[WiFi/UMTS] 'Mobiel' standalone netwerk met roaming, setup?

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Heej, ik ben bezig met het uitzoeken hoe het onderstaande mogelijk gemaakt kan worden:

Klein zeiljachtje met simpel gezegd:
- UMTS abbonnement voor internetverkeer
- Hotspot toegang in havens

* Laptops met WiFi
* PC's (+printers ed) met 100mbit wired

Het is de bedoeling dat als er een WiFi hotspot aanwezig is deze gebruikt wordt voor internetverkeer. Indien deze niet beschikbaar is moet overgeschakeld kunnen worden naar UMTS. Verder moeten de aangesloten PC's en laptop via een 'firewall' (router) verbinding kunnen maken met het internet.

Wat ik tot zover als mogelijke oplossing zie is hetvolgende:

Linksys WRT54G3G 3G UMTS/Broadband router
-- Vodafone (of andere) datacard met externe antenne voor UMTS
-- Geintegreerde 54Mbit AP voor de laptops
-- Geintegreerde 4-ports switch voor de PC's

Met bovenstaande kan ik tenminste verbinden met het UMTS netwerk, nu rest alleen nog een goede en mooie oplossing te zoeken voor hotspot toegang. Op de Linksys is een WAN poort aanwezig waar ik een 'modem'/'router'/'etc' op kan aansluiten, dus dit lijkt een goed resultaat te kunnen geven in deze setup.

Zelf ben ik niet thuis in de hardware voor WiFi spul en zeker niet in de manieren waarop een hotspot is gerealiseerd kwa beveiliging ed. Heeft er iemand een idee of ik een 'normaal' AP kan gebruiken op de WAN poort die met een willekeurige hotspot kan verbinden? Een vereiste is dat de antenna vervangen kan worden voor een outdoor type (SMA connector of vergelijkbaar).

Als het enigszins kan moet het ook voor een 'leek' eenvoudig om te schakelen tussen UMTS/WiFi of met een andere hotspot te verbinden (natuurlijk met een korte manual erbij van mijn kant).

Ik hoop dat er iemand wat duidelijkheid kan verschaffen! (en hopelijk is dit lastig genoeg voor PNS O-) )

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

Er bestaan combo UMTS/Wifi adapters (zoals de Sony Ericsson GC99). Die kunnen dus switchen tussen UMTS en Wifi afhankelijk van het beschikbare netwerk. Dus PC Card adapter in een PC plaatsen, die PC als router configureren en je bent in principe klaar. (aan die router hang je weer een Wifi Access point zodat gebruikers gewoon via Wifi kunnen werken en geen UMTS adapter in hun notebook nodig hebben)

Maar ik ben niet echt overtuigt van de gebruikersvriendelijkheid. Allereerst heeft waarschijnlijk elke haven een andere hotspot provider en moet je dus elke keer andere gegevens invullen op de router maar ook heb je verdraaid weinig aan UMTS als je bv op de Noordzee zit. Op binnenwater kan UMTS natuurlijk wel een oplossing zijn.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:11:
Er bestaan combo UMTS/Wifi adapters (zoals de Sony Ericsson GC99). Die kunnen dus switchen tussen UMTS en Wifi afhankelijk van het beschikbare netwerk. Dus PC Card adapter in een PC plaatsen, die PC als router configureren en je bent in principe klaar. (aan die router hang je weer een Wifi Access point zodat gebruikers gewoon via Wifi kunnen werken en geen UMTS adapter in hun notebook nodig hebben)

Volgens mij is deze vergelijkbaar met die van Linksys ik zal deze ook even bekijken. Ruimte voor een PC heb ik absoluut niet dus hoop op een redelijk 'black-box' solution, dat mogen dan best 3 kleine doosjes zijn.

