was laatst is een nieuwe cooler op een P4 van een vriend van mij aant zetten. Hij werd te warm, onstabiel, enz enz.

Nu dan, nadat ik de oude cooler eraf had getrokken en de oude coolpasta van de CPU had verwijdert, viel mijn mond open van verbazing... Eerst dacht ik dat het een vlekje was ofzo, maar nee! Er zit gewoon een gat in van ongeveer 2mm! met daaromheen een, zeg maar, zwart/bruine "krater" van nog eens 2mm.

Die computer van die vriend draaide al vannaf het begin niet lekker zei die. Als de CPU naar 100% usage gaat dan gaat die "pentium-kuren" vertonen. Je weet wel, CPU blijft draaien en functioneren maar op een heeeeel laag pitje. Resultaat ingame: 1 frame per kwatier.

Hebben jullie dit wel is eerder meegemaakt? En hoe kan het dat de CPU gewoon goed blijft functioneren? Op 80% doet ie het echt prima...

Dus mensen. Gooit prosessoren met gaten erin niet weg maar stuur ze op naar mij aub :P

greetz S.B.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je een fototje? Nee dit is niet normaal maar gewoon doorgefikt.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat gat hoort, dat is voor je warmte management. Warme dingen willen namelijk nog wel eens uitzetten bijvoorbeeld de warme stoffen tussen je CPU en heatspreader moeten ergens naar toe.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Als je dat gat niet kon zien toen de koelpasta er nog op zat weet ik wel waarom de koeling niet goed functioneerde.......

• Planned
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05-2025
Je bedoelt toch nooit dit gat: (links onder)
http://www.techpowerup.com/articles/37/images/ihs1.jpg
Want dat is wel degelijk normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Sry geen foto. Een gat tot de bodem van de cpu. Zeg maar ongeveer 3mm diep.

En, warmte managment? Ik kan me er in vinden maar niet dat ze dat oplossen door een gat in de CPU te branden.

Dus wie o wie weet de waarheid?

Doogefikte CPU werken toch meestal niet meer btw?

EDIT:
Nee het was duidelijk niet een mooi gaatje als op de foto. mini gaatje met bruine vlek eromheen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 16:02 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

het is namelijk ook geen gat in de cpu, maar in de grote metalen behuizing om de cpu heen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 28-02-2006 16:03 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
even voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcrapid.com/museo/P4%201,6-256-400-1.75.JPG
zo hoort het dus

Verwijderd

Topicstarter
Idd goed gezegt/opgemerkt. Zit dat gat ook in de aller bovenste laag van het "cpu omhulsel"? ik zal me wel vergissen.. mischien dat het gat opgevult is met coolpasta en dat dat vervolgens wat bruin/zwart is geworden. Dat daardoor het gat ook stukken minder groot lijkt.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 16:08 ]

Verwijderd

voor zover ik weet hoort dat ronde gaatje erin want ene vriend van me had k een keer ene kapotte cpu gegeven want die ging er een sleutelhanger van maken en die had dat gaatje verder doorgeboord

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb al eens gelezen op internet, wanneer je het gat dicht maakt, de heatspreader dan *plof* zegt. :P

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Plof was het niet.. maar warm zeker... 75/80c ..
En aangezien 75 de max is van een p4.... :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 16:10 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Prutz0r schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:07:
Ik heb al eens gelezen op internet, wanneer je het gat dicht maakt, de heatspreader dan *plof* zegt. :P
Dit is dus de reactie van Intel op die ene LN2 gast waarvan de heatspreader eraf gesprongen is :?
(is al weer jaren terug btw, core was daardoor aan diggelen gegaan)

Die gaten in heatspreaders zijn mij iig nooit opgevallen.

🖥️ | 🚗

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Prutz0r schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:07:
Dat slaat nergens op denk ik...anders waren die AMD's toch ook al ontploft?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 12:23
MadMarky schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:10:
[...]

