Toon posts:

[Memory] Uitbreiding DELL Latitude C600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via mijn werk kon ik goedkoop aan een goed werkende DELL Latitude C600 (750 MHz) laptop komen. Dat ding is voorzien van een rammelende 10 GB HDD en 2x64 MB PC100 SO-DIMM geheugen.
De HDD heb ik inmiddels vervangen voor een 40 GB 5400 rpm Hitachi HDD. Dat ding is ongelooflijk stil en stukken sneller dan die IBM rammelbak. Daar heb ik dus geen klachten over!
Ik dacht het geheugen maar ook gelijk uit te breiden. Ff op de website gekeken en DELL (Kingston) vraagt ff ca 150 euro voor 8)7 Dus ging ik kijken bij Alternate. Ja: ze hebben 256 MB PC133 'fully compatible Kingston' plakje. Bestellen en bezorgd en ingezet. Resultaat: hij start op en gaat gelijk uit. Omgewisseld (256+64). Error in 256 memory decreased to 64 MB. Hmmm klinkt als een conflict. Dus: alleen 256. Noppes. Dus naar Zoetermeer gegaan. De zaak voorgelegd en tevens een andere reep geprobeerd. Ook niets. Volgens de verkoper was mijn aanname juist dat de PC133 naar 100 geklokt wordt als het nodig zou zijn.
Weten jullie wat nou het probleem is? PC100=PC100, toch? Of is DELL zo vreselijk kieskeurig met het geheugen? Btw: de huidige geheugenplakjes zijn van Samsung en helaas wilden ze op het werk niet vertellen waar ze het geheugen vandaan hebben, en om 2x256 MB te jatten gaat me te ver O-)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij laptops (merken) zoals HP/Compaq, Toshiba en Dell kan dit inder voorkomen, maar ook bijvoorbeeld een moederbord van Asus (om maar een merk te noemen) slikt niet altijd alle geheugen modulen. Bij laptops heb ik het idee dat het vaak wat gevoeliger ligt.

Wat je ook kunt doen is een geheugen configurator nemen van bijvoorbeeld Dane-Elec of Kingston kijken welke type geheugen geadviseerd wordt en dat geheugen bij een webshop bestellen. Zo heb ik dat ook gedaan voor mijn Dell Inpiron 4150, je bent dan een stuk goedkoper uit dan dat je bij Dell besteld, terwijl je waarschijnlijk dezelfde geheugen modulles hebt.

Als ik de Dane Elec configurator op www.sallandautomatisering.nl gebruik kom ik op €95 voor een 256MB PC100 modulle. Kingston 256MB PC100 kost daar in tegen €116,-. maar je kunt aan de hand van de type nummers ook kijken of je ze elders goedkoper kunt krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 28-02-2006 10:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:12:
Wat je ook kunt doen is een geheugen configurator nemen van bijvoorbeeld Dane-Elec of Kingston kijken welke type geheugen geadviseerd wordt en dat geheugen bij een webshop bestellen. Zo heb ik dat ook gedaan voor mijn Dell Inpiron 4150, je bent dan een stuk goedkoper uit dan dat je bij Dell besteld, terwijl je waarschijnlijk dezelfde geheugen modulles hebt.
Helaas is het niet echt veel goedkoper (voor de Latitude iig). Ik ben er achter gekomen dat Crucial PC133 ook zou moeten slikken. Helaas zijn er niet veel winkels (in de buurt van Eindhoven) die Crucial heeft. Ik zou graag persoonlijk eerst proberen OF dat ding hem slikt ipv op die mooie ogen van Crucial of Dane-Elec te geloven ;)