Toon posts:

[XP] Via RIS printer automatisch installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een RIS server maar nu ben ik bezig met de localprinter in te stellen. De installatie moet dus printklaar zijn.

Maar nu lukt het me niet, hoe kun je er nou voor zorgen dat hij automatisch de juiste printer installeert met de juiste instellingen ?

Ik heb het geprobeerd met het maken van een snapshot (msi) en dat lukt niet. Ook op GoT en google kon ik niks vinden. (wel over het installeren van drivers maar dat moet ik dus niet hebben)

Heeft iemand enig idee ? Alvast bedankt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel eerst eens even welke Windows versie het hier over gaat?

Als het over een vrij recente Windows gaat - kijk eens naar bv. http://support.microsoft.com/kb/q189105/ :)

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP Professional is de client, Windows 2003 server is de RISserver. De printer moet geinstalleerd worden op de clients.
edit:
tot zover bedankt in ieder geval, ik heb de volgende commando gevonden:
RUNDLL32 PRINTUI.DLL,PrintUIEntry /?
En daar staat veel info, ben nu de juiste code aan het samenstellen..

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 09:25 ]

Verwijderd

Kan veel makkelijker dmv een reg bestandje...
Dit is een voorbeeld van een printer toevoegen en als standaard instellen bij mij thuis,

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Printers\Connections]

[HKEY_CURRENT_USER\Printers\Connections\,,server01,HP OfficeJet Pro 1170C]
"Server"="\\\\server01"
"Provider"="win32spl.dll"

Moet werken, doet ie bij mij ook!

_/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
maar met die dos commando's kun je ook instellingen toevoegen, kan dat ook met een reg bestand ?

edit:

"Server"="\\\\server01"
"Provider"="win32spl.dll"

Server = netwerknaam waar je printer staat
provider = driver ?

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 11:02 ]

Verwijderd

Ik heb het toen als volgt gedaan,
Pak een pc voeg daar de printer toe en stel hem in als standaard, vervolgens staat er in je register zo'n vermelding als hierboven (oid)
Zodra je de printer weggooit en op het reg bestandje dubbelklikt installeerd de printer zichzelf en stelt zichzelf ook in als standaard...

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:20:
Kan veel makkelijker dmv een reg bestandje...
Maar dit is niet handig omdat je met een service werkt (de printspooler) die zelf ook z'n management doet van printers. Ik zou liever met een management dll werken dan hier direct met de registry te gaan werken :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:16:
[...]

Maar dit is niet handig omdat je met een service werkt (de printspooler) die zelf ook z'n management doet van printers. Ik zou liever met een management dll werken dan hier direct met de registry te gaan werken :)
En waarom is dat een nadeel ? Het is me gelukt om een printer toe te voegen met een reg bestand, maar als jij zegt dat je het beter niet kunt doen hoor ik graag waarom niet.
En werken met een managment dll ? Hoe bedoel je dat ? Dat wat in de tweede/derde post bedoeld word ?

Verwijderd

Maar wat is dan het probleem? Windows zet de printer toch vervolgens zelf in je printer service?

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Is het dan niet handiger om gebruik te maken van een (kix)loginscript???

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

Verwijderd

Kan die de printer ook als standaard zetten?

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-03 13:52
Doe eens een "dir c:\windows\system32\prn*.vbs"
Dan zie je een aantal standaard meegeleverde scripts die je zo kan gebruiken voor allerhande printertaken. Elk vbs bestand moet je als volgt starten om de syntax te krijgen:
cscript prnmngr.vbs

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Jep...
(gekopieerd van www.kixtart.org)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
SetDefaultPrinter( )
Action: Sets the default printer to which applications send print jobs.
Syntax: SETDEFAULTPRINTER ("printer name")

Parameters: Printer name 
String that specifies the fully qualified name of the printer to set as the default printer. Note that if the printer involved was connected to using AddPrinterConnection, you must include both the servername and the sharename. 

Returns: 0  Default printer set  
Error code  Function failed  

See Also: AddPrinterConnection( )

Example: If AddPrinterConnection ("\\vleerbeer\hp laserjet 4") = 0
   ? "Added printer connection...."
   If SetDefaultPrinter ("\\vleerbeer\hp laserjet 4") = 0
      ? "Set default printer to HP LaserJet 4...."
   Endif
Endif

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

Verwijderd

Dan is dat ook een goed alternatief ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:23:
Maar wat is dan het probleem? Windows zet de printer toch vervolgens zelf in je printer service?
Mjah, maar ofdat dat helemaal goed gaat?

Je vergeet bv. sowieso een printer driver te installeren (wat dus gebeurt op het moment dat de driver gebruikt wordt) en een DevMode entry in de HKCU neem je ook niet op. Ik blijf het wat shaky vinden om op zo'n manier in een structuur te gaan zitten als er een alternatieve manier is :)

Verwijderd

Printer driver pakt ie gewoon op vanaf de gedeelde bron (dus de server waar de printer op aangesloten zit)

• elevator
  • Niet online

elevator

Mjah maar dan nog vraag ik me af waarom je het zo zou doen ipv gewoon een Windows manier te pakken. Zeker als je het over een netwerkprinter hebt zijn er zoveel alternatieven:
  • con2prt
  • printui.dll
  • start \\Server\Printernaam
  • KiX / VBScript
Dus dan zie ik het voordeel er niet van in om in de registry te gaan klooien terwijl je niet zeker weet of je wel alles doet wat je moet doen? :)

Verwijderd

Vond het wel een geinige oplossing, en werkt op zich er strak. Uiteraard zijn er meerdere opties om dit soort dingen toe te passen. Een voorbeeld is vbs scripting... Draait ook goed :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eens bekeken, en ik heb eerst geprobeerd de doscommando's uittevoeren.
De volgende regel heb ik gemaakt:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ii /f C:\test\driver\OEMSETUP.INF

Dit betekend dat de driver (oemsetup.inf) geinstalleerd word en dat de wizard verschijnt om een printer toe te voegen. Echter, in de hele lijst met opties staat geen commando om zonder enige handelingen om unattended een printer toe te voegen met bijbehorende driver. (printer kan gevonden worden op IP)

En dat Kix is me net allemaal wat te vaag...

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-03 13:52
Om achtereenvolgens
- een ip printerpoortje te maken
- een printerdriver te installeren
- en de printer toe te voegen:
code:
1
2
3
c:\windows\system32\cscript prnport.vbs -a -r IP_127.0.0.1 -h 127.0.0.1 -o raw -n 9100 
c:\windows\system32\cscript prndrvr.vbs -a -m "HP LaserJet 2410 PS" -v 3 -e "Windows NT x86" -h "c:\Temp\clj2400series" -i "c:\Temp\clj2400series\hpc24x0d.inf"
c:\windows\system32\cscript prnmngr.vbs -a -p "Mijn printer" -m "HP LaserJet 2410 PS" -r "IP_127.0.0.1"

klik voor uitleg van de commando's:
prnport.vbs
prndrvr.vbs
prnmngr.vbs

De naam van de printerdriver (in bovenstaand voorbeeld "HP LaserJet 2410 PS") moet je uit de .inf halen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• elevator
  • Niet online

elevator

code:
1
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /m "Apple Color LaserWriter 12/600" /h "Intel" /v "Windows 2000 or XP" /f C:\WINDOWS\inf\ntprint.inf /if /b TestPr /r LPT1:

Voegt een printer genaamd "TestPr" toe op LPT1 - wat je bedoelt met "printer kan gevonden worden op IP" snap ik niet helemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
-delete-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 14:11 ]

Pagina: 1