[quote]Maar ik ben niet echt overtuigt van de gebruikersvriendelijkheid. Allereerst heeft waarschijnlijk elke haven een andere hotspot provider en moet je dus elke keer andere gegevens invullen op de router maar ook heb je verdraaid weinig aan UMTS als je bv op de Noordzee zit. Op binnenwater kan UMTS natuurlijk wel een oplossing zijn.[/quote]

Het is bedoelt als alternatief voor een (erg dure) VSAT-uplink die een dekkende footprint heeft in Carribisch gebied/Middelandse Zee ed. Het ding in kwestie is daarnaast een +/- 35-40m zeiljachtje dus kunnen we ook geen dome van 1,5m doorsnede plaatsen. Omdat we door deze beperking toegewezen zijn aan internettoegang via de wal wil men indien GSM bereik via UMTS/GPRS kunnen werken, als er WiFi aanwezig is heeft dit de voorkeur natuurlijk (hoeft niet eens automatisch te switchen). Het invullen en connected van/met andere hotspot gegevens is niet zo'n groot probleem zolang dit maar in 1 (AP?) hoogstens 2 (+router?) aangepast hoeft te worden.

Over dat verbinden met een hotspot kan dit met iedere AP? Ik heb zelf geen in-field ervaring met hotspots dus geen idee of deze meestal extra (windows) software vereisen voor de configuratie?

Verwijderd

Move PNS > NT

Verwijderd

Tsja, hoe groot is een pc? Misbruik een laptop en het kost relatief winig ruimte. Maar die linksys router doet ook al het meest werk voor je én kost weer wat minder. Met die router hen je in principe je interne netwerk voor elkaar en je umts verbinding. Mis je dus je wifi. Daarvoor heb je dus een apparaat nodig dat als wifi client kan functioneren en juist niet als access point. Een access point wacht op inkomende verbindingen terwijl je juist zelf de verbinding wilt initieren. (Nu kun je vaak een access point hiervoor misbruiken maar ook regelmatig niet.) Een logischer keuze zijn dan ook de game adapters (bv Linksys WGA54G Wireless-G Gaming Adapter) die bedoeld zijn om apparatuur als xboxen in een wireless netwerk te hangen.

Op zich is het aanmelden bij een hotspot niet zo heel ingewikkeld. Een hotspot is meestal niets anders dan een access point met extra software voor authenticatie. Een gebruiker maakt op een normale manier verbinding met het access point en opent een webbrowser. De hotspot vangt het internet verkeer af en stuurt een webpagina terug waarop de gebruiker zich kan aanmelden. En klaar ben je. Probleem is even hoe je zorgt dat de centrale wireless adapter een verbinding maakt naar de hotspot. Aanmelden zou dan zonder al te grote problemen moeten lukken.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:15:
Tsja, hoe groot is een pc? Misbruik een laptop en het kost relatief winig ruimte. [/quote]

Eigenlijk te groot :9, maar ok ik had dat ook overwogen als laatste redmiddel..

[quote] Een logischer keuze zijn dan ook de game adapters (bv Linksys WGA54G Wireless-G Gaming Adapter) die bedoeld zijn om apparatuur als xboxen in een wireless netwerk te hangen.
...
Probleem is even hoe je zorgt dat de centrale wireless adapter een verbinding maakt naar de hotspot.[/quote]

Laatste punt is inderdaad waar ik op blijf steken, volgens Linksys doet hun WTR54GS ook zoiets maar daar kan geen externe antenne op. De game-adapter zou een aardige optie zijn, dat deze is beperkt tot de in de 802.11 standaard opgenomen WEP encryptie (geen WAP) lijkt me geen probleem? Ik mag aannemen dat hotspots ten hoogste WEP encryptie hebben of is dit niet correct...

Verwijderd

De game-adapter zou een aardige optie zijn, dat deze is beperkt tot de in de 802.11 standaard opgenomen WEP encryptie (geen WAP) lijkt me geen probleem? Ik mag aannemen dat hotspots ten hoogste WEP encryptie hebben of is dit niet correct...
Hangt allemaal sterk van de Hotspot af. Maar hotspots zijn bedoeld om mensen toegang te geven en dat werkt niet handig als men eerst allerlei WEP/WPA settings moet invullen. Dus waarschijnlijk is dat geen echt probleem. Maar naast Linksys zijn er nog tig andere merken (als d-link en Netgear) die dit soort adapters aanbieden. Ik zou zelf eigenlijk altijd voor een versie gaan die WPA ondersteund. Je weet nooit wat de toekomst brengt.
Pagina: 1