Upgrade advies gevraagd voor amd k6-2 300

Pagina: 1
Acties:

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:58
Ik wil mijn computer upgraden maar hoe???

Zodra de dual duron/dondervogel mb's uitkomt koop ik die (+2 keer een giga hertz cpu), maar aangezien dit pas aan het eind van het jaar word (760mp/770 chipset van AMD), ben ik genoodzaakt om tussen door te upgraden. Graag wat jullie zouden doen of denken wat het beste zou zijn!

mijn huidige syteem:
amd k6-2 300@400, 96 mb ram (100mhz)8 gig hd, epox mb (max 5 x 100=500mhz)

A) een nieuw mb kopen (abit k7 iets in die richting) fl 400,- en een athlon + 500 piek = 900 piek. En heb ik dus weer een snel system of

B) Alleen en nieuwe CPU, een amd k6-2 500 voor 150 piek dat scheelt me dan 750 gulden die mooi over hou voor dat dual systeem,

Optie B, weet iemand wat [precies het verschil is tussen K6-3 en -2, ik had gehoort dat die k6-3 ondie chache had, maar alleen voor laptops bedoelt was, is dat zo??? en mocht hij wel op mijn mb passen is die veel sneller dan die k6-2

Alvast bedankt,

• Rashann
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Als je eind dit jaar toch weer gaat upgraden zou ik de K6-2 pakken...

en het is trouwens niet netjes om 1 topic 2x te posten.... ook niet als je het kopje veranderd...

Oh, en een K6-3 past wel, maar ik dacht dat de desktop versie maar tot 450Mhz ging...

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Nee hoor, de K6-3 is niet voor laptops bedoeld.
Ik geloof dat de nieuwe K6-2+ alleen voor laptops wordt gemaakt (lager voltage, minder stroomverbruik etc).

Een K6-3 heeft inderdaad een meut (ik dacht 256K) on-chip L2-cache (zodat de L2 cache op je mobo dus eigenlijk L3 cache wordt).

Maar bij games is meestal de videokaart en de wat magere floating-point performance van de K6-x de beperking, dus daar heb je erg weinig aan een K6-3 ipv K6-2 (zal misschien een paar procentjes winst opleveren).

Voor dingen als gewone integer-data processing (winzip etc) is die cache perfect en merk je een behoorlijke performance-winst tussen K6-2 en K6-3.

Dus de vraag is een beetje: wat wil je sneller hebben?

Voor games is het misschien handiger om alvast een mooie videokaart met T&L aan te schaffen (hoeft die arme K6-2 niet meer zo hard te rekenen).

Ik denk dat je met games weinig zult merken van zowel de stap naar 500MHz K6-2 als naar een K6-3. Maar goed, 150 piek is ook niet zoveel dus...

Je moet even op de EPoX-site checken of in jouw mobo (let op de REVISIE!) een K6-3 kan.
Zelf heb ik vroeger zowel in m'n MVP3E-M als MVP3G-M een K6-3 gehad. M'n 3C-M was geloof ik te oud :( .
Voor games maakte die K6-3 zoals gezegd weinig uit.

Als je trouwens een Athlon-mobo in je huidige systeem wilt gaan zetten (en je hebt al een ATX-kast), zul je zeer waarschijnlijk ook een zwaardere voeding nodig hebben -> kost je weer extra.
Maar met een 300W ATX-voeding, Athlon-550 en EPoX 7KXA mobo (100, <400, 330) zit je wel weer in de buurt van de 900 piek.
Zonde, als je straks toch een dual systeempje wilt; maar goed, je kunt nu nog iets vangen voor je oude spul, en tegen de tijd dat de dual systemen uitkomen kun je zo'n Athlon-systeempje natuurlijk ook wel weer kwijt.

Even wat natte-vinger werk:
Je verkoopt je huidige mobo +uP voor 100 a 150 piek, je bent 850 a 900 piek kwijt voor wat Athlon spul, en over een half jaar vang je daar nog 400 piek voor terug.

Kosten voor een half jaar big fun:
900-150-400 = 350 piek.

Yep. doen! :9

• HermeS
  • Laatst online: 26-08 11:58
Oke bedankt

-
RainmanX: ik weet heb gisteravond ook gepost en toen ik deze morgen ging kijken kon ik niks vinden dus heb ik maar nog een keer gedaan (bij search functui op mijn loginnaam gaf hji een slechts 1 post (en dat was dus niet die))
-
Bunny
Bedankt voor je lange reactie maar nu heb ik dus twee adviezen een voor a) en 1 voor b)

Mijn kast is AT (die verbruikt tenminste geen stroom als hij uistaat) Dus zou ik ook nog een nieuke kast moeten kopen,
VOEDING probleem, ik hoor altijd maar adviezen over dat je een goei voeding moet kopen is DAT WEL ZO.

Ik heb twee monitors en die zijn direct op met een kabeltje op het lichtnet aangesloten (kabel=10piek) En spaar me dus z'n 60 watt per monitor uit, en heb je volgens mij genoeg aan een 230watt, Of zie ik dit verkeerd, dus ik vind het een beetje onzin die kasten die AMD aanraad (oke voor het gewoone publiek kan ik ger me voorstellen), maar diehard tweakers willen toch zo min mogelijk uitgeven voor hun stysteem , nou zon kabeltje is echt niet duur.

Als er nog eer adviezen zijn hoor ik ze graag.

Verwijderd

koop gewoon voor 150 gulden (of inmiddels nog minder) een k6-2 500. Heeft m'n vriendin ook gedaan omdat de 300 te langzaam was. Ze is weer happy nu.

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

kan ook nog gewoon het hele spulletje verkopen, dan heb je iets van 900 piek in je zak (hangt ervan af uiteraard) en koop je er nieuw spul voor terug, wat je ook kan doen (heb ik ook gedaan) is je k6-2 + mobo verkopen en er een 2dehands bx bordje voor terug kopen die de celeron 2 ondersteund, dan ben je voor iets van 300 piek weer helemaal het heertje mits je nu al in het bezit bent van pc 100 geheugen (en als dat ding maar op 850 mhz gaat draaien hoewel geoon 566 mhz ook al een vooruitgang is en dan hoef je ook weer geen pc 100 te hebben :))
zit je alleen nog met die kast...
maar die kosten ook nix. (ok, 100 piek ofzo)

tijd voor verandering.

Pagina: 1