Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[J2EE] Facelets, serieus of alweer een hype?

Pagina: 1
Acties:

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Topicstarter
J2EE is weer een nieuwe technologie rijker, namelijk Facelets. Het is niet helemaal nieuw, maar er wordt nog bijna geen gebruik van gemaakt, tenminste dat denk ik gezien de kleine hoeveelheid bronnen die google, GoT, etc opleveren. Zeker t.o.v. frameworks als STRUTS, JSF en Spring.

Een paar van de (betere) bronnen:

Officiele site
facelets.dev.java.net

Vrij interessante en actuele discussie
http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=39137

Handige quickstart van IBM
http://www-128.ibm.com/de.../java/library/j-facelets/

Zelf heb ik deze artikelen en threads als leerzaam beschouwd en ben ook maar begonnen met het experimenteren ermee. :P

Op het eerste gezicht lijkt het een krachtige toevoeging voor JSF, maar ik ben benieuwd of er al meer mensen iets mee gedaan hebben en wat hun ervaringen zijn.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

Verwijderd

Ik zat er wel al een beetje naar te kijken. In principe is dit een logische toepassing voor JSF. Vanaf het begin af aan is al gezegd dat JSF zowel onafhankelijk is van JSP (de default manier om componenten te assembleren tot een GUI) als van HTML (hetgeen de componenten default als output produceren).

JSP is dan wel een verplichte techniek (volgens de spec) maar staat dus in feite los van de JSF componenten zelf. Het probleem is dat JSP een aantal nare legacy eigenschappen heeft die het niet altijd even super geschikt maken voor JSF.

De Facelets techniek is gewoon een manier om je GUI te specificeren op een wijze die weliswaar op JSP lijkt, maar toch geen JSP is. Een soort van 'puurder' XML document dan zelfs een JSP document zonder scriptlets zeg maar. Het is zeer sterk geen concurerende techniek zoals WebWorks vs JSF zou kunnen zijn. Facelets laat duidelijk zien dat JSF een sterk 'core' Java component model is, waarop je geheel in spirit met de originele gedachte andere 'interfaces' kunt plakken.

Het is overigens ook gewoon mogelijk om je JSF GUIs puur in Java te defineren. Je werkt dan ongeveer op een manier waarop je ook in Swing of SWT GUIs zou bouwen. Van deze eigenschap kun je dan weer makkelijk gebruikmaken om je eigen GUI beschrijvings taaltje te interpreteren en afhankelijk van de commando's in jouw taaltje direct de Java interface van JSF componenten aan te roepen.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Inderdaad, precies mijn gedachte. Bovendien maken Facelets Tiles overbodig, waardoor je met een beetje geluk straks met de standaard J2EE distributie vooruit kunt bij het maken van de weblaag.

Qua framework oogt het op het eerste gezicht (in de eerdergenoemde artikelen) vrij logisch, alleen het maken van een eerste web projectje is toch lastiger dan met JSF of STRUTS heb ik de indruk. (kan ook aan het weekend liggen :P)

Ook de tooling support oogt tot nu toe vrij karig. Mijn favoriete IDE (MyEclipse) biedt er tenminste geen spetterende ondersteuning voor.

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Ik heb zojuist de quickstart van IBM doorgenomen en ik vind het er veelbelovend uitzien. Het eerste struikelblok bij JSF is wat mij betreft de beperkingen m.b.t. templating. STRUTS bijvoorbeeld gebruikt Tiles om templates te definiëren. Naar mijn mening is dit een erg krachtige, wellicht essentiële toevoeging voor JSF.

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook even de IBM quickstart gelezen, en het ziet er goed uit! Binnenkort maar eens wat mee gaan spelen.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Topicstarter
Ik ben mijn eerste rare probleem met Facelets al tegengekomen. (heb het ook al opgelost btw) Ik weet niet of het specifiek is voor Facelets, maar ik ben het probleem verder nooit tegengekomen. Het zat als volgt:

Ik heb een bestand, home.xhtml, die een template gebruikt: /WEB-INF/layout/layout.xhtml
Door een domme copy pasta :P stond er /WEB-INF/jsp/layout.xhtml

Ik kwam er toevallig achter omdat ik de eerste slash weghaalde, waardoor het pad niet vanuit de root werkt, maar vanuit de jsp map. Ik kreeg een foutmelding (dat hij het bestand niet kon vinden) waardoor ik toevallig opmerkte dat er jsp stond in plaats van layout. Die foutmelding geeft hij dus niet als hij een bestand in WEB-INF niet kan vinden.

Ik denk dat het door beveiliging kwam ofzo.

Dus als iemand ooit nog een probleem heeft met het includen van een template in WEB-INF, controleer eerst het pad.

Ps. Facelets genereert coole foutmeldingrapporten met uitklapdivjes met variabelen, de component tree en een stacktrace. Zeer handig.

Verwijderd

JKVA schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 09:06:
Ook de tooling support oogt tot nu toe vrij karig. Mijn favoriete IDE (MyEclipse) biedt er tenminste geen spetterende ondersteuning voor.
Volgens mij zit er nog helemaal geen ondersteuning voor Facelets in MyEclipse. Wel zie je dat het erg veel gevraagd wordt. MyEclipse luistert altijd goed naar de gebruikers kwa features die ze toevoegen (helaas niet altijd kwa bugs die ze fixen, maar das een ander verhaal).

Wil je dus dat MyEclipse snel Facelets support? Meld je dan nog vandaag aan op hun forum en post een request hiervoor! De mensen daar zeggen het zelf: elke request verhoogt de kans met x% dat het in de volgende versie komt.
Pagina: 1