Dit is dus de reactie van Intel op die ene LN2 gast waarvan de heatspreader eraf gesprongen is :?
(is al weer jaren terug btw, core was daardoor aan diggelen gegaan)

Die gaten in heatspreaders zijn mij iig nooit opgevallen.
Het is volgensmij ook alleen bij die p4's. (bij nieuwere modellen al niet meer.)

[ Voor 70% gewijzigd door DEVoTi0N op 28-02-2006 16:12 ]

• PD2JK
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Saturnus schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:11:
[...]

Dat slaat nergens op denk ik...anders waren die AMD's toch ook al ontploft?
Misschien zit er een kier aan de zijkant? Een stukje van de heatspreader waar geen lijm zit? Geen idee...

Ik heb het ook maar gelezen, het lijkt mij ook sterk. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Saturnus
  • Niet online
@Prutz0r
OK ;)

@Schuddebuikje
Maar als je die CPU in de hand hebt gehad, weet je toch precies waar dat gat zat, hoe groot, of hij er totaal door heen is en kan je hem toch zo vergelijken met de eerdere plaatjes?

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Mijn P4 Celeron is ook overleden toen er koelprut in z'n breathing hole kwam. Er was wel eens waar niks ontploft, maar wel onstabiel als de nete. Volgens mij staat er ook nog ergens "Do not cover breathing hole". Dat ding heb uiteindelijk maar weggegooid

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem toch aan dat het de warmte afvoer hole was. Aangezien die idd op dezelfde plek zat. Wel zat ie vol met ranzige coolpasta waardoor het op een perfect brandgat leek. Excuus voor de verwarring. Ik wist alleen ook niet van het bestaan van heat-holes af. Weer wat geleerd.

Over ontploffende CPU's > LINK! - Je zult versteld staan...

Thx 2 all

• FiXeR.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 16:25:
Ik neem toch aan dat het de warmte afvoer hole was. Aangezien die idd op dezelfde plek zat. Wel zat ie vol met ranzige coolpasta waardoor het op een perfect brandgat leek. Excuus voor de verwarring. Ik wist alleen ook niet van het bestaan van heat-holes af. Weer wat geleerd.

Over ontploffende CPU's > LINK! - Je zult versteld staan...

Thx 2 all
dat filmpje is fake ;)

Verwijderd

idd, 3.8ghz met een duron.. met standaard koeling nog wel. yeah right :P

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Ook al opgevallen dat beide moederborden op exact dezelfde plaats liggen op de tafel? Precies boven dat zelfde gat? En dat de processor schoon uit zijn slot springt, inclusief substraat? En dat er bij die P4 ineens ergens rook uitkomt, en dat niet uit de processor komt? Ow ja, deed een P4 niet aan Thermal Throtteling?.......Ik weet het zo net nog niet hoor

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Viel mij vandaag ook ineens op toen ik een cooler van een S478 verving :)

• Alm4riC
  • Laatst online: 25-05 21:13
Even voor duidelijkheid: zit er een duidelijke "aangebrande" rand om dat gat heen? Zwarte plekken? Heeft je vriend ooit een rare geur geroken? Draai CPUmark een keer om te kijken of ie idd slecht presteert. Dat ie slecht wordt met gamen kan ook aan je videokaart liggen...

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Killer schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 18:55:
Ook al opgevallen dat beide moederborden op exact dezelfde plaats liggen op de tafel? Precies boven dat zelfde gat? En dat de processor schoon uit zijn slot springt, inclusief substraat? En dat er bij die P4 ineens ergens rook uitkomt, en dat niet uit de processor komt? Ow ja, deed een P4 niet aan Thermal Throtteling?.......Ik weet het zo net nog niet hoor
Dat niet eens, maar als het filmpje van de 'explosive reviews' site komt hoor je al genoeg te weten ;)

🖥️ | 🚗

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mja, drukte om niks ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.