[CSS] Eigen text-sizes aangeven

Pagina: 1
Acties:

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Hoei das een tijd gelee dat ik hier gepost heb :) Glad to be back.

Kort vraagje, ik wil graag alle 5 de stijlen van text-grootte aanpassen (zie in MSIE: View > Text-size > smallest tot largest). Normaal stel je de "normal" in maar als ik dat doe door de text-size: 1em; mee te geven dan wordt de "smallest" onleesbaar en de "largest" veels te groot. Ik wil uiteindelijk iets van:

smallest: 80%
smaller: 90%
normal: 100% (of 1em)
larger: 120%
largest: 150%

Zijn deze waardes in te stellen met CSS of moet je het maar doen met de berekening van MSIE en gebruikers eigenlijk maar 3 opties geven: normaal (zoals je het instelt) kleiner, groter. want daarnaast is kleinst volledig onleesbaar en grootst onmogelijk groot.

Zal toch niet echt de bedoeling van CSS met zijn accesibility zijn toch? Cheers in advance.

Edit: Ik zie net de topic: "Zoomen in browser" voorbij met de quote: "Blijf gewoon van de fontsize mogelijkheden van gebruiker af" maar dat wil ik juist om onmogelijke font sizes uit te sluiten...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 14:04 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:40
Voor zover ik weet moet je dit oplossen met een javascript en voor elke grootte een aparte css. De normal maak je de default, de andere css-en zet je op alternative. En aangezien IE ondertussen nog geen nieuwe versie heeft zal dit nog wel de gebruikelijke methode zijn...

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dit is wel de bedoeling, een gebruiker zet zijn font-size hoger omdat hij het anders niet kan lezen. Het is niet de bedoeling dat de website daarbij roet in het eten gooit door bijvoorbeeld die font-size te gaan controleren.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

in em's gedraagt het sizen zich anders dan in %. Onmogelijke font-sizes houd je in FF bijv toch, want die schaalt lekker verder.

Ik nu zelf bezig met een site, die nog steeds leesbaar is op smallest in IE, dit bereik ik door de body 120% font-size te geven en aan de hand daarvan te schalen (dus p:70%, h1:110% etc). Bij dit geschaal moet je ook nog opletten dat dit overeenkomt in de verschillende browsers bijv. p:50% in FF is kleiner dan in IE, maar p:58% is nagenoeg hetzelfde.

Ik heb in m'n site ook een optie tot schalen gegeven (zie A- A+).